Gå til innhold

NVIDIA lanserer GeForce Go 6800 Ultra


Anbefalte innlegg

Etter mitt syn er nvidia foran ATI for øyeblikket.

momenter å ta i betrakning:

 

- Mer effektive pr klokkefrekvens, 6800 brikkene opererer på langt lavere mhz enn X800 Serien, og er likevel jevngode eller bedre.

Med høy oppløsning og AA/AF har topp modellene til ATi generelt en fordel. Ser man på X800XL og 6800U er ikke 6800U så mye raskere selv med høyere minnebåndbredde. Men nå er heller ikke dagens spill så veldig fillrate eller VS begrenset med dagens topp kort.

 

- Det faktum at ATI måtte gi ut X850XT PE tyder på de erkjenner at nvidia var foran. Nvidia vil ikke svare på X850, fordi de føler dagens løsninger gir like god ytelse.

X850XT PE ga minimal ytelse forbedring fra X800XT PE. R480 ble nok hovedsaklig lansert for å forbedre yields og dermed bedre tilgjenglighet og mindre kostnader.

 

Det eneste som taler for ATI er DX8 ytelse, men hallo, lever vi i 2002 eller?

 

HL2 er et DX9 spill er det ikke.. Jeg tror du tenker på GeForceFX. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mitt syn er nvidia foran ATI for øyeblikket.

momenter å ta i betrakning:

 

- Mer effektive pr klokkefrekvens, 6800 brikkene opererer på langt lavere mhz enn X800 Serien, og er likevel jevngode eller bedre.

Med høy oppløsning og AA/AF har topp modellene til ATi generelt en fordel. Ser man på X800XL og 6800U er ikke 6800U så mye raskere selv med høyere minnebåndbredde. Men nå er heller ikke dagens spill så veldig fillrate eller VS begrenset med dagens topp kort.

 

- Det faktum at ATI måtte gi ut X850XT PE tyder på de erkjenner at nvidia var foran. Nvidia vil ikke svare på X850, fordi de føler dagens løsninger gir like god ytelse.

X850XT PE ga minimal ytelse forbedring fra X800XT PE. R480 ble nok hovedsaklig lansert for å forbedre yields og dermed bedre tilgjenglighet og mindre kostnader.

 

 

HL2 er et DX9 spill er det ikke.. Jeg tror du tenker på GeForceFX. :p

Det eneste som taler for ATI er DX8 ytelse, men hallo, lever vi i 2002 eller?

 

HL2 er et DX9 spill er det ikke.. Jeg tror du tenker på GeForceFX. :p

 

altså, for det første så var FX serien bra på DX8, for det andre har HL2 blitt optimalisert for ATI, og for det tredje er det ubetydelige forskjeller mellom de to kortene selv i dette spillet som skulle være ATIS seiersparade.

 

X850XT PE ga minimal ytelse forbedring fra X800XT PE. R480 ble nok hovedsaklig lansert for å forbedre yields og dermed bedre tilgjenglighet og mindre kostnader

.

 

Det var like dårlig tilgjengelighet på 6800 brikker også

 

Med høy oppløsning og AA/AF har topp modellene til ATi generelt en fordel. Ser man på X800XL og 6800U er ikke 6800U så mye raskere selv med høyere minnebåndbredde. Men nå er heller ikke dagens spill så veldig fillrate eller VS begrenset med dagens topp kort.

 

Men X800XL mangler til gjengjeld endel teknologier...

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

altså, for det første så var FX serien bra på DX8,

Som var poenget mitt.

 

for det andre har HL2 blitt optimalisert for ATI,

Det kan ikke tenkes at ATi HW faktisk takler dette spillet bedre? Uansett så er X8x0 rask på DX9.

 

og for det tredje er det ubetydelige forskjeller mellom de to kortene selv i dette spillet som skulle være ATIS seiersparade.

Ikke så ubetydelig.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...-27gpu2_11.html

 

Det var like dårlig tilgjengelighet på 6800 brikker også.

