Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Etter en lengre stund med et annet theme (Bespin/Tibanna) gikk jeg tilbake til vanilla oxygen (KDE4), men har nå et lite problem av det jeg tror er et ødelagt colour scheme. I ikke-KDE applikasjoner som VLC og Pidgin er hele menylinjen lyseblå. Noen som har noen forslag eller en vanilla theme-fil å sende meg?

 

Fant det ut - var ikke colour theme, var nok heller gtk-chtheme.

 

Nei, det var det ikke. Løste det ved å tukle litt med fargeinstillingene.

 

---

 

Fixed - Byttet gtk til qtcurve og skiftet qtcurve-tema, og alt løste seg.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hevet inn CentOS 5.5 på maskinen min, og har noen merkelige feil.

 

Det første er at på innloggingsskjermen får jeg engelsk tastatur. Ansvarlig som jeg er har jeg et ganske komplekst passord med mange rare tegn, og dette gjør at jeg bruker flere minutter på å finne alle tegnene for å få logget inn.

 

Når jeg først har fått logget inn har jeg norsk tastatur...

 

Installasjonen er også særdeles treg, bare det å åpne en link i firefox får begge CPU-kjernene til å hoppe til nærmere 100%.

dmesg og /var/log/messages gir ingen errors.

 

Samme maskin kjører helt glatt med Ubuntu.

Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak support (støttes vel i 7 år?), stabilitet, og at alt av "seriøse applikasjoner" er garantert å funke.

Ja, RHEL har 7 års levetid på en versjon. Har også hørt snakk om at hvis man betaler ekstra kan man utvide supporttiden med ytterligere 3 år. De har 3 linjer som de offisielt støtter. Pr nå er det RHEL 4.x, 5.x og 6.x. Det er også ganske uproblematisk å oppgradere fra f.eks. 5.5 til 5.6. Det var ikke lenge siden RHEL 3.x nådde EOL, og RHEL 3.x brukte 2.4.21 kjernen. Dette skjedde ved lanseringen av RHEL 6.0. Men RHEL 3 er ikke mye forskjellig fra RHEL 5 i administrering. De er faktisk så å si like i bruk. Red Hat er også kjent for å backporte. 2.6.32 kjernen som finnes i RHEL 6 inneholder funksjonalitet fra nyere kjerner. Som nevnt tidligere er også Red Hat de største bidragsyterne til Linux-kjernen, samt at de er en av de toneangivende aktørene i opensource-miljøet.

 

Hvis jeg skal velge Linux-plattform for seriøs virksomhet er jeg ikke i tvil: velger glatt RHEL/CentOS over Debian/Ubuntu.

 

Debian er så å si den rake motsetningen til Red Hat. Når Debian nå kommer med "Squeeze" kommer de til å kutte all vedlikehold av "Lenny" (hovedsakelig sikkerhetsfikser, feilrettinger osv) 1 år etter release av "Squeeze". For profesjonell bruk holder det bare ikke.

Lenke til kommentar

Skulle overføre en større fil til den eksterne NTFS-disken min, men overføringen ble avbrutt av at maskinen gikk tom for strøm. Når jeg da prøver å slette filen (som har fått et kryptisk navn og er skjult) så får jeg bare denne meldingen.

Error removing file: No such file or directory

Har prøvd rm i terminal med sudo og saker. Filen er der da jeg får spilt den av i VLC og den tar opp plass. Nå en stund senere dukket også en fil med opprinnelig filnavn opp i mappen, men med null plassforbruk. Ei heller denne kan slettes.

 

Noen som har tips? :)

Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak support (støttes vel i 7 år?), stabilitet, og at alt av "seriøse applikasjoner" er garantert å funke.

