Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Eg er einig ingj, men måten dei forskjellige lærarane evaluerer elevane sine rundt om i landet er så utruleg forskjellige frå skule til skule.

 

Utopia er at alle elvane i landet hadde dei same prøvane gjennom semesteret, og at standpunktkarakterane heilt og holdent baserte seg på karakterane gjennom semesteret. Pr. dags dato er det altfor mykje trynefaktor ute og går. Kanskje dette er mogeleg i framtida, med ein felles "prøveplattform" eller noko over internett, kven veit.

Jeg vet ikke helt, jeg mener at læreren må ha en viss frihet til å legge opp forløp i faget uten å være fastlåst til en "perfekt" mal. Og vi har jo allerede nasjonalt gitte eksamener.

 

Jeg tror man får mer igjen ved å arbeide for å øke nivået på lærerutdanningen og norsk skole generelt. Men klart, det er jo noe som faktisk Tar Tid og ikke gir effekt allerede i morgen, så det er forståelig at politikerne vegrer seg for å faktisk gjøre noe i denne retningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uenig. Arbeidsgivere etterspør tverrfaglighet og faglig bredde, nå har man jo exphil, eksperter i team, perspektivfag og slikt, og da blir det å gå i feil retning å plutselig kun skulle vektlegge realfag ved inntak. Og det vil også føre til at elever i videregående skole slutter å bry seg med de andre karakterene sine, og da vil det generelle kunnskapsnivået bli dårligere (selv om man blir bedre i realfag).

Selv slapp jeg unna perspektivemnet, og fikk også fjernet det ikke-tekniske emnet på vitnemålet til fordel for et meget teknisk og relevant fag for min utdannelse. Er ganske fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare Ha eksamener i de fleste fagenne. Det er jo slik det er når man studerer, og tar man studiekompentanse så har man jo tenkte til å studere. Så hvorfor ikke få en forsmak på hvordan det kommer til å bli. Det kunne også vert større oppgaver og prøver som enn måtte få godkjent ett visst antall av for å kunne ta eksamen.

 

INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Kanskje ikke helt det samme. En i rullestol kan ikke gå, men en med dysleksi kan jo skrive å lese, selv om at det kan bli litt snubling av og til.

Lenke til kommentar
INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Kanskje ikke helt det samme. En i rullestol kan ikke gå, men en med dysleksi kan jo skrive å lese, selv om at det kan bli litt snubling av og til.

 

En rullestol bruker kan rulle seg bortover i steden for å gå, men han vil ha problemer med trapper og tereng. En dyslektiker kan skrive, men han vill ha problemer med å skrive korekt og å lese. Begge er dysfunksjonelle i forholdt til normalen, bare innen for forskjellige domener.

Lenke til kommentar
INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Kanskje ikke helt det samme. En i rullestol kan ikke gå, men en med dysleksi kan jo skrive å lese, selv om at det kan bli litt snubling av og til.

 

En rullestol bruker kan rulle seg bortover i steden for å gå, men han vil ha problemer med trapper og tereng. En dyslektiker kan skrive, men han vill ha problemer med å skrive korekt og å lese. Begge er dysfunksjonelle i forholdt til normalen, bare innen for forskjellige domener.

Det er ikke så ille å ha dysleksi. Og om du synes det så vil du merke det senere i andre fag også. Så kanskje yrkesfag passer best for deg.

Lenke til kommentar
INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Kanskje ikke helt det samme. En i rullestol kan ikke gå, men en med dysleksi kan jo skrive å lese, selv om at det kan bli litt snubling av og til.

 

En rullestol bruker kan rulle seg bortover i steden for å gå, men han vil ha problemer med trapper og tereng. En dyslektiker kan skrive, men han vill ha problemer med å skrive korekt og å lese. Begge er dysfunksjonelle i forholdt til normalen, bare innen for forskjellige domener.

Det er ikke så ille å ha dysleksi. Og om du synes det så vil du merke det senere i andre fag også. Så kanskje yrkesfag passer best for deg.

 

Kanskje man heller kan semmenligne det med en som har protese på det ene beinet isteden. Ikke fullt så ekstremt.

 

Gidder ikke begynne på yrkesfag når jeg har en Bachelore og snart en master. Klarer fint fag som ikke krever att jeg er korekt i språket, de ligger ikke innen for problem domenet.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal man løse det hvis man skal vekte forskjellige karakterer på forskjellige studier? Si jeg er totalt i villrede om hva jeg vil, og søker på 5 totalt forskjellige linjer. Da vil jeg sende fra meg 5 forskjellige vitnemål, alt ettersom hva den linjen jeg har søkt på krever?

Man har da EDB. Det burde være slik at alle karakterer vektes først etter timeantall, deretter etter en vekting skolen du vil inn på spesifiserer.

 

I tillegg synes jeg at karakterer som spenner over ulike bredder virker snodig. Dersom en C dekker 30% av "kunnskapsskalen", mens en B og en D kun 20%, vil det vel bli feil å regne snitt!

Lenke til kommentar
I tillegg synes jeg at karakterer som spenner over ulike bredder virker snodig. Dersom en C dekker 30% av "kunnskapsskalen", mens en B og en D kun 20%, vil det vel bli feil å regne snitt!

Har du hørt om normalfordeling? :) Selv synes jeg det er logisk og fornuftig at karakterene er normalfordelt.

 

(Men det er kanskje ikke helt det du snakker om her da).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
INGJ: Jeg mente det litt halveis spøkefult om at folk med dysleksi skal slippe språk eksamenen. Burde kanskje lagt til en slik :p Men hadde jeg selv fått tilbudet når jeg gikk på vgs så hadde jeg nokk takket ja. Om man er hardt nokk rammet av dysleksi så blir det å ha språkfag det samme som en rullestol bruker skal ha gym... det må tilrettelegging til.

