Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo :D

 

Da min gamle el-Washburn gitar viste seg og ha ødelagt "innmat" så var jo det en killer for resten av kvelden. Mercury II Series og et serienummer er alt jeg finner på den. Ellers svart, kul og et pent møbel.

 

Tenkte å reparere denne da jeg fant ut at det er den "dingsen" eller "pinnen" med 5 hakk som i hovedsak trøbbler. Hvor får man kjøpt ny slik? Ellers er det bare skurring når man først har fått kontakt og vrir på volum knotter osv. Kanskje bytte alt? Overhale? Brenne?

 

Jeg ser også etter en rimelig akustisk gitar med stålstrenger og jack utgang. Noe som er respektabelt for deg å spille på hvis du blir spurt om det.

 

Jeg har sett sånne med kun stemmeapparat(?) og ingen jack utgang og de kalte det el-akustisk så jeg er usikker. Jeg er redd for å ryke på den smellen hvis jeg bestiller via nett. En butikk i Oslo/Drammen området hadde vært best. Eller kanskje brukt. Noen ideer?

 

Jeg er som dere sikkert har skjønt helt noob på gitarer. Eller er jeg meget dyktig på diverse Guns`n Roses, Metallica og Nirvana introer :D

Lenke til kommentar

Da min gamle el-Washburn gitar viste seg og ha ødelagt "innmat" så var jo det en killer for resten av kvelden. Mercury II Series og et serienummer er alt jeg finner på den. Ellers svart, kul og et pent møbel.

 

Tenkte å reparere denne da jeg fant ut at det er den "dingsen" eller "pinnen" med 5 hakk som i hovedsak trøbbler. Hvor får man kjøpt ny slik? Ellers er det bare skurring når man først har fått kontakt og vrir på volum knotter osv. Kanskje bytte alt? Overhale? Brenne?

 

 

Heisann.

 

"Dingsen" er pickup-velgeren. Antagelig er den rett og slett blitt løs i sammenføyningene. Det er mulig det kan strammes. Det er også mulig at den bare er blitt møkkete i årenes løp. I så fall renser du den med kontaktspray, og så er den kanskje brukandes noen år til. Det samme gjelder pot'ene (volum og tone). Ofte trenger de bare en dusj med kontaktspray.

 

De er uansett billige saker. Et komplett sett får du for noen hundrelapper.

 

Om du skal skifte dem, så lag en tegning først av hvilke ledninger som skal hvor, spesielt på pickup-velgeren, det er ikke spesielt intuitivt. (Eventuelt kan du kjøpe et ferdig sett.)

 

Merk at slike potter finnes med ulik motstand, som regel 250K eller 500K ohm. Det gir litt forskjellig karakteristikk på lyden. Tommefingerregelen er 250K til single coil (strat) og 500K til humbucker (les paul). Det er også mulig at din gitar har en "push-pull" volumkontroll som gir coil-tap (det vil si lyd fra bare en av coilene på en humbucker) når du trekker den ut. Pass på at du velger riktig type.

 

Og til slutt: Strat type pickupvelgere finnes i både 3 og 5 posisjoner utgave. Den med tre har en posisjon for hver pickup (om du har tre), mens den med 5 har mellomposisjoner for 2 av dem eller endog alle tre, avhengig av hvordan den er koblet.

 

Jeg kjenner ikke Mercury-modellene, så jeg kan ikke si mer...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et bra svar Geir!

 

Til Nexusen. Jeg fikk også dette problemet med mye delay hvis du bare plugger gitaren rett i pcn via jack. Er jo håpløst å bruke Pcn som forsterker osv man blir jo helt forvirra. Lydkvaliteten var også søppel og mono.

 

Så jeg måtte kjøpe et USB lydkort. Når man skrur på dette så tar det over hele pcn og all lyd går via det. Alt du plugger inn av gitar/mic i dette vil gå live ut på høytalerene uten delay og du kan spille oppå/jamme til f.eks youtube/spotify whatever du hører på via Pc`n.

 

Jeg vet ikke om den boksen din har lydkort funkjson ellers så hadde jeg prøvd USB og krysse fingra for at delay`en er borte.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å få til er å spille gitar gjennom data, samtidig som jeg kan bruke spotify/youtube. Eneste måten jeg kan gjøre det på er å kjøpe et extra lydkort?

