Gå til innhold

Mann stoppet utenfor USA sin ambassade *sensur*


Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Hovseter er noe upresist, Huseby er mer korrekt. Gresslettene litt nedenfor Gardeleiren.

Makrellbekken, rett ovenfor Njårdhallen for de veldig lokalkjente.

Jasså, det kaller jeg ved Njårdhallen, og ikke ved Hovseter.. Samme det. Jasså, men da kan vi jo kombinere turen til Hus og Have der (IKKE kjøpt teak-stoler der, det brekker ca. to stoler i sesongen, dog er de serviceinstilte og bytter dem..) og ambassaden der. Men skal de legge den på det grøntområdet der da? Har vært der mye med skolen (barneskolen) gjennom tidene. Har egentlig ikke noe i mot det jeg.

 

Jokke: Ville du likte om du ble mistenkt for terrorisme og det som verre er bare for å gå forbi ei jævla ambasade? Å stoppe folk fordi de går forbi ambasaden to ganger er faen meg galskap, men du ville vel godtatt å bli stoppet hver gang du gikk forbi ambasaden du, sikkerhet vet du.
Ambassadøren er hyggelig nok han. :) Han er veldig hjelpsom, og kan gjøre unntak, og alt mulig. Han er en mann jeg har sansen for! Og hadde jeg blitt stoppet, så skulle jeg da svart på spørsmålene deres, og gjerne bedt om at de hentet ambassadøren him self. Sikkerhet er viktig for et land som er så truet som USA, så ganske riktig, jeg hadde tålt det jeg. Regner dog med at jeg haded fått en unnskyldning etterpå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er mer interessant er hvorfor Norge skal betale for å vokte ambassaden. Eller er det slik, som all logikk skulle tilsi, at vaktene står på amerikanske myndigheter sin lønnsliste? I så fall har de ikke myndighet til å anholde noen utenfor ambassadens område (som etter det jeg vet ikke strekker seg over halve drammensveien). Nå det er sagt, for å hindre overtredelse på amerikansk jord

Lenke til kommentar
Det som er mer interessant er hvorfor Norge skal betale for å vokte ambassaden. Eller er det slik, som all logikk skulle tilsi, at vaktene står på amerikanske myndigheter sin lønnsliste? I så fall har de ikke myndighet til å anholde noen utenfor ambassadens område (som etter det jeg vet ikke strekker seg over halve drammensveien). Nå det er sagt, for å hindre overtredelse på amerikansk jord

Nei, det har de ikke lov til. Anholdt de denne mannen da tro? Nei.. Dessuten var dette norsk politi. Norsk politi har ikke plikt til å bevokte ambassaden, og derfor har jo også Ambassaden lønnet egne vakter. Men nettopp fordi disse vaktene ikke har rett til å holde igjen folk, er det nok anmodet om hjelp fra norsk politi. Israels Ambassade har det vel på samme måte. De er begge to utsatte land, som det ville vekke enorm skandale om noe skjedde med ambassadene deres. Derfor finner oslo-politiet det som en prioritert oppgave å holde vakt ved ambassadene, så forhindrer man nok mye. Kommunister kan finne på mye rart, og vi vil ikke ha noen voldlig aksjon på AMERIKANSK JORD! Man trenger visse sikkerhetstiltak. Som immigrasjonsslagordet er; SECURE BORDERS WITH OPEN DOORS! Men da må man få lov til å stille spørsmål! Juridisk sett har alt gått for seg slik det skal i denne saken. Jeg ville nok heller ikke godt til media om jeg var stoppet, jeg forstår at ekstra sikkerhetstiltak er nødvendig. I USA blir alle passasjerer vurdert til forskjellig sikkerhetsrisikoer. En gang, fikk familien min høyest risk-vurdering på en innelands flytur mellom SLC og SFO. Dette pga. biletter bestilt dagen før, og at det bare var en vei, og ikke minst fordi kredittkortet har billing adress utenfor US. (for fremtiden har vi lagt inn en amerikansk adresse i AMEX-systemet, så skal ikke det trekke oss ned.. ;) Avsporing..)

