Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Karakterer må en jo fortsatt ha. Vanskelig å få et bedre alternativ som er gjennomførbart i praksis. Det som kan endres på er jo vektlegging av forskjellige karakterer utifra hvilke linje en søker seg inn på.

 

En annen ting jeg hadde likt, var om karakterene fra vgs kun var eksamenskarakterer. Forskjellen fra skole til skole og trynefaktor har alt for mye å si på ditt endelige vitnemål med dagens system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Algdat er ikke så vanskelig fag ... Er bare det at Hetland er så sykt ustabil i eksamenslagingen sin. Ett år ser du verdens letteste eksamen, neste år er oppgavene helt syke. Pensum er ikke så vanskelig. Kunne lett lagd oppgaver i matematikk 1 med samme strykprosent om det måtte være ønskelig.

Da jeg tok alg.dat første gangen, sa foreleseren at eksamen ville bli uforutsigbar. Det virker som at i alg.dat er det meningen at man ikke skal kunne forutse hva som kommer på eksamen.

Lenke til kommentar
Trekker ned for alle andre også.

 

Trekker vel opp for mange og. Poenget er jo at dette er lite relevant for den videre utdanningen man skal ta hvis man velger sivinglinje.

 

Med dette nye kunnskapsløftet kan jeg ende opp med at norskkarakterene mine blir hele 1/4 av mitt vitnemål. Hurray.. Gleder meg til karakterlotteriet nå siste termin :)

 

Er egentlig enig at de mest relevante fagene burde telle mest. Hvor god du er i religion, historie og samfunnsfag har lite å si for hvor godt du kommer til å gjøre det på et siv.ing. studie

 

Jeg synes den beste løsningen hadde vært å gå tilbake til å vekte realfagskarakterene mer ved inntak til siv.ing, f. eks. gi 1,5 x karakter i realfagene. Da ville man sørget for å få de beste "siv.ing.-emnene", og ikke "all roundere"

Endret av Opdal
Lenke til kommentar
Trekker ned for alle andre også.

 

Trekker vel opp for mange og. Poenget er jo at dette er lite relevant for den videre utdanningen man skal ta hvis man velger sivinglinje.

 

Med dette nye kunnskapsløftet kan jeg ende opp med at norskkarakterene mine blir hele 1/4 av mitt vitnemål. Hurray.. Gleder meg til karakterlotteriet nå siste termin :)

 

Er egentlig enig at de mest relevante fagene burde telle mest. Hvor god du er i religion, historie og samfunnsfag har lite å si for hvor godt du kommer til å gjøre det på et siv.ing. studie

 

Jeg synes den beste løsningen hadde vært å gå tilbake til å vekte realfagskarakterene mer ved inntak til siv.ing, f. eks. gi 1,5 x karakter i realfagene. Da ville man sørget for å få de beste "siv.ing.-emnene", og ikke "all roundere"

 

De fleste som går på siving har allerede ganske gode karakterer i realfag. Å vektlegge realfag som det er gjevnt over samme karakter i vil ikke gjøre noe som helst slags uttelling. De kunne evt. satt 3fy og minimum karakter 4 som en krav for å komme inn. Det ville kanskje gjort noe med saken. Dessuten er det viktig med allmenkunnskap. Man kan ikke bli en siving å være helt blank i alle andre fag enn realfagene fra vgs. Å ha gode karakterer i mange fag viser at man har kapasitet til å ta til seg lærdom. Noe som er viktig når man skal studere.

Lenke til kommentar
Med dette nye kunnskapsløftet kan jeg ende opp med at norskkarakterene mine blir hele 1/4 av mitt vitnemål. Hurray.. Gleder meg til karakterlotteriet nå siste termin :)

 

 

Kjedelig for folk som har dysleksi om norsk nå teller enda mer på snitt karakteren en det gjorde tidligere, for ikke å glemme tyrk og engelsk.