For når jeg bruker minijack uten Asio4all så blir det ekkel lag.

 

Mitt oppsett er om du skal høre samtidig på en backintrack fra youtube for å recorde med enn gang, så kjører jeg backingtracken fra et nettbredd inn i min amps 3,5 jack inngang. Nå som backingtracken kjøres inn i forsterkeren kjører jeg all lyd ut fra 2,5 jack utgangen og inn i et lydkort som er koblet til pcen. Går inn på Movie maker og velger lydinngang til å være lydkortet og recorder direkte.

 

Om det er mer profesjonell recording har jeg eget gitarprogram for redigering av lydfiler. Laster ned lydfila fra youtube og inn i programmet. SÅ recorder jeg alt inn der i lag med lydfila.

 

Edit:

 

husk om når du bruker lydkort behandles av av lyd in/ut på selve lydkortet, derfra må alt av lyd behandles av lydkortet.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

http://www.procom.no/lydkort/usb/steinberg-ur22.html

 

Dette vil løse problemet ditt for alltid og du har mye muligheter. Direkte studiolyd uten ekkel lag samt Cubase AI til opptak, redigering og artigheter. Anbefales! Lag musikk, remixer eller bare jamm til youtube/spotify eller hva du vil. Du kan justere alt mulig, pedal bokser via software osv.

 

Man kan sikkert knote det til som ole_marius er inne på med en forsterker, men det blir mye jack overganger, kabler og bare rot i mine øyne. Mye støy på linja og lyden er bare ikke god nok.

 

Jo mer du knoter med dette jo mer vil du skjønne at du trenger en "device" til. Den jeg har linka på toppen der er en billig god løsning til device.

 

Edit: bare quoter noe av det som står i beskrivelsen "inngang for tilkobling direkte av elgitar eller bass gitar med null-latency for praktisk opptak"

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

 

Det jeg prøver å få til er å spille gitar gjennom data, samtidig som jeg kan bruke spotify/youtube. Eneste måten jeg kan gjøre det på er å kjøpe et extra lydkort?

For når jeg bruker minijack uten Asio4all så blir det ekkel lag.

 

Mitt oppsett er om du skal høre samtidig på en backintrack fra youtube for å recorde med enn gang, så kjører jeg backingtracken fra et nettbredd inn i min amps 3,5 jack inngang. Nå som backingtracken kjøres inn i forsterkeren kjører jeg all lyd ut fra 2,5 jack utgangen og inn i et lydkort som er koblet til pcen. Går inn på Movie maker og velger lydinngang til å være lydkortet og recorder direkte.

 

Om det er mer profesjonell recording har jeg eget gitarprogram for redigering av lydfiler. Laster ned lydfila fra youtube og inn i programmet. SÅ recorder jeg alt inn der i lag med lydfila.

 

Edit:

 

husk om når du bruker lydkort behandles av av lyd in/ut på selve lydkortet, derfra må alt av lyd behandles av lydkortet.

 

Uhm jeg føler meg dum! Tengte jo ikke på at det tar 5sec å laste ned youtube filmer med http://www.youtube-mp3.org/no. Og så legge dem inn i Guitar Rig eller Amplitube.

 

 

http://www.procom.no/lydkort/usb/steinberg-ur22.html

 

Dette vil løse problemet ditt for alltid og du har mye muligheter. Direkte studiolyd uten ekkel lag samt Cubase AI til opptak, redigering og artigheter. Anbefales! Lag musikk, remixer eller bare jamm til youtube/spotify eller hva du vil. Du kan justere alt mulig, pedal bokser via software osv.

 

Man kan sikkert knote det til som ole_marius er inne på med en forsterker, men det blir mye jack overganger, kabler og bare rot i mine øyne. Mye støy på linja og lyden er bare ikke god nok.

 

Jo mer du knoter med dette jo mer vil du skjønne at du trenger en "device" til. Den jeg har linka på toppen der er en billig god løsning til device.

