Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos mounting

 

Jeg har en backupdisk i serveren, som tar nattlig mount, rsync, umount og hdparm -Y

 

Er det dumt at den blir mountet og demountet hele tiden? Kan jeg overse "EXT3-fs warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended" ?

 

Hvis rm -rf / skulle blitt kjørt. Ville disker som ikke er mountet blitt berørt da?

 

 

Montering og avmontering skader ikke på noe vis nei. Ext-filsystemene inneholder bare en teller som forteller fsck når den skal bli sjekket ved boot. Du kan se bort fra denne, og det er sikkert mulig å kvitte seg med hele telleren med "tune2fs"-kommandoen også.

 

Disker som ikke er mountet blir ikke berørt av rm -rf /

 

Edit: ny side, tok med quote.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hei, har lastet ned Minecraft og prøver å lage en snarvei så jeg slipper å skrive inn følgende hver gang jeg vil spille

 

~/Downloads$ java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

 

Noen som kan hjelpe meg med å lage en snarvei som kjører den kommandoen?

 

Lag ett alias. Set:

 

alias minecrate='java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame'

[code]

 

i .bash_profile.

Lenke til kommentar

Hei, har lastet ned Minecraft og prøver å lage en snarvei så jeg slipper å skrive inn følgende hver gang jeg vil spille

 

~/Downloads$ java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame

 

Noen som kan hjelpe meg med å lage en snarvei som kjører den kommandoen?

 

Har bare laget en snarvei på skrivebordet/docken med følgende kommando selv: "java -jar /home/user/spill/minecraft.jar"

Er alt det andre egentlig nødvendig?

 

Du kan også bare høyreklikke på jar-filen og velge å åpne med selvvalgt kommado hvor du bare legger inn "java -jar", og får den til å huske det for filtypen *.jar

Lenke til kommentar

 

 

Har bare laget en snarvei på skrivebordet/docken med følgende kommando selv: "java -jar /home/user/spill/minecraft.jar"

Er alt det andre egentlig nødvendig?

 

Du kan også bare høyreklikke på jar-filen og velge å åpne med selvvalgt kommado hvor du bare legger inn "java -jar", og får den til å huske det for filtypen *.jar

 

Alt det andre var nødvendig for å kjøre den i terminalen, men den enkle snarveien din virket :)

 

Takk

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk signet meg opp for nyhetsbrevet deres for å få beskjed, likevel var det kun en tilfeldig Twitter-post jeg leste mens jeg leste om AsbestOS som gjorde at jeg fikk det med meg. Litt for dårlig, spør du meg. Får bare håpe disse kjører bedre på laptopen enn Aquarius gjorde! :p 0,015fps og full frys av maskinen...

 

Noen som vet om deter mulig å få hurtigtaster til å virke i fullskjermsapplikasjoner i linux forresten? Rimelig håpløst å ikke kunne styre volum, alt+tabbe eller minimere...

Lenke til kommentar

VPN-løsning, kun linuxmiljø. Har en utviklingsserver hjemme jeg gjerne skulle hatt tilgang til (utenom SSH), samt brukt nettforbindelsen hjemme som felles gateway ut mot internett for begge VPN-lokasjonene. Noen tips? Er det bare å følge denne guiden på archlinux.org, eller er det andre løsninger å vurdere?: https://wiki.archlinux.org/index.php/L2TP/IPsec_VPN_client_setup ?

Lenke til kommentar

hvordan endre navn på en fil hentet ned fra wget via bash? denne filen blir hentet med get-data, så filen blir hetende fil.filendelse?parameterere=x&y=z. Skulle gjerne skiftet navn på denne til fil.filendelse, altså uten parameterne bak filnavnet.

 

Noen tips?

 

Antar at du spør om hvordan dette skal gjøres automatisk for alle filer du ønsker å laste ned, og ikke bare en enkel fil? :p Burde ikke være så vanskelig å snekre sammen et lite skript, skal være en smal sak med eksempelvis awk.

 

EDIT: Tror du skal kunne få til det her med en "one-liner" uten å lage det til et skript, og da er det enda enklere å lagre det som et alias ;)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Antar at du spør om hvordan dette skal gjøres automatisk for alle filer du ønsker å laste ned, og ikke bare en enkel fil? :p Burde ikke være så vanskelig å snekre sammen et lite skript, skal være en smal sak med eksempelvis awk.

 

EDIT: Tror du skal kunne få til det her med en "one-liner" uten å lage det til et skript, og da er det enda enklere å lagre det som et alias ;)

 

Har alt et script, og dette er siste steg for å få det fungerende. Så har ikke noe imot at løsningen blir på et par linjer, det er helt greit =)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har ett ganske stort problem her som jeg håper noen kan finne svar på:

 

I går installerte jeg ubuntu 10.04 på min acer aspire pc ved hjelp av installasjon av ubuntu innenfor windows 7 som ligger på ubuntu.com Jeg satt altså denne installasjonen på c stasjonen min sammen med windows 7 uten å gjøre noen endringer med windows 7. Jeg booter opp og alt funker. Jeg starter med å installere norsk språkpakke, ati driver og stable oppdateringer deriblant en nyere versjon av linux kernelen. Jeg rebooter og alt funker. Jeg kan nå velge mellom ulike kerneler ved start. Jeg velger den øverste. Deretter installerer jeg (etter å ha oppdaget at 10.10 er en nyere versjon av 10.04) nyeste ubuntu 10.10 ved hjelp av oppdateringsverktøy som er innebygget i systemet. Deriblant kommer enda en ny kernel. Jeg rebooter, men da skjærer alt seg. Når jeg trykker på ubuntu i windows boot menyen kommer to små linjer som det står noe på opp på skjermen (linjene er så raske at vanskelig å kunne lese alt) Deretter ett lite blink og maskinen restarter og deretter skjer det samme på nytt hvis jeg velger ubuntu. Hvis jeg velger windows 7 er det ingenting i vegen med den. Kan noen værsåsnill å hjelpe meg. Håper jeg var svært pedagogisk! Håper det er lov å poste to steder, fikk næmlig ikke svar på min egen tråd.

Endret av galaxyspica
Lenke til kommentar

Hva er den beste/enkleste måten å sikkert kunne bruke en ukjent datamaskin når jeg er på ferie? Jeg har tilgjengelig en rekke maskiner med GNU/Linux her i Norge med statisk IP og godt med båndbredde.

 

I fjor brukte jeg Putty og Links til epost og Facebook og snek meg til å installere NoMachine på en maskin hvor det var administrator-tilgang tilgjengelig, men det siste er ingen selvfølge. Finnes det andre måter å sikkert kunne surfe og ha SSH-tilgang fra usikre systemer (med Windows)?

 

EDIT: Jeg vil ha med med en laptop og sette SSH listen port til 80 på en av maskinene hjemme slik at jeg kan bruke den som proxy, men det kan godt være at jeg må bruke kioskmaskiner, og det er en stor fordel å kunne sjekke epost og slikt når jeg er borte i nesten tre uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...