Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Musicman er også merket som Leo Fender startet etter at han solgte Fender Instruments :) Han startet det med en annen mann, og man kan se likheter i formen på kroppen og på hode.. Jeg har selv spilt en av Petrucci signaturene (ikke OLP :p ) og det er en av de beste, smoothe nakkene jeg har spilt på :dribble: Muligens litt tynn for de fleste, men en knall gitar i mine øyne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egentli best med Wha-spake til rock/metal?

9174055[/snapback]

for en nybegynner er det liten vits å ha en whammy. blir dårligere sustain og lettere ustemt enn en gitar med fast stol, og når man først skal lære seg en sang hvor whammy er brukt, så pleier denne låta å være ganske vanskelig for en nybegynner.

 

er du en nybegynner så er det beste å begynne med en gitar uten whammy mener jeg. dessuten kan man bruke andre alternativer istedet for divebombs, f. eks. slides eller bends.

 

men til spørsmålet, innenfor metal så vil en floyd rose være det beste, siden man er mest allsidig med det, til all slags metal/rock.

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Er det egentli best med Wha-spake til rock/metal?

9174055[/snapback]

for en nybegynner er det liten vits å ha en whammy. blir dårligere sustain og lettere ustemt enn en gitar med fast stol, og når man først skal lære seg en sang hvor whammy er brukt, så pleier denne låta å være ganske vanskelig for en nybegynner.

 

er du en nybegynner så er det beste å begynne med en gitar uten whammy mener jeg. dessuten kan man bruke andre alternativer istedet for divebombs, f. eks. slides eller bends.

 

men til spørsmålet, innenfor metal så vil en floyd rose være det beste, siden man er mest allsidig med det, til all slags metal/rock.

9175251[/snapback]

Uuups.. Han mente nok en Wha Wha-pedal.. Ikke whammy ;)

Lenke til kommentar
Uuups.. Han mente nok en Wha Wha-pedal.. Ikke whammy wink.gif

 

syns den stanga også kan omtales som en spake også jeg da, og en wha som en forkortelse for whammy.. vet ikke jeg, men hvis det er wha-wha det gikk ut på så er det fullt mulig å bruke det til metal/rock, bare tenk på Steve Vai, Dream Theater, metallica osv. :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Musicman er også merket som Leo Fender startet etter at han solgte Fender Instruments :) Han startet det med en annen mann, og man kan se likheter i formen på kroppen og på hode..

9175249[/snapback]

To andre menn faktisk, Tom Walker og Forrest White. Og Leo Fender hadde i tillegg sitt eget firma, CLF, som produserte instrumenter/deler for Music Man. Det skapte gninsninger av ulike årsaker. Blant annet var instrumentene innovative, men solgte dårlig, bortsett fra Stingray bassen.

 

Så Leo Fender startet G&L sammen med George Fullerton, og begynte produksjon av egne instrumenter, en stund parallelt med Music Man/CLF. Det påfølgende strides de lærde om, men det sies at CLF begynte å prioritere G&L og endog sendte dårlige deler til Music Man. Sistnevnte gikk da til Grover Jackson og ba han produsere for dem i stedet.

 

Music Man nektet så å betale Fender, og til slutt fikk han nok og trakk seg ut av hele greia.

 

Om navnet Grover jackson høres kjent ut er det en god grunn til det, Jackson gikk videre og begynte å produsere sine egne gitarer under navnene Jackson og Charvel. (Oppkalt etter partneren Wayne Charvel.) Disse ble kjøpt opp av Fender igjen i 2002, så her går runddansen...

 

Men tilbake til Music Man. 5 år senere, i 1984, kom Ernie Ball og kjøpte opp Music Man som da slet økonomisk. Ernie Ball's sønn Sterling var forøvrig med å designe Stingray-bassen. Og Ernie Ball hadde tidligere vært partner med George Fullerton, så her kan man snakke om såpeopera...

 

Alt er beskrevet på Wikipedia, under de ulike firmanavnene og personnavnene, for de som måtte være interessert.

 

Edit:

og man kan se likheter i formen på kroppen og på hode..

Fender (firmaet) hadde tatt beskyttet designet på hodet (headstock), men ikke på kroppen. Så G&L spesielt hadde gitarer med så godt som identiske kropper, men en liten tvist på hodedesignet. Mange andre produsenter begynte også å lage Fender-like gitarer, Ibanez hadde opprinngelig gitarer som var rene stratkloner inntil de utvikler dagens design. (Som fortsatt skylder Fender mye.)

 

Headstockdesignet var forøvrig beskyttet bare i markeder der Fender trodde de ville få konkurrenter, så det gjelder ikke i Europa. Derfor kan Europeiske produsenter lage stratkopier med "riktig" headstock, (ikke at det finnes noen masseproduksjon i Europa), mens amerikanske produsenter må bruke et annet design.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ultimate Guitar Review lister prisen mellom 400 og 450 $ så en røff utregning får det til å bli max 2700 før moms. Kan jo prøve å få den på Ebay, men som Tom Waits har nevnt før, må en være tålmodig om en kjøper fra utlandet.

 

Det virker også å komme med noe ekstrautstyr med den fra Finn, så for meg ser det ut som en veldig grei pris for begge parter.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...