Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Stolen er den delen av gitaren hvor svingningene fra strengene forplanter seg til gitarkroppen. Hver streng hviler på en sadel (eventuelt flere strenger på hver sadel) og sadelen/sadlene er montert på stolen som igjen er montert på gitarkroppen. I ditt tillfelle er stolen en del av vibratomekanismen.

 

Fordi en vibrato er komplisert å produsere og montere, med mange små deler, så koster de mye om de skal være av god kvalitet. Derfor er det gjerne lurt å bruke en fast stol på en billig gitar, fordi de er enklere og billigere å produsere og dermed kan være av bedre kvalitet for samme prisen.

 

Geir :)

9140145[/snapback]

 

Aha! Takk for et utfyllende svar!

 

Jeg har skjønt det slik at du kan dette med gitarer, vil du anbefale en grei og billig gitar til en nybegynner? Sikter til et prisområde på ca. 5000,- kanskje litt mer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det vel ikke noe problem?

 

"Noe annet hadde vært om det var du som kom tilbake fra USA og hadde den med. Da ville den vært fritatt for moms fordi du kan ha med varer for inntil 6000 kroner dersom du har vært utenlands i mer enn 24 timer. Men det gjelder ikke utlendinger som kommer til Norge og skal la varene bli igjen."

 

Med mindre han skal kjøpe masse andre ting...

 

?

9141505[/snapback]

Neida, vil han bruke "kvoten sin" på deg så er dt greit. Men husk at da må du betale amerkansk moms istedet. Hvor mye den er avhenger av hvor butikken ligger. I USA er momsen delt i to, en del går til delstaten og en til kommunen. Noen kommuner har høyere moms enn andre, noen ikke i det hele tatt. Den er uansett langt lavere enn den norske.

 

Det kan være litt risikabelt hvis du bestiller fra en webshop der borte og det skal leveres til der din bekjente bor. Jeg hadde en slik bestilling en gang som skulle sendes til hotellet jeg bodde på. Problemet var bare at det var havnearbeiderstreik på vestkysten, og gitarene (som kom fra Japan) var forsinket inn på lager. Så når jeg skulle reise tilbake til Norge var den ikke kommet ennå, og jeg måtte reise hjem uten. Butikken var så greie at de sendte den fraktfritt til Norge, men det kan man ikke forlange.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har skjønt det slik at du kan dette med gitarer, vil du anbefale en grei og billig gitar til en nybegynner? Sikter til et prisområde på ca. 5000,- kanskje litt mer. :)

9141638[/snapback]

 

Jeg kan litt om gitarer, men fint lite om hva som er tilgjengelig på markedet som passer en nybegynner, desverre. Det er 38 år siden jeg var nybegynner selv...

 

Og så er jeg i motsetning til mange av forumets unge gitarister ikke veldig opptatt av moderne gitarguder og Ibanez-gitarer.

 

Men la oss starte med starten: Hva slags musikk ser du for deg at du skal spille? Pop, alt-rock, heavy, shredder, blues, jazz, country, eller kanskje litt av hvert? Eller er du som jeg var når jeg begynte, visste ikke riktig hva jeg skulle spille, bare at jeg ville bli gitarist... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har skjønt det slik at du kan dette med gitarer, vil du anbefale en grei og billig gitar til en nybegynner? Sikter til et prisområde på ca. 5000,- kanskje litt mer. :)

9141638[/snapback]

*snip*

Geir :)

9143141[/snapback]

 

Jeg vil tro jeg kommer til å starte med heavy, men jeg vil samtidig ha en litt 'clean' sound, slik at jeg ikke må forholde meg til dyp trash-musikk, kanskje jeg utvikler meg til noe annet, jeg vet ikke helt enda.

 

 

Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter, jeg tenker automatisk på disse gitar-heltene du snakker om, så straks jeg så Ibanez-gitaren tenkte jeg på Steve Vai, og da må dette være kvalitet. :wee:

 

Gitarspillingen kommer til å bli en hobby, ser for meg fine kvelder med gitarspilling fremfor dataspill, jeg har desverre ikke tid til en gitarlærer enda, så jeg må nok lære dette selv, men jeg har tenkt på dette over lengre tid (år faktisk), så jeg er temmelig sikker på at jeg vil drive med dette. Er fortsatt ung og sprek, så jeg kan sikkert lære meg et eller annet før jeg stryker med. :)

 

Edit: Jeg fant en annen Ibanez-gitar nå, men jeg vet ikke om denne har fast stol eller ikke.

