Gå til innhold

ADSL2+ - fremtidens bredbånd i emning


Anbefalte innlegg

La oss si at Microsoft har en server i norge med kapasitet på 1gbit/sek. Med en gjennomsnittlig topphastighet hos kundene på 1mbit/sek vil det kunne være 1000 personer som laster ned med full hastighet på én gang. Så får plutselig alle ADSL2+ og får en kapasitet på 20mbit/sek. Da kan bare 50 personer få full hastighet samtidig.

 

Nå sier jeg ikke at dette vil bli tilfelle (fordi enorme selskaper som Microsoft vil sannsynligvis kunne etterkomme båndbreddekrav), men det vil være MEGET ugunstig for bl.a. P2P. Dersom det blir et stort flertall av folk med en nedlastingshastighet som kanskje er ti ganger høyere enn opplastingshastigheten, vil det bli veldig dårlig fart til alle.

Eksempel:

Idag på ADSL: 1024/256 fra telenor

Imorgen på ADSL2+: 24000/2500 fra telenor

 

 

Dette vil jo bety(selv om upload er veldig lav i forhold til download) så vil du kunne laste ned 5 ganger ca 10 ganger så fort fra folk på DC++ enn om du hadde hatt 1024/256kbit fra telenor.

 

 

Og egentlig, så synes jeg ikke der er så dumt med "bare" 2.5Mbit i upload, selv om du har 24Mbit i download.

Synes det er mer irriterende at jeg laster ned nyeste demo av et spill opplever at det går seint å surfe , enn at jeg bruker heke natta på å overføre en film til en kompis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte en mail til Dataguard for en uke siden eller noe slikt. Bor i Oslo. Fikk dette til svar:

Hei Anders,

 

Vi regner med å være klar til å kunne levere deg ADSL2+

i løpet av sommeren. Forutsatt at vår modem leverandør holder det de har

lovet oss....

 

Se vedlegg for hastigheter og priser.

 

Dette er et intro-tilbud, men er bindende for oss dersom du bestiller

nå, selv om vi endrer prisene underveis.

 

--

 

          /'^'\

        ( o o )

====oOOO===(_)===OOOo========

 

Med vennlig hilsen

Ole T. Helle                      Tlf direkte  +47 55 11 22 39

Produktkonsulent                  Sentralbord  +47 55 11 22 33

DataGuard AS                      Fax          +47 55 11 22 34

 

Prisene i vedlegget var:

Etableringsavgift        Kr.  990 ,-

24000/2400 kbps        Kr.  849 ,- pr mnd

15000/1500 kbps        Kr.  749 ,- pr mnd

10000/1000 kbps        Kr.  649 ,- pr mnd

5000/500 kbps          Kr.  549 ,- pr mnd

”Best effort” kbps      Kr.  449 ,- pr mnd

Lenke til kommentar
Endelig! Hvis det fortsetter i denne farten har jeg ADSL om 5-6 år og ADSL2+ allerede i år 2040. Gleder meg allerede!  :no:

Du også?

Det svir så å lese "24 mbps er greit nok..." på 64 kbps... jeg ville vært overlykkelig hvis jeg fikk en 384/128 kbps-linje, da hadde jeg i det minste kunne sittet mer enn en time per dag uten å få kjeft som følge av enorme telefonregninger.

Lenke til kommentar
Til dere som bor på sunnmøre og får adsl fra mimer, så vil jeg bare informere om at mimer tester ut adsl 2+ nå. Etter planen vil de kunne begynne å levere om ca 1mnd, mer info kommer på Mimer og ADSL.NO

 

*Glede seg*

Så sykt kjapt? Bor selv på sunnmøre, og jeg må si meg imponert av Mimer. Dette var jammen godt. Ikke at jeg kommer til å knytte meg på det med det første da, men helt klart et kvalitetsstempel. Liker at de følger teknologien sin gang, og går med på å forsterke sentralene sine.

 

Med den nye teknologien så rekker jo signalene lenger. Kanskje vil det med dette bli bedre for de få områdene som ikke har tilgang til adsl nå også.

Lenke til kommentar
Fiber til folket!

 

Hvor mange teknologier og overflødige infrastrukturer skal vi betale for før alle innser at vi alle ender opp med fiber til slutt uansett... . .

Gangen i teknologien går jo sånn uansett da mann. Om det hadde vært slik at man kunne bygge den beste pc'en på 1970-tallet som ville vært best i 100 år, så hadde man selfølgelig gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å binde meg hos mimer, byttet mellom adsl hastigheter i ett sett uten noen problemer. Har nå sdsl, men blir vel byttet til ADSL 2+ når det kommer i drift.

 

Tafjord mimer kan levere raskere og bedre linjer til oss siden de eier utstyret i sentralen og fibernettet (fiber lagt av tafjord kraft). Så de vil nok vær den beste leverandøren i området her uansett.

Det med å vær raskt ute er jo en stor fordel, kaprer flest kunder da.

Lenke til kommentar
Fiber til folket!

 

Hvor mange teknologier og overflødige infrastrukturer skal vi betale for før alle innser at vi alle ender opp med fiber til slutt uansett... . .

