Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

 

 

_mulig_ er der jo, men tror du vil ha et par ganske elendige tur/retur besøk til trondheim for å få det i boks.

 

 

Hva legger du i elendig?

 

Vel, om du har tenkt å kun møte opp på obligatoriske ting regner jeg med at det blir intensivbesøk, dagsbesøk eller hotellopphold. Du skal være motivert for å stå løpet ut om det blir mye slikt, vet ikke hvor mye oppmøte det er på bygg spesifikt.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

 

 

 

 

Hadde ingen spesialavtale, og kom ut med rett under B i snitt (første semester var litt rævva karakterer, men etter en liten akklimatisering så ble det stort sett A og B + en C).

 

Jeg sendte mail til studieveileder først og han var ganske klar på at dette ikke var særlig gjennomførbart, men det sier de alltid (gjorde samme stunt på høgskolen også).

 

Det er også veldig lett å sette opp deltidsstudium. Man avtaler med instituttet hvilke fag man tar per semester og tar det så chill som man ønsker. Vanligvis er det 4 fag pr semester, men du kan også ta 1 eller 2.

 

Merk at det er ett fag som heter "eksperter i team" hvor det er obligatorisk oppmøte, men om du kan vise til noenlunde relevant arbeidserfaring så får du fritak - og kanskje også fritak inkl studiepoengene (det gjorde jeg siden jeg jobbet fulltid).

 

 

Det høres rett og slett veldig imponerende ut. Og så på normert tid også? Er du veldig smart og effektiv eller hva er hemmeligheten? ;)

 

Deltidsstudium:

 

Er det bare å søke seg inn og så avtale dette etterpå? Om man kan ta bare 1 fag per semester er det jo veldig greit. Men da går det jo 8 år på en master. Må nok prøve å ta i hvert fall 2 fag per semester.

 

Om min plan skal gå, så tror jeg nesten det er en nødvendighet.

 

Jeg har bare innsett at om man skal gjøre karriere i bygg (min plan B), så er det lurt med en mastergrad og siv.ing. tittelen. Snakket også med en gammel ringrev og han sa mer eller mindre rett ut at han ikke hadde særlig til overs for mastergraden Ås eller om HiOA starter masterprogram: "Mitt råd: Dra på NTNU. Det får du igjen for."

 

 

 

 

 

Vel, om du har tenkt å kun møte opp på obligatoriske ting regner jeg med at det blir intensivbesøk, dagsbesøk eller hotellopphold. Du skal være motivert for å stå løpet ut om det blir mye slikt, vet ikke hvor mye oppmøte det er på bygg spesifikt.

 

 

Mhm. Innser at det ikke er helt optimalt og kan bli tøft, men motivasjon har jeg rikelig med. :) 

 

Det avgjørende er jo hvor mye obligatoriske aktiviteter det er. Ser man på promo-videoene til NTNU, så er det jo labber og praktisk arbeid i flust, men har også hørt at dette er sterkt overdrevet og at det stort sett er forelesninger og penn og papir.

 

Av egen erfaring fra høyskole og BI, så er utbytte av å være tilstede i forelesning rundt null for 90% av forelesningene. Av og til er det en suveren foreleser som forklarer stoffet godt, men de fleste er enten dårlige til å formidle ELLER de bare repeterer det som alt står i læreboken.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hadde ingen spesialavtale, og kom ut med rett under B i snitt (første semester var litt rævva karakterer, men etter en liten akklimatisering så ble det stort sett A og B + en C).

 

Jeg sendte mail til studieveileder først og han var ganske klar på at dette ikke var særlig gjennomførbart, men det sier de alltid (gjorde samme stunt på høgskolen også).

 

Det er også veldig lett å sette opp deltidsstudium. Man avtaler med instituttet hvilke fag man tar per semester og tar det så chill som man ønsker. Vanligvis er det 4 fag pr semester, men du kan også ta 1 eller 2.

 

Merk at det er ett fag som heter "eksperter i team" hvor det er obligatorisk oppmøte, men om du kan vise til noenlunde relevant arbeidserfaring så får du fritak - og kanskje også fritak inkl studiepoengene (det gjorde jeg siden jeg jobbet fulltid).

 

 

Det høres rett og slett veldig imponerende ut. Og så på normert tid også? Er du veldig smart og effektiv eller hva er hemmeligheten? ;)

 

Deltidsstudium:

 

Er det bare å søke seg inn og så avtale dette etterpå? Om man kan ta bare 1 fag per semester er det jo veldig greit. Men da går det jo 8 år på en master. Må nok prøve å ta i hvert fall 2 fag per semester.

 

Om min plan skal gå, så tror jeg nesten det er en nødvendighet.