 

Edit: bare quoter noe av det som står i beskrivelsen "inngang for tilkobling direkte av elgitar eller bass gitar med null-latency for praktisk opptak"

 

Skjønte ikke så mye av dette, men den dingsen gjør at gitaren funker med lyd hele tiden uansett om man bruker spotify/youtube samtidig? Hvordan er lydkvaliteten? Etter at jeg fikk Boss me-25 då hører jeg at USB ikke er akkurat kvalitetslyd :p

Lenke til kommentar

USB er en standard for dataoverføring, det vil si overføring av digitale data. Den har ingenting med lydkvaliteten å gjøre, den avgjøres av det som konverterer fra analogt til digitalt på vei inn, og fra digitalt til analogt på vei ut.

 

Eksterne bokser overtar jobben med å digitalisere lyden fra gitaren dersom den skal inn i PC'en, og vil ofte kunne kobles direkte til ut-enheten (høyttalere eller hodetelefon.) Dermed går ikke gitarlyden omveien via digitalisering i det hele tatt før den kommer ut igjen, og du slipper "lag" (utover den som sitter mellom ørene og fingrene dine.) Og maskinen kan konsentrere seg om å spille youtube.

 

Selv er jeg så gammeldag at jeg fortsatt strever med å mikke opp forsterkeren, selv om jeg godt kunne kjørt gitaren rett i lydkortet og gjennom amp-simuleringene i Logic.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er på utkikk etter en ny forsterker til min Gibson Studio. Har ikke vært noe særlig til el.gitar spiller, for det meste akustisk, så jeg stiller ganske blankt på dette området.

 

Har fra før av en ganske så dårlig Behringer forsterker, denne fulgte med et nybegynner sett for mange år siden. Kunne gjerne tenkt meg å oppgradere denne til noe bedre. Har opptil 2000kr og har sett meg ut VOX VT40, noen som har noen innspill, tips? :)

Lenke til kommentar

http://www.procom.no/lydkort/usb/steinberg-ur22.html

 

Dette vil løse problemet ditt for alltid og du har mye muligheter. Direkte studiolyd uten ekkel lag samt Cubase AI til opptak, redigering og artigheter. Anbefales! Lag musikk, remixer eller bare jamm til youtube/spotify eller hva du vil. Du kan justere alt mulig, pedal bokser via software osv.

 

Man kan sikkert knote det til som ole_marius er inne på med en forsterker, men det blir mye jack overganger, kabler og bare rot i mine øyne. Mye støy på linja og lyden er bare ikke god nok.

 

Jo mer du knoter med dette jo mer vil du skjønne at du trenger en "device" til. Den jeg har linka på toppen der er en billig god løsning til device.

 

Edit: bare quoter noe av det som står i beskrivelsen "inngang for tilkobling direkte av elgitar eller bass gitar med null-latency for praktisk opptak"

 

Oh, tror jeg må skaffe meg en av de der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981234789

Sliter med å finne meg en ny gitar, så trenger litt hjelp.

har spilt på en ESP Eclipse en stund, liker at den er lett og tynn hals.

vil også ha en LP type kropp.

det er noen Gibson gitarer som har tykk hals noen har slank, noen som vet hvilke det er?

ikke EMG.

 

takker for hjelp

Lenke til kommentar

De tykkere halsene kommer fra modeller med specs fra 50-tallet, for eksempel Traditional (regner med at Cibson CS RX er ute av bildet). Dersom du kjøper en Standard eller lignende moderne modeller vil du som regel få en med 60-tallsprofil og moderne specs (som coilsplit) kontra mer tradisjonelle specs. Anbefaler uansett at du prøver før du kjøper, for sikkerhets skyld.

 

Hva er budsjettet ditt, plaintop eller flametop, finish...?

Lenke til kommentar

Sliter med å finne meg en ny gitar, så trenger litt hjelp.

har spilt på en ESP Eclipse en stund, liker at den er lett og tynn hals.

vil også ha en LP type kropp.

det er noen Gibson gitarer som har tykk hals noen har slank, noen som vet hvilke det er?

ikke EMG.

 

takker for hjelp

Kan lett anbefale deg S-Prestige fra Ibanez. Lett, slank gitar med tynn hals. Stor variasjon til bruksområdet for denne gitaren slik at man kan spille det meste.

God ren lyd, dype toner på øverste pickupp, ser pen ut og har EZ-tremolosystemet til Ibanez som er en stor pluss. Negative er 15 lapper dyr og at kun 2 stk hvert halvår blir sendt til Norge, så kan være relativt vanskelig å finne den.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...