Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT har begynt med ADSL 2+!


Anbefalte innlegg

Tja, i dag er jo kraftselskapene som virkelig driver utbyggingen av alternative nett i dag

 

joda de prøvde det her jeg bor oxo, men de stoppet forsøkene pga kostnader , lite kunderunnlag og tekniske løsninger som ikke holdt mål.

 

jeg er en av de som håper på super raske linjer jeg å , men vi får stikke finger i jorda og ta en dag av gangen da :cool:

 

mye har kommet på 5 år så vi skal vel ikke klage i dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, hadde dagens TNN blitt skilt ut som eget selskap så kan det jo være at det også hadde blitt en mer uavhengig utbygger som investorer hadde funne interesant.

Det er ekstremt lite penger å tjene på aksess i Norge. Catch tjener heller ikke penger på privatkundene sine. Bedriftskundene sponser en betraktelig del av prisen på linjer til privatkunder.

 

Nextgentel, som jo er en av de store med eget utstyr, måtte senest i desember 2004 hente inn nærmere 100 millioner i frisk kapital. Og de har faktisk drevet lenge nok til at de egentlig burde ha kommet seg over stadiet hvor de til stadighet må hente inn ny kapital for å klare seg.

Lenke til kommentar
Nextgentel, som jo er en av de store med eget utstyr, måtte senest i desember 2004 hente inn nærmere 100 millioner i frisk kapital. Og de har faktisk drevet lenge nok til at de egentlig burde ha kommet seg over stadiet hvor de til stadighet må hente inn ny kapital for å klare seg.

NGT er litt spesiellt, de opptrer jo som de skulle være i en helt annen konkurransesituasjon enn de egenlig er i. De er den største uavhengige ISP-en og reduserer priser eller øker hastigheten uten at de blir presset til det av f.eks TN e.l.

Lenke til kommentar
NGT er litt spesiellt, de opptrer jo som de skulle være i en helt annen konkurransesituasjon enn de egenlig er i. De er den største uavhengige ISP-en og reduserer priser eller øker hastigheten uten at de blir presset til det av f.eks TN e.l.

Spennende å se hvor lenge de 100 millionene som måtte hentes inn før jul holder. NGT ser ut til å mangle litt bakkekontakt, og tar på seg flere kunder enn de klarer å takle til en høyere pris enn bankkontoene tillater. NGT vil nok finne ut at det er grenser for hvor lenge man kan tilby fete linjer med rent økonomisk tap. Det er grenser for hvor mye man kan la bedriftsabbonentene sponse før disse finner andre leverandører.

Lenke til kommentar

Vil bare minne om teorien "Tilbud vs Forspørsel"

 

Før så var fakta at jo flere som kjøper et produkt, jo fortere vil prisen falle på det produktet.

 

Her sitter en bunch med nerder (les : De eneste som faktisk ser behovet for såpass gromme linjer) som nekte å kjøpe, men som fortsatt forventer at prisen skal synke på magisk måte.

 

:no:

Lenke til kommentar
Her sitter en bunch med nerder (les : De eneste som faktisk ser behovet for såpass gromme linjer) som nekte å kjøpe, men som fortsatt forventer at prisen skal synke på magisk måte.

Ja, mange ser ut til og tro at alt i bunn og grunn er gratis eller nesten gratis.

Man burde få 100Mbit/s symetrisk for litt flaskepant pr mnd, eller ganske mange tror det.

1000,- for NGT sitt tilbud er da billig har man behov, dog kan jeg godt forstå at mange synes den blir veldig asymetrisk men det er hvertfall ei grei linje uansett.

Lenke til kommentar
hvorfor vente ,  men får satse på at de oppgraderer opplastnings hastigheten oppp mot 2500 ja

Upload speed på Standard ADSL2+ ligger på ca 1200Kb, for å oppnå høyere må man begynne å trikse litt.

En måte er da å kjøre Broadcom chipset sin propritære kompressjon løsning (latency kan bli et issue her) og få ca 1500Kb.

Skal du ha noe høyere upstream enn det, så må man bruke Annex M, da kan man få opp mot 2400Kb på standard og 3000Kb på Broadcom løsningen.

OBS dette er sync hastigheter ikke data throughput.

 

Så er det store spørsmålet om Annex M er lov i henhold OA spesifikasjonene, men burde vel gå greit under Unbundled Access scenarioet, dog jeg har ikke sett på detaljene så skal ikke vedde hue mitt på det.

En indikasjon på at det ikke er "lov" er at Dataguard sier de leverer 3000Kb upstream, mens Nextgentel leverer 1500Kb, hvorfor det? Så vidt jeg vet bruker begge firmaene Broadcom chipset basert ustyr på både COE og CPE siden.

Lenke til kommentar
kan jeg godt forstå at mange synes den blir veldig asymetrisk men det er hvertfall ei grei linje uansett.

