Gå til innhold

Slippe Nrk lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen problemer med TV-lisensen, men jeg har problemer med hva den blir brukt til.

 

NRK sender mange bra ting nå for tiden, men de sender alt for mye sport (spes fotball). Jeg elsker fotball, men jeg er også klar over at TV-kanaler må betale skyhøye priser for rettighetene til f.eks PL/VM/EM. Dette synes jeg NRK bare kunne overlatt til TV2/TV3, siden de faktisk kan tjene litt penger på dette. Pengene spart på slikt, kunne vært brukt til å lage flere kunnskapsprogram ala Schrödingers katt, Newton og Typisk norsk. Program som folk i alle aldre faktisk kan lære noe av.

 

Ellers må jeg også få rose NRK for Petre, Autofil, Lydverket, Urix pluss alt fra Team Antonsen-gjengen. Betaler gjerne noen tusenlapper i året for å få se det reklamefritt.

Må si meg enig i mye av dette, i tillegg vil jeg nevne at jeg syns NRK har forbedret seg mye siden Bernander overtok skuta.

 

men, noe ting kunne de spart seg for, NRK alltid folkemusikk. Vil tro denne kanalen ikke har de største lyttertallene, også når det nye DAB nettet blir fullført. (mye skal sies å være felles nyhetssendinger)

Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg på om NRK ansatte også betaler NRK lisens.

§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)

I NRK kan gi gratis kringkastingskort for ett år om gangen til: 

a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner, 

b) visse tjenestemenn i Televerket som har med kringkastingsteknisk arbeid å gjøre, 

c) medlemmer av NRKs styre, kringkastingsråd og distriktprogramråd med varamedlemmer og - på visse vilkår - tjenestemenn i NRK, 

d) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a), b) og c) og som av særlige grunner bør gis gratis kringkastingskort, 

e) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å beveges seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften, 

f) grunnskoler og videregående skoler, når erklæring er gitt om at mottakerne bare skal brukes i undervisningen.

b, c og d kan åpne for dette. Men for de "vanlige" ansatte i nrk (som ikke har med teknisk drift å gjøre) ser jeg ikke uten videre noe grunnlag for fritak for lisens etter dagens lovgivning.

Men det er jo en arti tanke at de betaler inn sin fremtidige lønn :p

(hjelper sikkert litt på motivasjonen bare det)

Lenke til kommentar

Hehe jepp, var noe slik jeg så for meg. "månedlig trekk for lisens" eller at det alltid regnes ut av årslønnen.

 

Men uansett synes jeg ikke noen skal fritas for en statlig avgift som i utgangspunktet gjelder alle(selv fattige sosialklienter må jo betale). Ellers vil jeg si at unntakene grenser til kvalmende usmakelighet. Når man ser dette kan man begynne å lure på om enkelte statlig ansatte også er untatt en del andre statlige avgifter.

 

Hvordan er det med de i forskjellige departementer og stortinget, sitter de og unnasluntrer på avgifter? Hvis så er tilfelle burde folk som jobber med vann og kloakk slippe denne avgiften osv. Hvis det er slik at man skal slippe avgifter fordi man jobber med det avgiften omhandler.

 

Men det var artig det med skoler. Hva kaller lærerne det når de ser på sporten på lærerværelset?

 

Men blir vel mye OT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at alle (med visse untak som pensjonister, funksjonshemmede osv. ) skulle bli krevd for denne tåplige og gammeldagse avgiften.

 

At en som arbeider med å bringe denne søppla (min mening) på lufta skal fritas for å betale for at også han har en tv-tuner stående hjemme blir feil.

 

Hele avgiften burde uansett ha blitt fjernet siden den ikke har noe i vårt moderne samfunn å gjøre.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Enig med amk3 i hvilke grupper som bør fritas. Synes det er skammelig nok at gamle må spise kattemat i vår "velferdsstat", så de vanskeligstilte bør fritas for alle avgifter.

