Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er total bruk av linja, dvs up og nedlastning til sammen. F.eks. 5 opp og 5 ned, 10 opp og 0 ned, eller 0 opp og 10 ned.

Er du sikker?

 

"Q: Er det snakk om total trafikkmengde på 10GB, eller er det snakk om 10GB inn eller 10GB ut?

A: Dersom du har mottatt over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk. Dersom du har sendt fra deg over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk."

Det gir jo forsåvidt ikke et godt svar på spørsmålet (evt et godt svar, som er dårlig formulert). Hva om man sender 5GB og mottar 5.1GB (eller si 10GB + 10.1GB på 2 dager, siden de teller 48 timer) ?

Det finnes selvfølgelig "triks" i tillegg da. Noen av oss sitter med to nettverksporter på maskinen, ettersom de kun filtrerer på MAC-adresser kan man derfor bytte port dersom den ene blir sperret ute. Det finnes selvfølgelig flere triks, noen ubekreftet, skal ikke ta flere her. De er uansett mer styrete enn å begrense antall youtube-videoer man ser på et døgn til maks tre tusen per døgn.

Lenke til kommentar
Det finnes selvfølgelig "triks" i tillegg da. Noen av oss sitter med to nettverksporter på maskinen, ettersom de kun filtrerer på MAC-adresser kan man derfor bytte port dersom den ene blir sperret ute. Det finnes selvfølgelig flere triks, noen ubekreftet, skal ikke ta flere her. De er uansett mer styrete enn å begrense antall youtube-videoer man ser på et døgn til maks tre tusen per døgn.

Det blokkeres på port-nivå på alt som ikke er hvitelista. Gløs, dragvoll osv er hvitelista, studbyer er ikke.

Så, bor du på studentby og laster opp for mye, så blir MACen din svartelista, samt at porten som går til hybelen din blir blokkert. Går du og kobler deg inn i porten på naboens hybel _uten_ å skifte MAC først blir den også blokkert.

 

Grunnen til at porter på campus ikke blir blokkert er fordi at man da enkelt kunne lamme en hel datasal ved hjelp av litt torrent og manglede MAC-skifting :p

Lenke til kommentar

Det er kunn MAC adressen de sperrer ute? I såfall er jo det bra. Da kan en jo bare fyre opp den bærbare om en skulle være uheldig, eller i værste tilfelle kan en vell prøve og spofe en ny MAC adresse om en får det till.

 

EDIT: ?

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Siden innlegget mitt drukna litt i diskusjonen om opp/nedlasting, prøver jeg igjen:

Noen her som vet om noen fotballag i nærheten som fokuserer mer på det sosiale enn det sporstlige? Ser at tilogmed C-laget til NTNU har opptaksprøver, og det virker litt for seriøst. Har bare lyst til å være med på et par treninger hvor man "hæpper" litt med ball, og spiller litt five-a-side.
Lenke til kommentar
Det finnes selvfølgelig "triks" i tillegg da. Noen av oss sitter med to nettverksporter på maskinen, ettersom de kun filtrerer på MAC-adresser kan man derfor bytte port dersom den ene blir sperret ute.

Det var slik ja, men ikke nå lenger. Satt på laptopen en av gangene den stasjonære har vært utestengt :)

Lenke til kommentar
Det finnes selvfølgelig "triks" i tillegg da. Noen av oss sitter med to nettverksporter på maskinen, ettersom de kun filtrerer på MAC-adresser kan man derfor bytte port dersom den ene blir sperret ute.