 

Jeg har bare innsett at om man skal gjøre karriere i bygg (min plan B), så er det lurt med en mastergrad og siv.ing. tittelen. Snakket også med en gammel ringrev og han sa mer eller mindre rett ut at han ikke hadde særlig til overs for mastergraden Ås eller om HiOA starter masterprogram: "Mitt råd: Dra på NTNU. Det får du igjen for.

 

 

 

Jeg tok det på normert tid ja.

 

Planen var å ta førsteåret over to år (to emner per semester), noe jeg også avtalte med instituttet like etter jeg startet. Det endte dog likevel med at jeg fortsatte med alle fire emnene for å se hvordan det gikk, og det gikk helt fint hele veien til mål.

 

Hemmeligheten er forresten at jeg er veldig lidenskapelig opptatt av elektro og elkraft.

(Jeg er derimot ikke særlig god i matematikk, noe som gjorde veien litt brattere.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tok det på normert tid ja.

 

Planen var å ta førsteåret over to år (to emner per semester), noe jeg også avtalte med instituttet like etter jeg startet. Det endte dog likevel med at jeg fortsatte med alle fire emnene for å se hvordan det gikk, og det gikk helt fint hele veien til mål.

 

Hemmeligheten er forresten at jeg er veldig lidenskapelig opptatt av elektro og elkraft.

(Jeg er derimot ikke særlig god i matematikk, noe som gjorde veien litt brattere.)

 

 

Skjønner. :) 

 

Du skal ha for den. Følte du at din praktiske erfaring var en stor fordel? En fordel foran de andre studentene?

 

Som utdannet tømrer har jeg tidvis følt en fordel som byggingeniør, men de fleste fagene er veldig teoretiske og det er mye som ikke omhandler trehus, så jeg vil ikke si det har vært noen stor fordel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg går selv femårig master på bygg, går du konstruksjons er det stort sett penn og papir, øvinger og lite obligatorisk oppmøte på noe.

 

Lover godt. Går du konstruksjon selv?

 

I utgangspunktet tenker jeg studieretning konstruksjon og beregningsmekanikk. Sannsynligvis den mest krevende er jeg redd.

Lenke til kommentar

 

Jeg tok det på normert tid ja.

 

Planen var å ta førsteåret over to år (to emner per semester), noe jeg også avtalte med instituttet like etter jeg startet. Det endte dog likevel med at jeg fortsatte med alle fire emnene for å se hvordan det gikk, og det gikk helt fint hele veien til mål.

 

Hemmeligheten er forresten at jeg er veldig lidenskapelig opptatt av elektro og elkraft.

(Jeg er derimot ikke særlig god i matematikk, noe som gjorde veien litt brattere.)

 

 

Skjønner. :)

 

Du skal ha for den. Følte du at din praktiske erfaring var en stor fordel? En fordel foran de andre studentene?

 

Som utdannet tømrer har jeg tidvis følt en fordel som byggingeniør, men de fleste fagene er veldig teoretiske og det er mye som ikke omhandler trehus, så jeg vil ikke si det har vært noen stor fordel.

 

 

 

Da jeg gikk på høgskolen så hjalp det veldig å ha et forhold til elkraft fra jobb og yrkesfag.

 

På NTNU så beveget vi oss så langt bort fra alt det praktiske at jeg hadde absolutt ingen fordel av å kunne en del om elektro; alt handlet om det teoretiske og matematiske.

 

Vil tippe at det samme gjelder bygg.

Lenke til kommentar

 

Jeg går selv femårig master på bygg, går du konstruksjons er det stort sett penn og papir, øvinger og lite obligatorisk oppmøte på noe.

Lover godt. Går du konstruksjon selv?

 

I utgangspunktet tenker jeg studieretning konstruksjon og beregningsmekanikk. Sannsynligvis den mest krevende er jeg redd.

Absolutt den mest krevende ja, spesielt for en som kommer fra høgskoler og ikke har hatt de fagene som leder opp til de mer avanserte emnene. Har du vært borti matrisestatikk? Er begreper som indre og ytre arbeid kjent for deg?

 

Jeg tror du kan klare det, for all del, men beregningsmekanikk ER tungt og tørt. Det er sånt som alle synes høres mest interessant ut i begynnelsen av studiet, men som man mister litt interessen for nå man begynner med de mer avanserte mekanikkemnense, FEM, osv. Selv går jeg geoteknikk, men med en del mekanikkemner i bunn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 
Absolutt den mest krevende ja, spesielt for en som kommer fra høgskoler og ikke har hatt de fagene som leder opp til de mer avanserte emnene. Har du vært borti matrisestatikk? Er begreper som indre og ytre arbeid kjent for deg?

 

Jeg tror du kan klare det, for all del, men beregningsmekanikk ER tungt og tørt. Det er sånt som alle synes høres mest interessant ut i begynnelsen av studiet, men som man mister litt interessen for nå man begynner med de mer avanserte mekanikkemnense, FEM, osv. Selv går jeg geoteknikk, men med en del mekanikkemner i bunn.

