Gå til innhold

Tråden for BenQ DW1620


Anbefalte innlegg

Jeg mener det er på tide med en egen BenQ DW1620 tråd.

Dette på bakgrunn av at stadig flere kjøper denne brenneren og at det er økende behov for informasjon.

 

Tråden kan inneholde blant annet:

- Nyttige linker til tester, spesifikasjoner osv.

- Firmware info

- Erfaringer

- Anbefalninger og advarsler av DVD plater og brennehastigheter

- Gode/ dårlige testresultater.

- Spørsmål og forhåpentligvis svar

 

Det vil også være fordelaktig å stille BenQ relaterte spørsmål her da tråden vil bli lest av BenQ eiere.

Med denne tråden kan vi få samlet det meste av informasjon om brenneren.

Dette vil bli mer oversiktelig både for eksisterende og potensielle BenQ DW1620 eiere.

Dermed slipper vi flere like tråder om samme tema og vi holder tråden

"Produsent info om DVD+/-R plater tilgjengelige"

mest mulig fri for BenQ relaterte saker.

 

TESTER

Anbefaler alle å ta en titt på OC-Freaks omfattende test HER

På første side finnes også spesifikasjoner.

Husk at den brenner double layer på 4X ved firmware B7P9 eller nyere.

 

FIRMWARE

Det er stort sett best med nyeste firmware med tanke på kompatibilitet og brennekvalitet. Flere problemer løses bare ved en firmwareoppgradering.

Last ned siste retail versjon (B7W9) HER eller OEM-versjon (G7V9) HER

PS! Sjekk først (i f eks i Nero) om B eller G versjonen følger med brenneren.

 

QSCAN

Dette gratisprogrammet kan brukes før brenning for å få anbefalte brennehastigheter.

Det er i skrivende stund første utgave og trenger en del forbedringer

men det er likevel verdt å teste ut.

Programmet kan lastes ned HER

 

NERO CD-DVD SPEED

For de som ønsker å teste lesbarhet og kvalitet på platene er dette programmet en nødvendighet.

Kan lastes ned HER

 

VANLIGE SPØRSMÅL

 

Hva er forskjellen på BenQ DW1620 og BenQ DW1620 Pro?

- Den eneste forskjellen er at pro versjonen har nyere frimware.

Oppgrader brenneren med nyeste firmware og du har en BenQ DW1620 pro!

 

Hva er forskjellen på BenQ DW1620 og BenQ DW1620A?

- Det er ingen forskjell. Noen steder dropper de bare å skrive A`en.

 

Kan jeg oppgradere BenQ DW1600 til DW1620?

- Ja det kan du, trykk HER for mer info.

 

Kan jeg bruke uoffisiell firmware?

- Ja på egen risiko. Med dette kan man blant annet gjøre brenneren sonefri men dette bryter garantien.

 

Hvilke plater er best til BenQ DW1620

- Her vil det nok være forskjellige meninger.

Det kan også komme an på firmwaren.

Personlig har jeg best erfaring med DVD+R, spesielt Taiyo Yuden og Verbatim (MMC).

Prodisc brenner også svært bra på denne brenneren.

DVD+R gir generelt sett noe bedre resultater.

Det er også anbefalt å bruke DVD+R med tanke på bitsetting og best kompatibilitet med forskjellige spillere

 

Hvilke plater er dårligst til BenQ DW1620

- Styr unna det meste jalla hong kong DVD-R plater (AN31, infosmart, falske TYG02, AML osv).Dette gjelder forøvrig for de fleste andre brennere også.

Enkelte plater virker ikke så bra på 16x/12x overspeed (på plater som bare er sertifisert for 8x) som de burde, et eksempel er B grade CMC Magnetics solgt som Datawrite 8x DVD-R print.

 

Hvorfor får jeg brenne/leseproblemer med kopibeskyttede spill?

- Det har vært et problem ved tidligere firmwarer. En oppgradering skal løse problemet!

 

Hvorfor får jeg opp feilmeldingen ”No sense information” i Nero Disc Quality Test?

- Denne meldingen får man blant annet når platen er brent med DVD Decrypter

Platen virker ellers fint og kan kopieres fra. Det er bare en bug fra DVD Decrypter.