Ja, RHEL har 7 års levetid på en versjon. Har også hørt snakk om at hvis man betaler ekstra kan man utvide supporttiden med ytterligere 3 år. De har 3 linjer som de offisielt støtter. Pr nå er det RHEL 4.x, 5.x og 6.x. Det er også ganske uproblematisk å oppgradere fra f.eks. 5.5 til 5.6. Det var ikke lenge siden RHEL 3.x nådde EOL, og RHEL 3.x brukte 2.4.21 kjernen. Dette skjedde ved lanseringen av RHEL 6.0. Men RHEL 3 er ikke mye forskjellig fra RHEL 5 i administrering. De er faktisk så å si like i bruk. Red Hat er også kjent for å backporte. 2.6.32 kjernen som finnes i RHEL 6 inneholder funksjonalitet fra nyere kjerner. Som nevnt tidligere er også Red Hat de største bidragsyterne til Linux-kjernen, samt at de er en av de toneangivende aktørene i opensource-miljøet.

 

Hvis jeg skal velge Linux-plattform for seriøs virksomhet er jeg ikke i tvil: velger glatt RHEL/CentOS over Debian/Ubuntu.

 

Debian er så å si den rake motsetningen til Red Hat. Når Debian nå kommer med "Squeeze" kommer de til å kutte all vedlikehold av "Lenny" (hovedsakelig sikkerhetsfikser, feilrettinger osv) 1 år etter release av "Squeeze". For profesjonell bruk holder det bare ikke.

 

Debian har vel heller aldri vært spesielt bedriftrettet... Ubuntu gjør ihvertfall en innsats der med 5 år på server og 3 år på desktop på sine LTS. Hvordan går det med saftSuSE om dagen, egentlig?

Lenke til kommentar

Debian har vel heller aldri vært spesielt bedriftrettet... Ubuntu gjør ihvertfall en innsats der med 5 år på server og 3 år på desktop på sine LTS. Hvordan går det med saftSuSE om dagen, egentlig?

Det finnes nok en del bedrifter som benytter Debian. Men jeg anbefaler klart RHEL/CentOS over Debian/Ubuntu. Både fordi Red Hat har mer ressurser enn Debian/Ubuntu og fordi RHEL/CentOS er testet grundigere enn Ubuntu, pluss at levetiden for versjonen er lengre. SuSE vet jeg egentlig ikke så mye om, men klart at det som har skjedd med Novell den siste tiden har innvirkning. Red Hat derimot gjør det ganske bra om dagen, så RHEL er nok det tryggeste valget hvis man trenger Linux på enterprise-nivå, subsidiært CentOS hvis man ikke ønsker å betale for den tryggheten en Red Hat subscription gir. Det finnes også mye kompetanse på RHEL/CentOS der ute, også noe å tenke på (selv jobber jeg med RHEL hver bidige dag).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak support (støttes vel i 7 år?), stabilitet, og at alt av "seriøse applikasjoner" er garantert å funke.

Jo, det var det som var grunnen til at jeg la inn CentOS, da Red Hat var eneste offisielle fungerende plattform. Men programvaren fungerte ikke, og i tillegg var det tregt som fy.

 

Etterpå fant jeg ut av at programmet fungerte knall i Ubuntuen min, så da dreit jeg bare i CentOS :)

Lenke til kommentar

Jo, det var det som var grunnen til at jeg la inn CentOS, da Red Hat var eneste offisielle fungerende plattform. Men programvaren fungerte ikke, og i tillegg var det tregt som fy.

 

Etterpå fant jeg ut av at programmet fungerte knall i Ubuntuen min, så da dreit jeg bare i CentOS :)

Hørtes ut som da jeg skulle installere et desktop-program, sertifisert for RHEL. Installerte CentOS, men fikk det ikke til å fungere. Installerte så Ubuntu, og programmet fungerte som bare det.

 

Dette var riktignok over 2 år siden, var grønn på CentOS. Og jeg er enig i at CentOS ikke er det sterkeste desktop-OS. Men for serverbruk er CentOS helt topp. Noe som virkelig er kult er hvis man setter opp Cobbler/mrepo så kan man gjøre kickstart-installasjoner av CentOS. Man kan produsere servere på løpende bånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...