Gå til innhold

Slippe Nrk lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hovedproblemet sitter vel på stortinget. Jeg liker å kalle de bønder, lærere og sektmedlemmer (Krf). Det er selvfølgelig en forenkling men det er i hvertfall store grupper nordmenn som er kraftig underrepresentert. De som havner i politikken har ofte en tendens til å tenke i samme baner som de politikerene som har sittet der før dem. Det fører til besluttsomvegring og lite nytenkning.

 

Nei, vi skulle startet HW.no-partiet og fått inn en representant som kunne stå for de sakene vi mener er riktige. Vi trenger bare 300 underskrifter på å få stille til stortingsvalg. Om vi får inn en representant blir selvfølgelig en helt annen utfordring.

 

Edit: Viktige saker for det politiske partiet HW.no:

* Bevar den gamle åndsverksloven.

* Ingen lisensavgift

* Drastiske kutt i typiske melkeku-avgifter

* Drastiske kutt i utgifter til næringer som landet ikke er tjent med: (les bondenæringa og shipping)

* Sunn konkurranse mellom programvareleverandørene i alle statlige etater. (mest for pengene-prinsippet)

Er med på denne jeg.

Tror vi kan finne på noe veldig lurt faktisk, avstemmninger ukentlig om forskjellige vedtak gjennom internet for alle som er registrert som partimedlemer.

 

Når starter vi kampanjen?

Lenke til kommentar

OffT: Hvem skal vi da sende på tinget? Når DPP seiler frem som en god kandidat under valget kan da for all del hw.no-partiet gjøre det samme :)

 

OnT: Av prinsipp skulle en gått ut på alt som er av medier på nettet og oppmodet folk om å boikotte lisense (ved å ikke betale siden en ikke har fjernsyn, solgt privat eller noe slikt). Skal det skje noe som helst med dette må media på banen og da må noe drastisk skje.

Lenke til kommentar

Tja, det bør jo ikke være alt for vanskelig å få til en ordentlig aksjon mot den sammfunsfiendtlige nrk-lisensen, å starte en underskriftskampanje i alle byer som det er medlemer av hw.no forumet bør jo la seg gjøre.

 

Synnes sannelig det er på tide å få inn litt friskt blod på stortinget i steden for alle disse trøtte politikerne som er så virkelighetsfjerne som det går ann å bli. Stiler du de et direkte spørsmål så svarer de med noe svada som er lite relevant i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Tja, det bør jo ikke være alt for vanskelig å få til en ordentlig aksjon mot den sammfunsfiendtlige nrk-lisensen, å starte en underskriftskampanje i alle byer som det er medlemer av hw.no forumet bør jo la seg gjøre.

 

Synnes sannelig det er på tide å få inn litt friskt blod på stortinget i steden for alle disse trøtte politikerne som er så virkelighetsfjerne som det går ann å bli. Stiler du de et direkte spørsmål så svarer de med noe svada som er lite relevant i det hele tatt.

Støtter den idèn, med tanke på antall medlemmer på forumet har vi nok ikke problemer med å dekke i allefall store deler av landet.

 

En kunne event. laget en nettside hvor en kan skrive seg på og henge opp plansjer for dette. Runt omkring.

Lenke til kommentar
Støtter den idèn, med tanke på antall medlemmer på forumet har vi nok ikke problemer med å dekke i allefall store deler av landet.

 

En kunne event. laget en nettside hvor en kan skrive seg på og henge opp plansjer for dette. Runt omkring.

 

Ja, tenkte på noe sånt ja. Hadde også vært fint å ha møter mellom alle som er intereserte i å stille opp + diskutere strategien til kampanjen mot nrk-lisensen.

 

Det er veldig viktig å kunne argumentere riktig for å kunne drive en ordentlig kampanje, kunne få fram hvorfor det er feil med nrk-lisens og hvorfor den bør avvikles.

Men alt bør la seg gjøre så lenge man kordinerer det ordentlig.

Lenke til kommentar

den dagen jeg flytter hjemmefra, enten som videre student eller som akuratt har kommer i fast jobb, kanskje ikke det en gang, kommer ikke jeg til å punge ut med 2K (kanskje enda mer da) til en kanal som jeg ikke har noe nytte av. joda, dette er vel TV tuner lisens, men fortsatt går jo penga til NRK, sant?

det er greit med en egen lisens, men når denne er såppass stor, og kanalen har såppass uinterresant materiale generelt(altså, noe bra, Team Antonsen f.eks.), da er det totalt uaktuelt å betale slikt.

