Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Skal du ha Les Paul er nok gamle japanske kopier veien å gå. Disse tar ofte utgangspunkt i de gode gamle Les Paulene, og har stort sett samme spesifikasjoner som historic-modellene til Gibson, som er "top of the line". Er stor enighet rundtom "på internett" om at disse slår de vanlige gitarene Gibson lager i dag i de fleste tilfeller, og i alle fall Epiphone-kopiene. Hiver du i Gibson-pickups senere har du en fullverdig Les Paul. Å si at Epiphone sine er mer "ekte" fordi de er eid av Gibson blir bare tull, headstocken stemmer ikke (som den gjør på så god som alle de japanske), og de er bygd i Kina...

 

Se etter merker som Orville (disse er eid av Gibson, på lik linje med Epiphone), Greco, Burny, Aria Pro II og Tokai, det er vel de vanligste.

 

 

Når det gjelder forsterker, så ville jeg ikke satset på en modeleringsforsterker som Roland Cube eller de fra Line 6. De har riktignok "mange lyder", men de er gørr kjedelige. Ville satset på en fullrørs klasse A forsterker fra Epiphone, Valve Junior eller Valve Special. Får ikke bedre til den prisen. Hiver du en pedal foran der får du skikkelig vreng også. Du skal klare å få alt dette til under 7k, og jeg kan love deg at du ender med langt bedre utstyr enn om du kjøper en billig kinesisk kopi og en nitrist modeleringsforsterker (er selvfølgelig subjektivt, men vil tro de fleste som synes noe annet gjør det av helt feil grunner).

 

Valve junior virker god. Går nok for den. Så kommer gitaren... Ingen anelse hvor jeg skal begynne å lete. Hvor finner jeg gamle japanske kopier? Tips til å komme i gang, steder som selger disse gitarene o.l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valve junior virker god. Går nok for den. Så kommer gitaren... Ingen anelse hvor jeg skal begynne å lete. Hvor finner jeg gamle japanske kopier? Tips til å komme i gang, steder som selger disse gitarene o.l

eBay har det aller meste ;)

 

redigert: haha, dritfetegitarer.com slår til igjen:

 

Gibson Les Paul Custom Silverburst 1980

 

KOMMENTARER : SAAAAAAAAAATTTTTTAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNN!!!!!!! Endelig!! der satt`n!! Hvor ofte har du ikke tørket sperm av brilleglassa etter å ha drømt om DENNA? Omtrent HELT umulige å få tak i, men neida, Dritfete ordner opp. TOOL!!!!!!HOOKER WITH A PENIS!!!!!!!!!!Hvis det ikke blir trøkk på denne legger jeg ned..

 

:!:

Endret av edge
Lenke til kommentar
Gibson Les Paul Custom Silverburst 1980

 

KOMMENTARER : SAAAAAAAAAATTTTTTAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNN!!!!!!! Endelig!! der satt`n!! Hvor ofte har du ikke tørket sperm av brilleglassa etter å ha drømt om DENNA? Omtrent HELT umulige å få tak i, men neida, Dritfete ordner opp. TOOL!!!!!!HOOKER WITH A PENIS!!!!!!!!!!Hvis det ikke blir trøkk på denne legger jeg ned..

 

:!:

Legendary. Samme er hagemøblane hans frå i fjor.

 

 

olopolo: Det er vel den billegaste røyrforsterkaren du får tak i. Og så let den slett ikkje så verst heller. Kunne tenkt meg ein sjølv til stuebruk.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Binko: Gå i word og skriv ut noen ark med seks og seks linjer, skriv gjerne "E, H, G, D, A, E" foran dem slik at du vet hvilken streng som er hvilken og skriv tabsene oppå der. Ha strekene i en litt svak, men synlig gråfarge slik at du kan skrive oppå. Det funker fett, så slipper man å bruke programmer på pc-en. :)

Lenke til kommentar
Hva er det som gjør Valve så spesiell?

