Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har spilt en god stund, og har fortsatt 1´er gitaren min, squier bullet. Jeg synes den låter fet nok, men den er litt vondt å spille på, fretsene er litt skarpe på halsen og bærer preg av litt dårlig utførelse generelt. Har ikke knallsterk økonomi så har tenkt litt på billig forbedringer. Har kjøpt nye tunere, ny nut og regner med jeg bytter ut tremoloen straks. Dog er det fristende og sette på nye bånd. Er vell det jeg trenger hjelp med.

Har søkt mye på nettet uten å finne noe guide eller pekepinner på hvordan man gjør dette, så om noen har en link eller vet og kan forklare fremgangsmåte og hvilke aspekter man må passe på hadde det hjulpet kjempe mye. 

 

Også har jeg lyst å bytte strenger et hakk opp, til 013, men vet ikke om halsen til denne gitaren tåler det?

 

Takker på forhånd for all hjelp jeg kan få. 

Det er mulig du kan slippe unna med å file endene på båndene, dersom det er at de er skarpe på endene? Å bytte bånd er forsåvidt ikke den vanskeligste tingen i verden, men det er en ting du bør lære av noen som kan det. Gitarbutikker som Vintagegitar og Godlyd tror jeg har folk som gjør slike ting. 

 

Når det kommer til 013-strenger så tror jeg ikke det skal være et problem for halsen, men det blir fort litt styr med justering av halsen, samt tremoloen. Dette er jo noe de eventuelt kan gjøre samtidig som de skifter bånd, dersom du ender opp med å levere den inn. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Noen med erfaring av

 

Gibson ES 335, eller

Gibson ES 175?

 

Digger 335, ikke noe erfaring med 175. Men som med alt annet så handler det om å prøve den gitaren du faktisk vil kjøpe - ekstremt stor variasjon når det kommer til kvalitet, vekt og output fra pickups. Finner du en som passer deg så gå for det, er du skeptisk på om du kommer til å være fornøyd med den så er det lett å angre etter kort tid.. imo :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Jo, jeg er klar over det med å prøve, og det skal jeg også.. Vet at 4Sound har en 335 inne, men det ser ut til å være få 175 i omløp, så vet ikke helt hvor jeg skal få prøvd og sammenlignet denne.. Skal jeg ut med tredve tusen ca, så skal jeg garantert prøve litt! :D

 

Interessen min for jazz har tatt seg betraktelig opp i det siste og jeg vurderer en ny gitar.. På mange måter vil jeg helst ha en 175, etter det jeg har lest og sett på YouTube osv.. Men det er også veldig mye bra med 335 også mtp det jeg er ute etter, og også ulemper med 175.

 

Tenkte bare å høre litt hva folk inne her hadde å si om saken, sånn for å høre! :)

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg ikke store "jazzbokser". Hovedsaklig har det nok med at jeg bruker gitar til både det ene og det andre, og en stor resonanskasse gjør bare at det feeder som faen når jeg vrenger på. Har heller ikke så mye erfaring med å spille jazz, annet enn enkelte skoleoppgaver for mange år siden.. og da var løsningen å bruke halspickup og skru ned tonekontrolleren på telen min :p 

 

Imo er 335 en kul "allrounder", hvor både den fine avrundede lyden er representert(om du setter inn andre pickups - orginalene er imo alt for "hotte" til å egentlig gi noen særlig god representasjon av treverk og det faktum at det er en halvakustisk gitar, samtidig som du har en nær Les Paul/SG-aktig bite i bridge for mer råskap. Dog har jeg ofte spilt på eksempler med det jeg vil klassifisere som for tykk lakk, og treverk som har fått for lite tørketid, slik at de ofte er veldig, i mangel på et bedre ord, "compressed". Dette, i kombinasjon med de nevnte pickupene, gjør at de egentlig ikke skiller seg noe særlig fra en Les Paul, annet enn i utseende og pris. 

Men andre har sikkert mye mer vettugt å si om saken enn meg, særlig når det kommer til sammenligning! Lykke til i jakten :D

Lenke til kommentar

Hei har en epiphone les paul 100 som jeg kjøpte i 2007. Den hadde bynt å få ulyd (metal lyd) fra 12 bånd og ned.  jeg måtte lagre den i min fars garasje i 2013 pga flytting til en annen by. har fått den hjem nå. Det virker ikke som den har tatt veldig mye skade av å være i garasjen i nesten 2 år. men syns det er litt sur lyd i den kontra tidligere og ulyden fra 12 båndet er der jo fortsatt. så jeg lurer på om dette er noe jeg kan reparere selv? hvis ikke så må jeg jo levere den inn til reparasjon. Det er ikke sikkert det er verdt å reparere men det er min første gitar så vil gjerne ha den i god stand igjen :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har en kassegitar som har stått et års tid uten å bli brukt. Har lyst til å prøve meg litt igjen, kan bare det helt grunnleggende.

