Gå til innhold

Elkjøp nett og butikk. Og HL2 nedtur.


Anbefalte innlegg

må nesten være enig med gunlab

 

har ikke sett eller hørt at anbefalingene skal følges på lik linje som loven

 

er også usikker på om butikken har lov å nekte salg av feks hl2 med anbefalt aldersgrense på 18 til en 16 åring.

Film og rusmiddler er anneledes da dette er lovpålagte aldergrenser.

 

Kan noe finne noe om de lovpålagte aldersgrensene ved slike kjøp.

 

ved å nekte å selge til en 16 åring tror jeg elkjøp vil bryte loven ang diskriminering.

 

er ikke helt sikker på alt dette men en anbefaling er noe annet enn en lovpålagt aldersgrense.

Har heller ikke sett i noe retningslinjene til elkjøp om kjøp av slik. Ikke som er tydelig i hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er sånn at butikken ikke nekte en under 18 å kjøpe HL2, så ville jeg prøvd følgende:

 

Få tak i en kar under 18 (helst 14 eller noe sånt) og be han gå inn i en butikk. Det bør være en stor kjede for å kjøpe HL2. Med seg under armen har han en utgave av norske lover.

 

Hvis han er heldig så klarer han det. Hvis ikke så sleng utgaven av norske lover i disken og krev rettferdighet! Rop "Likhet for loven", "justis mord" eller lignende.

 

Når det er gjort ring så TV2s tips telefon og informer dem. Du vil da motta et honnorar for tipset, kanskje noen 1000 lapper. Butikken og personalet vil selvsagt få gjennom gå, men du tjener jo på det! :cool:

Lenke til kommentar
Elkjøp _stormarket_ har prisgaranti mot hele verden, inkludert webshopper, dvs at de legger på fraktkostnader i forholdt til butikker hvor man ikke kan møte opp for å handle (eks. webshopper).

 

At de da ikke matcher prisen til sin egen webshop er litt merkelig. De skal vel ikke ha mer en 19kr for å frakte varen, altså 318,- kr totalt.

 

Det er mulig at vanlige elkjøp butikker ikke har denne prisgarantien.

 

Jeg har hørt fra nesten høyeste hold at elkjøp har prisgaranti, men at de ikke får lov av forbrukerombudet å markedsføre det. Dog syns jeg det er litt merkelig ettersom Lefdal er så hissige på å markedsføre prisgarantien (og Elkjøp eier Lefdal)

til info så eier ikke Elkjøp lefdal.... Og det at Elkjøp har prisgaranti mot hele verden..... Tror du hvis en liten sjappe i Thailand som selger la oss si en barbermaskin til 20.- og som Elkjøp selger til 299.- at de vil gi deg den til samme pris ? lol

 

som jeg har nevnt før i dette forumet: Mange er for raske med å fremsi sine meninger som fakta! Jeg skulle så gjerne ha sett noen kunne påvise det de sier er sant... ikke bare hva de tror! Man blir så oppgitt at man må le!

Det er ikke noe nytt at det blir presentert informasjon på forumet som om det skulle være fakta men som er direkte feil. Dersom det jeg sier er feil, er feilkilden en salgssjef og kjedeleder hos Elkjøp.

 

Og får å poengtere et par ting.

 

1. Prisgarantien mot hele verden var en påstand som kommer fra en salgssjef på Elkjøp Stormarked Lørenskog, etter at en jyppling av en selger prøvde å nekte meg prisgaranti. Varen jeg fikk på prisgaranti var mot itbutikken.no (dansk firma)

 

2. Det faktum at Elkjøp har prisgaranti men at det ikke kan markedsføres kommer direkte fra Kjedelederen i Elkjøp.

 

3. Den samme mannen har også fortalt at Lefdal er den største suksessen til Elkjøp. På hvilke måte sa han ikke noe om, men det indikerer jo at Elkjøp eier Lefdal.

