Gå til innhold

Geforce 6800 Ultra eller Radeon X800XT


Anbefalte innlegg

Hadde valgt GeForce 6800 Ultra. Grunn? Hovedsakelig pga. nVidia sine drivere, som er ti ganger bedre enn ATI sine. Har vært ATI bruker siden Radeon 7500 og oppover til Radeon 9800 Pro. Kjøpte meg nylig et XFX GeForce 6800 Ultra kort til 3499,- mens det var på tilbud hos MPX.no, kjører det på 470/1300 med vannkjøling og er 110% fornøyd med det.

 

Nvidia kortet har også Dual DVI, som er kjekt og ha. TV-ut på Nvidia fungerer mye bedre også, som er ganske viktig for meg siden jeg bruker TV-ut annenhver dag for og se en episode av forskjellige serier og filmer/etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor,29/03/2005 : 17:12] http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/02/5805267

 

tok fram den testen, det var hva jeg fant i farten... Xbitlabs sine tester har jeg problemer med å se bildene i...

svar til testen din. hvis sm3 er så utrolig viktig i farcry, hvorfor yter da x800xt og xtpe bedre enn 6800u i dette spillet?

edit:

8.png

og xt pe er over der igjen. hverken xt eller xt pe støtter sm3 men kommer bedre ut alikevel.

Hovedsakelig pga. nVidia sine drivere, som er ti ganger bedre enn ATI sine.

bare tull. har hatt kort fra begge produsenter, og begge har gode windows drivere.

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar
bare tull. har hatt kort fra begge produsenter, og begge har gode windows drivere.

Fint at du vet alt da.

 

Har selv hatt ATI Radeon 7500, 9700 og 9800 Pro. I tillegg til mange kompiser som har hatt 9800Pro, 9600XT, osv.

 

Alle sliter med bl.a. TV-ut funksjonaliteten, driverne husker aldri innstillingene, og en må fikle med dem hver gang omtrent. For og få normal god funksjonalitet, må en i tillegg bruke Catalyst Control Center, som stjeler sykt med ressurser pga. .NET Framework kravet.

 

Og da sier du vel "Jammen bruk Omega driverne da". Jauda.. hadde de bare hatt TV-ut funksjonalitet i det heletatt så, og mulighet (på en enkel måte) og slå av/på AI og Temporal AA.

 

Blaeh.. lei.. ATI driverne fungerer bra, ja - men de er fryktelig tungvindt og styre med hele tiden...

Lenke til kommentar
Alle sliter med bl.a. TV-ut funksjonaliteten, driverne husker aldri innstillingene, og en må fikle med dem hver gang omtrent. For og få normal god funksjonalitet, må en i tillegg bruke Catalyst Control Center, som stjeler sykt med ressurser pga. .NET Framework kravet.

det må jeg ærlig si jeg ikke tror noe på. jeg har hatt, 12 ati kort og 8 nVidia kort og har bare hatt problemer med drivere på et ati kort(ati radeon 7000se hvis jeg ikke husker feil) og 1nVidia kort(et ti4200 kort) men alt ordnet seg da det kom driveroppdateringer.

edit: fixet så det står riktig problem kort

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar

Uff, jeg er så lei av folk som skal argumentere for ditt og datt , "kjøp x800xt for den har 5 fps bedre enn 6800ultra i det spillet!" osv

 

Jeg har 6800ultra i min shuttle, og jeg er fornøyd. Den trekker ikke for mye strøm (iallefall ikke noen stabilitets problemer enda) og yter veldig bra.

 

Velger du x800xt blir du AKKURAT like fornøyd. Det yter bra, og har kanskje en kjøler og lengde som er å foretrekke fremfor 6800ultra (men har du plass burde ikke dette være det avgjørende synes da jeg)

 

Men uansett hva man velger, så blir man fornøyd!

Personlig valgte jeg 6800ultra fordi jeg ville prøve noe nytt, for jeg har hatt ATI i over 1 1/2 år.

