Gå til innhold

Elkjøp nett og butikk. Og HL2 nedtur.


Anbefalte innlegg

Hehe "det er den tiden av mnden", irritert og var litt kjapp i svingene :)

 

Jeg tenkte på generelt kjøp og salg. Det er en nedre aldersgrense.

Implisitt: Elkjøp kan ikke nekte å selge pga alder (eller si at det er lovfestet) da han er gammel nok til å delta i generell handel. Så "in a sense" så har han loven på sin side. Og alt det der jeg har skrevet tidligere ang anbefalt aldersgrense osv..

 

Elkjøp kan være kaptein kuk å si nei uansett. Bra for småbarnsforeldrer med det var jo ikke hjerte i saken her.

 

Men det han skrev var bare teit og uvitenheten strålte. Derfor utbruddet  :w00t:

Bra du i det minste innrømmer det, selv om det tok lang tid.

 

Uvitenhet? På noen områder ja. På andre ikke, der har du selv nå innrømmet at du var på bærtur.

 

Som jeg sa,og som en her riktig påpekte og spesifiserte, er at Elkjøp kan velge hvem de ønsker som kunder, men ikke utifra et diskriminerende synsvinkel. Altså hudfarge, relgion. Og slikt.

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du tilter så veldig. Greit nok at du visste bedre tidligere i tråden, men folkeskikk har du ennå tilgode å bevise at du har. Men du om det.

 

Forøvrig bra at andre her i tråden satte gunlab påplass. :thumbup:

Endret av Darky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er ikke er en lov som forbyr unge å kjøpe voksenspill betyr ikke at det er en lov som gjør at de kan kreve å få kjøpe det!

Og du har hatt både samfunnslære og rettslære ser jeg :tease:

 

For at Gunlab skal få slippe å rote mer, så kan jeg gi ham prinsippet han tydeligvis ikke har forstått.

 

Dersom noe ikke er forbudt ved lov, er det å betrakte som lovlig. Ergo, det finnes ingen lov som forbyr en butikk å nekte og selge deg en vare, så de kan fritt nekte. De kan også fritt sette alder som en betingelse for kjøp av bestemte varer, uten at de trenger å vise til noen lov for å gjøre det. Dersom de ønsker å ha en 18-års grense som en betingelse for å kjøpe hl2, så er det fritt fram for dem. Dette reguleres av Avtaleloven, som sier at man står fritt til å sette betingelser selv, så lenge betingelsene ikke er i strid med en annen lov.

Helt rett, men hvor står _dette_ når "16 åringen" skal kjøpe spillet ? Selger opplyser: " Vi har som bibetingelse at man må være 18 år." 16 åringen svarer "Vis meg salgskontrakten". Så trur jeg vi stopper der. Ingen som driver butikk på den måten i el-bransjen. Anyone ? som jobber i en el-butikk ? hvis noen har kommet med den linja der så skal jeg sende de 100 spenn :D

 

Som regel sier selger at man må være 18 år for å kjøpe spillet (noe som er galt å si fordi man trenger ikke å være 18 år). dette godtar som regel "16 åringen". Derfor oppstår det ingen diskusjon.

 

Det du skriver er jo bare for å kverrulere. Du greier ikke å se det som skal diskuteres. Men det du skriver om avtaleloven er helt rett, dette er bare ikke sammenhengen den brukes i.

Lenke til kommentar
Hehe "det er den tiden av mnden", irritert og var litt kjapp i svingene :)

 

Jeg tenkte på generelt kjøp og salg. Det er en nedre aldersgrense.

Implisitt: Elkjøp kan ikke nekte å selge pga alder (eller si at det er lovfestet) da han er gammel nok til å delta i generell handel. Så "in a sense" så har han loven på sin side. Og alt det der jeg har skrevet tidligere ang anbefalt aldersgrense osv..

 

Elkjøp kan være kaptein kuk å si nei uansett. Bra for småbarnsforeldrer med det var jo ikke hjerte i saken her.

 

Men det han skrev var bare teit og uvitenheten strålte. Derfor utbruddet  :w00t:

Bra du i det minste innrømmer det, selv om det tok lang tid.

