Gå til innhold

Tråden for BenQ DW1620


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva prog bruker du til og brenne? Nero?

 

Skal teste nå med en epro 8x til og se men jeg er redd for samme resultat.. :/

Disse platene brant jeg bare med Nero CD/DVD speed sin "lag dataplate" funksjon.

 

Valgte først 8x brennehastighet under alternativer.

Kan det ha noe med firmwaren og gjørE? har brukt siste til OEM men kan jeg prøve til retail?

Lenke til kommentar
Hva prog bruker du til og brenne? Nero?

 

Skal teste nå med en epro 8x til og se men jeg er redd for samme resultat.. :/

Disse platene brant jeg bare med Nero CD/DVD speed sin "lag dataplate" funksjon.

 

Valgte først 8x brennehastighet under alternativer.

Kan det ha noe med firmwaren og gjørE? har brukt siste til OEM men kan jeg prøve til retail?

http://dvdpro.club.st/firmware/BENQ_FW.htm

 

WinDWflash + B7T9.CVT så kan du konvertere den til retail.

 

 

OBS at dette normalt sett bryter garantien.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Er det noen som kan måle avstanden fra toppen av skuffen til toppen på dvd spilleren.

Min Plextor 716 har kun 3 mm, derfor passer den ikke i Shuttle SB95Pv2  :(

 

Så får vi jo vite om denne brenneren er Shuttle vennlig  :thumbup:

3,3 mm eller 4,x mm ifølge mine beregninger. Kommer litt ann på hvordan man måler, tror faktisk 4,x mm er mest korrekt på min retail brenner. Litt vanskelig å få et bra mål med skyvelæret, er iallefall over 3mm.

 

Et annet kabinett-relatert fakta er at brenneren funker med lian-li universaldeksel uten modifikasjon. Måtte nemlig modde min gamle teac cd-rw for at tray ikke skulle hekte seg fast i dekselet på tur inn.

Endret av PumpAction
Lenke til kommentar
Hva prog bruker du til og brenne? Nero?

 

Skal teste nå med en epro 8x til og se men jeg er redd for samme resultat.. :/

Disse platene brant jeg bare med Nero CD/DVD speed sin "lag dataplate" funksjon.

 

Valgte først 8x brennehastighet under alternativer.

Kan det ha noe med firmwaren og gjørE? har brukt siste til OEM men kan jeg prøve til retail?

http://dvdpro.club.st/firmware/BENQ_FW.htm

 

WinDWflash + B7T9.CVT så kan du konvertere den til retail.

 

 

OBS at dette normalt sett bryter garantien.

Jeg kan flashe tilbake så har jeg garantien igjen sant?

Lenke til kommentar
Hva prog bruker du til og brenne? Nero?

 

Skal teste nå med en epro 8x til og se men jeg er redd for samme resultat.. :/

Disse platene brant jeg bare med Nero CD/DVD speed sin "lag dataplate" funksjon.

 

Valgte først 8x brennehastighet under alternativer.

Kan det ha noe med firmwaren og gjørE? har brukt siste til OEM men kan jeg prøve til retail?

http://dvdpro.club.st/firmware/BENQ_FW.htm

 

WinDWflash + B7T9.CVT så kan du konvertere den til retail.

 

 

OBS at dette normalt sett bryter garantien.

Jeg kan flashe tilbake så har jeg garantien igjen sant?

Nei.

 

Har du først konvertert så har du brutt garantien for alltid.

 

Det blir det samme som å si "Jeg overklokket prosessoren, men nå klokket jeg den ned igjen så da har jeg jo garanti igjen".

 

Nei, det virker ikke slik.

Lenke til kommentar

siden folk her har mast litt om kossen BenQ DW1620 klarer å brenne på dvd+rw tenkte jeg at jeg skulle teste litt.

 

Har brent ut på plater jeg kjøpte på clas ohlson, 10kr stykke. Har ikke brent helt ut, men ikke langt i fra heller snakk om et par 100mb.

 

her er resultatet, og jeg vil ikke kalle det dårlig :)

post-62-1108143733_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nå hatt denne brenneren (Retail) i ca to uker. Så langt har det ikke vært noen suksess akkurat. :no: Jeg har bare testet to platetyper så langt, så det er ikke mye erfaringsgrunnlag jeg har å vise til. Men jeg har noen erfaringer og spørsmål iallfall. Jeg har siste firmware B7T9, og alle platene er brent i 8X med Nero 6.6.0.6. (Testa noen i 4X og 12X, men resultatene var ikke nevneverdig forskjellige - kanskje noe dårligere på 12X, men ikke bedre på 4X). Brenneren står forresten som primary master.