 

 

Skjønner. Er det forresten slik at høgskolestudentene som blir tatt opp til master blir assimilert med de som går 5-årig program? I så fall, merker dere at høyskolestudentene på noen måte er svakere rustet slik du antyder?

 

Ytre og indre arbeid tror jeg vi bli kjent med ganske tidlig. I år har vi matrisestatikk, men vi går dessverre ikke veldig dypt i temaet. Men nok til å forstå det enkleste.

 

Enig i at beregningsmekanikk kan være forholdsvis tørt og tungt, men samtidig er det kanskje det som frister mest også. I tillegg innbiller jeg meg at det kan være en veldig attraktiv bakgrunn som gir gode muligheter på jobbmarkedet.

Lenke til kommentar

Høgskolestudentene tar jo de samme emnene, så de er i de samme foreleningene osv. Generelt så har jeg inntrykk av at høgskolestudenter sliter litt når de begynner på NTNU, men jeg vet ikke hvordan det er på bygg. Kneika er elementfaget på høsten, som du er nødt til å ha med deg om du skal gå beregningsmekanikk. Dette bygger direkte på tidlere fag vi har hatt på ntnu, høgskole- og utvekslingsstudenter som ikke har hatt lignende fag (de fleste, har jeg inntrykk av) opplever å møte veggen omtrent med en gang. Du ligger bedre an om du har vært borti litt av det før, men jeg har inntrykk av at det ikke er vanlig på høgskolenivå.

 

Arbeidsmarkedet er nok greit, men det er mange som går konstruksjon, og de fleste tar mye mekanikk. Tror nok det sikreste valget med tanke på (god) jobb er å gå veg eller vann. Som sagt går jeg geoteknikk, noe det også er sug etter i markedet i dag. Du får nok jobb, men gode karakterer betyr litt.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om å jobbe bortefra, så tror jeg det skulle gå greit, spesielt hvis du uansett foretrekker å studere på egenhånd. Tungt blir det nok uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for godt svar! :) 

 

Hva inneholder elementfaget egentlig? 

 

Vei eller vann er nok sikrest, ja, men har ikke hatt så stor interesse av det. Sant og si har jeg ikke hatt så mye om det, så kanskje det er fordommer fra min side? Geoteknikk har vi hatt litt. Det gav ikke mersmak, men kanskje mye på grunn av læreren. 

 

Det aller viktigste er kanskje å få den siv.ing tittelen. Vi får se hva som skjer. Jeg foretrekker å studere alene, så det er godt å høre. ;) 

Lenke til kommentar

Hva inneholder elementfaget egentlig?

 

http://www.ntnu.edu/studies/courses/TKT4192#tab=omEmnet

 

Du kan lese her, det er her det starter for de nye 4. klassingene.

 

Det er nok viktigst å ta noe man har litt interesse av, det hjelper på motivasjonen :) Det burde jo være mulig å komme seg gjennom studiet, selv om det er krevende. Men det er det for de som går alle årene på ntnu og.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hva inneholder elementfaget egentlig?

http://www.ntnu.edu/studies/courses/TKT4192#tab=omEmnet

 

Du kan lese her, det er her det starter for de nye 4. klassingene.

 

Det er nok viktigst å ta noe man har litt interesse av, det hjelper på motivasjonen :) Det burde jo være mulig å komme seg gjennom studiet, selv om det er krevende. Men det er det for de som går alle årene på ntnu og.

 

 

Thanks! :)

 

Jeg har jobbet med matrisestatikk kontinuerlig de siste dagene, så jeg er kjent med mye av det som står på emneplanen der. Antar dog at nivået er betydelig høyere og mer teoretisk, men jeg har troen.

 

Kommer nok til å gå for NTNU enten det blir fulltid og jeg flytter opp eller at jeg forsøker meg på en slags privatistordning hvor jeg fortsetter å bo i Oslo.

Lenke til kommentar

Utrolig imponerende! Er alt i alt så utrolig mange imponerende folk som går på NTNU som virker å ha en helt vanvittig disiplin og arbeidskapasitet. Kan ikke være annet enn misunnelig.

Lenke til kommentar

 

Utrolig imponerende! Er alt i alt så utrolig mange imponerende folk som går på NTNU som virker å ha en helt vanvittig disiplin og arbeidskapasitet. Kan ikke være annet enn misunnelig.

 

 

Jepp, og han her er spesiell pga bakgrunnen hans. Jeg tipper han fikk en vanvittig disiplin ved å vokse opp i ett fattig land der man bare må jobbe hardt for å komme seg noensteds. Er forøvrig noe jeg generelt ser i utvekslingsstudenter fra fattige land, de jobber mye hardere rett og slett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...