 

Men pga. dette, var vi en ekstra sikkerhetsrisiko for Delta Connection. Derfor måtte all vår bagasje undersøkes av TSA, og vi selv måtte gjennom en utvidet sikkerhetskontroll, for alle ble kropssvisitert. Håndbagasjen ble også undersøkt svært grundig. Men til poenget.. Klaget vi? Ga vi så mye som en stønnende lyd fra oss for denne ekstra tidsbruken? Nei! Vi takket sikkerhetskontrollørene, og vi takket bagasjekontrollæørene fra TSA, og sa at vi virklig kunne føle oss trygge. Og det er også poenget. Noen ganger, er det du som blir kontrollert. Andre ganger noen andre. Men det gir deg en ekstra trygghet! Det er stikkordet, TRYGGHET! Og jeg liker å føle meg trygg. Det gjør sikkert de ansatte på ambassaden også. Det er likheten jeg vil frem til med denne historien, og jeg antar at de fleste er enig. En sikkerhetssjekk av deg, en sikkerhetssjekk av meg en annen gang. Noen ganger er du sikkerhetsrisikoen, andre ganger jeg.

Lenke til kommentar
Ambassadegrunnen blir ikke regnet for å være amerikansk jord,

Huh? Ambassadegrunn tilhører jo nasjonen som har satt opp ambassaden der, og det er landets lover som er gjeldende. Sovjetunionen står forøvrig oppført i Guiness rekordbok som tidenes største landeier, staten eide hele landet minus ambassadegrunnene i landet. Skal politiet gjørt noe på ambassadegrunn (som f.eks å fjerne demonstranter) så må politiet be om lov eller ambassaden be om at politiet utfører oppgaven.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Feil og feil. Ambassedegrunn i Norge er norsk territorie, og følgelig underlagt norske lover. Det dere sikter til er bestemmelsene i Wienkonvensjonen om diplomatiske forbindelser om at grunnen ambassaden står på er ukrenkelig (art.22). Dette er noe annet, området er fortsatt norsk territorie, men det er riktig at Politiet eller annen statsmyndighet må ha tillatelse til å gripe inn på området. Ulovlige handlinger foretatt på ambassadens område rammes av norsk straffelov. Jeg gidde ikke utdype dette ytterligere, da det er litt teknisk og lite interessant for flertallet her.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dagens Ullern Avis/Akersposten, leser jeg følgende om flyttingen av USA's ambassade.

 

Erling Fossen, også kalt "Vestkanttrollet på Makrellbekken" i overskriften, har misforstått en del.

 

1. Beboerne er ikke i mot USA's ambassade, men i mot plasseringsforslaget.

 

2. Fossen blåser opp "øst/vest-komplekset".

 

3. Der han skriver innlegg i aviser, fremstår han nermest som naboenes representant. Dette er feil. Han tillegger dem derimot meninger de slettes ikke har.

 

Slik jeg ser det, er det leit at det er tegnet inn på området ved Husebyskogen, som er et flott friluftsområde for søndagsturer etc. Njård planlegger visstnok også et helårs utendørs treningsområde på tomten der det nå vil bli bygget sikkerhetsforanstaltninger. Det er uheldig.

 

(Gjør oppmerksom på at dette ikke er avisens mening, men en leser..)

 

Senere i avisen, ser vi mer om saken, men kanskje noe mer objektivt. Uansett, jeg vil gjøre det helt klart at det ikke er ambassaden som sådann man misliker, men det at man planlegger bygging i et flott friluftsområde. Bydelsutvalget i Ullern har gitt sitt avslag i saken. Forhåpentligvis kan bydel Ullern komme opp med et nytt forslag, hadde vært fint med ambassaden i Ullern bydel. Bare noe å være stolt av det!

