Gå til innhold

Slippe Nrk lisens


Anbefalte innlegg

Har en "venninne" som kunne søke om å slippe å betale NRK-lisens grunnet at foreldrene hennes forsørget henne fortsatt selv om hun bodde hjemmenifra. Grunnen til dette var at hun ikke lengre fikk studielån, dermed tok mora opp lån i sitt navn (hun jobber i bank) og lot dattera få pengene...dermed ble det visst åpnet en mulighet for å slippe, eller rettere sagt gå under foreldrene sin lisens. Litt usikker på detaljene, men tenke jeg skulle nevne det :)

 

Simen1: Ja, så dum var jeg :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisensen burde ha vært avskaffet for lenge siden, NRK har ikke monopol på TV sendinger i Norge lengre, så hvordan kan de kreve lisens? De er tungt reklamefinansiert, dessuten er det mange i dette landet som ikke får inn NRK eller NRK2, så hvorfor må de betale lisens? Så har du de spionene som går og sniker rundt husene til folk, jeg husker jeg bodde i ett kollektiv midt i Trondheim sentrum, og vi fikk en av de lisens jævlene på besøk, først banket han på hoveddøren, jeg sa til han jeg ikke eide noen tv, dette var jo riktig siden tv var en av de andre sin! Så banket han jaggu på i baktrappa, snakker om frekkas! Jeg bad han pent om å dra til h......! Det endte ikke der, han klatret opp i trærne i parken bak leiegården vi bodde i, og spanet med kikkert! Det holdt han på med i 3 dager, helt psyko! Nei til lisens!

Lenke til kommentar
hvor mange er det egentlig som gidder å se på NRK i det hele tatt?

utenom folk over 60 som skal se dan børge på lørdags kvelder

Ser du ingenting på NRK? Nå sender de jo Monty Python, Black Adder, Top Gear (om så i en forkortet versjon) etc. Snart starter Autofil og Typisk norsk på igjen. De har et langt bedre program enn hva f.eks TV2 har. NRK1/2 er de klart beste norske TV-kanalene (ikke det at det sier så mye).

Lenke til kommentar

NRK har da mange bra programmer: nyhetssendingene, lokalnyheter, Shrødingers katt, Newton, mange bra filmer og kortfilmer på NRK2, og noen bra egenproduserte programmer og serier som Team Antonsen, Brødrene dal, osv. NRK har da sendinger utenom lørdag kveld også. Og nei, jeg er ikke 60.

Lenke til kommentar
Noen sier at det ikke er reklame på nrk1 og nrk2, men det er jo "teit", da jeg mange ganger har sett noe á la "Sporten blir presentert av: Jattijatti og hattifnatti"... Er ikke det noe som ligner på reklame, så vet ikke jeg :(

Ja, men det er jo alltid reklame for NRK's serier eller produkjsoner, så det tjener de jo lite på.

Lenke til kommentar

Jeg betaler ikke lissens men er prinsipielt tilhenger av NRK. Kommer til å betale når jeg er ferdig med studiene, mitt beste argument for dette heter TV2 og TV Norge: NRK sender faktisk ganske mye jeg liker å se på, og jeg synes det er bra at det produseres TV-stoff uten direkte komersiell apell. Urix er så til de grader mye mer interessant enn Holmgang. Blir desto mer provosert når NRK drar seg selv ned i søla med Viggo Johansen og suttreinnslag på Dagsrevyen.

 

Men hvorfor TV-lisensen kreves inn separat i stedenfor over skatteseddelen, vel, det sliter jeg med å skjønne. Eller nei; det er ikke så vanskelig å skjønne, det handler selvsagt om å tåkelegge den reele skattebelastning mest mulig, på samme måte som med moms og bompenger. Dette gjøres i sin tur fordi 50% av myndig befolkning i Norge er for dumme til å forstå at de faktisk har god nytte av pengene de betaler inn til fellesskapet, og derfor må de lures. Ikke sikker på om det sier mest om dem som har funnet på denne ordningen eller om dem den er ment å holde orden på... :whistle:

 

Men logisk sett burde vi antagelig droppe alt av bompenger, moms og avgifter og i stedet øke de ordinære skattene tilsvarende. Men prøv å forklare dette til Ola Dunk...