 

4. Eljøp eier faktisk flere andre kjeder, i skandianavia og øst europa. Dvs, jeg vet ikke om man kan kalle det kjeder når det kun er få butikker. Elkjøp ble fremstilt med harde krav fra Dixons med tanke på omsetning for at Dixons selv ikke skulle etablere seg i Norge. Noe som førte til ekspansjon utover Norge.

 

5. Mange av Elkjøp butikkene i Norge er "privat eide", såvidt jeg har skjønt det er alle Elkjøp Stormarked eid av Elkjøp Norge AS, mens de vanlige lokale butikkene er franchise baserte. Men den er jeg ikke 100% sikker på. Når elkjøp ble startet var det ikke slik, for å si det enkelt var det butikkene som eide Elkjøp Norge (har vært litt forskjellige navn og organiseringer opp igjennom historien)

 

Det var Elkjøp som kjøpte Lefdal, og Dixons som igjen kjøpte Elkjøp, at Dixons da har kjøpt Lefdal av Elkjøp syns jeg høres merkelig ut.

 

Og når det gjelder barbermaskinen, dersom du skulle klare å finne samme produktet i Thailand, noe jeg tviler veldig sterkt på, ville den nok ikke være like billig som du nevner, og når du da får på frakt og import utgiftene, så spørs det om det blir billigere.

 

Du kan le så høyt du bare vil, resultatet er uansett bare at folk ser rart på deg ;)

Endret av Insomnis
Lenke til kommentar
Det er ikke staten som har gitt anbefalt aldersgrense, er spillBransjens eget organ som gir anbefalt aldersgrense. Har du drømt opp dette eller var det bare noe du fant på ? kan ikke folk holde kjeft om ting de absolutt ikke vet en dritt om ?!

 

Og HL2 har anbefalt aldersgrense på 18 år ja, men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side. Hvordan greier du å komme med idiotiske utspring når du viser at du faen ikke vet hva du snakker om ? TOSK!

 

Utdann degsjøl!

Til å slenge såpass med kjeften som du gjør , burde du i det minste bruke hodet.

De minste er som oftest de som bjeffer høyest. Du som ettertrykkelig er tosken her.

 

Men greit nok, kanskje ikke det er staten som setter den alders grensen. Men hva har det å si? Hva er egentlig poenget ditt, annet enn å heve deg opp fra gjørma en stakket stund ved å påpeke at noen tok feil rundt en bagatell.

 

16 år gammel fjortiss har ABSOLUTT INGENTING han skulle sagt hvis Elkjøp eller Lefdal eller Expert nekter personen spill som har 18 års "grense. Du skjønner sikkert ikke hvorfor, men jeg skal forklare det for deg. Veldig enkelt. DE ER IKKE STATS EID.

De er private, og kan sånn sett velge hvem de vil ha som kunder eller ei. Selvsagt ønsker de alle som kunder, men de bryter ikke regler slik som det med at dette spillet er anbefalt til de som er fylt 18 år.

 

Så ja, jeg tok vel muligens feil ang. den bagatellen, men du kommer med påstander som er helt feil. Dessuten viser du hvor lavmål du er med dine 14is kommentarer.

 

Så du må nok fortsatt i en del år få morra di til å kjøpe spillene dine... :tease:

 

Her passer du nok bedre inn! :tease:

Lenke til kommentar
er også usikker på om butikken har lov å nekte salg av feks hl2 med anbefalt aldersgrense på 18 til en 16 åring.

Film og rusmiddler er anneledes da dette er lovpålagte aldergrenser.

 

Kan noe finne noe om de lovpålagte aldersgrensene ved slike kjøp.

 

ved å nekte å selge til en 16 åring tror jeg elkjøp vil bryte loven ang diskriminering.

Elkjøp, som privateid butikk, velger selv om de vil følge anbefalt aldersgrense eller ikke. De velger selv om de vil nekte 16-åringer å kjøpe hl2. Og de bryter ikke noen diskrimineringslov om de nekter en 16-åring å kjøpe spillet.