 

Jeg er enig at det er kult med røramp, men hva med denne? http://fender.com/products/search.php?partno=2331000000

 

Fender vibrochamp:

Our Vibro Champ XD takes the vintage Vibro Champ into a new era with classic styling, simple controls, a good variety of clean and distorted tones and unmistakable tube feel and performance at a remarkable price.

 

Features include a real tube amp combined with up-to-date extras including versatile amp voicing and superb DSP effects. Its solid-state overdrive and distortion eliminate many of the preamp tube problems that plague tube lovers while providing exemplary tones for rock, blues, country, jazz, metal and more.

 

Jeg kjøpte ny amp før jul på musikkbørsen, hadde tenkt å kjøpe en av de epiphone valvene, men så prøvde jeg den vibrochampen, og den var utrolig mye bedre enn epiphonene. Mye klarere clean, og den fuzzen på valven var one trick pony så det holdt. Jeg trodde aldri jeg skulle reklamere for en modulerende amp, men den vibro champen er alldeles fantastisk(jeg endte opp med storebroren, Super champ.) Jeg synes det er kulere å kjøpe en amp som man kan ha en stund, i steden for en som man går lei av etter et år og som man selger for halve prisen. Apropos pris, vibrochampen er litt dyrere , tre lapper på musikkbørsen, men det er den jommen meg verdt.:)

Lenke til kommentar
Du må regne med moms på frakt også. (vare[$] + frakt[$] * Dollarkursen[5,103]) * 1,25

 

Ja, men gitaren jeg skal ha koster 700$, så 100$ i frakt, ganget med dollarkusen på 5,3 og gange det igjen med 1,25, så blir det noe ala si 5500. Fortsatt tjener jeg 1500kr da.

 

- Men så har jeg isåfall ikke "garantien" som jeg har ved lokal forhandler i Norge.

Lenke til kommentar
Hvordan er denne gitaren?

 

Greco på ebaY

Les følgende linker:

http://www.cosmikdebris.co.uk/grecoinfo.htm

http://www.historicguitar.com/id11.html

http://reviews.harmony-central.com/reviews...tar/brand/Greco (trenger bare lese etter behov)

 

Gitarene uten serienummer bør egentlig ungås, men om det oppgis modellnummer så er det greit såfremt det er snakk om veldig billige gitarer.

Om det er Custom som frister mest, ville jeg sett på denne. Veldig billig, veldig fin stand, og ikke en av de dårligste modellene i hvert fall (er derimot 700 og opp som virkelig begynner å bli gode greier).

 

edit: En annen ting som er viktig å få med seg, er at gitarer under 4kg ofte er uthulet. Det skal ikke en god gammel Les Paul, og disse bør derfor unngås etter min mening.

 

edit2: Jeg nevnte ikke alle de aktuelle merkene i sist innlegg, men skulle nok nevnt Edwards. Disse lager også veldig korrekte kopier, og disse har så godt som alltid Seymour Duncan pickups, som nok er bedre enn de fleste PAF-kopiene. Eneste problemet er at de som oftest er ca. dobbelt så dyre som den Grecoen.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Skal jo helst være riktig da, vil man ha en mer akustisk lyd går man for noe annet.

 

olopolo: Du kan evt. går for en Gibson Les Paul Studio, er fine gitarer til prisen de og. Det beste argumentet for å kjøpe en slik er at du får solgt den med profitt om du blir lei, eller i hvert fall uten nevneverdig tap. De går for ca 6-7000 brukt i Norge, får du den gitaren der hjem uten å betale moms, koster den deg ikke mer enn 4000, 4800 med moms, som fortsatt er veldig billig. I tillegg er det jo tross alt en ekte Gibson. Er ingen "merke-type" selv, men må si det frister med en slik, selv om jeg ofrer litt kvalitet sammenlignet med en japansk kopi.

Lenke til kommentar
Greco eller edwards foran Studio anyday. Den er jo grisekjip.

Mange tusen fornøyde (og erfarne) Studio-eiere rundtomkring, så generelle karakteristikker som "grisekjip" o.l. kan man overse. Det viktigste er å unngå postordre og prøve før man kjøper, hvis mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...