Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Oi. Ble litt av en diskusjon det her.

 

Problemet for meg er først og fremst at norsk teller alt for mye. Altså at det vektes for mye i forhold til andre fag som er mer relevante. Man får allerede ekstrapoeng for realfag, så de vektes jo mer på den måten.

 

Problemet i mine øyne er at faget norsk som kan utgjøre 25% av vitnemålet ditt med den nye ordningen er et fag der trynefaktor og hvilken lærer man har har alt å si for karakteren din. I fag som religion og historie, som jeg mener er veldig viktige og på ingen måte skal nedprioteres, og matte og fysikk er det ofte en fasit man kan gå ut fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bor i et hi? Det forklarer en del. :)

 

Med fullført sivilingeniørutdanning, hvilke fag kan jeg undervise i på vgs. da? Jeg går jo fysmat, og da er det vel naturlig at matematikk og fysikk er aktuelt, men kan jeg også undervise i kjemi? Blir man automatisk lektor?

Lektor kunne man vel bli i gamle dager hvis man hadde hovedfag i noe, adjunkt hvis man hadde mellomfag. Jeg tror dette er overført til dagens master- og bachelorgrader, men jeg må nesten sjekke opp dette før jeg kan uttale meg helt sikkert.

 

Ellers er det vel slik at man må ha minimum 30 studiepoeng fra relevante emner for å kunne undervise i et fag på videregående, etter hva jeg har forstått. Så TMT4110 alene er ikke helt tilstrekkelig for å få undervisningskompetanse i kjemi, men samtidig er det jo ikke så langt unna heller, hvis du tar noen ekstrafag i kjemi-tilgrensende emner. Regner dessuten med at f.eks. kjemisk fysikk og kvantemekanikk kanskje regnes som relevant, og da er du jo nesten i mål.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel slik at man må ha minimum 30 studiepoeng fra relevante emner for å kunne undervise i et fag på videregående, etter hva jeg har forstått.

 

For å kunne begynne på PPU må man ha minimum 60 studiepoeng i hvert av undervisningsfagene. I alle fall står det det her og her. Det er de samme reglene på UiO. Men kan hende det er noen andre regler for sivilingeniører som jeg ikke vet om.

Lenke til kommentar
For å kunne begynne på PPU må man ha minimum 60 studiepoeng i hvert av undervisningsfagene. I alle fall står det det her og her. Det er de samme reglene på UiO. Men kan hende det er noen andre regler for sivilingeniører som jeg ikke vet om.

Ah, se der. Min feil, du har selvsagt rett.

 

§ 14-3. Krav for tilsetjing i den vidaregåande skolen

 

a) Den som skal tilsetjast i undervisningsstilling i studieførebuande fag i den vidaregåande skolen, må fylle eitt av desse krava:

- Universitets- og/eller høgskoleutdanning som samla utgjer minst 240 studiepoeng, inklusive pedagogisk utdanning etter § 14-1, for undervisning i fag/på fagområde der vedkommande har minst 60 studiepoeng relevant utdanning

Ett års studier av relevante emner, altså.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Dettte har kanskje ikke såå mye med NTNU å gjøre, men har nå tenkt å søke meg dit. I følge samordna opptak er poengkravet på Arkitekt 59.8. Men dette er i følge fjorårets poengberegningssytem, med alskens realfags- og fordypningspoeng. Er det noen som vet hvordan kravet kan bli for 2009, da man maksimalt får 4 tilleggspoeng?

Lenke til kommentar

Så flink du er, kloffsk. :)

 

Beges og Matsemann: Linjene vil generelt falle med minimum 4 poeng, og maksimalt 6,5 poeng (cirka). Så arkitekt havner vel rundt 55 skulle jeg tippe.

 

Det må også tas hensyn til at snittet kanskje ikke faller like mye som følge av en naturlig oppgang, men ja. Mellom 4-6 poeng.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...