Gå til innhold

Drepte tyv, må svi?


Anbefalte innlegg

Den 21. desember 2003, skjøt og drepte Per Arne Steen en biltyv, som stjal faren hans sin bil.

 

I dag fallt dommen, som sier at Steen må sone 2 års fengsel, og betale 471000kr til Biltyvens mor og datter.

 

Resten kan leses her.

 

Er det bare meg som syntes at dommen er helt urettferdig? Når du først er en tyv, da burde du i det minste ha en følelse at du ikke er velkommen blant andres saker. Og når du stjeler, så syntes jeg at du like godt fortjener det skuddet i brystet.

 

Hadde noen stjålet faren mins bil, hadde jeg sikkert gjort det samme.

 

Stol av å kunne si at jeg støtter Per Arne Steen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den 21. desember 2003, skjøt og drepte Per Arne Steen en biltyv, som stjal faren hans sin bil.

 

I dag fallt dommen, som sier at Steen må sone 2 års fengsel, og betale 471000kr til Biltyvens mor og datter.

 

Resten kan leses her.

 

Er det bare meg som syntes at dommen er helt urettferdig? Når du først er en tyv, da burde du i det minste ha en følelse at du ikke er velkommen blant andres saker. Og når du stjeler, så syntes jeg at du like godt fortjener det skuddet i brystet.

 

Hadde noen stjålet faren mins bil, hadde jeg sikkert gjort det samme.

 

Stol av å kunne si at jeg støtter Per Arne Steen.

Fy faen. En simpel rotte er faen ikke verdt 2 år og 471 000 kroner, men på en annen side var det kanskje litt drastisk å drepe tjuvradden. At jeg likevel synes at jævelen fortjente og dø får være noe annet.

 

Med det sosialistiske systemet idag, hvor kriminelle skal vernes fremfor uskyldige, og hvor det ikke engang er lov til å drepe i selvforsvar (fordi det er så synd på den som overfaller deg), kan man vel ikke vente noe annet.

Lenke til kommentar

Hadde han helder fått meldt fra med en gang er det stor sansynlighet for at tyven hadde blitt tatt. Det er vel uten tvil bedre enn å drepe noen. Kriminelle personer fortjener ofte en hel del bank med mer, men man bør klare å styre seg, og la politiet ordne opp. Og folk som klager på at politiet gjør en dårlig jobb, klag heller på politikerne, det er vel de som bestemmer hva politiet skal gjøre.

Lenke til kommentar
Trespassers will be shoot!

Oh yes. Og når siktet på snipern var justert feil for den avstanden og skueddene ikke treffer der de skal er det jo bare uflaks.

 

Og en ting til, hvordan klarer man å motta penger når en kriminell i familien blir drept. Skal man sørge over noe som helst, er det at han var kriminell og ikke at han er død.

Lenke til kommentar
Hadde han helder fått meldt fra med en gang er det stor sansynlighet for at tyven hadde blitt tatt. Det er vel uten tvil bedre enn å drepe noen. Kriminelle personer fortjener ofte en hel del bank med mer, men man bør klare å styre seg, og la politiet ordne opp. Og folk som klager på at politiet gjør en dårlig jobb, klag heller på politikerne, det er vel de som bestemmer hva politiet skal gjøre.

Nå hører det med til akkurat denne historien, at den avdøde og hans venner i lengre tid hadde terrorisert/ rundstjålet nabolaget. Politiet hadde blitt ringt ved flere anledninger, og såvidt jeg kan huske ble de oppringt rett før banditten ble skutt. Husker jeg fortsatt rett, hadde Politiet "ikke mulighet til å rykke ut".

Lenke til kommentar

Alle saker har vel sin individuelle vinkling. Og det kommer ann på om skuddet ble sett på som rent forsvar eller som en sinne-handling/hevn/jakt-på-tyven.

 

Forsvar hvis man føler seg truet, synes jeg det er helt greit å blåse hue av noen. Men hvis tyven var på vei i bilen bort, da virker det litt tett å skyte etter folk med gevær som har dødelige skudd.

 

Men nå vet jeg ingenting om den spontane situasjonen, så kan ikke uttale meg på noe annet enngenerelt om slike situasjoner.

 

Hvis våpen med bedøvelse eller lamming hadde vært mer utbredt, og dødelige våpen vært vanskeligere å få tak i, tror jeg situasjonen ville vært litt bedre. Det ville vært mindre trygt å være tyv i gjenomsnitt, og dermed mindre tyverier, ettersom færre ville kviet seg for å bruke et ikke-dødelig våpen.