 

Det er et paradoks at de tom. må betale skatt når de ikke lenger er lønnsmottakere eller næringsdrivende og har tjent landet i lang tid.

 

Ellers må jeg si at avgiften "ødelegger" for NRK. Hadde de ikke hatt avgiften, men frivillig abbonement med koding av signaler i luft osv. så tror jeg mange hadde likt NRK bedre enn de gjør i dag.

 

OT stoff fjernet av undertegnede.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er det ikke så lenge siden (1 år eller 2) stortinget hadde lisensavgiften oppe til høring eller noe.

Men Valgerd fikk det jo som hun ville.

Lisensen er for å eie en mottaker, ikke for å kunne ta inn kanalen.

(Ble diskutert om det var rett å kreve full avgift for de som kun hadde NRK1.)

 

Disse lisenspengene går vel ikke bare til å drifte NRK.

Det dreier seg vel mer om sende nettet og slikt.

Er jo tross alt snakk om flere TV-kanaler og radio-kanaler.

De ivaretar mye kulturellt sett.

 

De har et bredt tilbud, som folk benytter seg av. P3 ville vel neppe vært P3 hvis det var reklamebasert.

Ville nok blitt mer ala P4 og kanal 24 over hele linja.

 

NRK har mange bra kanaler.

Trur selv de som sier de ikke ser på NRK så f.eks Team Antonsen, eller ser en del av de filmene NRK sender.

 

Er litt usikker, men mener å ha lest en plass at om "markedsandelen" (seeroppslutningen) går under en viss prosent, så må lisensen avskaffes.

Er som sagt usikker.......

Lenke til kommentar

Så lenge jeg må betale vil jeg også bruke kanalen. Men det er maaange serier og programmer som er ekstremt bra på NRK.

 

Men jeg liker ikke å måtte betale en stygg overpris for de, og jeg vil ta valget selv. Ser på NRK as we speak. Lytter mye på P4 og P3 i bilen på vei til og fra jobb etc. Trafikkmeldingene er jeg fast lytter til.

 

Jeg er _ikke_ en av de som synes NRK er no dritt, de er tvertimot bra på mange områder. Men la meg gjøre valget selv, samt gi meg en god pris.

 

Jeg er overbevist om at mange ville valgt å fortsette å ha NRK hvis man fikk en valgmulighet, samt en bedre pris. En pakke på 50,- per måned hadde vært greit for NRK1, NRK2 og P1-4. Evt kunne man laget pakker.

 

P3 og NRK2 for ungdommen osv osv. Så får man heller bake inn andre kulturformål som lisensen betjener i andre skatter.

 

Det hadde vært artig om Will I Røret en ukes tid hadde laget hissige diskusjoner om NRK lisens :p. Litt sammenfallende at at Svarstad Haugland som beskytter lisensen også var motstander av P4 som gjør lisensen mer verdt.

 

EDIT:

Hmm P4 er selvfølgelig ikke lisensfinansiert. Men jeg synes alikevel det er en god kanal. Tankevekker ja ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Trur selv de som sier de ikke ser på NRK så f.eks Team Antonsen, eller ser en del av de filmene NRK sender.

Tja.. noen ser vel på det slik, som Theo343 sier/antyder, at når de først må betale for et produkt kan de like godt bruke det.

 

For å ta meg selv så hopper jeg galant over NRK i min søken etter programmer på tvn. Det samme gjelder når jeg glaner i tv-guiden for å finne no (så sant de ikke har brukt 1 hel side på å reklamere for programmet). Riktignok hender det at NRK viser noe bra, men dette får jeg ikke sett siden jeg har ingen oversikt over hva og når noe vises på kanalen. Det jeg derimot av og til "ser" på er svisj (eller hva det nå heter) på NRK2, samt beat for beat.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

am3k:

Er i grunn akkurat som deg der, jeg får aldri sett det jeg vil for jeg har ikke tid til å se på tv til faste tider. Så jeg switcher i programguiden og ser på det som faller meg inn uavhengig av kanal.