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig er man ikke imot ambassaden, bare at den skal ligge hos "dem". Ta en titt på plassering av f.eks. asylmottak i Oslo og uttal deg igjen om "øst/vest"-komplekset.

 

Husebyskogen er ikke et SÅ fantastiske friluftsområde, har løpt litt rundt der i tide og utide, og det er verken spesielt stort eller spesielt flott. Og i tillegg driver vel allerede mannskaper fra HMKG litt øving i området.

Lenke til kommentar
Nei, selvfølgelig er man ikke imot ambassaden, bare at den skal ligge hos "dem". Ta en titt på plassering av f.eks. asylmottak i Oslo og uttal deg igjen om "øst/vest"-komplekset.

 

Husebyskogen er ikke et SÅ fantastiske friluftsområde, har løpt litt rundt der i tide og utide, og det er verken spesielt stort eller spesielt flott. Og i tillegg driver vel allerede mannskaper fra HMKG litt øving i området.

Jo, jeg skal gjerne kommentere, med litt ekstra fokus på "øst/vest-komplekset".

 

Husbyskogen er et fint grøntområde, jeg husker selv "barneår" hvor vi med skolenv ar der og lekte alt fra "boksen går" og andre ting. Vi trenger grøntområder på vestkanten også! For her kommer det noen sammenligningstemaer:

 

Svømmehaller - vi har ikke én på Oslo Vest. Hvor mange finnes på Oslo Øst? Noen fler ihvertfall. (Satser på at Røa får sin svømmehall snart!)

Barnehaver - bydel Ullern klarer ikke gi mer enn halvparten tilbud om kommunal plass. Vestre Aker (Røa og Vinderen) er noe bedre, men fortsatt dårlige. I Gamle Oslo får alle barn plass i barnehave, gratis. Generelt er det lett å få kommunal barnehaveplass i øst.

 

Hvor mange fritidsklubber finnes i bydel Ullern? TO, "stoppestedet" og "Mads" ved Madserud. I eksempelvis bydel Alna, hvor mange finnes der? Noe sier meg at det er litt flere.

 

Grønt-arealer og parker - det er faktisk ikke så mange her i vest, vi har liksom noen små grøntområder som Huseby-skogen, men større og bedre enn den har vi ikke mye av. Og det burde vi nok hatt. Innbiller meg at det er lagt ned betydelige midler på alt fra den plassen like vest for elven, Alexander Kiellandsplass er det vel, og Middelalderparken, etc etc.

 

Når vi kommer til kommunale tilbud, ligger altså vest svakere an! Og hvor er det Oslo Kommune prosentvis innhenter mest skatt? Det er ikke i bydel Alna eller Gamle Oslo.

 

 

Og så til selve ambassaden.

 

Ja, man er imot der den ligger. Men vi skjønner at den må ligge sentralt, og bak sikkerhetsforanstaltninger. Vi er imot å bruke ett av de få grønt-arealene som finnes i vest, til dette, og dermed få et terrormål rett ved siden av Njård-hallen. Slik jeg ser det, ville det være en glede å ha ambassaden i bydel Ullern. Men noen vil jo også flytte den helt bort fra oss, grunnet terrorfrykt.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Svømmehaller - vi har ikke én på Oslo Vest. Hvor mange finnes på Oslo Øst? Noen fler ihvertfall. (Satser på at Røa får sin svømmehall snart!)

Blank løgn. Eller drister du deg til å påstå at "Vestkantbadet" ligger på østkanten?

 

Barnehaver - bydel Ullern klarer ikke gi mer enn halvparten tilbud om kommunal plass. Vestre Aker (Røa og Vinderen) er noe bedre, men fortsatt dårlige. I Gamle Oslo får alle barn plass i barnehave, gratis. Generelt er det lett å få kommunal barnehaveplass i øst.

Hvor du har det fra at det er "lett" å få barnehageplass i øst vet ikke jeg. Når det gjelder indre øst så har de en del problemer Ullern ikke sliter med, og Gamle Oslo ("indre øst") mottar en del bevillinger med tanke på dette.

