Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forresten noen som bor i Elgesetergate 37? Det er dette som ser ut til å bli la Casa de Emomilol.

Bodde der i '05-'06. Boligeieren, hvis det er samme som da, er byens nest største bolighai, pass på at depositum går på en egen depositumskonto i ditt navn, og ikke inn på hans private brukskonto. Han skal bære kostnaden for en slik konto. Dette kan du ikke gi deg på, i verste fall kan du glemme å se de depositumspengene når du flytter ut.

 

Etter Torstein Tran?

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Er det forresten noen som bor i Elgesetergate 37? Det er dette som ser ut til å bli la Casa de Emomilol.

Bodde der i '05-'06. Boligeieren, hvis det er samme som da, er byens nest største bolighai, pass på at depositum går på en egen depositumskonto i ditt navn, og ikke inn på hans private brukskonto. Han skal bære kostnaden for en slik konto. Dette kan du ikke gi deg på, i verste fall kan du glemme å se de depositumspengene når du flytter ut.

 

Etter Torstein Tran?

Stemmer. Ingen topper Tran i Trondheim.

Lenke til kommentar

[...] pass på at depositum går på en egen depositumskonto i ditt navn, og ikke inn på hans private brukskonto. Han skal bære kostnaden for en slik konto. Dette kan du ikke gi deg på, i verste fall kan du glemme å se de depositumspengene når du flytter ut.

 

I kontrakten, som jeg ikke har underskrevet enda, står det at «utgifter til opprettelse av depositumskonto skal dekkes av leietaker,» dvs. meg. Jeg var i banken, og da fikk jeg beskjed om at det var utleier som skulle betale dette. Har utleier lov å sende/inngå en kontrakt som denne?

 

Forøvrig sier BT at «det er ulovlig, og kan være straffbart, av utleieren å sette depositum-pengene inn på sin egen konto.»

 

Jeg skulle tro at en eventuell gatestøy blir redusert i 4. etajse?

Lenke til kommentar

Hva står det om oppsigelsestid i kontrakten din? Personlig ville jeg sikret meg med kort oppsigelsestid.

Støttes. Anbefaler virkelig 1 måneds oppsigelse, men de færreste utleiere vil nok gå med på det. Husk at det er ulovlig med 1 års tidsbestemt kontrakt med mindre du leier sokkel eller loft i enebolig, eller en av delene i en tomannsbolig, og utleier bor i samme hus. Hvis noe slikt står i kontrakten er den ugyldig, og leieforholdet kan ansees som tidsubestemt med standardvilkår (3 måneders oppsigelse). At utleier selv skal bruke boligen etter en viss tid, eller "annen saklig grunn" kan også gjøre at 1 års tidsbestemt avtale er lovlig, men denne saklige grunnen skal popgis i kontrakten, og den må være nettopp det, saklig.

Lenke til kommentar

Hva står det om oppsigelsestid i kontrakten din? Personlig ville jeg sikret meg med kort oppsigelsestid.

Det vet jeg ikke. Jeg har fått en fremleiekontrakt for 1 mnd. (det vil si, jeg skal leie av en som allerede leier hybelen) og der står depositum bare nevnt til informasjon, hvis jeg vil signere en ettårskontrakt med boligeier.

 

Støttes. Anbefaler virkelig 1 måneds oppsigelse, men de færreste utleiere vil nok gå med på det. Husk at det er ulovlig med 1 års tidsbestemt kontrakt med mindre [...]

Dette betyr altså at hvis jeg undertegner en ettårskontrakt, så må jeg ha rett til å si den opp i løpet av leieperioden, med f.eks. 3 mnd. forvarsel, no questions asked?

Lenke til kommentar
Støttes. Anbefaler virkelig 1 måneds oppsigelse, men de færreste utleiere vil nok gå med på det. Husk at det er ulovlig med 1 års tidsbestemt kontrakt med mindre [...]

Dette betyr altså at hvis jeg undertegner en ettårskontrakt, så må jeg ha rett til å si den opp i løpet av leieperioden, med f.eks. 3 mnd. forvarsel, no questions asked?

Tja. Juss er vanskelig og innviklet, men hvis du har fått en ettårskontrakt uten at du er blitt opplyst om gyldig grunn til at denne er ettårig, kan du høyst sannsynlig gjøre det, ja. I alle fall slik jeg tolker husleieloven, og har forstått det jeg har lest i juss-forumet.

Lenke til kommentar

Tidsbestemte leieavtaler

En tidsbestemt leieavtale gjelder for en bestemt tid. Ved utløpet av leieperioden avsluttes leieforholdet automatisk. Gjelder avtalen leie av bolig, er det ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år. Hovedregelen er at tidsbestemte leieforhold er uoppsigelige. Dette forutsetter imidlertid at utleier opplyser skriftlig om at leieavtalen er uoppsigelig. Om utleier misligholder denne opplysningsplikten er leieforholdet oppsigelig.

 

I noen tilfeller kan minstetiden likevel settes til ett år. Dette gjelder :

i) hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig og utleieren bor i samme hus

ii) hvis avtalen gjelder leilighet i tomannsbolig og utleier bor i samme hus

 

Elgesetergate 37 er en egen leilighet uavhengig av utleier (antar jeg), ergo kontrakten er ulovlig.

 

Videre sier "Husleierretten":

Hvis en tidsbestemt leieavtale er inngått i strid med lovens bestemmelser, anses den som tidsubestemt

Du kan si opp med vanlig, tre måneders frist. :thumbup:

 

 

JEG ER IKKE JURIST, SÅ IKKE SKYT MEG OM DET ER FEIL :tease:

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Jeg hadde det relativt klart for meg at studieretningen under Historie, "Antikkens kultur", tilbydde årsstudium. Når jeg søkte gjennom samordna opptak sto det ikke noe studium om antikkens kultur oppført som årsstudium. I ettertid har jeg hørt at man i enkelte studieretninger kan velge å ta et årsstudium i stedet for en bachelorgrad - selv om det står oppført som bachelorgrad gjennom samordna opptak sine sider. Blant annet har jeg hørt at det er slik for medievitenskap.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...