Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

 

Takk for tips. Det ser ut til å være samme gitar, men med andre pickups? Det står ikke så veldig mye på 4sound, men merker meg at det ikke nevnes noe om coil-tapping, og det står at den har Alnico Classic. Mens den på Sound1 har ProBucker™ med coil tapping. Får vel kanskje undersøke litt hva det eventuelt har og si. :)

 

 

Vet ikke. Det kan hende at det bare er beskrivelsen hos 4Sound som ikke er oppdatert. Den nye utgaven med ProBuckere kom såvidt jeg forstår i fjor. Jeg har sendt dem en epost for å spørre, så skal jeg poste svaret når jeg får det.

 

Geir :)

 

 

Takk igjen for gode svar. Jeg har funnet en god del erfaringer med Sound1 nå, og det virker for det aller meste greit, selv om noen klaget over litt lang leveringstid. Leste litt rundt + youtube ang oppgraderingen fra Alnico til ProBucker og føler at ProBucker er det jeg vil ha.

 

Så jeg flesket til med bestilling av den Epiphone Les Paul Custom Pro fra Sound1, og gleder meg til det. Den blir et spennende (og vakkert!) supplement til strat'en, som jeg da velger å beholde original. :)

 

Men er forsåvidt uansett interessert i å høre svaret ditt, for Sound1 påstår at de vil matche prisen, dersom man finnes samme produkt billigere (Med visse vilkår). Kansellering er jo også en mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk igjen for gode svar. Jeg har funnet en god del erfaringer med Sound1 nå, og det virker for det aller meste greit, selv om noen klaget over litt lang leveringstid. Leste litt rundt + youtube ang oppgraderingen fra Alnico til ProBucker og føler at ProBucker er det jeg vil ha.

 

Så jeg flesket til med bestilling av den Epiphone Les Paul Custom Pro fra Sound1, og gleder meg til det. Den blir et spennende (og vakkert!) supplement til strat'en, som jeg da velger å beholde original. :)

 

Men er forsåvidt uansett interessert i å høre svaret ditt, for Sound1 påstår at de vil matche prisen, dersom man finnes samme produkt billigere (Med visse vilkår). Kansellering er jo også en mulighet.

Ikke et dårlig valg i det hele tatt! Veldig mange anser en Epiphone Les Paul som det naturlige startsteget for den som er interessert i disse gitarene. Faller de i smak, har du en verden av gitarer du kan velge mellom, helt opp til tilnærmede kunstverk i 50 000-kronersklassen.

 

Kjapp anbefaling, denne sendes i posten og vil sikkert bli kjølt ned etc iløpet av turen. Ta den med til din lokale gitarsjappe og betal et par hundre for å få den skikkelig satt opp, dersom du skulle være uheldig og den er dårlig satt opp kan det forringe mye av opplevelsen med en ny gitar. :)

Lenke til kommentar

Ikke et dårlig valg i det hele tatt! Veldig mange anser en Epiphone Les Paul som det naturlige startsteget for den som er interessert i disse gitarene. Faller de i smak, har du en verden av gitarer du kan velge mellom, helt opp til tilnærmede kunstverk i 50 000-kronersklassen.

 

Kjapp anbefaling, denne sendes i posten og vil sikkert bli kjølt ned etc iløpet av turen. Ta den med til din lokale gitarsjappe og betal et par hundre for å få den skikkelig satt opp, dersom du skulle være uheldig og den er dårlig satt opp kan det forringe mye av opplevelsen med en ny gitar. :)

 

 

Hehe, jeg håper jo forsåvidt ikke den skal falle såå i smak at jeg blir bitt av den basillen! :green:

Men jeg skjønner hva du mener og ble også betydelig inspirert av bildet av ditt nye smykke, en utrolig lekker sak! Også blir det litt spennende med noe som er veldig forskjellig fra den jeg har.

 

 

Har tenkt litt på dette du nevner om oppsett. Gitar-oppsett duden hos Sound1 (Ole Gunnar Nilsen) skal være en gammel ringrev jeg fant en del skryt om, og de tilbyr en full gjennomgang for en billig penge når man kjøper ny gitar;

 

(https://www.sound1.com/portal/html_includes/gitarjustering_info.html )

 

gitar-kontrollert.jpg

 

I utgangspunktet så gjør jeg alt dette selv på Strat'en, og jeg tenkte som du nevner også litt på dette at den jo etter en slik gjennomgang skal videre med posten (grøss) og i varierende klima, og dermed godt kan være "helt ute" igjen innen den er i mitt hus. Jeg valgte likevel å takke ja, da jeg anser at det i det minste vil kunne luke ut direkte feil på eksemplaret, og få den noenlunde riktig (Hvis de gjør alt det de sier). Så får jeg se hva det blir til når den dukker opp, om jeg bør søke hjelp.