 

De to platetypene jeg har testet er:

25C eProFormance 8X DVD+R (printbare, EAN: 5060043491970)

25C eProFormance 8X DVD-R (printbare, EAN: 5060043491994)

 

Spindelen med +R var grei på nå noen av platene. Fikk bra score i CDSpeed - 96% og bedre, og det var lite feil generelt. Et typisk eksempel på disse ser dere her:

 

01.PNG

 

Men totalt av de 25 platene så fikk jeg lesefeil på 7 av dem. (Mange PIF med høye verdier, særlig mot slutten av platene, og kvalitetsscore på 0 selvfølgelig.) Ingen vits å vise noe bilde her, resultatene viste uansett totalt mislykka plater. Den siste plata førte til at brenneren klikka totalt når jeg forsøkte å brenne. Den bare stod å spant opp og ned fra det øyeblikket jeg trykka på 'brenn'. Måtte reboote for å få ut plata igjen.

 

Spindelen med DVD-R har jeg nå brent 9 plater av. Det jeg la merke til først her var hvor tregt brenneren brant disse. Den første plata på kun 3299MB tok ca 35+ min. å brenne på 8X, så den har åpenbart senket hastigheten kraftig underveis. Kvaliteten på plata ble iofs godkjent, men ikke veldig bra. PIE verdiene økte gradvis allerede fra 1.5GB. Se resultatet her:

 

02.PNG

 

Jeg tenkte først at ide-kontrolleren hadde gått over i pio modus, men etter å ha sjekka så stod den i DMA 2 modus. Jeg testa da å brenne en plate til, men det tok tilsvarende lang tid denne gangen. Brukte vel ca 45+ min. på denne plata. Resultatene ser dere her:

 

03.PNG

 

Også denne gangen var det stigende PIE verdier i stor grad.

 

Jeg brant 4 plater til, to på 4X og 2 på 8X, med ganske likt resultat. Da fjernet jeg driverne til ide-kontrolleren, og lot XP legge de inn på nytt. Eller, dvs jeg prøvde å la XP legge dem inn på nytt. Det funka rett og slett ikke. Det var ikke snakk om at jeg fikk lov til å legge inn nye drivere. Fikk feilmelding selv med de driverne jeg brukte i utgangspunktet. Husker ikke feilmeldingen ordrett nå, men det var noe slik som: "Disse driverne er ikke beregnet på denne platformen". Tenkte kanskje driverne ikke var beregnet på XP, men hverken standard ide-kontrollerne eller noen andre jeg testet førte til noe.

 

Uansett, etter to dager med feilsøking, inkludert mye lesing av erfaringer på forumet her så valgte jeg å reinstallerte XP. Alt gikk knirkefritt, og alle drivere ble installert uten problemer. Deretter forsøkte jeg å brenne en ny plate på 8X. Det gikk noe fortere nå, men det tok likevel 15 min. Og ja, brenneren stod fremdeles i DMA 2 modus. Resultatet av brenninga var temmelig identisk med det forrige bildet. Deretter testa jeg en plate til, men denne gangen tok det 30+ min. Samme resultat. I dag testa jeg nok en gang, men nå tok det over 50+ min. Og resultatet, det ser dere her:

 

04.PNG

 

Helt craptastisk mao.

 

Så da kommer vi endelig til spørsmålene mine:

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke resultatene fra disse brenningene. For det første, hvor viktig er det med lave PIE verdier? Det ser jo ikke ut til at det påvirker scoren til platene i CDspeed iallfall. Sier dette noe om holdbarheten til platene? Det andre jeg legger merke til med -R platene er de konstante PIF verdiene på 1 over hele plata. Hva kan jeg tolke ut ifra det?

 

Jeg tror jeg skal forsøke å kjøpe en annen type plater før jeg gir opp, for å se om det fører til noe annet resultat, men hvis jeg fortsetter å få masse feilbrenninger og det tar bortimot en time å brenne plater så kommer jeg til å sende denne breneren i retur. Her har det vært mye tull så langt iallfall. Jeg så de hadde 25C spindler med Sony DVD+R på Smartclub til 149 tror jeg det var. Tror jeg skal teste en av de.