ATi har slitet en del mer med tilgjengelighet enn nVidia.

Whilst there was never any public acknowledgement that there was any serious yield issues with the R420/R423 chip, the lack of availability for the higher end models seemed to tell a different story; it would appear that much of the release of X850 is about improving the yield down all areas of the production process.

 

Men X800XL mangler til gjengjeld endel teknologier...

Men hvor stor ulempe dette er for ATi kan diskuteres, noe som har blitt gjordt 100 ganger før og derfor syns jeg vi skal la det ligge her.

Lenke til kommentar

Med 1920x1200 skjerm, 512 minne, 60GB 7200 rpm disk og 1.87 Ghz prosessor og 256 MB 6800 GO kom den på ca 17000. 20000-30000 er vel strengt tatt å ta i. :hrm:

 

Går bare å venter på tilbud om dobbel ram til samme pris som de bruker å reklamere med. 512 ekstra minne koster 2000 KR :thumbdown:

 

Synes dette egentlig er et ekstremt bra kjøp til prisen

 

NB: Hvis noen vet ! Vil 9300 modellen komme også med 6800 GO ULTRA eller andre oppgraderte versjoner av 6800

Lenke til kommentar

Det er jo ganske så stilig at en slik DTR er blitt tilgjengelig. Men det som er enda litt tøffere enn det igjen er at det er mye smart som har blitt gjort for å få plass i en bærbar maskin, og om disse bærbare løsningene kan adapteres til stasjonært bruk er det jo ekstremt bra, da de fleste moderne maskiner uten vannkjøling kanskje bråker litt i overkant...

Lenke til kommentar

Når det gjelder støy og bråk og varmeutvikling..... LES ARTIKLEN...

 

NVIDIA informed us that the TDP for the chassis is 65W

 

We would still like to setup a direct comparison between the Go and desktop 6800 parts in order to examine the part on a clock for clock level. We would like to better determine the impact of the power saving features in mobile part. The 50MHz speed bump from the desktop to the Go 6800 Ultra seems only possible due to power saving features. On the desktop NVIDIA tried the 6800 Ultra Extreme, but most vendors were only able to get their parts to about 425 (and this in a virtually thermally unlimited environment). Of course, performance is one of the tradeoffs in the balance, and a clock for clock comparison in the same platform would give us some good data on the GeForce Go line's efficiency compared to the desktop.

 

It's also useful to note that the new XPS Gen 2 did not get as hot to the touch. It seems Dell has done a better job of getting heat to move outside the system in spite of all the power packed into the chassis. We only had one night with the system, so we were unable to perform an in depth analysis of the system.

Lenke til kommentar
Med 1920x1200 skjerm, 512 minne, 60GB 7200 rpm disk og 1.87 Ghz prosessor og 256 MB 6800 GO kom den på ca 17000.  20000-30000 er vel strengt tatt å ta i. :hrm:

 

Går bare å venter på tilbud om dobbel ram til samme pris som de bruker å reklamere med. 512 ekstra minne koster 2000 KR :thumbdown:

 

Synes dette egentlig er et ekstremt bra kjøp til prisen

Tja. Jeg tok utgangspunkt i pakken Dell anbefaler og trakk fra servicen, og da kom den på 18 956 kroner. Det var samme oppsett som du valgte, men med noe større disk, pluss DVD-brenner. Uten disse blir det riktig nok ca 17 000. Du kan sikkert få den enda noe rimeligere om du velger mindre utstyr, men da blir det ikke en sammelignbar maskin med XPS 2.

 

Med 2,13 GHz og 1 gig RAM koster 9300-modellen 25 000, fortsatt uten service (som i alle fall jeg ville valgt.) Med standard service og skadedekning blir det 29 000 kroner.

 

Siden XPS Gen 2 ikke leveres med 1,87 GHz prosessoren, og 6800 Ultra kortet sikkert koster mer enn standardutgaven er det vel ikke helt urimelig å anta en startpris på 20 000. Og om 9300 koster 25 000 i den spec'en jeg nevnte, er det vel ikke helt rart om XPS nærmer seg 30 000 med såpass utstyr.