Downstream er det jo ikke noe å utsette på, men det reelle behovet for 25mbit nedlasting kommer NGT og andre ADSL2+-leverandører til å slite med å vise. Så vidt jeg har sett, er det ingen av leverandørene som foreløpig har lansert noen tjenester som viser hva hastigheten ned kan brukes til. Og mainstreammarkedet krever at tjenestene allerede er der før de gidder å kaste ut penger på fete linjer som ikke brukes til annet enn VG og e-post.

 

Jeg selv sitter med 3000/1000, og makser sjelden linjen. Hadde noen kommet med tilbud som hadde gitt 10mbit begge veier ville jeg nok hoppet på det allikevel, siden det hadde gitt reelle muligheter på sende data ut også.

 

Og for de som tror alt er så mye bedre for svenskene. Jeg sitter i en mellomstor svensk by, uten noen form for tilbud på fiber. Så hvor er dette supernettet dere skryter sånn av at alle svensker har?

Lenke til kommentar
Tja, gjør den?

Sverige og Norge bruker ikke samme ADSL-standard og utstyr for Annex A kom mye før enn Annex B som man bruker her.

Dessuten er vel ADSL2+ skreddersydd for trippleplay o.l tatt den veldige asymetrien i betrakning. ISP-ene er nepper fryktelig hyppe på og rulle ut dette uten og ha ei feit mjølkeku som trippleplay i bakhånd.

Joda, men så man tenke på at TN eier Canal Digital, som har et stort uforløst potensiale angående kanal-tilbud, etterspørsel og prisnivået i Norge tatt i betraktning, burde det være et stort marked for TV over bredbånd, men TN vil neppe bli innovatører i dette markedet heller, siden de hater å ta sjanser.

De er vel kanskje ikke interessert i å fjerne det kunstig høye prisnivået som CD tjener flesk på heller.. :hrm:

 

Tror også at store aktører som NRK, TV2, VG, DB, og sef. Telenor/Canal Digital etc. kan komme med tjenester som utnytter den store båndbredden, men det er jo ikke vits i å lansere noe slikt, før de SELV ruller ut tjenestene, og markedet faktisk blir gjort oppmerksom på at mulighetene er der, og dette er det jo i stor grad TN som styrer, dessverre.

Samme situasjonen som med 3G-nettet: Tele-selskapene har sittet på gjerdet i lang tid med argumentet "Telefonene i dag klarer ikke hastigetene, og det er et lite marked for så høye hastigheter". TLF-produsentene på sin side gadd ikke å sende 3G-telefoner til Norge siden nettet ikke var godt nok..

Nå som det faktisk er rullet ut, ser nok de fleste av oss Nyhetene & Sporten på mobilen innen et år, og bestiller scorings-repriser fra favoritt-lagene, men det tok sin tid....

 

Markedet er aldri der før produsentene/operatørene peker på mulighetene og setter det ut i praksis, sier nå jeg. :yes:

Lenke til kommentar
Samme situasjonen som med 3G-nettet: Tele-selskapene har sittet på gjerdet i lang tid med argumentet "Telefonene i dag klarer ikke hastigetene, og det er et lite marked for så høye hastigheter". TLF-produsentene på sin side gadd ikke å sende 3G-telefoner til Norge siden nettet ikke var godt nok..

 

de få 3g telefonene som var brukbare fantes bare i japan . TN måtte jo vente til telefonene var laget og godkjent før de kunne begynne å sette opp kosbart utstyr

Lenke til kommentar
Ja, de er tregt ute fordi ingen av dem har klart å finne en målbar interesse som forsvarer utbyggingen økonomisk.

Det er jo for dem særdeles god butikk og være treg, NC hevdet jo at de sparte enorme summer på og vente bare på utstyrsinvesteringer.

Lenke til kommentar

Det gledet meg å se at også NGT nå har begynt med ADSL 2+, men jeg ble dypt skuffet over NGT når jeg så at de tvinger på folk NextPhone, burde kunne velge ADSL 2+ abbenoment uten VoIP. En annen ting som også var skuffende var uthastigheten, elendig. Samt prisen... Nei NGT, skjerp dere... Håpe prisene synker noe om ikke så alt for lang tid, og at de slutter å presse NextPhone på folk...

 

Men downstream hastigheten var meget bra, 25 000 kbit/s er vel det som er det meste ADSL 2+ standarden takler...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Det er jo for dem særdeles god butikk og være treg, NC hevdet jo at de sparte enorme summer på og vente bare på utstyrsinvesteringer.

Det har aldri vært god butikk å bruke hundrevis av millioner på utstyr når man ikke har kundegrunnlagt for tjenestene utstyret skal brukes til.

 

3G er lansert i Norge nå. Hvor er alle de som har gått og ventet så lenge på det? Kundene har langt fra strømmet til dette nye flotte tilbudet, ganske enkelt fordi behovet for 3G ikke er der for det store flertallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...