 

Mvh. Kristian

Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 17:12] http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/02/5805267

 

tok fram den testen, det var hva jeg fant i farten... Xbitlabs sine tester har jeg problemer med å se bildene i...

svar til testen din. hvis sm3 er så utrolig viktig i farcry, hvorfor yter da x800xt og xtpe bedre enn 6800u i dette spillet?

edit:

8.png

og xt pe er over der igjen. hverken xt eller xt pe støtter sm3 men kommer bedre ut alikevel.

Hovedsakelig pga. nVidia sine drivere, som er ti ganger bedre enn ATI sine.

bare tull. har hatt kort fra begge produsenter, og begge har gode windows drivere.

Hvis du ser på de testene oppserverer du at ytelsen er identisk i alle tre oppløsningene, det syder vel på at det er en flaskehals et sted i maskinvaren?

 

FarCry er et spill. Hva med nye spill, som siste versjon av Splinter Cell, det kommer til å bruke mye shader model 3.0. Kan du da garantere at forskjellen bare er 0,5%?

 

Når man har nyeste versjon tilgjenglig, hvorfor da ikke bare kjøpe det? Forskjellen er jo minimal idag, men du har en grei "forsikring" fremover...

 

La oss titte på denne:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...4-27gpu2_8.html

 

Ikke nyeste driver men ok... Legg merke til at trådstarter har en LG Flatron L1710S (17"LCD) og der er maks oppløsning 1280x1024

 

Vi ser derfor på oppløsning 1280x1024 med 4xAA og AF på...

pier_1280_candy.gif

 

Max framerate er ikke så kritisk, men minimum er derrimot det... X800XT fikk 22,4 fps som minimum, da merker du hakking, men 6800Ultra fikk 38,8 fps. Der ser du en viktig forskjell....

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 17:57] Hvis du ser på de testene oppserverer du at ytelsen er identisk i alle  tre oppløsningene, det syder vel på at det er en flaskehals et sted i maskinvaren?

det blir for dumt at du skal svare med din egen lille nVidia er best teroi. lest hele testen, så vil du se på maskinspesifikasjonen at det ikke er noe flaske hals

edit:

men jeg gidder ikke diskutere med deg. jeg kommer med fakta mens du spekulerer, og bruker spekulasjon som fakta-noe som blir for dumt

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 17:57] Hvis du ser på de testene oppserverer du at ytelsen er identisk i alle  tre oppløsningene, det syder vel på at det er en flaskehals et sted i maskinvaren?

det blir for dumt at du skal svare med din egen lille nVidia er best teroi. lest hele testen, så vil du se på maskinspesifikasjonen at det ikke er noe flaske hals

edit:

men jeg gidder ikke diskutere med deg. jeg kommer med fakta mens du spekulerer, og bruker spekulasjon som fakta-noe som blir for dumt

Har lest hele testen... HW.no har testet med en 3,2Ghz prosessor, Trådstarter har klokket opp til 3,7Ghz. Xbitlabs sine tester er gjort med en Athlon 64 4000

 

Legg merke til dette:

det syder vel på at det er en flaskehals et sted i maskinvaren?

Jeg bruker både vel og ?. Grunnen til det er at jeg er ikke sikker, jeg presenterer det ikke som fakta, men en min egen teori.

 

Greit for meg at du ikke vil diskutere mer, men jeg mener (min egen mening etter erfaringer både med X800XT PE og 6800 Ultra) at 6800 Ultra er det beste valget. Argumentene jeg legger til grunn for det er støtte for siste shader versjon, beste linux og BSD drivere, og ytelsen mellom dem er ganske identisk

 

Til trådstarter: Såfremt du bare bruker Windows vil du sikkert bli like fornøyd uansett hvilken du velger

Lenke til kommentar

Hei, hiver på en liten komentar. Siden du skal velge på øverste hylle spiller det liten rolle om du velger A eller B. Derimot er støy en faktor som mange blir meir og meir opptatt av. Ser at man har sterke meninger om FPS osv. viktig det også.Det er jo derfor vi bytter kort. Men dere som har kortene, fortell hva som støyer minst ;)