Er platen brent med et annet program kan det skyldes dårlig plate eller riper.

 

Hvorfor vises brenneren som ATAPI og ikke BenQ?

- Det er fordi OEM utgaven vises som ATAPI, mens retail/bulk versjonen vises som BenQ.

 

Bør brenneren stå som master eller slave?

- Det er flere som har fått problemer etter at brenneren har stått som slave.

Det er derfor anbefalt å sette den som master.

 

Hva er forskjellen mellom retail, bulk og OEM?

 

Retail utgaven kommer i eske med:

- BenQ logo på fronten

- Skruer

- Software (Sonic recording software, intervideo software, booktype management tool, BenQ Q-Video 2.0 og manualer)

- Quick start-og installation guide

 

OEM kommer i antistatisk pose 2 program plater uten BenQ logo på fronten

 

Bulk utgaven kommer i antistatisk pose med programvare, men uten kabler/manualer og BenQ logo på fronten

 

 

Kjente problemer med BenQ DW1620A/PRO

 

- Problemer med nforce IDE drivere ved tidlige firmware versjoner.

Har du problemer med en eller annen DVD-Brenner og har nvidia sine IDE drivere installert vil det i 95% av tilfellene fikse problemet å avinstallere nforce IDE driverene og kun bruke Microsoft sine IDE drivere som er med operativsystemet.

 

- Umulig å nå 16x lesing/brenning med eksternt USB 2.0/firewire kabinett.

Når ca 12-14x - litt avhengig av kabinett og brikkesett på maskinen du bruker den på.

 

- Programmet "Sonic DLA" kan gjøre brenneren ustabil.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kom gjerne med flere spørsmål og svar!

 

Jeg vet at mange er klar over dette men det kan også være til hjelp for potensielle eller nye BenQ eiere.

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra, dette likte jeg. Vi burde vel egentlig lage flere slike tråder :)

Har fått min egen i dag og driver og leker meg litt med den nå. Hva med en ny kategori, "Kjente grunner til at benq ikke funker ved installering" noe slikt? Da kan jo ting nevnes som det at ikke alle ide kontrollere tar dvd-brennere. Jeg har to forskjellige, begge finner enhetene men bare en lar windows starte opp, den andre kontrolleren gjør at systemet tryner og ikke booter. Andre ting som gjør benq ustabilt synes jeg leste noe om et program "Sonic DLA" som gjør brenneren ustabil, leste også i tråden noe om at det finnes ulike type kabler og at benq trives best med en bestemt. Forklare hva som er forskjellen på disse kablene og hvordan man ser hva som er hva. Nok en gang, bra initiativ!!

Lenke til kommentar

Kjente problemer med BenQ DW1620A/PRO:

 

-Umulig å nå 16x lesing/brenning hvis du har den i et eksternt USB 2.0/firewire kabinett. Når ca 12-14x - litt avhengig av kabinett og brikkesett på maskinen du bruker den på.

 

- Problemer med nforce IDE drivere ved tidlige firmware versjoner. Selv legger jeg nok mest av skylden på nvidia - har du problemer med en eller annen DVD-Brenner og har nvidia sine IDE drivere installert vil det i 95% av tilfellene fikse problemet å avinstallere nforce IDE driverene og kun bruke Microsoft sine IDE drivere som er med operativsystemet.

 

Media å styre unna:

Det meste jalla hong kong DVD-R plater (AN31, infosmart, falske TYG02, AML osv).

 

Ellers vil de fleste medietyper virke helt fint.

 

Tips:

 

Enkelte plater virker ikke så bra på 16x/12x overspeed (på plater som bare er sertifisert for 8x) som de burde, et eksempel er B grade CMC Magnetics solgt som Datawrite 8x DVD-R print. Men hva annet kan man forvente av B Grade media...

 

Gir generelt sett noe bedre resultater med DVD+R media, og grunnet at den støtter bitsetting er det også anbefalt å bruke DVD+R media for å oppnå best kompatibilitet med forskjellige spillere.

Lenke til kommentar

Veldig bra gerrard. tror det er utrolig mange som finner denne tråden her nyttig. Kunne faktisk ha vert kjekt å ha den som stickie.