 

Men går glipp av programmer jeg gjerne skulle sett. Og jeg har ikke giddet lese en VHS manual på år og dag, har den for å spille gamle tegnefilmer for dattern.

 

Derimot skal jeg ha opp en HTPC som kan stå og ta vare på alle programmen jeg gjerne skulle sett så jeg slipper være bundet til tid og sted :). Med en filserver på 1,2TB i bakkant og parabol på taket skulle det bli bra.

Lenke til kommentar

For å avklare: Mine innspill om barnehager etc. er ikke mer oftopic enn alle andre innspill her om hvorvidt man er for eller mot kringkastingslisens. Jeg prøver bare å belyse det faktum at lisensavgiften kan ses på som en skatt som går til å dekke et felles velferdsgode. Og på samme måte som en ikke nødvendigvis har direkte innflytelse over hvordan ens skattepenger forvaltes har en heller ikke direkte innflytelse over hvordan kringkatingslisensavgiften en betaler forvaltes.

 

Jeg skal ikke nekte folk i å mislike hverken NRK eller ordningen med TV-lisens, men poenget er at dette IKKE er en tjeneste en kjøper av staten. Det er skattlegging for å finansiere et velferdsgode. Jeg mener derfor at å påstå at dette skiller seg nevneverdig i innhold fra andre offentlige skatter og avgifter er dårlig logisk fundert. Det er formen som er forskjellig, ikke det praktiske innholdet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

{[]{)&=)(=(%¤0}[{$€{€$]{][&&/¤%/&%#&/&(%() :mad:

 

Den ene gangen dama gidder å åpne døra er det selvfølgelig lisensmannen som e der. Jeg hadde sendt han gråtende ne trappa igjen, men hun "hadde ikke lyst til å lyve" :roll:

 

Hvordan melder man seg ut igjen? Hvilke ulike alternativer har jeg, og hva er konsekvensene (etterkontroller og slikt)? Jeg nekter å betale lisens, og jeg har heller i penger til det for tiden, så det er simpelthen umulig for meg med denne økonomiske belastningen

Lenke til kommentar

Først får du vurdere hvor kraftig dere har tråkket i salaten.

Tror uansett du ikke kommer unna å betale denne gangen, det du derimot kan gjøre er vel å melde fra om at du har solgt TVen.

Uansett er det noe dritt når du først har gjort tabben og de har fått sugerøret i pengeboka di.

les mer her

Lenke til kommentar

Hmm, så det er bare å skrie et brev til NRK hvor jeg sier at jeg ikke lenger benytter TV-en min?

 

Kjære NRK,

 

Jeg har ikke planer om å se på TV i umiddelbar framtid. Derfor putter jeg nå TV-en inn i skapet, og melder meg ut av lisensgjengen.

 

Takk for oppmeksomheten

 

:)

Lenke til kommentar

Problemet da er at NRK i henhold til loven har rett til å plombere antenneinntaket. Ref. Forskrifter om fjernsynsmottakere §9 se linken jeg ga deg over...

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Lenke til kommentar
Hmm, så det er bare å skrie et brev til NRK hvor jeg sier at jeg ikke lenger benytter TV-en min?

Nei, lisensavgiften er en avgift for å eie en TV-tuner. Du må si i fra at du har kvittet deg med hele TV'n og ikke eier noe utstyr med TV-tuner lengre. Hvilken unnskyldning du bruker spiller ingen rolle, de må slutte å ta seg betalt så lenge du ikke lengre har noe som de kan kreve avgift for. Men les reglene så kanskje de har en klausul om at du må betale ut halvåret eller året. Uansett så må jeg bare kondolere med dama di sin reaksjonsmåte. Her i huset har jeg drillet henne til å reagere på riktig måte når lisenskreveren kommer på døra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...