Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Selv om skruene mellom lageret og kranken sitter som det skal, betyr ikke det at det ikke er slark i kranklageret. Hvis det er bevegelse i krankarmen når du presser mot og fra rammen så er det (mest sannsynlig) slark i kr.lageret. Litt usikker på hvordan jeg skal forklare det bedre. Siden sykkelen er såpass gammel er det mest sannsynligvis spline eller ISIS lager, noe som ikke akkurat er de beste lagrene du kan få emm.

En XT krank og lager kan jeg absolutt anbefale, men jeg må advare deg, hvis du har syklet en del/ikke vært så flink med vedlikehold, er det en fare for at du må bytte kasett og kjede også. Da blir det fort litt penger.

 

Ok, takker så mye for tips. XT krank og lager pluss kassett og kjede, da snakker vi vel en 3-4000kr?

Er mye penger for kanskje løse problemet og kanskje ikke. Men kan vel uansett ta det med til ny sykkel når det måtte bli vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sykkel som jeg bruker av og til når jeg skal komme meg i litt form fra stillesitting. Hittil har jeg kun brukt Mobil Fett til å smøre kjedet. Andre bruker WD-40 osv og enkelte bruker vell også kjedeolje som er tilpasset sykler. Jeg har prøvd WD-40 og Fett og for meg så virker det som om fettet fungerer hundre ganger bedre enn WD-40.

 

Kan jeg ha noe i dette og hva bruker dere å smøre med? :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker som sagt fett og det henger seg en del dritt til kjedet, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Jeg føler at sykelen fungerer like bra om det henger litt dritt på kjedet enn om det ikke gjør det. Bortsett fra at det kan henge seg på litt dritt hva er det dere ville ha brukt. Jeg vil ikke bruke noe sånn spesial olje tilegnet sykler, men noe som f eks WD 40 eller lignende.

Lenke til kommentar

Blir sykelens ytelse bedre ved ett rent kjede? Hvorfor lønner det seg å ha ett rent kjede? Jeg nerker ingen forskjell jeg.

Kjeder er svært effektive. Tapet i et kjede er neppe mer enn 2-3% selv for svært ødelagte kjeder. Forskjellen mellom et godt vedlikeholdt kjede og ett neglisjert er dermed nesten umerkelig.

 

Hovedforskjellen ligger i hvor raskt kjedet slites og risikoen for kjedebrudd (Som raskt gir opphav til helt andre brudd...)

Lenke til kommentar

At kjedet blir litt slitt kan jeg gå med på. Når hele kjedet er smørt inn i fett uansett så tror jeg ikke at den dritten som ligger i kjedet skal være noe problem pga fettet. Og når det gjelder skifting så skifter jeg aldri kjede. Jeg setter kjedet på en gang i blant når det faller av. Noe mer enn det har det aldri blitt.

 

Jeg tror ikke at sandkorn o.l øker slitasjen på kjedet i så stor grad. Kjedet er jo under relativt store påkjenninger når du sykler så om noen sandkorn er med i bildet her tror jeg ikke spiller noen vesentlig rolle.

Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også at det ikke gjør så mye med litt møkk på ytterflatene av kjedet utover at det er grisete.

 

Problemet med å smøre kjede med fett er at det neppe kommer dit det trengs. I et kjede er det inne i rullene og på pinnene du trenger smøring, ikke på utsiden av kjedet. Fett blir nok bare liggende på utsiden uten å gjøre noe nyttig. Man trenger noe som er i stand til å trekke inn i kjedet, og da må det være tyntflytende, ihvertfall i det du har det på.

Lenke til kommentar

Når jeg sykler så opplever jeg at fettet trenger inn i kjedet i stor grad. Dessuten så kliner jeg på WD-40 en gang iblant for å rense vekk gammelt fett før jeg legger på ny. Syntes at det fungerer heftig jeg!

 

Husk at møkk på kjedet også kan slite på resten av drivverket.

Jeg tror ikke at møkk sliter mere enn bena dine som trår på kjedet.

Lenke til kommentar

Har brukt fett ett år nå og jeg har ikke hatt noen problemer så det du lærte der var nok litt overdrevent. Selv er jeg bonde og i f eks en tresker er det menge kjeder som blir smørt inn med fett. Mye støv og dritt fester seg også til de og de tåler det godt.

 

Jeg tror jeg fortsetter å bruke fett jeg :) Særlig nå som det også nærmer seg vinter. Mange legger sykkelen på hyllen når det er vinter, men jeg har en litt annen vri. Jeg bytter til metallfelger om vinteren. Dermed så sklir jeg i mindre grad på isen. Også er det bare til å sykle ivei :)

 

Har gjort dette en stund nå og erfaringene hittil har kun vært gode :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kjeder på en tresker er stort sett utsatt for radial bevegelse og krefter.

En kjede på en sykkel er utsatt for lateral samt radial bevegelse og krefter.

 

Det er stor forskjell på millimeter toleranser på en sykkel, til centimetertoleranser på en landbruksmaskin.

 

Er selv oppvokst på gård og jobbet i mange år med landbruksmaskiner.

Har også fagbrev som mekaniker.

Har utdannelse fra høyskole med en sivilingeniørtittel, så jeg tror ikke en PhD tittel vil få meg til å forandre mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...