 

Den mangler en streng (stålstrenger). Bør jeg bytte alle samtidig da, og er det noen som har tips til type strenger jeg bør kjøpe? Gjerne nettbutikk da.

Lenke til kommentar

Hei har en epiphone les paul 100 som jeg kjøpte i 2007. Den hadde bynt å få ulyd (metal lyd) fra 12 bånd og ned.  jeg måtte lagre den i min fars garasje i 2013 pga flytting til en annen by. har fått den hjem nå. Det virker ikke som den har tatt veldig mye skade av å være i garasjen i nesten 2 år. men syns det er litt sur lyd i den kontra tidligere og ulyden fra 12 båndet er der jo fortsatt. så jeg lurer på om dette er noe jeg kan reparere selv? hvis ikke så må jeg jo levere den inn til reparasjon. Det er ikke sikkert det er verdt å reparere men det er min første gitar så vil gjerne ha den i god stand igjen :)

 

Det er ikke sikkert det trengs "reparasjon", men heller litt service. Det finnes et par ting du kan prøve selv.

*Bytte strenger. (det er vel en stund siden sist strengbyte høres det ut til)

*Justere "action". På en Les Paul tror jeg dette er ganske enkelt.

*Truss rod adjustment (vær forsiktig hvis du begir deg ut på dette. Gjøres det helt feil, kan du ødelegge gitarhalsen).

*Bruke intoneringsskruene. Søk "les paul intonation" eller noe så finner du hvordan det gjøres.

 

Strengbytte kan være greit å ta først. Da blir du kvitt eventuell ulyd som forårsakes av rustne eller slitne strenger.

 

Justering av action can være relevant i ditt tilfelle, for det høres ut som at strengene dine kommer i kontakt med båndene. Det er det ikke meningen at de skal gjøre.

 

I ditt tilfelle kan det hende at selve gitarhalsen er feil bøyd (den skal ikke være 100% rett). Hvis den er bakoverbøyd så vil strengene komme i kontakt med båndene og lage ulyder. Den skal være fremoverbøyd littegran, men ikke for mye.

Hvis gitarhalsen har feil krumning kan du behøve å gjre truss rod-justering. Dette er litt skummelt synes jeg personlig, for hvis du gjør det for mye, så kan du ødelegge halsen.

 

Intonering gjør du helt til slutt når du har fått has på den andre ulyden du snakket om. Dette er for å sikre at 12 bånd deler hver streng nøyaktig i 2, slik at stemmingen ikke taper seg når du kommer i de høyere båndene.

 

Anbefaler deg bare å søke opp alle disse tingene her på youtube, lære deg hvordan alt dette her fungerer, og hvordan ulike faktorer spiller inn, og prøve å ta en avgjørelse for hvilke av disse stegene du kan trenge å gjennomføre.

 

Forresten, når man sier "nedover" på en gitarhals, så mener man gjerne motsatt av det som er "intuitivt", altså ned=mørkere toner, opp = lysere toner. Så når du er i 22. bånd er du øverst på gitarhalsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Øver meg på litt gitarservice på en eldre stratkopi jeg har for tida, men sliter litt. Jeg har justert trussrod, action og intonasjonen, og gitaren spiller nå helt ypperlig. Problemet er at D-strengen skurrer i 14bånd, men ingen andre steder på halsen. De andre strengene har ikke samme problemet. Hva kan det være? Selve båndet som bør slipes?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

post-93260-0-63267200-1463761831_thumb.jpg

 

Ting har gått ut og inn av "samlingen" de siste årene, men her er nå familien slik den står per i dag. Har fortsatt moddeprosjekter igjen på de, men føler jeg har funnet en god kombinasjon. 

 

Venstre: 2007 Gibson CS Les Paul Custom VOS '57 Reissue

Midten: 2006(?) Suhr Classic Custom Charcoal Frost

Høyre: 1996 PRS Custom 24 10-top Whale Blue, med piezo-sadler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...