Lenke til kommentar

Det er det flott for deg at du liker NRK, men jeg fatter og begriper ikke hvorfor i alle dager jeg skal betale for at du skal få se disse programmene! Jeg synes ikke det er en god ordning med å inkludere dette i skatten, og jeg ville reagert kraftig på om lisensen forsvant og storting/regjering begynte å bevilege store summer til NRK fast hvert år.

 

Jeg mener at den beste løsningen er koding av kanalen og at en kan kjøpe seg en dekoderboks (om en har interesse av dette) for å se denne kanalen. Selv flere av de som nå kan se de liker NRK hadde tenkt seg om noen ganger om de hadde valget om å betale 2000 kroner pr. år for 1 kanal. Kontra en håndfull via parabol/kabel.

 

At myndighetene kan tvinge på oss en kanal/et produkt vi ikke vil ha og kreve betaling for dette er helt absurd samme hva de kaller denne avgiften (eller hva du nå vil kalle det).

 

La oss forøvrig prøve å holde oss til lisensen og ikke gå inn på diverse andre skatter og avgifter. Har du et behov for å ta opp dette kan du starte en ny tråd i en passende kategori :)

Lenke til kommentar

At myndighetene kan tvinge på oss en kanal/et produkt vi ikke vil ha og kreve betaling for dette er helt absurd samme hva de kaller denne avgiften (eller hva du nå vil kalle det).

 

Tja. Er dette mer eller mindre absurd enn at jeg er med på å betale for veiutbygging i en del av landet jeg ikke bor? Er det mer eller mindre absurd en at jeg ikke er enig i at det skal brukes offentlige midler på landbrukssubsidier, men må se på at skattepengene mine går til dette alikevel? Er det mer eller mindre absurd enn at staten gir støtte til idretsorganisasjonene når jeg bryr meg filla om sport? Er det mer eller mindre absurd enn at staten betaler kommuner eller private for å drive barnehager når jeg mener at barn har best av å vokse opp med far eller mor hjemmeværende?

 

Jeg bare spør. Det kalles "velferdsstat", og hvis man misliker det så intenst er det ingenting som hindrer en i å søke statsborgerskap i USA.

Lenke til kommentar

Litt ekstremt å flytte til et annet kontinent pga. et stemmebasert demokratisk styre, men klart er man i mindretall så kan man flytte til et flertall.

 

Men det ville være vanskelig å drive en del idealistiske organisasjoner som eks. idrettsklubber for barn etc. uten subsidier. Selv USA har subsidier.

 

Jeg er en av de som mener barnehager er bra for barn og at det å isolere de hos en hjemmeværende mor virker mot sin hensikt. Det begrenser barnets utvikling voldsomt på veldig mange områder. Dog skal ikke foreldrene bruke barnehage som "sovepute" de skal alikevel sette av mye tid med barna hver eneste dag(selvfølge).

 

Derimot hadde en kombinasjon av disse 2 vært det beste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er visst forskjell på å sponse et program og å kjøpe reklameplass sm gjør at NRK kan holde på med praksisen i gråsonen.

Firmaer må gjerne sponse programmer, men får de noe som helst sendetid på grunn av "sponsinga" så mener jeg det blir det samme som betalt reklame. F.eks de sekundene før og etter sportssendinger der de sier "Sponset av søketjenesten 1880 telefonkatalogen". Akkurat det mener jeg ikke er sponsing i det hele tatt men direkte reklame.

 

For ikke å snakk om at NRK har egne programmer som reklamerer heftig for andre statlige bedrifter (Norsk tipping). Jeg skulle likt å se politikerenes reaksjon om det var vinmonopolet som fikk et slikt eget program f.eks "Det store vinlotteriet" Begge deler skaper store problemer for mange avhengige.

