Gå til innhold

Slippe Nrk lisens


Anbefalte innlegg

Var det ikke oppe en diskusjon i stortinget for en tid siden om reklame istedenfor lisensfinansiering?Og den ble nedstemt?Syns å huske at det var oppe i media..Det skulle hatt navnet Tv-Avgift etter min mening, og ikke NRK linens..Man betaler for å ha TV og ikke NRK..Synes dette er et noe fjernt opplegg..Tror ikke Norge villle hatt noe skade av 5 min reklame mellom Nytt på Nytt og Skavland på Lørdagskveldene..En dekoder for å få inn NRK hadde vært en perfekt lønsing, selv om dette hadde vert ett veldig omfattende prosjekt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor lang hvor lang tid det tar før nrk eller politet kommer tilbake og spør igjen om han har tv eller vil inn i huset og se?

Legg merke til at det kun er i teorien politiet kontaktes og gjør noe med dette. I praksis dukker aldri politiet opp på grunn av en så liten bagatell. De har de viktigere ting å gjøre, og viktigere ting å prioritere penger på.

Lenke til kommentar

Vel, jeg opplevde også at lisens mannen kom på døren for noen 1 år siden.. Siden oppgangen min er plassert slik at du ser rett inn på stua og på tv apperatet ble jeg litt paff når jeg åpnet døren...

 

En blid mann som sa at han var fra lisens kontoret, jeg sa at det ikke passet nå.. Var selvfølgelig klar over at han stven min.. Da sa han at dette tar kort tid og jeg svarte at da får han komme tilbake en annen gang og hadde att døren rett framom tryne på han.. Han var litt innpåtrengende..

 

Da jeg har slik kikkehull på døren var det ikke noe problem for meg i ettertid å se hvem som var på døren, han var der flere ganger men jeg åpnet aldri.. Har ikke hørt noe mer fra han jeg.. eller NRk..

 

Uansett har de ingen rettighet for å komme inn for å se om du har tv, de må ha underskriften din for å kunne sende deg lisens krav.. Og har du ingen tctunere registret på deg så har du ikke noe å frykte...

 

De kan be politiet om begrenset ransakelse ordre noe som aldri kommer til å få da politiet har mange andre viktige oppgaver....

 

Og vedr lån av tv så kan du låne en tv inntil 7 dager før du egentlig må betale lisens penger til Nrk.. Flere jeg kjenner til som har undersøkt disse reglene.. Har også noen jeg kjenner som jobber i forretninger hvor de selger tver og som får tak i kvittering på at tven kun er på hjem lån i 6 dager, evt har du jo 30 dagers returrett på elkjøp så du kan jo bare si at du leverte tilbake tven etter så mange dager..

 

Er i prisipp mot lisens penger iallefall så strengt som det blir handhevet i dag.. BAre det at studenter som bor på hybel må betale egen lisens er jo helt på trynet.

 

Og en annen regel jeg ikke var klar over var at hvis flere over 18 bor i samme bolig og som ikke har noen familie band mellom seg så må en faktisk betale 1 stk lisens for pr beboer selv om de eier kun et apparat.. Helt høl i hodet spør du meg... Men dette er noe som nrk selv har bekreftet..

 

Betaler derfor aldri noen lisens krav til NRK

 

RScue

Lenke til kommentar

Kjøpte plasma m/tuner for 8 mnd siden, ingen lisens på meg. Og kommer de på døren akter ikke jeg å slippe dem inn. Hadde problemer med lisensavdelingen til NRK for noen år siden. Jeg leide leiligheten av min mor, der hun betalte lisens. Men siden jeg leide måtte jeg betale egen for noe hun allerede betalte for. Endte opp med inkassovarsler, der jeg betalte bare for å slippe bråket med det. Gav deretter beskjed om at jeg ikke hadde tv, og tok lærdom av en ting: ALDRI slipp en lisensjeger inn i huset ditt :)

 

Edit: leif

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

Lisensavgifta brukes egentlig som en statlig melkeku. Dessverre ikke for å bidra til felleskassa men til å drive et selskap som etter min mening bruker 3 ganger så mye penger som de burde ha gjort for å holde det kvalitetsnivået de ligger på. Ikke noe negativt ment om kvaliteten, jeg liker NRK-kanalene og innholdet, men mener bare det sløses unødvendig mye. Til tross for det NRK kaller "økonomiske innskjerpinger" så har lisensavgiften økt mye det siste tiåret. Mye mer enn konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar

Ja, nrk lisensen er sure penger og spesielt for følgende mennesker :

 

*Arbeidsledige uten krav til dagpenger.

