Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg må bytte kranklager på min Trek Madone 5.5 PRO, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe... jeg har i to sesonger nå bare tatt fra hverandre hele greiene innimellom og smørt det opp, men det knirker for mye nå. Så jeg er nødt til å skfite ut.

Har jeg forstått det rett at i min sykkel er det dette som er kranklageret? osbb90ht2_500.jpg

link

 

Lenke til kommentar

Jeg må bytte kranklager på min Trek Madone 5.5 PRO, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe... jeg har i to sesonger nå bare tatt fra hverandre hele greiene innimellom og smørt det opp, men det knirker for mye nå. Så jeg er nødt til å skfite ut.

Har jeg forstått det rett at i min sykkel er det dette som er kranklageret?

link

 

Hva slags krank har du? Det gjør det lettere for oss å si om det er riktig lager eller ikke. Har du en shimano-krank vil den passe (gitt at du faktisk har press-fit lager), har du noe annet kan det være at det sitter BB30 lager. Om du har link til akkurat din sykkel hadde det selvfølgelig vært det beste.

Lenke til kommentar

Hva slags krank har du? Det gjør det lettere for oss å si om det er riktig lager eller ikke. Har du en shimano-krank vil den passe (gitt at du faktisk har press-fit lager), har du noe annet kan det være at det sitter BB30 lager. Om du har link til akkurat din sykkel hadde det selvfølgelig vært det beste.

 

Så vidt jeg tror har jeg har Bontrager Race X lite, her er en link til sykkelen. :)

Lenke til kommentar

Den kranken du linket til der bruker GXP bb, det som står på siden til sykkelen derimot kan tyde på at det er BB90 lager du skal ha, men det står ikke helt klart spesifisert. Ligger det lagerskåler utenpå som GXP eller ligger lageret mer inne i rammen? Det tryggeste er nok å ringe Foss på 22 38 62 00, om de ikke forsatt er importør av Trekk/Bontrager var de hvert fall det da sykkelen din ble solgt.

Lenke til kommentar

Den kranken du linket til der bruker GXP bb, det som står på siden til sykkelen derimot kan tyde på at det er BB90 lager du skal ha, men det står ikke helt klart spesifisert. Ligger det lagerskåler utenpå som GXP eller ligger lageret mer inne i rammen? Det tryggeste er nok å ringe Foss på 22 38 62 00, om de ikke forsatt er importør av Trekk/Bontrager var de hvert fall det da sykkelen din ble solgt.

Tusen takk for hjelpen, jeg Googla de 2 du lista opp, og jeg har etter hva jeg kan se bb90.

Her er et bilde (fra google) som viser kranken.

 

Uansett tror jeg skal ta frem telefonen for sikkerhetskyld. :)

post-154306-0-67339400-1377610605.jpeg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg må bytte kranklager på min Trek Madone 5.5 PRO, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe... jeg har i to sesonger nå bare tatt fra hverandre hele greiene innimellom og smørt det opp, men det knirker for mye nå. Så jeg er nødt til å skfite ut.

Har jeg forstått det rett at i min sykkel er det dette som er kranklageret?

Mulig jeg sliter med samme problem som chri-ot... Seriøs knirking når jeg står i motbakkene, eller gir maks trykk på flatene. Knirking er blitt verre og verre. Alt sitter fast og fint, kan ikke merke noe slark noe sted. Likevel høres det ut som aluminiumen virkelig krøller seg. Kan det være selve kranklageret? Eller må jeg bytte hele sulamitten med pedaler og alt?

Cannondale F800.

Lenke til kommentar

Knirkelyd på sykkel er veldig vanskelig å avgjøre hvor kommer fra. Har opplevd at det som høres ut som kranken faktisk var pga skruer i stemmet. Min erfaring er at skylden til lyden overraskende ofte er cleats/sko/pedaler som lager lyden. Karbonsåler er ofte skyldig i knirking, men det kan som sagt være veldig mye forskjellig.

 

Er du sikker på at det ikke er noe slark? Prøv gjerne å sjekke krankarmene ved forskjellige vinkler, er ikke alle steder man merker slarket. Sjekk også bare pedalene, og ikke krankarmene.

 

Hva slags krank og kranklager er det som sitter på sykkelen?

Lenke til kommentar

Knirkelyd på sykkel er veldig vanskelig å avgjøre hvor kommer fra. Har opplevd at det som høres ut som kranken faktisk var pga skruer i stemmet. Min erfaring er at skylden til lyden overraskende ofte er cleats/sko/pedaler som lager lyden. Karbonsåler er ofte skyldig i knirking, men det kan som sagt være veldig mye forskjellig.

 

Er du sikker på at det ikke er noe slark? Prøv gjerne å sjekke krankarmene ved forskjellige vinkler, er ikke alle steder man merker slarket. Sjekk også bare pedalene, og ikke krankarmene.

 

Hva slags krank og kranklager er det som sitter på sykkelen?

 

Takk for svar, men jeg er sikker på at det ikke er pedaler. Knirkingen høres ut som alu-rammen, en typisk rammeknirkelyd. ;)

Det er originalkranken som står på enda, og ja, sykkelen er vel en 2004/2005 modell. Men den har ikke mange km på seg. Er vel Truvativ som står på pedalarmene. Har testet alt som kan skrus, men det sitter som støpt. Hvilket kranklager vet jeg ikke.

Vurderingen min er om jeg skal kjøpe ny krank med lager, men kjedelig å gå for et nytt til flere tusen spenn om det viser seg å ikke fjerne lyden. Tenkte Shimano XT eller tilsvarende, i stil med gir og bremser.

Lenke til kommentar

Selv om skruene mellom lageret og kranken sitter som det skal, betyr ikke det at det ikke er slark i kranklageret. Hvis det er bevegelse i krankarmen når du presser mot og fra rammen så er det (mest sannsynlig) slark i kr.lageret. Litt usikker på hvordan jeg skal forklare det bedre. Siden sykkelen er såpass gammel er det mest sannsynligvis spline eller ISIS lager, noe som ikke akkurat er de beste lagrene du kan få emm.

En XT krank og lager kan jeg absolutt anbefale, men jeg må advare deg, hvis du har syklet en del/ikke vært så flink med vedlikehold, er det en fare for at du må bytte kasett og kjede også. Da blir det fort litt penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...