 

Uvitenhet? På noen områder ja. På andre ikke, der har du selv nå innrømmet at du var på bærtur.

 

Som jeg sa,og som en her riktig påpekte og spesifiserte, er at Elkjøp kan velge hvem de ønsker som kunder, men ikke utifra et diskriminerende synsvinkel. Altså hudfarge, relgion. Og slikt.

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du tilter så veldig. Greit nok at du visste bedre tidligere i tråden, men folkeskikk har du ennå tilgode å bevise at du har. Men du om det.

 

Forøvrig bra at andre her i tråden satte gunlab påplass. :thumbup:

Tosk! les postene mine engang til så ser du kanskje den "røde tråden" hvis du skjønner hva jeg mener. Har ikke endra på det jeg har skrevet men folk diskuterer jo om hverandre så jeg forstår at du har vanskeligheter med å skille hva som er hva.

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
butikker er offentlige rom

LOL! Hvor har du det fra? Butikker er privat område der eier/leietager slipper de fleste inn (i åpningstiden), men står fritt for å nekte enkelte (så lenge slik nekting ikke kommer i konflikt med lover om diskriminering) til en hver tid, eller deler av døgnet (stengetid).

nei butikk er ikke privat område i lovens forstand

 

det er privat eid men du kan ikke nekte folk å komme inn uten særlig grunn.

 

Lover regulerer slikt.

Ta bare feks lov om fri ferdsel i utmark. Privat grunn men fri ferdsel. Butikk er det samme. Eier kan kun regulere ferdsel med feks åpningstider eller gitte betingelser for å komme inn som aldersgrense, medlemskap o.l. Flere lover kan også forby folk å oppholde seg på stedet, slik som røykeloven, bestemmelser ang åpen ild, kommunale vedtekter m.m.

 

De kan heller ikke nekte salg så lenge kunde oppfyller alle betingelser for salget(herunder diskrimineringsloven). Diskrimineringsloven kan også bli gjeldene ved urimelige betingelser. De kan ved god grunn sette rimelig karantenetid ved feks bråk.

 

Det kan bli en del synsing ute og går men normale folk som oppfører seg bra så kan ikke butikkene nekte salg eller adgang i hytt og pine så lenge de oppfyller kjøpsbetingelsene.

Lenke til kommentar

Bra du i det minste innrømmer det, selv om det tok lang tid. 

 

Uvitenhet? På noen områder ja. På andre ikke, der har du selv nå innrømmet at du var på bærtur. 

 

Som jeg sa,og som en her riktig påpekte og spesifiserte, er at Elkjøp kan velge hvem de ønsker som kunder, men ikke utifra et diskriminerende synsvinkel. Altså hudfarge, relgion. Og slikt. 

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du tilter så veldig.  Greit nok at du visste bedre tidligere i tråden, men folkeskikk har du ennå tilgode å bevise at du har.  Men du om det.

 

Forøvrig bra at andre her i tråden satte gunlab påplass.  :thumbup:

Tosk!

Takk for at du tok deg tid til å igjen bevise det jeg har sagt tidligere.

Nemlig manko på folkeskikk. :nei:

Lenke til kommentar

Bra du i det minste innrømmer det, selv om det tok lang tid. 

 

Uvitenhet? På noen områder ja. På andre ikke, der har du selv nå innrømmet at du var på bærtur. 

 

Som jeg sa,og som en her riktig påpekte og spesifiserte, er at Elkjøp kan velge hvem de ønsker som kunder, men ikke utifra et diskriminerende synsvinkel. Altså hudfarge, relgion. Og slikt. 

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du tilter så veldig.  Greit nok at du visste bedre tidligere i tråden, men folkeskikk har du ennå tilgode å bevise at du har.  Men du om det.

 

Forøvrig bra at andre her i tråden satte gunlab påplass.  :thumbup:

Tosk!

Takk for at du tok deg tid til å igjen bevise det jeg har sagt tidligere.