Lenke til kommentar

dostojevski : Saken er at Nrk ikke behøver å sponses med 2000 skattekroner pr husholdning (og noen ganger med 2x,3x avhengig av hvor mange som har inntekter i denne husholdningen og som er over 18) når mye av denne inntekten burde komme fra reklame / sponsoravtaler.

 

Hovedproblemet er at vi ikke har noe valg om vi vil ha Nrk eller ikke, man blir rett og slett pålagt å betale for en kanal som til tider har stort sett ubrukelig innhold og som ikke er konkuransedyktig i det hele tatt. For 2000kr så kan man ha tilgang til en stor kanalpakke og betaler man ca 50kr mer i måneden så får man tilgang til filmkanaler som sender uten reklame i det hele tatt.

 

Som medlemmer av et demokratisk monarki så må vi jo ha muligheten til å si ifra om det som plager oss og om det vi er uenige om, derav tv-lisensen.

 

Jeg er prinsipelt uenig i at Nrk skal ha et monopol og sitte trygt på haugen og kunne sløse så mye de ønsker med ressurser, ønsker heller at det er markedskreftene som skal diktere programinnholdet + et viss kvalitetskrav som kommer fra regjeringen som stilles til alle kanaler. De kanalene som greier å lage gode Barneprogram bør derfor sponnses med noen skattekroner og dermed så kan det være at vi får mer kvalitet enn det vi har pr dags dato.

 

Nei la oss ta livet av monopolismen til staten, denne er mer til ugang enn noe annet og herved håper jeg vi snart kan ta livet av nrk lisensen.

Lenke til kommentar

dostojevski:

La oss forøvrig prøve å holde oss til lisensen og ikke gå inn på diverse andre skatter og avgifter. Har du et behov for å ta opp dette kan du starte en ny tråd i en passende kategori

 

Selv klarer jeg uten problemer å skille mellom disse.

Du nemner flere velferdsgoder og sammenligner disse opp mot en tv-kanal. Noe jeg uansett på si at er å dra saken litt vel langt.

Jeg irriterer meg ikke i så stor grad over at vi skal subsidiere bøndene, at vi skal ha egenproduserte (norske) matvarer kan jeg se grunnlaget for.

Mer plagsomt med de uten arbeid som går og snylter på staten og oss skattebetalere uten å gjøre en innsats for å skaffe seg en jobb.

 

Barn og ungdom har godt av muligheten til å bedrive sport og idrett både for at de skal komme i fysisk aktivitet og for sammvær med andre. Diverre er nok på TV, PC, TV-spill osv. med på å holde ungene borte fra dette. At vi støtter dette opp til ungdomsnivå er fordelaktiv for fellesskaper, at vi skal bidra med modler til voksenidrett blir feil.

 

Støtte til drift av barnehager er mer eller mindre et krav i dagenssamfunn. Begge foreldrene er gjerne i arbeid, eller en er alene med den daglige omsorgen for barnet. Barna har uansett godt av å komme i kontakt med andre barn.

 

Uansett er poenget mitt at jeg ikke synes dette er reele sameligninger overfor at jeg mener det er absurd at jeg på betale for et produkt jeg ikke vil ha. Selv om en kan bruke ordet på å beskrive andre irritasjonsmoment gjør ikke det at sammenhengen er den samme.

For å dra dette litt ekstemt ut kan en si at de begynner med internett-lisens hvor alle i landet må betale kr. 2000,- i året for at det er mulig å komme seg inn på internett i landet. (du må selvsagt selv betale for pc og internett tilgang (som kan samenlignes med tv og antenne/parabol/kabel). Håper du skjønner hva jeg mener.

 

 

Jeg kan si meg enig i at en stakkars vestlending som meg selv skal betale for at de fornyer og forbedrer veiene i det uendelige ved de større byene her i landet, mens vi som bor i resten av landet kjører på "traktorveier". Jeg (og sikkert flere) skal fint da en diskusjon med deg vedr. dette Men start en ny tråd Videre offtopic i denne tråden vil bli slettet!

 

Edit:

Meget bra innlegg Malvado, kunne ikke skrevet/sagt det bedre selv :)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...