 

Men selvsagt, det kan hende vi får en positiv overraskelse innen den konmmer til Norge. Og jeg synes også det er et bra kjøp... :thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Går det å bytte skjermkort på en bærbar?

På noen få modeller skal det vist gå an. Jeg har ennå ikke sett noen populære bærbare i norge med utbyttbart skjermkort. Og selv på de bærbare som kan bytte skjermkort må man ta hensyn til at strømforbruk og kjøling er kompatibelt med resten av PC'n.

Lenke til kommentar

Ser ut som dette har blitt en ATI vs nVidia tråd. Jeg har hatt både GF6800 Ultra, 6800 GT og nå x800xt pe. Av disse er x800xt pe det klart beste (og raskeste) kortet. Fikk f.eks. 1500 3dmarks05 mer på standard frekvenser, enn på standard 6800ultra.

 

Uansett:

Det skjermkortet som leveres på den Dell 9300 maskinen kan vel knappt kalles noe 6800 Ultra kort. Den leveres f.eks. med 700MHz DDR minne som skulle tilsvare et stasjonært 6800nu kort og da vet jeg ikke helt om det er vært de 10 000 ekstra kronene i forhold til Radeon9700 ? Men et 6800 Ultra med 1100MHz GDDR3 minne ville vært noe helt annet. GDDR3 minne bruker også mindre strøm enn vanlig DDR.

Lenke til kommentar

Tror de fleste klarer seg lenge med Go 6800. Hvis man skal vente på det beste så får man aldri noen pc. Gjør som meg og kjøp 9300 med GO 6800 og bytt ut kortet om noen år heller!

 

Med 1920x1200 skjerm, 512 minne, 60GB 7200 rpm disk og 1.87 Ghz prosessor og 256 MB 6800 GO kom den på ca 17000.  20000-30000 er vel strengt tatt å ta i. :hrm:

 

Har bestilt en med den specen du har der idag. La til litt småting og fikk en pris på ca 20000. Gleder meg til den kommer.

 

NB: Hvis noen vet ! Vil 9300 modellen komme også med 6800 GO ULTRA eller andre oppgraderte versjoner av 6800

 

Tror ikke Ultra kommer med det første. Og XPS-2 modellen blir solgt kun i USA og den er tilsvarende 9300 utenom skjermkort og utvendig design.

Lenke til kommentar

 

Uansett:

Det skjermkortet som leveres på den Dell 9300 maskinen kan vel knappt kalles noe 6800 Ultra kort. Den leveres f.eks. med 700MHz DDR minne som skulle tilsvare et stasjonært 6800nu kort og da vet jeg ikke helt om det er vært de 10 000 ekstra kronene i forhold til Radeon9700 ? Men et 6800 Ultra med 1100MHz GDDR3 minne ville vært noe helt annet. GDDR3 minne bruker også mindre strøm enn vanlig DDR.

Dette er fra hjemme siden til Nvida:

 

GeForce Go 6800 Ultra

Memory Interface 256-bit

Memory Bandwidth (GBps) Up to 35.2

Fill Rate (pixels/sec.) 5.4 billion

Vertices/Second 565 million

Memory Data Rate 700 MHz DDR1/DDR2

1100 MHz GDDR3

RAMDACs 400 MHz

 

GeForce Go 6800

Memory Interface 256-bit

Memory Bandwidth (GBps) Up to 35.2

Fill Rate (pixels/sec.) 3.6 billion

Vertices/Second 470 million

Memory Data Rate 700 MHz DDR/DDR2

1100 MHz GDDR3

RAMDACs 400 MHz

 

Det er forskjell på disse kortene men tror du ta litt i. For en liten stund siden så var en av de raskeste bærbare pcene en DT9000 fra Sager. Denne har Go 6800 kortet. Dette kortet er fortsatt veldig bra. Ultra er bedre og det neste som kommer med 512MB er enda bedre osv...............

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...