 

Syntes studiekompetansen kunn eblitt splittet opp. En all rounder type som komme rinn på de fleste studier, en realfag type som kommer inn på alle realfag studier men få språkelige, og en språk type som er motsatt av realfag osv. De fleste har en viss anelse om hva de vill studere, hvertfall i grove trekk. Man veit om man takler realfag eller ikke, og språk eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har dysleksi. Fikk 2 på norsk eksamen, hadde 3 og fikk 3 i nynorsk på eksamen og i standpunkt. Det spilte ingen rolle for meg. Uansett skulle jeg gjerne vært mye flinkere til å skrive og ordlegge meg. Noe som er viktig i hvilket som helst yrke.

Lenke til kommentar

Men hvordan skal man løse det hvis man skal vekte forskjellige karakterer på forskjellige studier? Si jeg er totalt i villrede om hva jeg vil, og søker på 5 totalt forskjellige linjer. Da vil jeg sende fra meg 5 forskjellige vitnemål, alt ettersom hva den linjen jeg har søkt på krever?

 

Norsk-, fransk- og gymkarakterer trekker like mye opp og like mye ned for alle.

Lenke til kommentar
Det er absolutt ikkje inntakskrava til studiet det burde bli gjort noko med, heller meir "likestilling" på VGS. Det er så umåteleg stor forskjell på ein 6'ar i eit fag på ein vidaregåande til ein 6'ar i same faget på ein annan vidaregåande. For min del virkar det som om kvar VGS har sin eigen standard.

Enig her. Er faktisk innmari til forskjell bare blant klassene her på skolen.

Sier jo også litt når over halvparten som klager på eksamen får medhold, da er det for stort tolkningsrom hos den enkelte sensor.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det å ta hensyn til forskjellig vitnemål(forskjellig vektlegging av karakterer) og rot med dette. De tar da hensyn til kjønnspoeng på forskjellige linjer allerede, og dette skaper jo flere vitnemål for en og samme søker. Forskjellig vektlegging av karakterer kan omtrent ses på som en utvidelse av denne ordningen.

 

Et kjapt spørsmål om noe helt annet:

 

Tenkte jeg skulle søke på hybler via SiT så jeg hvertfall har et sted å bo om eg skulle komme inn i Trondheim til høsten.

Hva bør jeg sette som ønsket dato på innflytting? Hvor mye tid i forkant kunne jeg trenge, og når begynner høstsemesteret for sivingfolk på gløs?

Lenke til kommentar
Norsk-, fransk- og gymkarakterer trekker like mye opp og like mye ned for alle.

 

Poenget er vel mer at irrelevante fag står for store deler av vitnemålet. Jeg som er helt OK i norsk (som forøvrig er et fag med latterlig høy trynefaktor og subjektive vurderinger). Hvis jeg er uheldig kan jeg få 6 norsk-karakterer på vitnemålet mitt, og jeg får minimum 4.

 

På skolen min hvor det er fire allmennklasser så er det veldig stor forskjell fra lærer til lærer på karaktersetting. Og som aspic sier så gjelder dette kanskje i enda større grad fra VGS til VGS.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Støtter den. Er utrolig irriterende at fransk og norsk-karakterene mine skal trekke ned snittet når man vil inn på noe som krever et forholdsvis høyt snitt.

Uenig. Arbeidsgivere etterspør tverrfaglighet og faglig bredde, nå har man jo exphil, eksperter i team, perspektivfag og slikt, og da blir det å gå i feil retning å plutselig kun skulle vektlegge realfag ved inntak. Og det vil også føre til at elever i videregående skole slutter å bry seg med de andre karakterene sine, og da vil det generelle kunnskapsnivået bli dårligere (selv om man blir bedre i realfag).

Lenke til kommentar
Jeg har dysleksi. Fikk 2 på norsk eksamen, hadde 3 og fikk 3 i nynorsk på eksamen og i standpunkt. Det spilte ingen rolle for meg. Uansett skulle jeg gjerne vært mye flinkere til å skrive og ordlegge meg. Noe som er viktig i hvilket som helst yrke.