 

Hvor mange fritidsklubber finnes i bydel Ullern? TO, "stoppestedet" og "Mads" ved Madserud. I eksempelvis bydel Alna, hvor mange finnes der? Noe sier meg at det er litt flere.

Med tanke på at det bor nærmere 20 000 flere i Alna enn Ullern så rettferdiggjør det de 2 flere fritidsklubbene der. Kan vel også legge til at i Alna har 50% av unge minoritetsbakgrunn, noe som også må tas i betraktning.

 

Grønt-arealer og parker - det er faktisk ikke så mange her i vest, vi har liksom noen små grøntområder som Huseby-skogen, men større og bedre enn den har vi ikke mye av. Og det burde vi nok hatt. Innbiller meg at det er lagt ned betydelige midler på alt fra den plassen like vest for elven, Alexander Kiellandsplass er det vel, og Middelalderparken, etc etc.

Du nevner disse små hagene men glemmer å nevne den ikke helt ubetydelige samlingen av statuer et sted på Frogner?

 

Når vi kommer til kommunale tilbud, ligger altså vest svakere an! Og hvor er det Oslo Kommune prosentvis innhenter mest skatt? Det er ikke i bydel Alna eller Gamle Oslo.

Hvor skatten innhentes er selvsagt irrelevant. Og demografisk sammensetning tilsier overføring av flere midler til øst enn vest, selv om det du skriver er direkte galt.

 

Og så til selve ambassaden.

 

Ja, man er imot der den ligger. Men vi skjønner at den må ligge sentralt, og bak sikkerhetsforanstaltninger. Vi er imot å bruke ett av de få grønt-arealene som finnes i vest, til dette, og dermed få et terrormål rett ved siden av Njård-hallen.  Slik jeg ser det, ville det være en glede å ha ambassaden i bydel Ullern. Men noen vil jo også flytte den helt bort fra oss, grunnet terrorfrykt.

Man har gått igjennom en rekke andre tomter og funnet at dette er den beste beliggenheten. Noen bedre forslag?

Lenke til kommentar
Blank løgn. Eller drister du deg til å påstå at "Vestkantbadet" ligger på østkanten?

Jeg tenker på litt større, da offentlige, anlegg. Er forsåvidt for privatisering, men det offentlgie får vær så god sørge for at vi har like rettigheter! Vestkantbadet ligger på Solli Plass, det tenker jeg på som sentrum.

 

Du nevner disse små hagene men glemmer å nevne den ikke helt ubetydelige samlingen av statuer et sted på Frogner?

Jo, men jeg tenker ihvertfall på Frogner som sentrum, mer enn vest. Selvom den vestligste delen av Frognerparken, ligger i Ullern, og bør defineres som vest. Men likevel, de andre har middelalderparken som visstnok er ganske fin.

 

Hvor du har det fra at det er "lett" å få barnehageplass i øst vet ikke jeg. Når det gjelder indre øst så har de en del problemer Ullern ikke sliter med, og Gamle Oslo ("indre øst") mottar en del bevillinger med tanke på dette.
Dette er noe det gjentatte ganger har stått i Ullern Avis/Akersposten. At det er enkelt å få barnehaveplass i de fleste østlige bydelene, og at så godt som alle får et tilbud. Selvom det finnes mange private barnehaver i Ullern, er det likevel ikke god nok dekning. Hvilket er med på å gi Ullern en høyere andel au pair'er og lignende.

 

Med tanke på at det bor nærmere 20 000 flere i Alna enn Ullern så rettferdiggjør det de 2 flere fritidsklubbene der. Kan vel også legge til at i Alna har 50% av unge minoritetsbakgrunn, noe som også må tas i betraktning.
Synes du det? Det er gjerne ikke tyve tusen flere UNGE heller..

 

Hvor skatten innhentes er selvsagt irrelevant. Og demografisk sammensetning tilsier overføring av flere midler til øst enn vest, selv om det du skriver er direkte galt.