 

Men for all del, om du er for ung og blir nektet å kjøpe hl2, gå til politiet med en anmeldelse. De er sikkert høflige nok til å vente til du har gått ut igjen før de begynner å le.

Lenke til kommentar
Og HL2 har anbefalt aldersgrense på 18 år ja, men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side. Hvordan greier du å komme med idiotiske utspring når du viser at du faen ikke vet hva du snakker om ? TOSK!

Hvilken lov gir 16-åringen rett til å kjøpe spillet? Kan du vise meg det?

 

Fakta er at butikken, uten å bekymre seg for loven, kan nekte 16-åringen å kjøpe spillet. Så en 16-åring kan ikke kreve noe som helst. Han kan håpe at butikken ikke følger anbefalingene, men om de sier nei, kan han ikke gjøre annet enn å tusle ut.

 

Så kan du bare gjenta dine egne siste ord til deg selv som avslutning.

Vil bare poengtere at en butikk faktisk kan nekte å selge hva de vil til hvem de vil, unntatt varer som faktisk er annonserte. Og når spill som blir annonsert, blir annonsert med aldersgrense, så har du som 16-åring rett og slett lite du skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

De er private, og kan sånn sett velge hvem de vil ha som kunder eller ei. Selvsagt ønsker de alle som kunder, men de bryter ikke regler slik som det med at dette spillet er anbefalt til de som er fylt 18 år.

 

nei ingen kan velge hvem de vil ha som kunder

 

loven om diskriminering kommer inn her og dem kan da ikke velge hvem de vil ha som kunder

 

så velge noen pga alder til å kjøpe noe er ikke lov på lik linje som det er å nekte kunder fordi dem er damer eller er fra somalia

 

ps

står det klart og tydelig utenfor feks serveringssteder om hva aldersgrensen er blir dette oppfattet som en betingelse i en kontrakt mellom gjest og utested. Fyller ikke gjesten de kraven kan han bli nektet adgang.

Hos elkjøp kan vi ikke se at det er tydelig merket med slike kriteringer

 

butikker er offentlige rom og alle kan gå inn der for å handle

 

ettersom det ikke er lovpålagt aldersgrense på spill så velger jeg å tro at elkjøp ikke kan nekte en person å kjøpe dette spillet uansett alder

film har lovpålagt aldersgrense

Lenke til kommentar
Elkjøp, som privateid butikk, velger selv om de vil følge anbefalt aldersgrense eller ikke. De velger selv om de vil nekte 16-åringer å kjøpe hl2. Og de bryter ikke noen diskrimineringslov om de nekter en 16-åring å kjøpe spillet.

 

Men for all del, om du er for ung og blir nektet å kjøpe hl2, gå til politiet med en anmeldelse. De er sikkert høflige nok til å vente til du har gått ut igjen før de begynner å le.

har du noen lovverk å referere til

 

muligens jeg tar veldig feil her men har ikke fått med meg hva loven sier i detalj om dette

 

mener at ingen kan nekte å få handle pga hudfarge, meninger, kjønn, bakgrunn m.m. også alder

 

for å ta et annet eksempel

 

kan en lekebutikk nekte en 10 åring å kjøpe et spill som passer best for 12 år og opp (feks geni som jeg tror har 12 år som anbefalt aldersgrense)

Lenke til kommentar
Gjør som en venn av meg... Han fant HL2 hos Elkjøp til 399, så tok han en 299 prislapp og klistret den på... Han fikk det for 299. Litt uærlig kanskje, men det er opp til enhver...

Vennen din er sikkert stolt over å være butikktyv. Vil tro de fleste faktisk velger å skaffe seg spillet uten å risikere anmeldelse.

