Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God aften!

 

Jeg vurderer å søke medisin på Norges tekninsk-naturvitenskapelige universitet efter videregående, men jeg lurer på hvor meget du må ha i karakterpoeng for å komme inn. Jeg hører at flere av tilleggspoengene forsvinner. Hvis dette er sant, vil også da karakterpoeng kravet falle?

 

Jeg takker for all hjelp på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg å vite hva dere mener om en sak.

 

I et fag jeg tar har vi obligatorisk midtsemester som teller 15% av karakteren i faget. Det er en del folk som er syke eller ute av byen som derfor ikke får tatt prøven.

 

I stedet for å få en ny prøve, sier faglærer at eksamen heller vil telle 100% for de det gjelder. Med andre ord får de automatisk full score på midtsemesterprøven.

 

Jeg synes dette er ganske urettferdig for oss som må ta den.

 

Jeg har sympati for de som er syke, men ikke de som tilfeldigvis er på sydenferie når prøven er.

 

Hva synes dere?

 

 

Hvis du selv føler for det så kan du jo skulke prøven du også. Regner ikke med at foreleser krever melding i boka for at du er borte..?

 

Ellers så synes jeg en slik prøve kun skulle telt i positiv retning, som i f.eks. matte 1,2 og 3.

Lenke til kommentar
I et fag jeg tar har vi obligatorisk midtsemester som teller 15% av karakteren i faget. Det er en del folk som er syke eller ute av byen som derfor ikke får tatt prøven.

 

I stedet for å få en ny prøve, sier faglærer at eksamen heller vil telle 100% for de det gjelder. Med andre ord får de automatisk full score på midtsemesterprøven.

Jeg synes ikke det høres ut som et bra system. I noen fag teller kun midtsemesterprøven hvis den virker positivt inn på totalkarakteren. Det synes jeg er et bedre system, da taper man ikke på å ta prøven men får en ekstra gevinst om man har forstått mye i faget allerede midtveis i semesteret. I et annet fag jeg tok var midtsemesterprøven obligatorisk, de som ikke kunne være på den prøven fikk ta en muntlig prøve istedenfor.

Lenke til kommentar

At en midsemesterprøve "kun teller positivt" er en meningsløs påstand sålenge de du konkurrerer mot på arbeidsmarkedet er dine medstudenter. At alle andre gjør det bedre er i praksis det samme som at du selv gjør det dårligere. Mao fraværet av forbedring er i praksis en forverring det også.

 

AtW

Lenke til kommentar
At en midsemesterprøve "kun teller positivt" er en meningsløs påstand sålenge de du konkurrerer mot på arbeidsmarkedet er dine medstudenter. At alle andre gjør det bedre er i praksis det samme som at du selv gjør det dårligere. Mao fraværet av forbedring er i praksis en forverring det også.

 

AtW

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg henger med deg her. Hvis man er flink og får god uttelling på midtsemesterprøven vil man jo antagelig få en god karakter på slutteksamen uten midtsemesterprøven uansett. Men det at en midtsemesterprøve kun teller positivt vil være en god måte å ta høyde for at det ofte tar tid å modne sin forståelse av et bestemt fag samtidig som man får noe obligatorisk midt i semesteret som motiverer til jevn og god faglesing, i min mening.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
At en midsemesterprøve "kun teller positivt" er en meningsløs påstand sålenge de du konkurrerer mot på arbeidsmarkedet er dine medstudenter. At alle andre gjør det bedre er i praksis det samme som at du selv gjør det dårligere. Mao fraværet av forbedring er i praksis en forverring det også.

 

AtW

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg henger med deg her. Hvis man er flink og får god uttelling på midtsemesterprøven vil man jo antagelig få en god karakter på slutteksamen uten midtsemesterprøven uansett. Men det at en midtsemesterprøve kun teller positivt vil være en god måte å ta høyde for at det ofte tar tid å modne sin forståelse av et bestemt fag samtidig som man får noe obligatorisk midt i semesteret som motiverer til jevn og god faglesing, i min mening.

 

At midsemesterprøven "kun teller positivt", vil si at for noen trekker den opp, for andre har den ingen innvirkning. Poenget er at om alle andre utenom deg selv trekkes opp, så er det i praksis det samme som at du trekkes ned. Når det kommer til jobber, så konkurrerer du med dine medstudenter. Hvis grunnsituasjonen var at alle fikk B så er det like dårlig for dine konkurransemuligheter at alle andre settes opp til en A, som det er at du faller ned til en C. Forenklede eksempler såklart, men det viser at det ikek gir noen særlig mening i mine øyne å si at en midsemesterprøve "kun teller positivt".