Nemlig manko på folkeskikk. :nei:

Har ingenting med folkeskikk å gjøre. Du viser deg som en komplett idiot. And i call em like i see em. Catch my drift swift ?

Lenke til kommentar
Nei, dette nekter jeg å være med på! Publikum har et helt annet sett med rettigheter i det offentlige rom enn man har i f.eks. en butikk. Jeg kan for eksempel fotografere så mye jeg bare gidder i en offentlig park eller bygate, men i en butikk vil butikken være i sin fulle rett dersom de nekter meg å knipse i vei. Bare som et eksempel.

å ta bilder i en butikk er det andre lover som kan regulere

Du kan feks ikke ta bilde av noen uten dens tillatelse. Men det blir en annen diskusjon.

 

Dette blir snart for inviklet da lover regulerer det meste vi gjør.

Ser ikke noen grunn til å gå videre med det

Lenke til kommentar
At det er ikke er en lov som forbyr unge å kjøpe voksenspill betyr ikke at det er en lov som gjør at de kan kreve å få kjøpe det!

Og du har hatt både samfunnslære og rettslære ser jeg :tease:

 

For at Gunlab skal få slippe å rote mer, så kan jeg gi ham prinsippet han tydeligvis ikke har forstått.

 

Dersom noe ikke er forbudt ved lov, er det å betrakte som lovlig. Ergo, det finnes ingen lov som forbyr en butikk å nekte og selge deg en vare, så de kan fritt nekte. De kan også fritt sette alder som en betingelse for kjøp av bestemte varer, uten at de trenger å vise til noen lov for å gjøre det. Dersom de ønsker å ha en 18-års grense som en betingelse for å kjøpe hl2, så er det fritt fram for dem. Dette reguleres av Avtaleloven, som sier at man står fritt til å sette betingelser selv, så lenge betingelsene ikke er i strid med en annen lov.

Helt rett, men hvor står _dette_ når "16 åringen" skal kjøpe spillet ? Selger opplyser: " Vi har som bibetingelse at man må være 18 år." 16 åringen svarer "Vis meg salgskontrakten". Så trur jeg vi stopper der. Ingen som driver butikk på den måten i el-bransjen. Anyone ? som jobber i en el-butikk ? hvis noen har kommet med den linja der så skal jeg sende de 100 spenn :D

 

Som regel sier selger at man må være 18 år for å kjøpe spillet (noe som er galt å si fordi man trenger ikke å være 18 år). dette godtar som regel "16 åringen". Derfor oppstår det ingen diskusjon.

 

Det du skriver er jo bare for å kverrulere. Du greier ikke å se det som skal diskuteres. Men det du skriver om avtaleloven er helt rett, dette er bare ikke sammenhengen den brukes i.

Kan du hente fram nøyaktig lov, og nå spør jeg bare en gang, der du viser at det ikke er lov for en butikk å selv velge hvem de vil ha som kunder så lenge de diskriminerer? Aldersgrenser er ingen diskriminering ifølge det jeg klarte å se tidligerer i kveld.

 

Hvor står det at en 16-åring kan kreve å få kjøpt et spill med 18-års aldersgrense? Hvor står det at butikken ikke har lov til å nekte han det?

 

Det eneste vi har å gå på er dine uttalelser her.

Lenke til kommentar

Lov om diskriminering setter vel ikke alder som et kriterium for å gjelde, men butikker kan sette dette som en betingelse i kjøpsbetingelsene. Diskriminerings og markedsføringsloven kommer vel kun inn når det er snakk om urimelige kjøpsbetingelser.

 

Tror nok at de fleste kjøpsbetineglsen ikke fregår i form av en kontrakt. Kontrakten er her kassalappen. Men butikken kan si at aldersgrensen på spillet kan være en av kjøpsbetingelsene, men den skal gjelde for alle.

Kjøpsbetingelser er som oftest mengde, pris, kriterier for kjøper og selger, levering og garantier. Alt kan endres på hvis butikken ønsker det og vanligvis i form av leveringsdato og pris.

Husk at et vært salg er en avtale mellom deg og butikken og kjøpsbetingelsene er et sett regler som butikken setter opp for å gjøre en salgprosess enklere.