 

Slipper man ikke nynorsk lenger om man har dysleksi? Jeg er glad jeg slapp det, føre jeg slapp så balanserte jeg på stryk linja. Det samme gjorde jeg i tysken. Tysk læreren første året sa jeg ville stryke det siste året om det fortsatte i mitt tempo. Heldigvis fikk jeg en lærer som aldri hadde stryki noen så lenge de møtte opp i nokk timer. Bare de som har kommet opp i eksamen risikerte og stryke hans timer. Drit flaks.

 

Er jo selvsakt viktig med noe språk, men hva er vitsen med nynorsk og C-språk. Det skulle vært valgfritt. Kunn norsk skriftlig, muntlig og engelsk skulle vært påkrevd språkkarakterer. Og norsk eksamen skulle blit lagt med i trekninga blannt alle de andre eksamenne isteden for å være obligatorisk.... også syntes nå jeg at de med dysleksi slapp språkeksamener og dem med sån matte vannske sak slapp matte, men nå er jeg litt partisk innen det området.

Lenke til kommentar
Jeg har dysleksi. Fikk 2 på norsk eksamen, hadde 3 og fikk 3 i nynorsk på eksamen og i standpunkt. Det spilte ingen rolle for meg. Uansett skulle jeg gjerne vært mye flinkere til å skrive og ordlegge meg. Noe som er viktig i hvilket som helst yrke.

 

Slipper man ikke nynorsk lenger om man har dysleksi? Jeg er glad jeg slapp det, føre jeg slapp så balanserte jeg på stryk linja. Det samme gjorde jeg i tysken. Tysk læreren første året sa jeg ville stryke det siste året om det fortsatte i mitt tempo. Heldigvis fikk jeg en lærer som aldri hadde stryki noen så lenge de møtte opp i nokk timer. Bare de som har kommet opp i eksamen risikerte og stryke hans timer. Drit flaks.

 

Er jo selvsakt viktig med noe språk, men hva er vitsen med nynorsk og C-språk. Det skulle vært valgfritt. Kunn norsk skriftlig, muntlig og engelsk skulle vært påkrevd språkkarakterer. Og norsk eksamen skulle blit lagt med i trekninga blannt alle de andre eksamenne isteden for å være obligatorisk.... også syntes nå jeg at de med dysleksi slapp språkeksamener og dem med sån matte vannske sak slapp matte, men nå er jeg litt partisk innen det området.

Man kan jo ikke slippe unna språkeksamener selv om man har dysleksi. De med dysleksi må jo også bli vurdert på lik linje med alle de andre. Alle er forskjellige og ha en dårlig språkkarakter setter ikke livet i fare. Andre er dårlige i gym, skal de slippe gym da? Noen synes religion er dritt kjedelig. Men det er jo et fag vi må ha. Sånn er det jo med alle fag. Man må jo ha et mål på hvor god/dårlig man er i alle fag.

 

Jeg søkte aldri om fritak fra nynorsk. Jeg hadde ikke lyst til å bli behandlet noe annerledes enn andre. Jeg hadde utsatt tid også, men leverte alltid når de andre leverte. Eneste jeg gjorde annet enn resten var at jeg skrev på pc. Det er jo også en forskjellsbehandling. Men jeg så det positivt at jeg slapp å kladde.

Endret av ingj
Lenke til kommentar

Eg er einig ingj, men måten dei forskjellige lærarane evaluerer elevane sine rundt om i landet er så utruleg forskjellige frå skule til skule.

 

Utopia er at alle elvane i landet hadde dei same prøvane gjennom semesteret, og at standpunktkarakterane heilt og holdent baserte seg på karakterane gjennom semesteret. Pr. dags dato er det altfor mykje trynefaktor ute og går. Kanskje dette er mogeleg i framtida, med ein felles "prøveplattform" eller noko over internett, kven veit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...