 

Kommentarer og liknende erfaringer mottas med glede, for jeg kan ikke si at jeg er imponert så langt. Har dog en mistanke om at det er platene som lager de største problemene her. Jeg kommer nok til å tenke meg om to ganger før jeg kjøper printbare plater igjen...

 

John D

Lenke til kommentar
...ut fra resultatene her kan det virke som om du har plater fra disse partiene.

Håper virkelig det. Er bare så typisk meg å få en brenner med feil... Skal prøve noen andre plater og komme tilbake med resultatene. Tror jeg prøver de Sony-platene fra Smartclub i morra. Jeg har nemlig ikke hørt om dårlige Sony plater før. Jeg vet ikke produsent ID på platene, men de er vel neppe søppel iallfall.

 

John D

Lenke til kommentar

Synes eperformance resultatene dine var veldig bra jeg, det er jo for svarte bedre enn jeg får med mine Verbatim 16x MCC-003 AZO plater, og de er jo dobbelt så dyre... Det er vel helt vanlig med rundt 10 PI failures og PI errors, det får jeg på alle platene mine, men de fungerer utmerket...

Lenke til kommentar
Synes eperformance resultatene dine var veldig bra jeg, det er jo for svarte bedre enn jeg får med mine Verbatim 16x MCC-003 AZO plater, og de er jo dobbelt så dyre... Det er vel helt vanlig med rundt 10 PI failures og PI errors, det får jeg på alle platene mine, men de fungerer utmerket...

Joda, de platene med opptil 10 PI failures er stort sett greie nok de. Gidder ikke kaste de liksom. Som du ser av det første bildet mitt så hadde den plata meget fine verdier, med både lave PIE og PIF verdier. Problemet var bare de 7 platene som fikk PIF verdier på 200 og mer, og den siste som ikke brenneren takla i det hele tatt. Når hver 3. plate bare blir søppel så er det ikke bra resultater totalt, selv om noen plater blir veldig bra. Det er jo også det jeg synes var rart med den spindelen - enten så ble platene veldig bra, eller så feilet de fullstendig.

 

Hovedproblemet mitt med -R spindelen har først og fremst vært at det tar laaang tid å brenne en plate på 8X. (Opptil 53min har jeg brukt!) Da sier det seg selv at noe er galt, og jeg kan ikke utelukke at det er platene. Av -R platene var det bare plata på siste bildet som jeg ikke klarte å lese.

 

Jeg hadde jo med et spørsmål i den lange posten min, nettopp fordi jeg ikke viste helt hva jeg skulle mene om de høye PIE verdiene jeg får på -R platene. Du mener altså at de høye PIE verdiene har minimal betydning? En ting er at jeg kan lese platene greit nå, men går det like bra om to år?

 

Kort fortalt, jeg aner ikke hvordan jeg skal tolke de høye PIE verdiene. Hva betyr disse verdiene hva angår lesbarhet og holdbarhet?

 

John D

Lenke til kommentar
...ut fra resultatene her kan det virke som om du har plater fra disse partiene.

Håper virkelig det. Er bare så typisk meg å få en brenner med feil... Skal prøve noen andre plater og komme tilbake med resultatene. Tror jeg prøver de Sony-platene fra Smartclub i morra. Jeg har nemlig ikke hørt om dårlige Sony plater før. Jeg vet ikke produsent ID på platene, men de er vel neppe søppel iallfall.

 

John D

Sony 8x DVD+R:

 

Mediekode: Sony.D11

Produsent: Daxon technology

Kvalitet med benq: Støttes på 16x, men anbefaler 12x for gode resultater, 8x bør være meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg har så langt ikke hatt någe problemer med brenneren og er strålenes fornøyd. alle brenninger har gått feilfritt og har fått bra cd speed resultat heile veien.

 

Heilt til jeg valgte å kjøpe ein 25 pakke med ePreformance plater (8x) tror ikke de er printbare. Kjøpte de fra norwaydisc.no men de er som sagt fjerna der i fra pga feil på det partiet. platene funker fint heilt til de nerme seg slutten, sa synker kvaliteten så det holder. har ein scan her, forøvrig brent på 8x.

post-62-1108163019_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...