Gå til innhold

ADSL2+ - fremtidens bredbånd i emning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er mest interressert i å høre hva dette kommer til å gjøre med ADSL-prisene. Så lenge de største aktørene sitter på gjerdet og venter vil vi komme opp i situasjoner der lokale tilbydere tilbyr ADLS 2+ i samme område som de store tilbyr ADSL.

 

Kommer de små til å prise seg høyt i forhold til gjeldende tilbud, kommer de store til å senke prisene, eller kommer de til å prise produktene sine uavhengig av konkuransen. I sistenevnte scenario kan vi risikere at en 24/2,5 mbps linje prises likt med en 2,5/0,6 mbps-linje. Hva skjer da?

 

Takket være bindingstid kommer vi sansynligvis ikke til å oppleve en dramatisk endring når nye leverandører dukker opp. Det kommer vel til å bli en gradvis migrering ettersom folk avslutter avtaleperiodene, og sikler på noe nytt. Spørsmålet da er hvor stor den kritiske kundemassen til småtilbyderne er, og hvor lenge de eventuelt kan klare seg under denne.

Lenke til kommentar

4-5km er ikke imponerende. Har ikke den vanlige DSL teknologien rundom i Norges lange fjorder og hye fjell opperert med en rekkevidde på 6km som standard? Selvfølgelig morsomt for dere som bor sentralt å få linjer med (enda) høyere hastigheter, men hvor lenge sitter jeg på en enkel ISDN linje* med teleskritt som tikker??? Det er for meg et tankekors - :(

 

* ISDN

Hastighet = 64kbps (kilobit per sekund) = 8,0 Kbps (kiloByte per sekund)

To (2) linjer hvor hos meg den ene brukes til telefonen. Kobler man til med data på to linjer mister man telefonen og omvendt.

 

LOZER

Lenke til kommentar
Større rekkevidde er på høy tid, er det noen som har noen teknisk forklaring på hvordan de ordneer det? (med rekkevidden altså).

 

AtW

Jeg vil anta at det går på en litt annen frekvens. Uten å være noen ekspert mener jeg å tro at lavere frekvens gir lengre rekkevidde?

Hmm, litt skeptsik til den teorien, ADSL bruker ganske mye av frekvensbåndet, og det vil vel ADSL2 gjøre også, jo mer bits man vil overføre jo større frekvensbåndbredde må man ha (sånn i utgangspunktet ihvertfall, man kan stappe inn flere "bits per frekvens" også, men det avhenger sterkt av linjekvalitet)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
OK, jeg sikler etter dette og alt det der, men bruker vi eksisterende ADSL utstyr til ADSL2+ eller?

Nei, det må nytt utstryr inn i sentralene (og hjemme hos folk??), og det er det som holder det hele tilbake.

 

Kjenner jeg Telenor rett, så kommer de vel til å bygge ut nye sentraler med vanlig ADSL en god stund fremover...

Tenkte på utstyret vi har i de tusen hjem. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Det er jo vel og bra med 24 mbit ned, men jeg er meget skeptisk til teknologi som ADSL2+. Dersom man satser stort på å utvikle asymmetrisk teknologi kommer ingen til å få utbytte av sin høye fart uansett. For å ta et lite regneeksempel:

 

La oss si at Microsoft har en server i norge med kapasitet på 1gbit/sek. Med en gjennomsnittlig topphastighet hos kundene på 1mbit/sek vil det kunne være 1000 personer som laster ned med full hastighet på én gang. Så får plutselig alle ADSL2+ og får en kapasitet på 20mbit/sek. Da kan bare 50 personer få full hastighet samtidig.

 

Nå sier jeg ikke at dette vil bli tilfelle (fordi enorme selskaper som Microsoft vil sannsynligvis kunne etterkomme båndbreddekrav), men det vil være MEGET ugunstig for bl.a. P2P. Dersom det blir et stort flertall av folk med en nedlastingshastighet som kanskje er ti ganger høyere enn opplastingshastigheten, vil det bli veldig dårlig fart til alle.

 

Meningen med denne posten er ikke å rakke ned på ADSL2+ og si at det er en grusom teknologi, men jeg vil uttrykke at man må passe på at det ikke blir en alt for skjev fordeling i nedlastingshastighet vs. opplastingshastighet. Jeg synes heller man burde investere mer i teknologier som VDSL, slik at den kan bli like tilgjengelig som ADSL(2+).

Endret av eught
Lenke til kommentar
OK, jeg sikler etter dette og alt det der, men bruker vi eksisterende ADSL utstyr til ADSL2+ eller?

Nei, det må nytt utstryr inn i sentralene (og hjemme hos folk??), og det er det som holder det hele tilbake.

 

Kjenner jeg Telenor rett, så kommer de vel til å bygge ut nye sentraler med vanlig ADSL en god stund fremover...

