Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en XML-fil med 3600 linjer på omtrent denne formen:

<sms protocol="0" date="1254648959000" body="Lorem ipsum dolor" />

 

Hvordan kan jeg lage et script som sorterer "date"-verdiene i stigende rekkefølge nedover? Resten av linja skal være uforandret; det er bare "date"-verdiene som skal flyttes.

Lenke til kommentar

Det der har jeg også gjort, del_diablo. Jeg endte opp med å flytte over datene til en intern disk, for deretter å boote denne. Jeg hadde ingen problemer med å boote fra disken, men som du sier, var det problemer med grafikkdriverne. Jeg gikk inn i terminal og redigerte xorg.conf slik at jeg kunne bruke en standard vga-driver. Etter jeg boota, installerte jeg ny driver fra guiet og restarta.

 

Mulig du må kjøre en dpkg-reconfigure xserver-xorg også.

Lenke til kommentar

Dette blir jo litt feilplassert, men er sikkert ikke den eneste her inne som har blitt frustrert over dette.

 

Finnes det noen ekvivalent til wget i OS X (jada, blassfemi^^ Ikke min maskin) så jeg kan gjenoppta større nedlastinger som avbrytes? Eller, aller først: hvordan får man frem terminalen i OS X?

Lenke til kommentar

Dette blir jo litt feilplassert, men er sikkert ikke den eneste her inne som har blitt frustrert over dette.

 

Finnes det noen ekvivalent til wget i OS X (jada, blassfemi^^ Ikke min maskin) så jeg kan gjenoppta større nedlastinger som avbrytes? Eller, aller først: hvordan får man frem terminalen i OS X?

 

Terminalen finner du under applications->utilites->Terminal, eller noe i den dur. Ellers funker det vel bare å søke etter terminal i spotlight.

 

Og ekvivalent til wget? Hva med, uhm, wget? :p

Siden userland til OSX bygger på FreeBSD er det forøvrig verdt et forsøk å sjekke om "fetch" er installert.

 

Sjekk ut macports.org

Lenke til kommentar

Åssen bruker dere egentlig web sider med wget på noe brukbart nivå. Greit nok for å hente en fil direkte dersom du har komplett url, men hva hvis du kun har terminalen til disposisjon og vet at en fil ligger på rosenrød.no, som er en flash, java, x, w.e. heave side. Altså rett og slett browse med terminalen, lar det seg gjøre?

Lenke til kommentar

Åssen bruker dere egentlig web sider med wget på noe brukbart nivå. Greit nok for å hente en fil direkte dersom du har komplett url, men hva hvis du kun har terminalen til disposisjon og vet at en fil ligger på rosenrød.no, som er en flash, java, x, w.e. heave side. Altså rett og slett browse med terminalen, lar det seg gjøre?

 

Storgutta bruker lynx :p men du kan glemme flash, java osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe :)

 

Jeg bare fyrer løs. På diverse nettfora ser jeg ofte bruker med banner i signaturen. Signaturen tyder: Your ip is: xx.xx.xx.xx, you are using Windows XP and Firefox.

 

Greit nok med IP, men hvordan vet en at jeg bruker windows xp. Er det et firefox fotspor og er det mulig å disable dette uten å bruke proxy?

Lenke til kommentar

Browseren din rapporterer browserversjon og OS-versjon til webserveren. Slike signaturer inneholder bare et "bilde" som ligger på en server som sjekker versjoner etc, og genererer bildet på bakgrunn av det.

 

Du kan modifiserere "User agent string" i Firefox via div addons, vil jeg tro, uten å ha prøvd det selv.

Du trenger ikke en addon, holder med å lete litt etter det i about:config

Lenke til kommentar

Har sittet aa knotet med ubuntu 10.10 de siste dagene, spesielt med aa flytte /home til en egen partisjon. Har fulgt flere bruksanvisninger, bl.a. denne: https://help.ubuntu.com/community/Partitioning/Home/Moving

 

Men det stopper opp etter forste reboot. Jeg har lagt inn de linjene som staar beskrevet i steg 3, men etter reboot saa ligger ikke disse i fstab lengre, og jeg antar at det er derfor jeg ikke kommer videre (faar opp en hel haug med errors naar jeg skriver inn steg 4). Noen som vet hvorfor fstab ikke lagrer seg etter reboot?

 

Kjorer ubuntu fra minnepenn.

 

Jeg lurer ogsaa paa om det kan vare en fordel for meg, som nybegynner, og bruke 10.04 i stedet for 10.10, grunnet LS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...