Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Er det i det heile nødvendig med dokumentasjon? Det er jo heilt opplagt. Samme fabrikant lagar som regel minst ein gitar som er likt specca for fleire tusen kroner mindre. Andre gitarar av andre merker i samme klasse er òg mykje billegare. Dessutan kan du vere 100% sikker på at det ikkje er heilt lik den gitaren som den aktuelle artisten spelar på heller. Waste of money. Sjølvsagt er det (som regel) gode gitarar, men på langt nær verdt pengane.

9189813[/snapback]

 

25% er nå en smule overdrivelse, men klart at signaturmodeller ligger noe høyere i pris. Artistene spiller i mange tilfeller ikke gitarene selv, de godkjenner dem bare som sin signaturmodell.

9190193[/snapback]

 

Men jeg har sjekka da, og er 95% sikker på at det er akkurat samme gitar som han selv spiller på :hmm: (Ihverfall KH2, den dyreste). Såklart er den jeg lurer på ikke av like god kvalitet men jeg er desverre ganske fattig :thumbdown:

Uansett ser gitaren kul ut, er vidunderlig å spille på, og har en rå lyd. Ihvertfall etter min mening :!:

 

Jeg prøvde en Gibson Flying V 67`, og en LTD EX260, men likte ingen av dem noe særlig. Jeg har også prøvd en Fender American Deluxe Stratocaster HSS, den var ganske god da men ikke helt :p , og en Ibanez RG et eller annet men den likte jeg ikke :innocent: Jeg skal nok uansett prøve en god del gitarer og se hva jeg liker best, så lenge den ikke ligger oppimot 20.000 kr :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kim har helt rett.. Signaturgitarer (med mindre du kjøper pga av utseende) er bortkastede penger.

 

De gitarene Kirk spiller på (av "KH" modellene") er nok ganske sikkert custombygd for Kirk. Mange av disse gitarene har han eid i over 10 år, så signaturgitarene man får kjøpt i butikken er en nok kunn en god kopi av hans egne originale ;) Med mindre man ser på KH-20 serien som bare har et begrenset opplag da, men da er prisen en hel annen (om du i det hele tatt får tak i den) :)

Lenke til kommentar
Noen med forslag til en fin, ikke for vanskelig sang til Akustisk gitar?

 

Takker for svar :)

9189970[/snapback]

 

Veldig åpent spørsmål!

 

Metallica sine akustiske sanger (Nothing else matters, mama said) er ikke vanskelige sanger. Om du spesifiserer ønsket litt, kan hvis ikke jeg, noen andre kanskje hjelpe deg bedre ;)

Lenke til kommentar

En drømmegitar på eBay akkurat nå: Link

 

b4f5_12.JPG

 

En 1953 (første produksjonsår) Guild X375. Nær original stand såvidt jeg kan se og nesten uten skrammer. En slik eller en X500 eller X550 skal jeg ha en gang. Men det blir ikke denne gangen er jeg redd...

 

X500 er en enda finere gitar, med to pickuper men med binding og inlays langs hals og headstock. Denne ble solgt ved juletider i fjor: Link

 

Jeg kunne fått en sunburst X500 for 3200 i februar, men hadde ikke penger. Det er urettferdig! (Eller kanskje ikke, men i alle fall dumt.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært opptatt av signaturgitarer som sådan, bortsett fra Andy Summers telen som jeg fikk laget selv. Men jeg har en Albert Collins signature tele, og selv om det sikkert er en "blek kopi" av Collins 1964 Custom Telecaster er det kanskje den nest beste gitaren jeg har for øyeblikket. Custom Shop bridge pickup og spesielt Seymour Duncan Custom humbuckeren låter strålende, og den er en drøm å spille på.

 

Overpriset er den sikkert, som alle Custom Shop gitarer enten de er signaturmodeller eller ikke, men jeg kjøpte min brukt og betalte ikke mer enn en vanlig US Telecaster ville kostet meg.

 

En Andy Summers signature Tele til 15000 dollar, det kaller jeg overpriset...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor lang tid det normalt tar å vende seg til plekter?

Bror min fikk en el-gitar til jul, og begge har spillt siden...

 

Men den siste måneden fant jeg ut at det kanskje var litt lurere å bruke plekteren.

