Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Proof of the pudding o.s.v. Har du målt slitasjen? En sykkel kan fungere fint i lang tid med mye kjedeslitasje, men lenge før man merker noen feilfunksjon vil kassett og kjederinger bli så nedslitt av det slitte kjedet at når man så til sist må bytte kjede ender man med å måtte bytte ut hele drivlinjen til en mye mye høyere kostnad siden de slitte tannhjulene ikke passer med et uslitt kjede.

 

Se også:

http://www.machinerylubrication.com/Read/729/chain-lubrication

http://sheldonbrown.com/chains.html

Lenke til kommentar

 

Ok, takker så mye for tips. XT krank og lager pluss kassett og kjede, da snakker vi vel en 3-4000kr?

Er mye penger for kanskje løse problemet og kanskje ikke. Men kan vel uansett ta det med til ny sykkel når det måtte bli vil jeg tro.

Beklager litt sent svar. Det blir fort så mye penger ja, og du må la et verksted gjøre deler av jobben. Det er ikke noe vits å bytte til en XT-krank eller en annen type krank med utenpåliggende lager uten å planfrese krankhuset. Uten å gjøre det blir lageret ødelagt med en gang. Jobben i seg selv er ganske grei, men verktøyet man trenger er dyrt, så vanlig pris for jobben er normalt 5-600 kroner.

Hvis jeg var deg, ville jeg gått innom en god, men liten sykkelbutikk for å høre om de klarer å finne ut nøyaktig hvor lyden kommer fra, uten å bytte deler. Noen ganger bruker man 1-3 minutter på det, og da tar man ikke penger for "jobben".

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd andre typer oljer til kjedet og da virket sykkelen dårlig. Nå som jeg har prøvd fett så virker den fantastisk. Så dermed der jeg ingen grunn til å bytte :-)

Da mistenker jeg at kjedet og drivverket alt er slitt for langt. Kjedesmøringen bør ikke ha noen påvirkning på sykkelens funksjon, bare levetiden. Hvis fett gjør at sykkelen funker mens andre smurninger ikke gjør det, så fortsett for all del, men ikke bli overrasket om du nå må bytte hele drivlinjen når kjedet begynner å hoppe.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fortsetter å bruke fett jeg :) Særlig nå som det også nærmer seg vinter. Mange legger sykkelen på hyllen når det er vinter, men jeg har en litt annen vri. Jeg bytter til metallfelger om vinteren. Dermed så sklir jeg i mindre grad på isen. Også er det bare til å sykle ivei :)

 

Metallfelger sklir mindre? Hæ?

Hva er de andre felgene dine? Tre? Plast? Og hvis felgene dine er i bakken gjør du noe fundamentalt feil med sykkelen din... :wee:

Lenke til kommentar

Ja.. Jeg sykler kun med felgene :p

Felgene blir ødelagt, men jeg har en hel haug med feler jeg ikke trenger som bare slenger uansett :p

 

Nå greide jeg også å ødelegge sykelen min :p Nå var det riktignok bremsen det var noe galt med. Jeg har ikke peiling å hva komponentene på sykelen heter, men det var den greia som du bremser med på styret som knakk rett av :p Jeg fikset det med litt lim (limpistol lim) så jeg får se hvor lenge det holder da :p

Lenke til kommentar

Jeg har nesten litt vondt for å tro at du er seriøs her nå, eller bare skal ha det litt moro på sykkelentusiasters vegne. Men ok. Jeg tipper uansett at du hadde funnet langt større glede med en virkelig god sykkel om du er villig til å hoste opp kanskje 10 000 istedet for 1500. Tenker både på presisjon, holdbarhet på komponenter og sykkelglede.

Men å lime en bremsehendel...? Ville du tapet bremsepedalen i bilen? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...