 

Tviler på at det står noe som helst i lovverket ang dette konkret men det havner inn under avtaleloven der butikken setter kjøpsbetingelser. Å endre på betingelsen om aldersgrense vil de fleste butikker ikke gjøre for ikke å få dårlig pr.

Lenke til kommentar
Hvor står det at en 16-åring kan kreve å få kjøpt et spill med 18-års aldersgrense? Hvor står det at butikken ikke har lov til å nekte han det?

Et spill har ikke 18 år aldersgrense. Det har anbefalt (VEILEDENDE for foreldre/verge) aldersgrense på 18 år. Dette har jeg posta link til tidligere.

 

Og om elkjøp nekter eller ikke er helt opp til dem.

 

Når det gjelder generel kjøp og salg så er det en nedre aldersgrense. Følg med meg nu--> denne "16 åringen" er gammel nok til å kjøpe seg klær, brus, hvitevarer osv. Da er han også gammel nok til å kjøpe pc-spill med anbefalt aldersgrense 18 år. Fordi vi ikke har en lov som regulerer pc-spill. Så da har han loven på sin side til å kjøpe spillet. Fordi han er gammel nok til generel handel. Selv om elkjøp nekter han det.

 

Har du sett en 16 åring krangle seg til et spill med anbefalt aldersgrense 18 år ? nei fordi da ville foreldre osv involvere seg på et eller annet tidspunkt. Dette er noe heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt annet.

 

Dette har jeg ikke sett prøvd i en tvist. Hadde det vært prøvd så ville 16 åringen ha vunnet, Siden det ikke er aldersgrense på pc spill. Det er anbefalt aldersgrense. De eneste som vet hva som passer for sin 16 åring er foreldre eller verge. Butikken elkjøp har ingenting med det å gjøre. Utrolig hvor vanskelig det er å skille mellom de 2 konseptene.

Lenke til kommentar
Du kan feks ikke ta bilde av noen uten dens tillatelse. Men det blir en annen diskusjon.

Dette blir etter hvert temmelig off-topic, men jeg kan ikke dy meg likevel:

 

Så lenge det foregår i offentlighet (mao ikke i andres hager eller inn soveromsvinduer etc), kan man ta bilder av nøyaktig hvem man ønsker. Det finnes imidlertid en hel del lover som regulerer og begrenser bruk, og herunder offentliggjøring, av bilder.

Lenke til kommentar
Fordi vi ikke har en lov som regulerer pc-spill. Så da har han loven på sin side til å kjøpe spillet. Fordi han er gammel nok til generel handel. Selv om elkjøp nekter han det.

Du må huske de tusenvis av 20-åringene som hver helg blir nektet adgang på steder med f.eks. 23-årsgrense. Dette til tross for at det ikke er noen varer her i landet man må være eldre enn 20 for å kunne kjøpe.

 

Vil du si at disse utstedene - som da sorterer hvem de har lyst til å selge sine varer til ut i fra alder - handler i strid med loven?

 

Jeg tror du vil finne at diskriminering kun ut i fra alder er en helt akseptert måte å drive business på her i landet og at en butikk aldri vil tvunget av rettsapparatet til å selge et spill med anbefalt 18-års grense til en 16-åring.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Hvor står det at en 16-åring kan kreve å få kjøpt et spill med 18-års aldersgrense? Hvor står det at butikken ikke har lov til å nekte han det?

Et spill har ikke 18 år aldersgrense. Det har anbefalt (VEILEDENDE for foreldre/verge) aldersgrense på 18 år. Dette har jeg posta link til tidligere.

 

Og om elkjøp nekter eller ikke er helt opp til dem.

 

Når det gjelder generel kjøp og salg så er det en nedre aldersgrense. Følg med meg nu--> denne "16 åringen" er gammel nok til å kjøpe seg klær, brus, hvitevarer osv. Da er han også gammel nok til å kjøpe pc-spill med anbefalt aldersgrense 18 år. Fordi vi ikke har en lov som regulerer pc-spill. Så da har han loven på sin side til å kjøpe spillet. Fordi han er gammel nok til generel handel. Selv om elkjøp nekter han det.