Det var slik ja, men ikke nå lenger. Satt på laptopen en av gangene den stasjonære har vært utestengt :)

Hadde det fremdeles vært slik ville man vel like greit kunnet la Student-PC-tilbudet være medfølgende en spoof-mac-executable :p

 

 

Jeg har forøvrig tenkt på en sak, vi burde få med flest mulig på hver studentby til å installere et program som gjør at dersom man allerede har lastet ned nesten 20GB på 48 timer, så vil man kunne automagisk tunnellere det gjennom andre tilfeldige beboeres porter, hos noen som er langt unna grensa. Intern tunnellering vil gå fort, og dersom mange nok blir med på eksperimentet vil hele den patetiske grensa falle i fisk, og forhåpentligvis bli fjernet. I tillegg vil man da mens eksperimentet pågår selv slippe å måtte bruke en uke på å kopiere over litt innhold fra en PC som står et annet sted i landet, selv om båndbredden hadde taklet det på mye kortere tid.

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig tenkt på en sak, vi burde få med flest mulig på hver studentby til å installere et program som gjør at dersom man allerede har lastet ned nesten 20GB på 48 timer, så vil man kunne automagisk tunnellere det gjennom andre tilfeldige beboeres porter, hos noen som er langt unna grensa. Intern tunnellering vil gå fort, og dersom mange nok blir med på eksperimentet vil hele den patetiske grensa falle i fisk, og forhåpentligvis bli fjernet. I tillegg vil man da mens eksperimentet pågår selv slippe å måtte bruke en uke på å kopiere over litt innhold fra en PC som står et annet sted i landet, selv om båndbredden hadde taklet det på mye kortere tid.

10GB-grensen er vel satt på grunn av kapasitetsproblemer, med en slik løsning blir ikke disse problemene noe mindre.

 

Sånn bortsett fra det virker det som en god idé.

Lenke til kommentar
10GB-grensen er vel satt på grunn av kapasitetsproblemer, med en slik løsning blir ikke disse problemene noe mindre.

 

Sånn bortsett fra det virker det som en god idé.

Problem: "Buhu, routerne våre tåler ikke denne belastningen!!!1 :(:(:("

 

Løsning 1: Sett idiotiske grenser, som medfører komplikasjoner for brukerne.

Løsning 2: Oppgradér.

 

 

Siden de allerede har valgt feil alternativ, så hadde det vært en fin måte å presse dem til å revurdere og velge riktig.

Lenke til kommentar

Er ikke 100 Mbps * antall personer på studentbyer * gjennomsnittlig belastning ved fri bruk temmelig mye? Tror ikke brukerene ville hatt 100 Mbps i praksis da, og det ville nok florert med mer eller mindre lovlige servertjenester fra NTNU-nettet.

 

Hmm, kjøp heller en av de nye mini-pcene og en ekstern disk, gjem den på NTNU og leech som )("!#/ på trådløsnettet ;)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
10GB-grensen er vel satt på grunn av kapasitetsproblemer, med en slik løsning blir ikke disse problemene noe mindre.

 

Sånn bortsett fra det virker det som en god idé.

Problem: "Buhu, routerne våre tåler ikke denne belastningen!!!1 :(:(:("

 

Løsning 1: Sett idiotiske grenser, som medfører komplikasjoner for brukerne.

Løsning 2: Oppgradér.

 

 

Siden de allerede har valgt feil alternativ, så hadde det vært en fin måte å presse dem til å revurdere og velge riktig.

 

Når har du øvingstimer i algdat? Jeg var hos en fyr som hjalp meg masse i dag, men det var ikke deg. :(

Lenke til kommentar
Hmm, kjøp heller en av de nye mini-pcene og en ekstern disk, gjem den på NTNU og leech som )("!#/ på trådløsnettet ;)
På trådløsnettet? Bedre å stjele en Ethernet-port da. Men jeg er ikke veldig fan av å legge igjen utstyr på NTNU. Kjøpe stor parabol og leeche som faen fra NTNU sitt trådløsnett kan jo gå an, om det er grei hastighet på noen av trådløsnettene. Kan skifte MAC regelmessig også, så slipper man at de begynner å krangle.

 

Når har du øvingstimer i algdat? Jeg var hos en fyr som hjalp meg masse i dag, men det var ikke deg. :(
Har ikke saltimer, men jeg skal holde noen forelesninger og denslags. Du får være flink til å møte opp i øvingsforelesningene :) Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...