Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Gitar til 300 000kr? Wow... hvem i all verden investerer i noe sånt? Skulle i alle fall hørt den personen spille på den, og det burde være bra spillt ;)

Hvorfor det?

Kan like gjerne kjøpe en så dyr gitar enn aksjer.

 

Forsåvidt, men er liksom dette en gitar som uansett blir dyrere og dyrere jo eldre den blir? Altså som en antikvitet å regne?

Ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gitar til 300 000kr? Wow... hvem i all verden investerer i noe sånt? Skulle i alle fall hørt den personen spille på den, og det burde være bra spillt ;)

Hvorfor det?

Kan like gjerne kjøpe en så dyr gitar enn aksjer.

OT: Det har nå vist seg at aksjer slår alle former for verdiøkning over tid, også instrumenter. Litt pirkepirk, måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar

Kommer nå an på aksjene det. Kjøpte du en vintage Fender eller Gibson på nittitallet vil den ha mangedoblet seg i verdi. Kjøpte du aksjer samtidig kan de ha mangedoblet seg også, men på den annen side kan det ha gått fryktelig galt også.

 

Forutsetningen er at ikke gitaren du kjøpte en forfalskning, selvsagt, men på den annen side kunne du jo kjøpt aksjene dine fra en Terra-megler...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Er vel kanskje ikke helt gitar-relatert, men prøver meg likevel da jeg er sikker på at noen her i tråden kan svare, og det virker litt rart å lage egen tråd av.

 

Vil en 6,3mm-XLR kabel gi gode resultater fra utgangene på en UX2, såfremt forsterkeren også "er balansert"? I så fall, følger det med noen form for adapter e.l. til å koble XLR til 6,3mm-utgangene, eller må slikt skaffes selv?

Lenke til kommentar
Jeg driver forresten fremdeles på med å finne ut hvordan jeg skal på bestilt gitar via Jetcarrier og music123.com, så hvis noen har gjort seg erfaringer med dette så setter jeg pris på om dere deler det med meg :)

 

Sliter med å finne betalingsmetode som nettbutikken aksepterer.

 

Du kan opprette ett American Express-kort og sette adressen til Jetcarrier-mailboxen din. Det var en som gjorde det for å få bestilt bærbar pc fra amerikanske Lenovo, de ville bare sende til samme adresse som kredittkortet han betalte med var registrert på.

Lenke til kommentar

Hey, noen som gidder å oversette litt gitaruttrykk for meg? Vet ikke helt hva jeg skal slå opp på i ordbøka, så får ikke ting til å henge på greip. Hvordan sjekker jeg hvilke mål og dimensjoner på stemmeskruer som passer til denne gitaren? Planer om å skifte ut stemmeskruer og lakk. Og mekanikk etter hvert.

Lenke til kommentar
Hey, noen som gidder å oversette litt gitaruttrykk for meg? Vet ikke helt hva jeg skal slå opp på i ordbøka, så får ikke ting til å henge på greip. Hvordan sjekker jeg hvilke mål og dimensjoner på stemmeskruer som passer til denne gitaren? Planer om å skifte ut stemmeskruer og lakk. Og mekanikk etter hvert.

Hvilke utrykk da?

Hvis du kommer med de engelske kan du nok få det oversatt.

Ang. tunere: Finn ut hvilke som står i, og bytt til noen med tilsvarende mål.

Lenke til kommentar
Hey, noen som gidder å oversette litt gitaruttrykk for meg? Vet ikke helt hva jeg skal slå opp på i ordbøka, så får ikke ting til å henge på greip. Hvordan sjekker jeg hvilke mål og dimensjoner på stemmeskruer som passer til denne gitaren? Planer om å skifte ut stemmeskruer og lakk. Og mekanikk etter hvert.

Hvilke utrykk da?

Hvis du kommer med de engelske kan du nok få det oversatt.

Ang. tunere: Finn ut hvilke som står i, og bytt til noen med tilsvarende mål.

EDIT: Lur som jeg er tok jeg og sjekket grundig på den ene jeg allerede har byttet ut(den jeg byttet den ut med står det ingenting på, og jeg kjøpte den stykkvis uten instruksjoner eller noe), og på den jeg har tatt av står det "GROVER", som jeg vet lager stemmeskruer, og så står det "4" og noe som ser ut som en skjev H med en C inni. Hva kan det bety?

 

EDIT 2: Nå fant jeg Grovers hjemmesider og fant min modell og størrelsesforhold, det er altså 14:1. Hvilke nettbutikker selger stemmeskruer? Fant www.gitarist.no, men jeg har fått anbefalt Gibson Deluxe stemmeskruer, og det hadde de ikke der.

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar

Stemmeskruer og alle andre gitardeler finnes i massevis i alle prisklasser på ebay. 14:1 er utvekslingen mellom tommelskruen og skruen som holder strengen (14 omdreininger med tommelskruen gjør at skruen som holder strengen roterer en gang, om jeg ikke er på jordet). Grover har en variant med 18:1 utveksling som visstnok skal holde gitaren stemt mye lengre, disse har jeg siklet litt på...

 

edit:

Gibson Deluxe stemmeskruer

Gibson stemmeskruer for de med litt for mye penger til overs...

Grover 18:1 Stemmeskruer

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...