Gå til innhold

R520 kommer i juni?


Anbefalte innlegg

En annen mulighet er kraftigere komprimering av teksturene for å øke minnebåndbredden, men det tror jeg ikke blir så populært.

Det blir da til syvende og sist opp til spill utviklerene om de skal benytte seg av denne nye komprimeringen, om de vil ofre bilde kvalitet for ytelse på en serie skjermkort. Dessuten tror jeg ikke texture båndbredde vil bli det største problemet.

 

R520 vil nok utnytte minnebåndbredden bedre med mer effektivt minnekontroller og occlusion culling (forbedret early z, hierarchical z o.l). Men det skal være en ganske enestående forbedring her hvis ikke 32pipes skal være massivt minnebåndbredde begrenset. Selv med 1.6Ghz minne med en kjerne hastighet på 650MHz vil den ha 3x mindre minnebåndbredde iforhold til fillrate enn det som var tilfelle med R9700Pro. Dagens kort klarer sjelden å skrive ut 16 pixler per klokke, så det gir derfor lite mening å øke pixel output raten så betydelig fra det jeg kan se. I stedet for flere pipelines høres det mer fornuftig ut denne gangen å heller øke effektiviteten til hver pipeline enn å dobble antallet.

 

Jeg tviler uansett på at ytelse hoppet denne gangen vil bli like betydelig som de to siste generasjonene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om dobblet ytelse fra x850 xt pe.

Kommer nok av 90nm, mer "effektive" pipelines og en del høyere hastighet på core og mem, samt GDDR4... Men hva vet vi? Ingenting helt sikkert i allefall, så det blir spennende å se hva de kommer ut med om noen mnd.

Lenke til kommentar
Hvor stor blir ytelsesforskjellen kontra dagens kort? sånn ca.... Er det vits i og oppgradere fra X850XT? :hmm:

Vel, dette blir bare spekulering, men jeg tipper 30-50% raskere.. kanskje opptil 70% raskere i enkelte situasjoner.

Det vil neppe være noe vits å oppgradere for deg på en god stund ennå, kommer ann på hvor kravstor du er.

Lenke til kommentar
Er det vits i og oppgradere fra X850XT?  :hmm:

nei. går meir ein eit par veker før det kortet vert utdatert (ok, så har det sikkert vert ute litt lenger, men det er ikkje utdatert enda uansett)

Hehe har vel hatt kortet i 2 og en halv mnd....

Hvis ikke R520 blir sinnsykt mye bedre så får jeg vel klare meg en generasjon til. (men blir det opp mot 100% bedre så vurdere jeg en oppgradering..)

 

Jeg er vel litt kravstor når det gjelder hw ja :whistle:

Lenke til kommentar

Den ultimate spillmaskinen blir vel 1-4 R520 I AMR oppsett.

Hvis jeg ikke misforstod AMR helt så er det kun hovedkortene som eventuelt vil begrense mulighetene så det kan bli ganske rått ja.

 

Regner med at AMR kommer til å brukes på langt flere felt en spilling, 3dmodellerings selskap kommer nok til å dra nytte av denne teknologien og kunne lage bedre produksjoner til en billigere penge.

Lenke til kommentar
Det viser seg sikkert (som vanlig) å ikke bli noe enormt ytelseshopp for forbrukerne. At vi snart for se 24/32pipes vil hjelpe, men som Simen1 sier så vil nok minne ligge litt etter. Såvidt jeg husker er XDR allerede i produksjon, men det vil nok ta rundt 2 år før vi får se det masseprodusert i betydelige hastighter på skjermkort. Så vi får nok neppe i pose og sekk med en gang...

Som vanlig??

 

Hoppet fra r300 serien til r400 serien var jo temmelig stort. 2 ganger ytelsen vil jeg kalle ganske enormt med tanke på at vi snakker om data.

 

Når sist har det vært et liknende hopp i CPU-ytelse feks?

 

XDR skal vel etter planene være klare for bruk i grafikkkort/konsoller innen 1 år, og øvrig bruk innen 2år.

Lenke til kommentar

Det er gledelig å se at reviews begynner å vise litt av fordelene med multithreading. Dette har det aldri vært gode undersøkelser av tidligere. Legg merke til at HT gjør en forskjell, selv om den ikke kan sammenliknes med dualcore. Dette gir ihvertfall litt kredibilitet til oss som har stått på vårt når det gjelder responsiviteten vi har opplevd med HT.

Lenke til kommentar
vi går en spennende framtid i møte, kan ikke tenke meg at det nye ati kortet sparker bedre unna enn mine 2 kjære 6800gt i sli :love:

Da bør du tenke deg om, for R520 kommer til å knuse dine 2stk 6800GT i SLI :)

Det er faktisk ikke sikkert... ;)

 

Men det er det jo bare tiden som vil vise... Jeg tror ikke at hoppet til R520 blir så stort som tidligere hopp vi har sett. Hovednyheten blir nok shader model 3.0

 

Det er morsomt å se at allt her tror at R520 er "den store frelsern"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...