 

GRG170DX

Neck: GRG neck

NeckType: GRG

Body: Basswood body

Frets: Medium frets

Fingerboard: Bound Rosewood

Inlay: Sharktooth

Bridge: FAT 10 bridge

NeckPU: PSND1 neck pu

BridgePU: PSNDS mid pu

MiddlePU: PSND2 bridge pu

HWcolor: CH

 

Noen som forstår specsa? Eller må jeg sende mail til en forhandler og høre med dem?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du drar til en eller flere forhandlere og prøver ut en del gitarer(hvordan det er å holde den, hvor store frets, lyd etc.), fordi det er ganske individuelt hva slags gitar som passer hvem.

Selv om du kanskje aldri har spilt gitar før, gir det deg et inntrykk av hvordan de neste månedene med gitarspilling kan se ut :p

Lenke til kommentar

Bertelsen- den gitaren har tremolostol. det kan du se, fordi det er en sånn "pinne" eller spak som stikker ut av stolen.

 

Ibanez RG-321MH RB har fast stol. Det er jo en litt dyrere gitar, med annet treverk, andre pickups, og så videre, men fasongen er lik.

 

Jeg kjenner ikke disse gitarene så godt, men generelt er RG- serien til Ibanez kurante gitarer. Når det gjelder spesifikasjonene, så skjønner jeg i og for seg de, men er ikke helt sikker på hva du vil vite. de forteller hvilken tresort, hva slags hardware og sånn som er på gitaren. Det å begynne å skrive om alt dette blir veldig langt.

 

Her kan du lese om hva andre eiere av denne gitaren mener om den: http://reviews.harmony-central.com/reviews...z/GRG170DX/10/1

Lenke til kommentar

prs_tremonti.jpgPRS Tremonti SE er en særdeles god gitar til en relativt rimelig penge.

Har prøvd noen eksemplar av de... Sterkt vurdert å kjøpe meg selv faktisk... Dette til tross for at jeg ikke vil kalle meg nybegynner lengre selv. Synes faktisk den er noe bedre å spille på en flere av PRS gitarene til 20.000,- +++

Lydmessig så er den også tøff. Kanskje ikke så tøff som den "egentlige" Tremonti'en som er signaturmodellen til Mark Tremonti...men dog... litt prisforskjell.

Du får den til 6300,- på Riff nettbutikk, men har sett den ned i 5500,- på ordentlige butikker...

Du finner også noen ganger så langt som ned i 4500,-, men det er som regel de sølvgrå utgavene... De er ikke så fine.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg lurer på å kjøpe meg en brukt gitar på ebay. Er litt skeptisk til frakt og lignende.

 

Er det noen her som har handlet seg gitar via ebay? Hvordan gikk det? Oppstod det noen problemer?

 

Har sett litt på denne, noen som kan komme med innspill? Har utrolig lyst på en PRS Custom. Liker å spille på dem, samt utseendet.

Lenke til kommentar
Men den gitaren har ikke tremolo, noe jeg har veldig lyst å ha. Jeg får stikke innom Tre45 i byen, og sjekke ut litt. :)

9152724[/snapback]

har ikek fulgt med i tråden, men hvis det er din første gitar, så vil det lureste være å holde seg unna whammy (mener jeg). det er skjeldent man bruker whammy, og når man først har funnet en låt hvor whammy er i bruk, så tviler jeg ikke på at den er ganske vanskelig for en nybegynner. kan være lurt å tenke seg om om man kommer virkelig til å bruke den, eller om det er gøy å riste litt på den innimellom. da jeg kjøpte min første gitar ville jeg slettes ikke ha en whammy,fordi

 

- jeg viste at jeg ikke kom til å bruke den

- jeg ikke kunne bruke en whammy ordentlig til låter.

- whammy til nybegynnergitarer er ikke av beste kvalitet, og gitaren ville bli kjappere ustemt.

- man får bedre sustain med en fast stol.

 

skulle jeg først ha en whammy, skulle jeg kunne dra den oppover i tillegg til å gjøre dive-bombs, altså gi en lysere tone sånn som en floyd rose. (en floyd rose er en stol som har whammy, men kan bøye den oppover og nedover, for å få mørkere eller lysere toner. den har også finstemmingsmekanismer, som har sine fordeler og ulemper.

 

men skal du ha whammy, ville jeg kanskje sjekka ut den her:

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=478

 

hvis du ikke skal ha en whammy, vill jeg sjekka ut den her også:

 

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=713

Lenke til kommentar

Takk for bra hjelp Stratosphere!

 

Ja, som du sier blir nok whammy litt overføldig for meg, men det er sikkert litt morsomt å leke seg litt med den en gang i blandt.

 

Jeg skal så absolutt sjekke ut Ibanez SA-260FM TLB!

 

Det er lenge til jeg får penger, så jeg skal sjekke ut masse gitarer før det blir noe innkjøp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...