 

På en annen side, ville nok tyver kviet seg mindre også for å bruke et slikt våpen selv...

 

 

Karma

Lenke til kommentar
Liv er jo verd mindre enn biler :roll:

Hadde gitt han 15 år... :realmad:

Men dette er en tyv så verdien har blitt betydelig lavere enn 400 høvdinger.

 

Hva skulle man ellers gjøre når tyven knabbet bilen? Latt han stikke av for å så finne ut at onkel blå ikke klarte å finne den stjålne bilen?

 

Alternativt kunne de fulgt etter kødden og ved beste anledning most moral inn i skallen på ham.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Synes dette er en syk sak. Hadde jeg møtt den mannen som skjøt i denne saken, hadde jeg gratulert ham. Allikevel skal man passe seg for å la folket ta slike saker i egne hender. Se f.eks. over havet, der hvor to politimenn ble slått / brent til døde pga. at befolkningen trodde de var pedofile kidnappere. I en slik sak burde hele landsbyen, som var med på dette, henges.

 

PS: Hvis en tyv bryter seg inn hos deg, så skyt ham forfra. Hvis du skyter ham i ryggen kan du ikke si at han virket truende, men det kan du hvis du skyter forfra. Hvilken vei han står, avgjør om du får 2 år i fengsel for å fjerne menneskelig søppel fra jordens overflate eller om du kan gå fri.

Lenke til kommentar
PS: Hvis en tyv bryter seg inn hos deg, så skyt ham forfra. Hvis du skyter ham i ryggen kan du ikke si at han virket truende, men det kan du hvis du skyter forfra. Hvilken vei han står, avgjør om du får 2 år i fengsel for å fjerne menneskelig søppel fra jordens overflate eller om du kan gå fri.

Det skal nok mer til enn som så, for å gå fri.

 

En advokat jeg snakket med sa at for at man skulle regne med å slippe unna med nødverge, burde man ha stått i et hjørne med ryggen mot veggen, uten noen annen vei unna enn gjennom innbruddstyven, hvis man skyter.

 

Det er også en fordel for nødvergepåstanden om tyven er bevæpnet; om man har skutt varselskudd; og om man har en god forklaring på hvordan man har rukket å få tak i et våpen, siden våpen skal oppbevares nedlåst eller i deler.

Lenke til kommentar

Personen som skjøt handlet i nødverge, han trodde at faren hans var i akutt fare og prøvde å skyte for å stoppe bilen, ikke for å drepe tyven. Et av skuddene traff tyven og konsekvensene av dette ble at han døde, derimot berget faren livet.

 

Sammfunnet bør ta på seg ansvaret for at familien som tyven etterlater seg ikke lider pga dette og at de får det bra i ettertid, derimot synnes jeg ikke at en person som forsvarer seg skal bli straffet for det.

 

La oss si at en tyv bryter seg inn hos deg og springer med en øks mot rommet til barna dine, hvordan reagerer du? Ringe politiet? Neppe du griper det du har nærmest og prøver å stoppe mannen, er du smart så kauker du på hjelp mens du gjør dette, men det er få som greier å handle på denne måten, man handler derfor på instinkt ikke planlagt noe som tyven gjorde.

 

Tror nok at personen som drepte den andre angrer resten av sitt liv og kommer til å plages nok som det er, ingen normal person ønsker å ta et annet liv selv i en nødsituasjon.

Lenke til kommentar

Om ikke annet, så fortjener han nesten fengsel for idioti ;)

 

For det første, plaffe løs på sin egen fars bil. Blir jo noen helsikens regninger. Kan jo bare glemme å få igjen på forsikringen.

 

For det andre, hadde han ringt purken så hadde de sikkert fakket fyren.

 

Er vel slikt som skjer når man ser for mye Clint Eastwood filmer.

 

Man kan si hva man vil, man fortjener ikke å bli skutt fordi man stjeler en bil :nei:

 

Han slipper jo ut etter et år allikevel. 5 åringen som sitter igjen uten far blir straffet for resten av livet.

Lenke til kommentar
Forsvar hvis man føler seg truet, synes jeg det er helt greit å blåse hue av noen. Men hvis tyven var på vei i bilen bort, da virker det litt tett å skyte etter folk med gevær som har dødelige skudd.

 

Regner med at du setter denne uttalelsen i sammenheng med denne saken. For ser ikke helt logikken i at om en slår etter deg, så kan du ta frem colten din og blåse hodet av han ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...