Tenkte på utstyret vi har i de tusen hjem. Noen som vet noe om dette?

Sentralene må oppgraderes og du må få et modem/ruter som takler ADSL2+. Ikke noe mer enn det! :)

Lenke til kommentar
Kjenner jeg Telenor rett, så kommer de vel til å bygge ut nye sentraler med vanlig ADSL en god stund fremover...

 

Hvis de er smarte (noe jeg faktisk tror Telenor er, tatt i betraktning posisjonen de har i dag), så tipper jeg de bygger ut med ADSL2+ utstyr, og struper hastigheten til ADSL nivå og selger det som det. Og når folk begynner å skrike etter ADSL2+, så kan de bare skru opp hastigheten og selge den nye teknologien...

 

Men var det bare jeg som reagerte på dette i artikkelen?

Fordelene er mange og ulempene svært få. ADSL2+ er veien å gå, og ADSL er allerede gårdagens teknologi. Så er det opp til internettilbyderne å sørge for at vi som forbrukere får tilgang på skikkelig bredbånd. Vi gleder oss!

Dette kan vel ikke kalles skikkelig bredbånd, når du har en tiendel i upstream. Nei gi meg heller synkront 4Mbit enn dette. Det er jo uansett ikke så mange servere som kan levere hastigheter på 24Mbit, så du får vel ikke utnytta hastigheten uansett.

 

Vi har 100Mbit fiber rett i veggen på jobb, og det høyeste jeg har klart å få til på public servere er 7Mbit i nedlastingshastighet. Eneste vi klarte å få til å gå fortere er å laste ned SkoleLinux, men hvor ofte gjør du det da?

Lenke til kommentar
Jeg kan ofte laste ned i 6-10 Megabyte per sekund på en 1400 Kbits-linje(ADSL). Og mange kan laste ned 70kbyte i sekundet på ISDN(har gjort det selv).

Det er en klassisk cache-bug, der det kommer misvisende nedlastingshastigheter fordi en stor del av filen allerede er på maskinen. Det er også noe som gjerne kommer ved nedlasting av fakesharede filer på dc-nettverket.

Mesteparten av filene fungerer helt fint.

 

6-7 MB i sekundet hadde jeg senest for tre dager siden. DC lastet ned en haug med filer på et blunk, alle fungerte. Den lastet ned over 500mb.

 

70kb i sekundet har jeg oppnådd(da jeg hadde ISDN) blandt annet i eMule, KaZaa(da jeg brukte det), GetRight og IE.

Hva har du røyka? Det er teknisk umulig å overføre data med 70kb/sec på ISDN, linje. Max teoretisk hastighet er 8kb/sec. Jeg har opplevd å få 9-10 kb, men det er kun pga. buffering en plass, som gjør at farten ser høyere ut.

6-7 mb pr. sek er også umulig, med mindre du har 50Megabit linje!

Her er det også buffer som har laga litt krøll.

Lenke til kommentar
Men var det bare jeg som reagerte på dette i artikkelen?
Fordelene er mange og ulempene svært få. ADSL2+ er veien å gå, og ADSL er allerede gårdagens teknologi. Så er det opp til internettilbyderne å sørge for at vi som forbrukere får tilgang på skikkelig bredbånd. Vi gleder oss!

Dette kan vel ikke kalles skikkelig bredbånd, når du har en tiendel i upstream. Nei gi meg heller synkront 4Mbit enn dette. Det er jo uansett ikke så mange servere som kan levere hastigheter på 24Mbit, så du får vel ikke utnytta hastigheten uansett.

Bredbånd ble vel en gang definert til en tilkbling på minst 2mbps. Så vidt jeg husker ble det aldri definert at linja skulle være synkron..

Lenke til kommentar

Håper det kommer enda raskere bredbånd snart. Blir nedtur hvis jeg må gå tilbake til 1 Mbit, har 100 Mbit på studenthybelen. Med 100 Mbit går det utrolig raskt å laste ned fra FileShack (har Mercury). Å laste ned fra uninett-servere går også som vinden.

 

Spørsmålet er hvor mye reell ytelsesøkning ADSL2+ vil føre til. 24 Mbit høres jo utrolig bra ut det, men så lenge alle "bare" har 2,5 Mbit i upload har det kanskje ikke så mye å si. Tar jeg ikke helt feil så er det via DC/BitTorrent de fleste laster ned fra.

Lenke til kommentar
Jo Skyline jeg har lastet ned i 2mbs i sekundet på DC++ en film på 700mb! Den funket perfekt etterpå... Sånn skjer nok veldig sjeldent, MEN det skjer...

 

og hva er det med Lyse-fanklubb her? "24mbits er jo greit" :/ 24mbits ER SYKT! :tease:

Du overfører ikek så fort i såfall. Men kan hende indikatoren "jukser litt" fordi den tar med komprimeringen i overføringshastigheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...