 

Har du sett en 16 åring krangle seg til et spill med anbefalt aldersgrense 18 år ? nei fordi da ville foreldre osv involvere seg på et eller annet tidspunkt. Dette er noe heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt annet.

 

Dette har jeg ikke sett prøvd i en tvist. Hadde det vært prøvd så ville 16 åringen ha vunnet, Siden det ikke er aldersgrense på pc spill. Det er anbefalt aldersgrense. De eneste som vet hva som passer for sin 16 åring er foreldre eller verge. Butikken elkjøp har ingenting med det å gjøre. Utrolig hvor vanskelig det er å skille mellom de 2 konseptene.

Du fokusere litt for mye bare på dette med anbefalt aldersgrense.

 

Tenk deg litt om så sjønner du dette med avtaleloven og kjøpsbetingelser. Det er det som gjelder i dette tilfelle. Elkjøp kan ikke nekte en 16 åring å kjøpe et spill med anbefalt 18 år men det er i kjøpsbetingelsen som kommer inn under avtaleloven og da er det den som er gjeldene. Ikke noe annet.

 

Det blir akkurat som med aldersgrense på utesteder. Er det 23 års grense så kan utestedet nekte å slippe deg inn selv om det bare er ved lov en aldersgrense på 20 år for sprit. Men kjøpsbetingelsen ved å komme inn er 23 år og da må du forholde deg til det.

Lenke til kommentar
Helt rett, men hvor står _dette_ når "16 åringen" skal kjøpe spillet ? Selger opplyser: " Vi har som bibetingelse at man må være 18 år." 16 åringen svarer "Vis meg salgskontrakten". Så trur jeg vi stopper der. Ingen som driver butikk på den måten i el-bransjen. Anyone ? som jobber i en el-butikk ? hvis noen har kommet med den linja der så skal jeg sende de 100 spenn :D

Det trengs ikke noen skriftlig kontrakt for å sette avtalebetingelser. En muntlig og en skriftlig avtale er sidestilt juridisk jfr. Kong Christian Den Femtis Norske Lov. Dette er den eldste gjeldende lov i Norge, og grunnlaget for Avtaleloven. I denne står det:

1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver.

 

2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Ifølge norsk lov trenger altså ikke butikken noen skriftlig kontrakt, da både butikk og kunde er juridisk bundet av avtalen, om den nå er skriftlig eller muntlig, når den er ferdigstilt. Og den er ferdigstilt i det øyeblikk kunden overleverer penger og får et produkt i bytte.

 

Og uansett om "kjøpskontrakten" er skriftlig eller muntlig står butikken fritt til å sette en aldersgrense som betingelse for at kontrakten skal inngås. Så nei, jeg kverulerer ikke, jeg viser at du tar feil. At du tar det som kverulering får så være, men jeg ser mer på den som ikke godtar fakta uten å måtte ha det inn med teskje som en kverulant.

 

Skal du ha kontonummer så du kan sette inn 100-lappen? :tease:

Endret av TEE
Lenke til kommentar

fant en mp3 spiller till 495,- på elkjop.no, og jeg skulle til tromsø dagen etter. jeg kom till elkjøp butikken å fikk skjokk der stod det TILBUD PACKARD BELL AUDIOKEY 256MB 799,-

 

jeg sa att denn kostet 495,- på nettet.. butikkmannen snakket med noen andre folk, og tok ett par telefoner, og helt till slutt sa han "det var en kampanje i forrige uke, vi har ikke flere igjen av den"

 

WTF tenkte jeg... det stod det ingenting om på nettet, så dagen etter bestilte jeg den til 495 på elkjop.no. ble litt dyrere pga porto, men mye billigere enn 799! noen dager senere kommer det katalog i posten men denn mp3 spilleren till 699.. sykt butikk! :thumbdown: og en kompis av meg fikk kjøpt hl2 og han er bare 13!

 

 

edit: skriveleif

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...