 

Men kjenner jeg temaet rett så vil det bli god aktivitet og vi får håpe den holder seg på 1st sida heile veien.

 

Tenkte jeg skulle brenne med tre forskjellige merker i mårå og poste tester av de. men er det någen bra plasser å hoste bildene på ?

Lenke til kommentar

Har gått og lurt på å kjøpe denne brenneren men slo det i fra meg

mener å ha lest at den ikke brenner RW plater så bra.

Siden jeg bruker RW plater en god del lurer jeg på om noen er har

prøvd RW plater og er de fornøyd med resultatet?

 

 

http://www.cdfreaks.com/article/159/9

 

 

 

"Writing quality problems with some DVD+RW and DVD-RW discs"

Endret av Raper
Lenke til kommentar

Kjempe bra tiltak, brenneren er jo blitt rimelig populær ;)

Tar meg friheten til å spørre om noen har erfaringer med Benq sine egne DVD + plater.? Har nemlig en spindel liggene her med 8x DVD + R.

Skal selfølgelig teste de selv når jeg får brenneren som er på vei.

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra Norwaydisc.no som skal ha peiling på dette med DVD`er.

 

(dette er 4x utgaven, men regner med at 8x er like så god viss ikke bedre)

 

Kvalitetsplater produsert av en av Taiwans største mediaprodusenter; Daxon. Muligens ikke et veldig kjent navn, men Daxon produserer mye media for store OEM kunder, f.eks så å si all Sony og Philips media blir produsert av Daxon. Daxon er en tidligere del av Acer og har lang erfaring innen bransjen.

Lenke til kommentar

Fint om det kommer litt info om benq og dvd+rw, gjerne på hovedtråden.

 

Synd om folk tror at det er en dårlig rw brenner bare fordi den kanskje er tregere enn nec eller andre. Som jeg pleier å si, noen sekunder i brenneforskjell blir gjerne beskrevet som "brenner x er en del tregere enn brenner y på rw plater" selv om det kanskje er snakk om bare 12 - 20 sek. Dette er ikke nok for meg i mitt valg av brenner dersom det er mange andre ting som veier mer for.

 

Har selv fått min i dag og skal prøve å brenne litt på rw plater og teste litt opp mot de andre brennerne jeg har.

 

X.

Lenke til kommentar

Ja da var vi "back in business" :)

 

Ellers ser jeg det er mye snakk om RW plater her.

 

Selv har jeg bare prøvd That's write 4X DVD+RW (RICOHJPN11) og Mitsubishi 4X DVD+RW black diamond (PRODISC W02) uten særlig gode resultater.

Jeg bruker lite RW plater så jeg har ikke hatt behov for å teste flere.

Men det er vel en rådende oppfatning om at Verbatim er det beste på RW plater.

Post gjerne scans av RW plater så får vi se!

 

2peewee

Du kan jo bruke www.photobucket.com for hosting av bilder.

Lenke til kommentar

Les RW testene mine og dere vil se at det kun er noen medietyper som skaper problemer.

 

That's Write 4x DVD+RW (RICOHJPNW11) virker fint. OBS! på at de komplett har solgt har vært dårlige, disse har jeg fått direkte fra That's Write og virker helt fint.

 

Verbatim 4x DVD+RW virker helt fint (MKM.A02).

Lenke til kommentar

Det er vel litt lett å bli forvirret når det gjelder firmware. Min er en bulk versjon, men firmware som fulgte med var B7P9, og i følge din guide Gerrard så skulle jeg da ha installert G7 versjonen da det firmware til bulk. Hadde jeg vært helt nybegynner så hadde jeg bare lest blindt guiden. Derfor er det vel mer riktig å se med f.eks nero hvilken firmware versjon som er installert fra før B eller G og oppgradere ut i fra det.

Lenke til kommentar
Det er vel litt lett å bli forvirret når det gjelder firmware. Min er en bulk versjon, men firmware som fulgte med var B7P9, og i følge din guide Gerrard så skulle jeg da ha installert G7 versjonen da det firmware til bulk. Hadde jeg vært helt nybegynner så hadde jeg bare lest blindt guiden. Derfor er det vel mer riktig å se med f.eks nero hvilken firmware versjon som er installert fra før B eller G og oppgradere ut i fra det.

Oppdatert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...