Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Linux/Manjaro boot trøbbel


Anbefalte innlegg

Hei dere! ☺️ Er det noen som har veldig god greie på Linux eller Manjaro? Jeg får opp denne meldinga i det jeg starter opp maskina. Det står forresten «blocks» i enden av de talla på slutten 🤔

IMG_0175.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

 

barfoo skrev (10 minutter siden):

Det er ikkje feilmelding, men informasjon. Skjer det ingenting meir?

Niks, null og nada 😆 Men det går ann å skrive der, så har søkt litt rundt om det går ann å skrive en kommando som «forcer» maskina til å gå videre, men uten hell så langt 🤔

Endret av svenka
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Nei.

Er det en ny installasjon eller noe som har virket?

Den har gått som en drøm i noen år før nå i går kveld jeg plutselig får denne svarte skjermen rett i fleisen! 😅

Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 timer siden):

Har akkurat samme problem selv. 

Identisk skjerm og tekst, wtf?😲 Hadde du også noe krøll med internettet fra Telia nå nylig også? Lurer på om det kan være en sammenheng 🤔

Lenke til kommentar

Det er kanskje en oppdatering som har gjort noe galt.

svenka skrev (4 timer siden):

Den har gått som en drøm

Det skal være mulig å skrive kommandoer til bootloaderen. Klarer du å identifisere hvilken bootloader som brukes, evt. stoppe den og ta skjermbilde (eller bare ta bilde eller video)?

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei. Hvis du kan å bruke Terminalen litt så kan du se om du får Bootet opp Manjaro Livemediet og kjøre chroot på installasjonen din fra Livemediet. Husk at du må mounte partisjonene dine først før du kan gjøre det.

Det kan være at det har blitt noe krøll med oppdatering eller pakker som du har installert som kan lage krøll som resulterer i at man ikke får startet maskinen. Da må man isåfall se på hvilke pakker som har blitt oppdatert og man må finne ut hvilken pakke som lager krøll og prøve og degradere den igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det på skjermen din betyr bare at maskinen ikke ble avsluttet korrekt og at filsystemjornalen for sdc ble fikset og at filsystemet nå er clean.

Normalt vil maskinen kjapt gå videre etter dette så et eller annet er definitivt unormalt om den stopper her og ikke går videre.

Klarer du å få opp et shell og kjøre dmesg (Alt+F?) for å få ut noe mer fornuftig ?

Prøv evt å boote singleuser mode og se om det hjelper (selv om jeg tror det neppe funker med det heller)

Har lite hands-on på Manjaro, men generelt virker problemet ditt noe rart, spesielt fordi den rapporterer et rent filsystem.

Edit: Hadde nok fyret opp PuppyLinux (lettvekts distro som egner seg for SysAdmin-greier) fra USB eller noe og sjekket litt inngående boot-prosessen på Manjaro og i alle fall scannet sdc disken.

Endret av vidor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Har prøvd nå å type inn de kommandoene som har blitt nevnt over i tillegg til de som har blitt lenket til, men det er null respons fra operativ systemet! 😑 Jeg kommer meg inn på bios’en, er det eventuelt noe jeg kan gjøre der inne? 🤔 In worst case vil en kammerat av meg komme med en USB og boote Manjaro gjennom den og fixe feila. 

IMG_0182.jpeg

Endret av svenka
Lenke til kommentar
tingo skrev (39 minutter siden):

Og det hjelper ikke med F8 og så boote fra disken der? (sannsynligvis ikke, men verdt et forsøk)

Prøvd, men jeg kom meg inn til noe her fra den Manjaro «meny’en» når jeg trykte på ESC, kan dette være noe?? 🤔

IMG_0187.jpeg

Lenke til kommentar

GRUB brukes bare for å boote systemet, og det er nok pent lite den kan hjelpe deg med.

Du kommer såpass langt i boot-prosessen at problemet ditt ligger etter den funksjonen GRUB gjør.

Jeg ville sjekket ut denne hvis du føler deg litt lost.

https://forum.manjaro.org/t/manjaro-rescue-helper-for-rescue-your-manjaro-installation/135275

Denne er basert på at du booter opp en live versjon for å jobbe på din havarerte versjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...