Vi burde nå få litt mer igjen for pengene da, enn at Alna bydel får ny svømmehall fremfor Røa, AV VÅRE MIDLER!

 

Når det gjelder indre øst så har de en del problemer Ullern ikke sliter med, og
Det er mulig. Men selvom de sliter der nede, så skal vel ikke det gjøre at vi må slite med dem? Eller?

 

EDIT:

Man har gått igjennom en rekke andre tomter og funnet at dette er den beste beliggenheten. Noen bedre forslag?
Den "sjømannskolen" på Ekeberg eller hva det heter. Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Ambassadøren er hyggelig nok han. :) Han er veldig hjelpsom, og kan gjøre unntak, og alt mulig. Han er en mann jeg har sansen for! Og hadde jeg blitt stoppet, så skulle jeg da svart på spørsmålene deres, og gjerne bedt om at de hentet ambassadøren him self. Sikkerhet er viktig for et land som er så truet som USA, så ganske riktig, jeg hadde tålt det jeg. Regner dog med at jeg haded fått en unnskyldning etterpå.

Hadde du dermed blitt stoppet av den irakiske ambasaden, og blitt stilt spørsmål osv, hadde du vel ikke vært like lett til sinns?

Lenke til kommentar
Den "sjømannskolen" på Ekeberg eller hva det heter.

Jeg gidder ikke krangle mer med deg angående Øst/Vest, men med dine definisjoner til grunn ligger både Alexander Kiellands plass (som ikke er i nærheten av å være noe lignende frognerparken eller Husebyskogen) og middelalderparken i "sentrum". Om Frogner er sentrum er også Grüner og Gamlebyen det.

 

 

Når det gjelder sjømannsskolen så er den lokaliseringen for lengst forkastet, også av den amerikanske ambassaden. Det er flere år siden det sist ble luftet.

Lenke til kommentar
Den "sjømannskolen" på Ekeberg eller hva det heter.

Jeg gidder ikke krangle mer med deg angående Øst/Vest, men med dine definisjoner til grunn ligger både Alexander Kiellands plass (som ikke er i nærheten av å være noe lignende frognerparken eller Husebyskogen) og middelalderparken i "sentrum". Om Frogner er sentrum er også Grüner og Gamlebyen det.

 

 

Når det gjelder sjømannsskolen så er den lokaliseringen for lengst forkastet, også av den amerikanske ambassaden. Det er flere år siden det sist ble luftet.

Frogner er sentrum vest. :) Eventuelt "Indre vest" hvis du liker det bedre. Alexander Kiellandsplass er i min verden sentrum øst, selvom den vel akkurat, og det er såvidt!, ligger på rett side av elven. Men for meg er det sentrum øst.. Nei, de er ikke på linje med frognerparken og Husebyskogen, men jeg antar at det finnes en del slike steder på Tveita og andre steder i groruddalen. Hørte en bekjent fra Tveita snakke om "Godlia-skogen" eller noe.

 

Uansett, Alex. Kiellandsplass, var der engang, sovnet på bussen.., er et rekreasjonssområde. Samme er Frognerparken. Og Husebyskogen.

 

OK, sjømannskolen er forkastet, men av hvilke grunner?

Lenke til kommentar
Ambassadøren er hyggelig nok han. :) Han er veldig hjelpsom, og kan gjøre unntak, og alt mulig. Han er en mann jeg har sansen for! Og hadde jeg blitt stoppet, så skulle jeg da svart på spørsmålene deres, og gjerne bedt om at de hentet ambassadøren him self. Sikkerhet er viktig for et land som er så truet som USA, så ganske riktig, jeg hadde tålt det jeg. Regner dog med at jeg haded fått en unnskyldning etterpå.

Hadde du dermed blitt stoppet av den irakiske ambasaden, og blitt stilt spørsmål osv, hadde du vel ikke vært like lett til sinns?

Irakere er snille for tiden, så det hadde jeg tålt. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...