 

AtW

Lenke til kommentar
At midsemesterprøven "kun teller positivt", vil si at for noen trekker den opp, for andre har den ingen innvirkning. Poenget er at om alle andre utenom deg selv trekkes opp, så er det i praksis det samme som at du trekkes ned. Når det kommer til jobber, så konkurrerer du med dine medstudenter. Hvis grunnsituasjonen var at alle fikk B så er det like dårlig for dine konkurransemuligheter at alle andre settes opp til en A, som det er at du faller ned til en C. Forenklede eksempler såklart, men det viser at det ikek gir noen særlig mening i mine øyne å si at en midsemesterprøve "kun teller positivt".

 

AtW

Joda, men nå snakker vi om hvilken innvirkning en prøve man får midt i semesteret får på sluttkarakteren, og ikke hvordan det påvirker sjansene en får i arbeidslivet og alt mulig annet. Selvsagt er det fornuftig å bruke alle sjanser en får til å forbedre karateren.

Lenke til kommentar
At midsemesterprøven "kun teller positivt", vil si at for noen trekker den opp, for andre har den ingen innvirkning. Poenget er at om alle andre utenom deg selv trekkes opp, så er det i praksis det samme som at du trekkes ned. Når det kommer til jobber, så konkurrerer du med dine medstudenter. Hvis grunnsituasjonen var at alle fikk B så er det like dårlig for dine konkurransemuligheter at alle andre settes opp til en A, som det er at du faller ned til en C. Forenklede eksempler såklart, men det viser at det ikek gir noen særlig mening i mine øyne å si at en midsemesterprøve "kun teller positivt".

 

AtW

Joda, men nå snakker vi om hvilken innvirkning en prøve man får midt i semesteret får på sluttkarakteren, og ikke hvordan det påvirker sjansene en får i arbeidslivet og alt mulig annet. Selvsagt er det fornuftig å bruke alle sjanser en får til å forbedre karateren.

 

Karakterers eneste reelle og rasjonelle oppgave er å påvirke dine muligheter til å få jobb, utover det er de verdiløse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette med at midtsemesterprøvene i matte kun teller positivt er vel nytt i år? Da vi hadde matte 2 sa iallfall foreleseren at midtsemesteren var HELT frivillig å ta, men at det var litt dumt å ikke gjøre det siden den uansett telte 20 %, og det var kjedelig å ha mistet 20 % allerede når man kom til den skriftlige eksamenen. Og sånn var det vel også i matte 3.

Lenke til kommentar
Dette med at midtsemesterprøvene i matte kun teller positivt er vel nytt i år? Da vi hadde matte 2 sa iallfall foreleseren at midtsemesteren var HELT frivillig å ta, men at det var litt dumt å ikke gjøre det siden den uansett telte 20 %, og det var kjedelig å ha mistet 20 % allerede når man kom til den skriftlige eksamenen. Og sånn var det vel også i matte 3.

 

Tror det var sånn i noen mattefag på min tid også, det var når midtsemesterprøvene ble innført. Dog er det mulig jeg sauser det sammen med noen andre fag.

 

AtW

Lenke til kommentar
At midsemesterprøven "kun teller positivt", vil si at for noen trekker den opp, for andre har den ingen innvirkning. Poenget er at om alle andre utenom deg selv trekkes opp, så er det i praksis det samme som at du trekkes ned. Når det kommer til jobber, så konkurrerer du med dine medstudenter. Hvis grunnsituasjonen var at alle fikk B så er det like dårlig for dine konkurransemuligheter at alle andre settes opp til en A, som det er at du faller ned til en C. Forenklede eksempler såklart, men det viser at det ikek gir noen særlig mening i mine øyne å si at en midsemesterprøve "kun teller positivt".

 

AtW

 

Ta deg ei pære. Hvis alle fikk B på eksamen og ble trukket opp til A så må de ha hatt bortimot 100% på midtsemester, samt en veldig sterk B på eksamen.

Lenke til kommentar
At midsemesterprøven "kun teller positivt", vil si at for noen trekker den opp, for andre har den ingen innvirkning. Poenget er at om alle andre utenom deg selv trekkes opp, så er det i praksis det samme som at du trekkes ned. Når det kommer til jobber, så konkurrerer du med dine medstudenter. Hvis grunnsituasjonen var at alle fikk B så er det like dårlig for dine konkurransemuligheter at alle andre settes opp til en A, som det er at du faller ned til en C. Forenklede eksempler såklart, men det viser at det ikek gir noen særlig mening i mine øyne å si at en midsemesterprøve "kun teller positivt".

 

AtW

 

Ta deg ei pære. Hvis alle fikk B på eksamen og ble trukket opp til A så må de ha hatt bortimot 100% på midtsemester, samt en veldig sterk B på eksamen.

 

Det burde jo være ganske åpenbart at dette er et forenklet eksempel, fordi situasjonen er ekstremt usannsynlig, og fordi jeg klart og tydlig skriver at det er et forenkelt eksempel. Det er for å illustrere poenget, noen vil alltids trekkes opp av en midtsemesterprøve, deres fordel er din ulempe (om du ikke trekkes opp)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...