 

Problemet er at jeg bommer på 1/8 noter jeg spiller, er litt dritt...

Og kan ikke spille for fort, da går det helt ut.

 

Så har det seg sånn at jeg hørte Malmsteen's Far Beyond The Sun,

så fant tabben, og begynte å øve, men herregud, han spiller jo 16 noter

på bare 1 sekund :O

 

Får håpe at det bare er på grunn av at jeg har spillt i 7 måneder ^^

 

Memorering av tabs går greit da, er ikke noe problem, men det tar sin tid...

Lenke til kommentar

Hvor lang tid ting tar er høyst individuelt, men er gjerne et resultat av faktorer som øving og innsatsvilje. (Som slett ikke er samme tingen, man kan øve i timevis uten å bli mye bedre om man ikke er fokusert på å få resultater ut av det.)

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er det samme som du ville fått av en hopptrener: De slipper deg ikke utfor Holmenkollen på den første treningen. Ikke bare fordi du vill slått deg ihjel, men rett og slett fordi man må lære seg å beherske de små bakkene før man prøver på de store. Man må lære å krype før man kan lære å gå, og lære å gå skikkelig før man lærer å løpe.

 

Min gamle pianolærer ga meg ikke A-moll-konserten i lekse først gang. Hun ga meg Fader Jakob, og jeg kom tilbake og var strålende fornøyd fordi jeg kunne den feilfri. Så øket vanskelighetsgraden etterhvert. Ikke noe hjelper på motivasjonen som mestring. Det du kan er mye gøyere enn det du ikke kan.

 

Så enkelt sagt: Ikke prøv deg på Malmsteen. Finn sanger du klarer å spille og spill dem til du kan spille dem godt. Så kan du øke vanskelighetsgraden. Den skal alltid ligge bare ett skritt foran, som gulroten foran eselet. Er den for langt unna, stopper eselet å gå...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor lang tid det normalt tar å vende seg til plekter?

Bror min fikk en el-gitar til jul, og begge har spillt siden...

 

Men den siste måneden fant jeg ut at det kanskje var litt lurere å bruke plekteren.

 

Problemet er at jeg bommer på 1/8 noter jeg spiller, er litt dritt...

Og kan ikke spille for fort, da går det helt ut.

 

Så har det seg sånn at jeg hørte Malmsteen's Far Beyond The Sun,

så fant tabben, og begynte å øve, men herregud, han spiller jo 16 noter

på bare 1 sekund :O

 

Får håpe at det bare er på grunn av at jeg har spillt i 7 måneder ^^

 

Memorering av tabs går greit da, er ikke noe problem, men det tar sin tid...

9192388[/snapback]

 

Hei på deg.. Jeg spilte uten plekter i nesten 2 år. Men så når jeg (ironisk nokk) begynte å spille litt Dire Straits, begynte jeg og bruke plekter. Jeg brukte kanskje en tre-fire dager på å vende meg til det. Etter det var det ingen vei tilbake.

 

Skal du spille malmsteen så bør du kunne spille med plekter, og du burde kunne en del teknikker som han bruker. Sweeping f.eks. Malmsteen er for de virkelig gode gutta, så lær deg noen enklere sanger og eventluelt soloer for du begynner på hans verk.

Som Geir så fint sa det; Du må kunne krype før du kan gå, og kunne gå ordentlig før du kan løpe (Malmsteen løper 60 meter'en på 3 sekunder :dribble: )!

 

Mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Hei på deg.. Jeg spilte uten plekter i nesten 2 år. Men så når jeg (ironisk nokk) begynte å spille litt Dire Straits, begynte jeg og bruke plekter.  Jeg brukte kanskje en tre-fire dager på å vende meg til det. Etter det var det ingen vei tilbake.

 

Mvh Jørgen

9193183[/snapback]

 

Haha, med meg var det stikk motsatt, jeg begynte å spille med fingrene når jeg kom så langt som til Dire Straits, fordi mye av det ikke lar seg gjøre å spille plekter.

Lenke til kommentar

Overalt hvor jeg leter etter Iron Maiden - Dance of Death, så finner jeg bare en verisjon der hovedriffet har en liten vri (f eks HER på ultimate-guitar(hør spesielt på ultimate guitar, for dere som har det))

 

alle som har hørt sangen kan høre at den er feil tabbet i alle sammen :S

på youtube er alle sangene spilt riktig, (f eks

,
eller
) så noen må jo ha den riktige tabben...