Lenke til kommentar
kan en lekebutikk nekte en 10 åring å kjøpe et spill som passer best for 12 år og opp (feks geni som jeg tror har 12 år som anbefalt aldersgrense)

Ja, det kan de. En butikk kan be deg forlate lokalet og si at du ikke er velkommen som kunde hos dem. Bl.a. kjøpesentre og dagligvareforretninger i større byer benytter seg av denne retten hver dag. Enkelte av dem får til og med hjelp av politiet til å bli kvitt uønskede kunder som nekter å gå.

Lenke til kommentar

kanskje det men bør den ikke ha en grunn da for å be en kunde om å gå som feks bråk

 

ville det ikke vakt oppsikt om alle svarte feks ble nekta adgang til et kjøpesenter

 

vet at mange butikker nekter adgang til til skolebarn i skoletiden

 

men her snakker vi om å nekte å selge en vare

 

tar sikker feil i det meste her men syns det er litt hull i hodet at butikker skal nekte meg å kjøpe en spesifikk vare fordi jeg ikke oppfyller deres fysiske krav til kjøpsbetingelser

Lenke til kommentar
Det er ikke staten som har gitt anbefalt aldersgrense, er spillBransjens eget organ som gir anbefalt aldersgrense. Har du drømt opp dette eller var det bare noe du fant på ? kan ikke folk holde kjeft om ting de absolutt ikke vet en dritt om ?!

 

Og HL2 har anbefalt aldersgrense på 18 år ja, men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side. Hvordan greier du å komme med idiotiske utspring når du viser at du faen ikke vet hva du snakker om ? TOSK!

 

Utdann degsjøl!

Til å slenge såpass med kjeften som du gjør , burde du i det minste bruke hodet.

De minste er som oftest de som bjeffer høyest. Du som ettertrykkelig er tosken her.

 

Men greit nok, kanskje ikke det er staten som setter den alders grensen. Men hva har det å si? Hva er egentlig poenget ditt, annet enn å heve deg opp fra gjørma en stakket stund ved å påpeke at noen tok feil rundt en bagatell.

 

16 år gammel fjortiss har ABSOLUTT INGENTING han skulle sagt hvis Elkjøp eller Lefdal eller Expert nekter personen spill som har 18 års "grense. Du skjønner sikkert ikke hvorfor, men jeg skal forklare det for deg. Veldig enkelt. DE ER IKKE STATS EID.

De er private, og kan sånn sett velge hvem de vil ha som kunder eller ei. Selvsagt ønsker de alle som kunder, men de bryter ikke regler slik som det med at dette spillet er anbefalt til de som er fylt 18 år.

 

Så ja, jeg tok vel muligens feil ang. den bagatellen, men du kommer med påstander som er helt feil. Dessuten viser du hvor lavmål du er med dine 14is kommentarer.

 

Så du må nok fortsatt i en del år få morra di til å kjøpe spillene dine... :tease:

 

Her passer du nok bedre inn! :tease:

Full av deg sjøl ? du vet ikke når du skal gi deg ? hvorfor gneger du om staten ? hvorfor kaster jeg bort tid på å prøve å gi fakta til en "verdensmester" ? Hvorfor er du tydeligvis under 20 år siden du kommer med "Så du må nok fortsatt i en del år få morra di... "? WHY ?!?!? WHY ?!?! sier det igjen... TOSK!

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
Full av deg sjøl ? du vet ikke når du skal gi deg ? hvorfor gneger du om staten ? hvorfor kaster jeg bort tid på å prøve å gi fakta til en "verdensmester" ? Hvorfor er du tydeligvis under 20 år siden du kommer med "Så du må nok fortsatt i en del år få morra di... "? WHY ?!?!? WHY ?!?! sier det igjen... TOSK!

Selv om han ikke var så flink til å formulere det, tror jeg poenget hans var at en tosk som ikke har snøring på hva han snakker om ikke trenger å leke lærer for andre. Du har forøvrig fortsatt ikke svart på noe om hvilken lov en 16-åring kan bruke for å kreve å få kjøpe hl2 hos Elkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...