Gangen i teknologien går jo sånn uansett da mann. Om det hadde vært slik at man kunne bygge den beste pc'en på 1970-tallet som ville vært best i 100 år, så hadde man selfølgelig gjort det.

Hva kan konkurrere med fiber mener du?

 

Det er lite som hindrer dagens fibertilbydere å gi deg 100mibt begge veier. (eller det gjør dem faktisk viss du inkluderer tv kanalene). Hvor mange år går det før du trenger å oppgradere den linja?

Og når du trenger det så kan du alltid oppgradere den linja 1000 ganger raskere en ei kobber linje.

 

Tele/kommunikasjons-frastrukturen er veldig lite organisert i et fritt marked. Masse overlappinger og fiber og dill dall liggende over alt.

Fiber er som den offentlige veien spør du meg. Hadde vært dumt om det var 15 selskaper som bygget sin egen private vei fram til folks husstander. Uansett hvordan du vrir på det så er det forbrukerene som må betale for skiftende og overlappende teknologier.

Jeg mener fiber er en så suveren og nødvendig teknologi i framtiden at den burde vært offentlig.

 

jaja.. det er bare meg... kan heller diskutere det i de utallige andre trådene om dette...

så sorry for litt OT. :)

Lenke til kommentar
Fiber til folket!

 

Hvor mange teknologier og overflødige infrastrukturer skal vi betale for før alle innser at vi alle ender opp med fiber til slutt uansett... . .

Gangen i teknologien går jo sånn uansett da mann. Om det hadde vært slik at man kunne bygge den beste pc'en på 1970-tallet som ville vært best i 100 år, så hadde man selfølgelig gjort det.

Hva kan konkurrere med fiber mener du?

 

Det er lite som hindrer dagens fibertilbydere å gi deg 100mibt begge veier. (eller det gjør dem faktisk viss du inkluderer tv kanalene). Hvor mange år går det før du trenger å oppgradere den linja?

Og når du trenger det så kan du alltid oppgradere den linja 1000 ganger raskere en ei kobber linje.

 

Tele/kommunikasjons-frastrukturen er veldig lite organisert i et fritt marked. Masse overlappinger og fiber og dill dall liggende over alt.

Fiber er som den offentlige veien spør du meg. Hadde vært dumt om det var 15 selskaper som bygget sin egen private vei fram til folks husstander. Uansett hvordan du vrir på det så er det forbrukerene som må betale for skiftende og overlappende teknologier.

Jeg mener fiber er en så suveren og nødvendig teknologi i framtiden at den burde vært offentlig.

 

jaja.. det er bare meg... kan heller diskutere det i de utallige andre trådene om dette...

så sorry for litt OT. :)

Fiber er desidert best av det vi har i dag, og har størst potensial til videre hastighesøkninger. Men jeg har inntrykk av at de har blitt endel flinkere til å legge fiber når de først graver opp noe. Du må også huske på at å legge kabel er dyrt. Det finnes tonnevis med kobber rundtomkring i norge, derfor blir dette utnyttet istedet for å bygge ny infrastruktur mange steder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Til dere som bor på sunnmøre og får adsl fra mimer, så vil jeg bare informere om at mimer tester ut adsl 2+ nå. Etter planen vil de kunne begynne å levere om ca 1mnd, mer info kommer på Mimer og ADSL.NO

 

*Glede seg*

*gleder meg*

 

har hatt adsl frå mimer 1 år no (dei var dei første som bygde ut adsl her, og eg var sjølvsagt den første som bestilte) og eg kan ikkje klage. håper virkeleg at dei kan kome raskt med gode adsl2+ tilbod.

Lenke til kommentar

Fiber er desidert best av det vi har i dag, og har størst potensial til videre hastighesøkninger. Men jeg har inntrykk av at de har blitt endel flinkere til å legge fiber når de først graver opp noe. Du må også huske på at å legge kabel er dyrt. Det finnes tonnevis med kobber rundtomkring i norge, derfor blir dette utnyttet istedet for å bygge ny infrastruktur mange steder.

 

AtW

Klart det. Noen kommuner har innsett potensialet med fiberen og legger fiber i alle grøfter som av andre grunner må graves uansett. Dette skjer ofte i sammarbeid med det lokale kommunalt eide kraftselskapet.

Sier ikke at vi ikke skal bruke eksisterende kobbernett selvfølgelig. Men det kunne faktisk blitt lagt opp en nasjonal plan som faktisk sa at man la fiber i alle nye grøfter på en god og organisert måte.

Derfor sitter i dag 18000 kunder med 'Lyse pakken''

Og ikke 1.8 millioner kunder.

 

Imens betaler gjerne andre for ISDN, ADSL, ADSL2, kabel TV, paraboler, telefon abbo + andre fremtidige teknologier.

Du aner ikke hvor mye brakk fiber det ligger rundt om i landet her.

 

Det jeg sier er at det er så mange aktører ute å går at det blir inneffektivt enn om det var organsiert og sammkjørt og bestemt at vi skulle hatt et nasjonalt fibernett.

 

Jeg ville mye heller eid mitt eget nett. Og så latt andre komme på gratis og tilby/konkurrere med sine tjenester på _vårt_ nett.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...