 

noen som vet hvor man kan finne den som høres riktig ut? helst guitar pro :)

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke bare er det at det er tostemt som får det til å høres feil ut? Er ofte tostemte ting høres feil ut i guitarpro.

Så kan det jo selvsagt være at det er feil også, men om det er det jeg tror du mener skulle det vel ikke by på alt for store problemer å finne ut av det selv?

Lenke til kommentar

Har spillt piano/keyboard siden jeg var 7-8, men da var det sånne enkle sanger med bare en note hver gang, så fikk jeg FFX, den piano theme på starten var noe jeg måtte lære meg.

 

Pianosnakk i gitartråd :nei:

 

Det artige er at det er først det siste halvåret som jeg virkelig har øvd, når gitaren kom, og hvordan jeg øver er slik; vær gang jeg spiller ser jeg for meg at jeg skal komme et stykke videre på sangen, jeg øver inn delen, er den litt vrien å få til, så øver jeg på den vriene delen til den funker, så går jeg videre, noen ganger lærer jeg et par sekunder, andre ganger kan det bli så mye som 30 sekunder. Etter sangen er memorisert, så spiller jeg den sakte så jeg ikke gjør "noen" feil, og prøver å øke tempoet til det den skal være.

 

Fikk se Canon Rock, prøvde på gitaren, men gikk litt for fort for meg, og vrien fingerplassering, så jeg satt meg ned å lærte sangen på keyboardet mitt...

 

Ja, jeg har motivasjon, hver gang jeg ser jeg har lært en ny del, vil jeg bare spille mere, og det beste av alt, det er gøy å spille.

 

Neil Zaza's I'm Alright er faktisk veldig grei, enkel sang på gitar, greit, jeg spiller den ikke så fort, men jeg spiller den, hurtigheten kommer vel etter hvert...

 

Så får jeg håpe at plekterhånden treffer bedre på strengene etterhvert, for med fingersspilling slår jeg ikke feil... Vanlige grep å sånn funker fett, tok en tur innpå Tom Dooley's gitarskole i begynnelsen, grepsanger er ok, men forskjellige soloer er det som er tøft...

 

Fant den Løvenes Konge sangen can you feel the love... blablabla... Den er veldig enkel, og i rolig tempo, men det blir lissom litt enkelt igjen, kan sette meg ned en-to dager, så sitter den.

 

Neil Zaza'n trenger litt øving for å få opp tempoet, og den Far Beyond The Sun trenger nok et par år før sitter sånn cirka...

 

Så akkurat nå er statusen:

Neil Zaza = memorizert, trenger fart

FFXI sanger = 100% ( sanger som ikke går for fort, spilles 1 note av gangen )

M.A.S.H = mermoriserer og øver, fingerspillet er lit vrient

Malmsteen FBTS = ok i starten, og hvor den er treg, ikke memo mye av den ennå.

Et par andre...

Det meste av grep er øvd inn

 

Men hva med scales osv.? Lønner det seg å pugge de? Tapping, swepping, teknikker osv. burde kanskje vært øvd på åsså? Finner vel en del på youtube.

Lenke til kommentar
Veldig åpent spørsmål!

 

Metallica sine akustiske sanger (Nothing else matters, mama said) er ikke vanskelige sanger. Om du spesifiserer ønsket litt, kan hvis ikke jeg, noen andre kanskje hjelpe deg bedre ;)

9191581[/snapback]

Nothing Else Matters er litt (for) lett.

 

Er igrunn bare ute etter en fin, gjerne instrumentell, sang jeg kan spille på akustisk når jeg kjeder meg :p

Endret av edge
Lenke til kommentar

sjekk den nydelige gitaren her da! :love:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

vbgmerge.jpg

 

koster 750 dollar med frakt inkludert i prisen til Norge.

 

Live rates at 2007.08.02 18:42:33 UTC

 

750.00 USD = 4,353.04 NOK

 

4354 x 1.25 = 5442 NOK + tollgebyr (200?)

 

5650 ca. totalt. Er dette regnestykket greit? er ikke andre faktorer som spiller inn?

 

isåfall hadde det vært en god deal tror jeg;) med hardcase i prisen også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...