 

Har ellers merket meg at intonasjons-justeringen ser betraktelig mindre "servicevennelig" ut på EPI/Gibson LP enn på straten min. Må være litt nervepirrende å knote mellom strengene med flat skrutrekker, rett over finishen på en 50K gitar.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for tips. Det ser ut til å være samme gitar, men med andre pickups? Det står ikke så veldig mye på 4sound, men merker meg at det ikke nevnes noe om coil-tapping, og det står at den har Alnico Classic. Mens den på Sound1 har ProBucker™ med coil tapping. Får vel kanskje undersøke litt hva det eventuelt har og si. :)

 

 

Vet ikke. Det kan hende at det bare er beskrivelsen hos 4Sound som ikke er oppdatert. Den nye utgaven med ProBuckere kom såvidt jeg forstår i fjor. Jeg har sendt dem en epost for å spørre, så skal jeg poste svaret når jeg får det.

 

Geir :)

 

 

Det skulle visst ikke være så enkelt dette her, for i dag fikk jeg e-post fra Sound1 om at gitaren dessverre var utsolgt hos leverandør, og ikke forventet inn før slutten av mai. :no:

 

Så jeg har søkt og lett, men såvidt jeg kan finne er det ingen i Norge som har (bortsett fra en venstrehånd). Tittet litt på noen av de få engelske butikker jeg kjenner til også, men det ble mye dyrere og vil helst handle i Norge. Så da hørte jeg med Evenstadmusikk.no, om de 3-5 dager leveringstid på nettsiden stemmer, men også der var det tomt fra leverandør, forventet inn i starten av juni...

 

Tok derfor direkte kontakt med 4sound avd Gjøvik som er eneste butikken som har 1 stk LS Custom Pro på lager (som ble linket til her). Snakket med en meget hyggelig å hjelpsom kar der, men han bekreftet dessverre at det er den gamle Alnico modellen som de selger rimelig.

 

Men så undersøkte han, og fant at importøren har 6 stk med ProBucker på lager, som jeg får tilsendt ila noen få dager for kr 4600,- inkl frakt. :woot:

 

Så da har vi fått svar på det Geir.

Syns forsåvidt det er litt underlig, for via Epiphone.com kommer alle de nevnte butikkene opp som forhandler, men enten har jeg nå blitt lovet noe som ikke vil skje, eller så må det vel være noe paralell-import eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Det er vel Luthman som er importør. Det kan hende at de har satt den som utsolgt i sine systemer, mens de faktisk har fått inn noen. Nettbutikkene sitter gjerne ikke med egne lager, men er avhengig av at importøren har riktig beholdning i sine systemer. Kan hende at fyren på 4Sound var den eneste som gadd å plukke opp telefonen og sjekke. Fikk forøvrig aldri svar fra 4Sound sentralt selv...

 

Men da ordner det seg tilsynelatende. Tipper du blir fornøyd!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber i Evenstad.

Hva som har skjedd i din case aner jeg ikke, jeg har ikke vært borti den. Men hvis du kontaktet oss for leveringstid har vi ringt importør (Luthman som twfa sier), fordi de (inntil nylig - 2-3 dager siden) ikke hadde lagerstatus på nettsidene - og vi MÅTTE ringe. Altså har de tydeligvis gitt oss feilinformasjon..

Hvis du holder over "Leveres innen 4-5 dager" på Evenstad så står det "såfremt varen finnes på leverandørens lager" eller lignende. :) Men ja, det er kanskje en litt dårlig løsning.

 

Håper gitaren faller i smak i alle fall ;)

 

Edit: Og alt av Epiphone og Gibson i Norge og Sverige kommer inn via Luthman, så hvis en butikk sier at den ikke finnes på fjernlager hos leverandør gjør den ikke det hos andre heller. Tydeligvis finnes det unntak som bekrefter reglene (i din case her)..

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Når vi snakker om luthman. For ei elendig bedrift!

 

26 oktober bestilte jeg en custom Furch fra 4Sound. Fikk anslått 3 måneders leveringstid.

Jeg skulle dermed hatt gitaren i slutten av Januar.

Gitaren har jeg fortsattt ikke sett noe til.

8 April sendte jeg mail direkte til Furch for å finne ut hva som var problemet da hverken 4Sound eller Luthman kunne svare meg.

Furch sendte meg dette svaret etter 10 minutter

 

 

 

Dear Mr. ......,

Thank you for your e-mail.

The guitar was actually ordered by Luthman at the end of February. However, it is now finished and will be a part of shipment for Luthman this month.

With best regards

Petra Soukalová

Asistentka
František Furch Musical Instruments

 

Luthman brukte altså 4 måneder på å sende inn bestillingen til Furch.