*Sosialklienter.

*Minstepensjonister.

*Dysfunksjonelle.

 

Regner man ut hvor mye man må betale pr måned så kommer man fram til ca 166kr, dette er jo laterlig i forhold til hva man får om man bestiller kabel-tv , der får man en pakke med minst 16 kanaler fra 149kr i måneden.

 

Nei som sagt, Tv-lisensen bør avvikles og nrk må bli mer konkuranseutsatt en den er pr dags dato, får de samme vilkår som de andre tv-stasjonene så tror jeg faktisk at Nrk kan ta seg opp ganske mye.

Lenke til kommentar

NRK kan bare bli bedre, synes kanalen blir dårligere og dårligere, dette mot at de får mer og mer penger de kan forsøke å lage et fornuftig tv-program for. Med tanke på de summene NRK har med lisens og sponsing i alle kanter (fristende og kalle det reklame) skulle en tro at de skulle klare å gjøre mer ut av seg.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet sitter vel på stortinget. Jeg liker å kalle de bønder, lærere og sektmedlemmer (Krf). Det er selvfølgelig en forenkling men det er i hvertfall store grupper nordmenn som er kraftig underrepresentert. De som havner i politikken har ofte en tendens til å tenke i samme baner som de politikerene som har sittet der før dem. Det fører til besluttsomvegring og lite nytenkning.

 

Nei, vi skulle startet HW.no-partiet og fått inn en representant som kunne stå for de sakene vi mener er riktige. Vi trenger bare 300 underskrifter på å få stille til stortingsvalg. Om vi får inn en representant blir selvfølgelig en helt annen utfordring.

 

Edit: Viktige saker for det politiske partiet HW.no:

* Bevar den gamle åndsverksloven.

* Ingen lisensavgift

* Drastiske kutt i typiske melkeku-avgifter

* Drastiske kutt i utgifter til næringer som landet ikke er tjent med: (les bondenæringa og shipping)

* Sunn konkurranse mellom programvareleverandørene i alle statlige etater. (mest for pengene-prinsippet)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med TV-lisensen, men jeg har problemer med hva den blir brukt til.

 

NRK sender mange bra ting nå for tiden, men de sender alt for mye sport (spes fotball). Jeg elsker fotball, men jeg er også klar over at TV-kanaler må betale skyhøye priser for rettighetene til f.eks PL/VM/EM. Dette synes jeg NRK bare kunne overlatt til TV2/TV3, siden de faktisk kan tjene litt penger på dette. Pengene spart på slikt, kunne vært brukt til å lage flere kunnskapsprogram ala Schrödingers katt, Newton og Typisk norsk. Program som folk i alle aldre faktisk kan lære noe av.

 

Ellers må jeg også få rose NRK for Petre, Autofil, Lydverket, Urix pluss alt fra Team Antonsen-gjengen. Betaler gjerne noen tusenlapper i året for å få se det reklamefritt.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med TV-lisensen, men jeg har problemer med hva den blir brukt til.

Hadde den vært mye lavere (under ca 500kr) så hadde det vært levelig. Og, ja, den brukes til mye dyrt søppel, deriblandt sport. (Hva er vel mer ironisk enn folk som ligger på sofen hele søndagen og glaner på TV'n til tross for at det er godt vært og kanskje godt skiføre ute også kaller de seg "sportsinterreserte" .. LOL.)

 

EskimoBob: Eller kjøpe TV-kort fra et utenlandsk nettsted (ITbutikken.dk, databutikken.com etc) eller fra en lokal el-kjede uten å oppgi navn og adresse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...