Kanskje ikke helt det samme. En i rullestol kan ikke gå, men en med dysleksi kan jo skrive å lese, selv om at det kan bli litt snubling av og til.

 

En rullestol bruker kan rulle seg bortover i steden for å gå, men han vil ha problemer med trapper og tereng. En dyslektiker kan skrive, men han vill ha problemer med å skrive korekt og å lese. Begge er dysfunksjonelle i forholdt til normalen, bare innen for forskjellige domener.

Det er ikke så ille å ha dysleksi. Og om du synes det så vil du merke det senere i andre fag også. Så kanskje yrkesfag passer best for deg.

 

Kanskje man heller kan semmenligne det med en som har protese på det ene beinet isteden. Ikke fullt så ekstremt.

 

Gidder ikke begynne på yrkesfag når jeg har en Bachelore og snart en master. Klarer fint fag som ikke krever att jeg er korekt i språket, de ligger ikke innen for problem domenet.

Dersom du allerede har en Bachelor og på god vei mot en master så er ikke problemet så stort? Uansett så trodde jeg du var en vgs elev som var frustrert med tanke på språkfag og jeg mente derfor at du skulle ha valgt yrkesfag istede. Skjønner jo at du ikke er interr i det nå som du har kommet så langt i studiet. Og at det viser seg at det ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Dersom du allerede har en Bachelor og på god vei mot en master så er ikke problemet så stort? Uansett så trodde jeg du var en vgs elev som var frustrert med tanke på språkfag og jeg mente derfor at du skulle ha valgt yrkesfag istede. Skjønner jo at du ikke er interr i det nå som du har kommet så langt i studiet. Og at det viser seg at det ikke er noe problem.

 

Jeg måtte gå en omvei. Kom ikke inn på NTNU for de tre første åra. Hadde det vært færre språkkarakterer eller om de hadde vektlagt realfag karakterer høyere på siving linjer så hadde jeg ganske sikkert kommet inn på NTNU rett fra VGS. Trur de krevde rundt 50 poeng det året jeg søkte, og jeg hadde rundt 47-48. Isteden kommer det inn folk som dropper ut, hadde vært mye bedre og plukka ut folk som mest sansynlig ville klare det utrfa karakterenne de har i spesifikke fag. Og grunnen til at jeg klager på systemet enda jeg selv er over det nå er at det er fortærende at andre også kan bli utsatt for samme driten.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Joda, eg ser poenget ditt Lord-KGA, men la oss snu flisa litt då? Dei to avsluttande karakterane på norsk eksamenane var nesten eine og åleine grunnen til at eg kom meg inn på NTNU.

 

Labre karakterar i religion, 1MX (kvifor tel dei med i det heile tatt?!), og ein stor bom på munnleg matteeksamen gjorde at eg låg rimeleg i faresonen.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Noen andre som savner tiltaksukene akkurat nå ?

Ikke egentlig. Syntes det var deilig med en ekstra uke juleferie. Også er vell semesteret en uke lengre? Altså vi bruker en uke mer på å gå gjennom pensum. Det er også litt greit. Men det var selvfølgelig godt med tiltaksuker. Eneste som var med det var at jeg ikke gjorde en dritt i de to ukene. Deilig det også, men det syntes på eksamen.

Lenke til kommentar
Joda, eg ser poenget ditt Lord-KGA, men la oss snu flisa litt då? Dei to avsluttande karakterane på norsk eksamenane var nesten eine og åleine grunnen til at eg kom meg inn på NTNU.

 

Labre karakterar i religion, 1MX (kvifor tel dei med i det heile tatt?!), og ein stor bom på munnleg matteeksamen gjorde at eg låg rimeleg i faresonen.

 

Når man vekter norsk like mye som matte, så vil folk som får gode karakterer i matte og dårlige i norsk bli dyttet ut av folk med gode karakterer i norsk og dårlige i matte. Dette er i mine øyne ikke rikitg. Det er meningsløst å dra enkeltsjebner inn i dette, essensen er om realfagene teller for lite for om man kommer inn på siving.

 

AtW

Lenke til kommentar
Støtter den. Er utrolig irriterende at fransk og norsk-karakterene mine skal trekke ned snittet når man vil inn på noe som krever et forholdsvis høyt snitt.

Uenig. Arbeidsgivere etterspør tverrfaglighet og faglig bredde, nå har man jo exphil, eksperter i team, perspektivfag og slikt, og da blir det å gå i feil retning å plutselig kun skulle vektlegge realfag ved inntak. Og det vil også føre til at elever i videregående skole slutter å bry seg med de andre karakterene sine, og da vil det generelle kunnskapsnivået bli dårligere (selv om man blir bedre i realfag).

 

Arbeidsgivere etterspør først og fremst faglig dyktighet, og "bredde" innenfor sivingområder. At du er flink i religion og andre ting er unektlig en fordel, men det er viktigere at du er god i det som er hovedessensen av jobben din. Og at folk slutter å bry seg fordrer jo at folk vet akkurat hvilket studie de skal gå på når de begynner på allmen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen andre som savner tiltaksukene akkurat nå ?

Overhodet ikke. Det passet meget bra med en ekstra juleferie, noe som kom godt med i forhold til jobben. Rakk å gjøre meg ferdig med alle oppgavene der. Det førte til glade ansatte, samt klingende mynt i kassa. Dessuten fikk jeg en ekstra uke vekk fra Trondheim, som jeg nå er dritt lei etter mange år her oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...