 

men dere nå går dere litt feil retning med tanke på HW.no partiet. ut med Telenor først mener nå jeg. inn med BBB og andre svenske seriøse aktører

(dere har min underskrift btw)

 

EDIT

en underskrift kampanje er ikke vanskelig å sette igang. krever bare et nettsted med en simpel regg løsning

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

lisens gjelder uansett så lenge du har en tuner i utstyret. En LCD skjerm med tuner vil gi lisenskrav. Fantes det en bordantenne med innebygd tuner hadde det i praksis gitt et lisenskrav. En dårlig gammel radio gir lisenskrav selv om du aldri ser på TV.

 

Men er med på en folkebevegelse for å avskaffe ordningen som stammer fra en gammel diktatur aktig politistat. Jeg får ikke inn NRK2 gjennom luften, hvorfor skal jeg da betale for den. Skal jeg betale 5000,- til et kabelselskap for å få brukt mine lisenspenger? Det er en statlig idiotisk ordning.

 

En annen ting er at hvis en lisensinspektør hadde sagt han stod å kikket inn av vinduet mitt så hadde jeg bedt om navn og nummer og anmeldt han for "krenkning av privatliv og ulovlig kikking" på flekken og bedt han fjerne seg fortere enn flint for sitt eget beste.

 

Selv kommer jeg til å stemme for en kraftig reform og modernisering i staten. Man kan fint beholde velferdsammfunnet uten idiotiske tilrettelagte avgifter.

 

Det er jo et paradoks at vi i snart i 50 år har hatt det samme type styre som skal representere selve kjernen i velferdstanken og at vi aldri hatt mer penger.

Men samtidig at velferdsamfunnet stadig vekk blir dårligere(skole, sykehus, veier osv), kriminalitet og samfunnsproblematikk bare øker utenfor proposjoner av befolkningsvekst, økende forskjeller mellom fattig og rik.

 

Et paradoks at man får den type utvikling når de som representerer selve velferdstanken styrer samfunnet i nærmere 50 år eller mer.

 

Norge og dets styre minner av og til om en bortskjemt rikmanns-sønn(oljepenger) som jevnlig får penger, ikke vet hvordan de skal forvaltes for å skape grunnlag for vekst og et bedre samfunn og tar feil beslutninger hele veien.

 

På tide med forandringer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg kan ha misset noe her, kan jeg ikke se at det lenger kreves inn radio lisens. Riktignok ble radio og tv-lisens kombinert i 1976...

§ 1. Betalingsplikt

 

      Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

      For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

      Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også et "ubehagelig" besøk på døren her i fjor sommer en gang. Lisensmann som stod på døren. Men tingen er at vi den gang hadde felles inngang med en del andre leiligheter, og ytterdøren pleide/skulle være låst. Her har altså lisensmannen lurt seg inn på en måte slik at han kunne banke på de innerste dørene (sikkert godsnakket med noen). For oss er det da umulig å se hvem det var før vi åpnet døren. Da var det jo gjort, TVen kunne han se fra der han stod.

 

Både vi og to andre naboer fikk lapp i hånda med krav om å skrive under og betale. Han lurte også på når vi hadde flyttet dit. Da jeg sa datoen ville han absolutt vi skulle betale for den perioden og, men da fikk det holde! Sa vi ikke hadde hatt TV da, at vi hadde fått den av foreldrene mine for ikke lenge siden (det var da vi flytta dit, men herregud, måtte allerede betale masse). Han kunne jo ikke bevise noe annet, så det holdt med det.

 

Poenget mitt er holdningen deres. De jobber på, og noen ganger over, grensen for det "lovlige". Hadde ikke forundret meg om de hadde sittet med kikkert inn vinduet som en annen nevnte her, men det hadde de selvsagt aldri innrømmet.

 

Synes også det er håpløst å måtte betale full pris til NRK. De har stor sett elendige programmer, og er aldeles ikke reklamefrie. Er bare å se på sporten og hva de forskjellige programmene er sponset av. Lureri! :mad:

Lenke til kommentar
Da var det jo gjort, TVen kunne han se fra der han stod.

 

Både vi og to andre naboer fikk lapp i hånda med krav om å skrive under og betale.

Hadde du nektet å skrive under så har de ikke lov til å kreve at du betaler noen regning. Synd at du skrev under, ellers så hadde du sluppet unna. (Selv om han så TV'n)

 

PS. NRK har bra programmer og mye egenprodusert. Men det er som du sier aldeles ikke reklamefritt og prisen er alt for høy og mangler totalt behovsprøving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...