Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

 

Kanskje er nordisk mer relevant for en som vil bli lærer enn litteraturvitenskap?

Hvordan blir man lærer i litteraturvitenskap? Må bli på høyskole/universitet da i såfall, og da må du vel minst opp på lektorgrad..

Og det var vel ikke sagt at vedkommende ville bli lærer? Jeg bare foreslo veien videre, siden spørsmålet var om han/hun skulle velge å skrive bachelor i eng. eller lit.vit.. Bare sier at jeg ville valgt engelsk.

 

Kanskje blir det noe OT, men: om en vil undervise i litteratur anbefaler jeg faktisk heller engelsk en nordisk, da det er blitt opprettet et programfag på VGS som heter engelsk literatur (vg2). Klart man er innom litteratur i nordisk også, men i tillegg til så mye annet.

 

 

Innlegget ble avsluttet med "

Og hvilke emner må man evt. ta med for å ha muligheten for å bli lærer?" så jeg går ut fra at planene ligger i den retningen. For øvrig vet jeg veldig lite om de ulike Dragvoll-utdanningene, men om det faktisk er planer om å bli lærer på ungdomsskolen eller vgs er vel nordisk + engelsk eller omvendt veien å gå vil jeg tro.

 

Da beklager jeg så meget. Avslutter lektorstudiet på Dragvoll nå, så der har jeg vel kanskje litt å komme med, men da må spørsmålet nesten snevres inn litt.

 

Til å begynne med: lektorprogrammet er den absolutt mest lukurative veien inn i lærerverden, mtp lønn og jobbmuligheter senere. Vil dog arrestere deg litt på nordisk+engelsk, attraktivt for arbeidsgiver ja, men du arbeider deg ihjel om du har den fagkombinasjonen. Uansett: etter 5 år har du master i en eller annen retning, ett støttefag og pedagogikken i boks. I tillegg, etter graden er fullført, kan du ta hvilket årsstudium som helst og få undervisningskompetanse i det, noe som er fint, om man er usikker på retningen man vil ta fom førsteåret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring / testet de nye 8" nettbrettene med full windows 8.1?

 

Syntes det virker spennende med full windows på de, da man kan bruke den som vanlig nettbrett + litt mer avansert bruk iblant slik som word, java, silverlight, VLC etc etc... For hadde et RT brett før, elsket windows modern UI, men savnet virkelig mer avansert desktop da... Det er først på 8" og 10" nettbrettene jeg virkelig ser nytten med win8.

 

Ser at det finnes flere ute, spesielt Dell Venue 8 pro og Lenovo Thinkpad 8 (kommer i slutten av mnd) virker interessante.

Endret av bjarnex
Lenke til kommentar

#38000 GET!! Argh..

 

Er det plagiat dersom man kopierer seg selv? For å spørre på en annen, helt tilfeldig, måte: Dersom jeg har skrevet et kapittel i et fordypningsprosjekt som jeg er fornøyd med og ønsker å gjenbruke i masteroppgava mi. Vil jeg da forfølges og diskvalifiseres av NTNUs kontroll eller er det innafor?

Du må nok spesifisere hvor det er hentet fra. Det er relativt fy-fy å bruke arbeid du tidligere har fått studiepoeng for til å ta nye studiepoeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

#38000 GET!! Argh..

 

Er det plagiat dersom man kopierer seg selv? For å spørre på en annen, helt tilfeldig, måte: Dersom jeg har skrevet et kapittel i et fordypningsprosjekt som jeg er fornøyd med og ønsker å gjenbruke i masteroppgava mi. Vil jeg da forfølges og diskvalifiseres av NTNUs kontroll eller er det innafor?

 

Viser til mitt tidligere arbeide \ref{appendix:oldshit}, ...blablabla ??

Lenke til kommentar

 

 

Ofte lønner det seg å bare prøve på noen oppgaver uansett. Da har man prøvd, og om ikke annet få trent litt i en eksamenssituasjon. En gang leverte jeg eksamen samtidig som de som leverte blankt, jaggu sto jeg ikke også. Mange går nok å planlegger at dere skal jobbe mye bedre og mer strukturert neste semester - been there done that. Tror dere bare skal forberede dere på at det ofte må bli litt hardkjør i eksamenstida. Sånn er det bare :)

 

My thoughts exactly. Skal klare det til en viss grad. Prøve å forstå ting mer underveis, istedenfor å bare koke alt av øvinger... :p

 

 

Status update: har gjort 1 øving selv. Resten er kok... Jeg er visst ikke så flink som jeg lovte meg selv :(

  • Liker 7
Lenke til kommentar

#38000 GET!! Argh..

 

Er det plagiat dersom man kopierer seg selv? For å spørre på en annen, helt tilfeldig, måte: Dersom jeg har skrevet et kapittel i et fordypningsprosjekt som jeg er fornøyd med og ønsker å gjenbruke i masteroppgava mi. Vil jeg da forfølges og diskvalifiseres av NTNUs kontroll eller er det innafor?

Du kan lure systemet ved å f. eks legge inn hvite bokstaver mellom ordene i stedet for mellomrom. Men det er nok lurest å referere til fordypningsprosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen andre som har problemer med å komme inn på Facebook gjennom eduroam? Jeg kommer ikke inn, verken på pc eller mobil.. Det står bare "Denne nettsiden er ikke tilgjengelig". Jeg kommer inn via 4G-nettet, så det er ikke noe feil med selve Facebook-nettsiden. Kan NTNU ha sperret den?

 

Edit: Nevermind, nå funker det.

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

 

 

 

Ofte lønner det seg å bare prøve på noen oppgaver uansett. Da har man prøvd, og om ikke annet få trent litt i en eksamenssituasjon. En gang leverte jeg eksamen samtidig som de som leverte blankt, jaggu sto jeg ikke også. Mange går nok å planlegger at dere skal jobbe mye bedre og mer strukturert neste semester - been there done that. Tror dere bare skal forberede dere på at det ofte må bli litt hardkjør i eksamenstida. Sånn er det bare :)

 

My thoughts exactly. Skal klare det til en viss grad. Prøve å forstå ting mer underveis, istedenfor å bare koke alt av øvinger... :p

 

 

Status update: har gjort 1 øving selv. Resten er kok... Jeg er visst ikke så flink som jeg lovte meg selv :(

 

 

Hehe :) For meg har det fungert å sette litt lavere mål, og direkte mål på arbeid som kan gjøres her og nå, ikke "til neste semester så skal jeg.." men heller "i dag skal jeg gjøre en øving", "denne oppgava skal jeg klare uten kok" ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...