Lenke til kommentar

Dette er jo en thriller, jeg sitter her å holder pusten mens jeg stirrer på postkassen! :green:

 

Jeg syns nettsiden/løsningen er helt ok Knewt, og har bare pent og si om Evenstad. Jeg fikk raskt og presist svar på e-post, og bare det i seg selv er godt på vei til å vinne mitt hjerte. I tillegg har dere den beste prisen på denne gitaren (i alle fall før eventuell frakt). Sannsynligvis også mest ærlig siden det ble sagt starten av juni, vs slutten av mai hos den andre.

 

Helt konkret spurte jeg om de(re) kunne sjekke om denne gitaren finnes på lager hos leverandør, og med andre ord hva forventet leveringstid vil være?

 

Til 4sound ringte jeg, og spurte også en gang ekstra om han var helt sikker på at den virkelig var på lager, med noen få dagers leveringstid; "ja, det er garantert, importøren har 6 stk på lager"

 

4sound refererte til "importøren", de andre til "leverandøren", men hvis de alle snakker om Luthman, og ikke eget sentrallager, eller noe sånt, så er det jo litt mystisk. Tiden vil vise hvor lurt det er å holde pusten mens jeg venter, kanskje ender jeg opp hos deg til slutt likevel Knewt... :)

 

 

Men over til noe mer gitar-teknisk; finnes det noen generell oppfatning om Les Paul/Tunomatic er mer eller mindre enkel/egnet/komfortabel for palm-muting enn Stratocaster tremolo jeg er vant med?

 

 

Lenke til kommentar

Importør, leverandør - same shit, different wrapping, som det så pent heter :p

 

Jeg aner ikke hva som har skjedd her, og hvorfor Luthman har gitt forskjellige beskjeder. :) Men men, gitar får du vel uansett. :thumbup:

 

EDIT: Den enste logiske forklaringa jeg har på saken er at enten vi eller 4sound har sjekket leveringstid på feil produkt..

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Importør, leverandør - same shit, different wrapping, som det så pent heter :p

 

Jeg aner ikke hva som har skjedd her, og hvorfor Luthman har gitt forskjellige beskjeder. :) Men men, gitar får du vel uansett. :thumbup:

 

EDIT: Den enste logiske forklaringa jeg har på saken er at enten vi eller 4sound har sjekket leveringstid på feil produkt..

 

Sagaen fortsetter i alle fall. Det kom ikke som noe ekstremt stort sjokk da de ringte fra 4sound og beklaget at det var en "lagerfeil" hos leverandør, og det eneste som fantes var 1 stk venstrehendt gitar. :wee:

Ny dato inn til leverandøren er/var 5. mai (pluss da noen dager). Vet ikke om jeg tror så mye på det heller ettersom de er ca 3 uker kortere enn Sound1 og Evenstad antydet. Men vi får se, jeg venter i spenning. Ut fra innleggene over her, så høres det ikke ut som importøren er så mye å skryte av heller.

 

Forøvrig kansellerte jeg som tidligere nevnt gitaren fra Sound1 bestillingen, men beholdt noe annet småtteri, og dette ble først sendt i dag. Så kan nok stemme når en del hevder de er noe trege.

 

Men vil ta med noe mer positivt her også; hadde litt lyst på den lille rør-tassen Blackstar HT1R, som har en 75 del av effekten i den gamle Fender forsterkeren min, og dermed ca 75 ganger mer egnet for lavt volum. Denne bestilte jeg fra Evenstad sent søndag kveld, og hentet den på posten etter jobb i dag (tirsdag). Det er veldig bra, kudos til dere Knewt! :thumbup:

 

 

Onde tunger hevder vel det strengt tatt er en hybrid grunnet noen dioder på crunch-kanalen, men det er i alle fall "rør-aktig" lyd i et søtt format.

 

post-56388-0-60553300-1399397327_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig den nye gitaren! :w00t:

Og Kina eller ei, så må jeg si jeg syns den fremstår rimelig lekker visuelt sett. (dersom man liker stilen). Liker veldig godt den tykke varme clean-lyden fra hals-pickup, sikkert mye fordi det er umulig å lage med Sqirer/Fender jeg har fra før.

 

post-56388-0-62655400-1400604512_thumb.jpg

 

Også fulgte det med en liten ekstra easter egg-funksjon, som såvidt jeg kan se ikke er beskrevet noe sted, hverken hos butikkene eller hos Epiphone selv.For iI tillegg til "coil tap" på begge pickups er også ene tonekontroll løftbar for "phase switch", med PU-velger i midtposisjon.

 

Vet ikke om det vil bli så veldig mye brukt, men det skader jo ikke. Som vi kan se av video under er dette del av Gibsons hightech innovasjoner for 2014, teknologi som får NASA til å blekne. Amazing! :green:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=-IB5dAA1-gE

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...