Lenke til kommentar
Hei, hiver på en liten komentar. Siden du skal velge på øverste hylle spiller det liten rolle om du velger A eller B. Derimot er støy en faktor som mange blir meir og meir opptatt av. Ser at man har sterke meninger om FPS osv. viktig det også.Det er jo derfor vi bytter kort. Men dere som har kortene, fortell hva som støyer minst ;)

ati kortene støyer mindre tar mindre plass yter betre i de fleste spel osv.

Viss du feks kjøper eit 6800 kort vil det ta stor plass og eg pci plass, men det vill ikke eit X800 kort gjere, men eit X850 kort vil gjere det, så det er noe å tenke på og... men eit ati kort støyer mindre.

Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 17:57] Max framerate er ikke så kritisk, men minimum er derrimot det... X800XT fikk 22,4 fps som minimum, da merker du hakking, men 6800Ultra fikk 38,8 fps. Der ser du en viktig forskjell...

Den grafen viser minimum og gjennomsnitt og den sier ikke noe om hvor ofte X800XT faller så lavt. Syns du ikke min fps var merkelig liten på X800XT i forhold til X800XT PE? Ser ut som det vært en "hickup" av en eller annen grunn iløpet av timedemo'en.

 

Denne testen som viser et fps histogram viser ikke at ATi har noe særlig problemer med framerate drops i FarCry, det er heller nVida som har litt problemer her:

http://www.hardocp.com/article.html?art=Njk3LDQ=

 

Anngående nyere teknologi så tror jeg forsatt at rå fill og geometry rate vil være viktigere for denne generasjonen. Med så stor brukerbase med SM2.0 kort er ikke dette noe spillutviklere vil kaste ut døren straks ATi også kommer med SM3.0 hardware.

Men som nevnt er ikke FarCry "be all end all" av hva SM3.0 kan gjøre for NV4x.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
ati kortene støyer mindre tar mindre plass yter betre i de fleste spel osv.

Viss du feks kjøper eit 6800 kort vil det ta stor plass og eg pci plass, men det vill ikke eit X800 kort gjere, men eit X850 kort vil gjere det, så det er noe å tenke på og... men eit ati kort støyer mindre.

Nei ati støyer ikke nødvendigvis mindre, og når ble plassproblemer en problemstilling? Det har jeg aldri opplevd i alle fall og når folk med shuttle kan bruke 6800GT så kan vel de fleste det ;)

Lenke til kommentar
Hei, hiver på en liten komentar. Siden du skal velge på øverste hylle spiller det liten rolle om du velger A eller B. Derimot er støy en faktor som mange blir meir og meir opptatt av. Ser at man har sterke meninger om FPS osv. viktig det også.Det er jo derfor vi bytter kort. Men dere som har kortene, fortell hva som støyer minst ;)

jeg har XFX 6800Ultra PCI-e

Støynivået er helt greit jeg, har ikke noe spesielt å sammenlikne med :hmm:

Lenke til kommentar

Mitt XFX GeForce 6800 Ultra (AGP) bråkte noe helt sinnsykt synes jeg, men brukte bare originalkjøleren i ca 48 timer før jeg hev på vannkjølingen, og da ble det stillt!

 

EDIT: Må legge til at jeg er veldig kritisk til PC støy. Jeg synes forøvrig ATI Silencer/NV Silencer fra Arctic Cooling bråker forferdelig mye også.. Og de fleste synes jo dette er en stille kjøleløsning :cry:

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt 6800U kortet. Grunnen er at jeg aldri har hatt nevneverdige problemer med nVidia kort, men sliter nå noe helt forjævlig med å få et X800XT PE kort til å funke optimalt. Det virker, er ikke det. Men jeg MÅ bruke omega drivere for å kunne overklokke. Dessuten liker jeg rett og slett driverene til nV bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...