Gå til innhold

Drepte tyv, må svi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, så var det ikke hans eiendom, det var farens, såvidt jeg vet.

 

For det andre, så ser jeg ikke hvorfor det man gjorde i det gamle vesten har relevans her.

 

For det tredje så ville han beskyttet eiendommen sin best ved å tilkalle politiet. Ved å skyte på bilen ville han i beste fall skadet sin far sin eiendom. I værste fall ville han drepe noen. Dessverre ble det sistnevnte.

Lenke til kommentar

Han var ingen erfaren skytter, men han prøvde allikavel å skyte hull i ett av dekkene på bilen tyven stjal, slik at han ikke kom seg langt. Men siden han var så elendig til å skyte, så drepte han tyven. Er dette verdt to år? Jeg kaller dette selvforsvar.

 

Til dere som synes at tyven fortjener dette: dere har virkelig et seriøst problem. Du fortjener ikke å dø selv om du stjeler en bil! Greit nok at Saddam, Hitler, Bin Laden og Bush fortjener å dø en pinefull død, men alle disse er folk som har drept tusenvis, for ikke å si millioner av uskyldige mennesker. Men fortjener en person som stjeler en bil å bli drept? Nei!

 

PS: Ja, jeg mener at Bush er minst like ille som Saddam, Hitler og Bin Laden. Men det er en annen diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Forsvar hvis man føler seg truet, synes jeg det er helt greit å blåse hue av noen. Men hvis tyven var på vei i bilen bort, da virker det litt tett å skyte etter folk med gevær som har dødelige skudd.

 

Regner med at du setter denne uttalelsen i sammenheng med denne saken. For ser ikke helt logikken i at om en slår etter deg, så kan du ta frem colten din og blåse hodet av han ;)

Nei selvfølgelig ikke. Men i akutt forsvar kan det ofte være litt vanskelig å balansere det slik at forsvaret står i stil til angrepet.

 

Det er ikke bra, å forvare med dødelig kraft mot et ikke-dødelig angrep, men på få sekunders hendelsesforløp kan det ofte vare vanskeilig å kontrollere bevisst.

Lenke til kommentar

For det første: fyren er dømt for uaktsom drap. Altså er han ikke dømt for å med vilje ha skutt og drept fyren, så om han siktet på dekket er ikke særlig relevant. Han hadde skyttererfaring fra jakt og skiskyting, og alle med litt basic våpenopplæring vet at det ikke er lett å treffe et bevegelig mål på 130m, og skyter man på en bil med et menneske inne i er det en fare for at liv går tapt. Og at siktet er stilt inn på en annen distanse enn 130m burde ikke være relevant; skyter man med et våpen burde man vite dette, spesielt et våpen man sannsynligvis har skutt med før (og av en som tidligere har vært konkurranseskytter).

 

Jeg tror ikke personen kommer til å drepe igjen. Men straffen begrunnes av sterke allmenpreventive grunner. Det SKAL ikke være tillatt å skyte biltyver slik denne mannen gjorde. Jeg har selv hatt drevet litt med bevæpnet vakthold i tiden i militæret, og man skyter ikke med mindre det er MEGET sterke grunner til det, det skal være siste utvei. Det var ikke dette.

Lenke til kommentar
Personen som skjøt handlet i nødverge, han trodde at faren hans var i akutt fare og prøvde å skyte for å stoppe bilen, ikke for å drepe tyven. Et av skuddene traff tyven og konsekvensene av dette ble at han døde, derimot berget faren livet.

Det der er jo bare rent vås. Ivertfall ikke det Politiet konkluderer med at skjedde.

Lenke til kommentar
Men fortjener en person som stjeler en bil å bli drept? Nei!

Jeg synes alle personer som tar andres eiendeler fortjener å bli skutt, uansett hva det er.

Tyverier kan ikke godtas på noen måte og er kun et stort onde i samfunnet.

 

Tenk hvor mye bedre verden hadde vært uten noe kriminalitet...

Lenke til kommentar

Men selv om du har kjøpt produktet i etterkant, så har du stjålet produktet først.

Kanskje biltyven skulle kjøpe bilen i etterkant, derfor burde han som skjøt ha ventet til å se etter om tyven skulle betale i etterkant. Hvis ikke så skulle han ha dratt for å skyte på dekkene...

Tyveri!=drap

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar
Men selv om du har kjøpt produktet i etterkant, så har du stjålet produktet først.

Kanskje biltyven skulle kjøpe bilen i etterkant, derfor burde han som skjøt ha ventet til å se etter om tyven skulle betale i etterkant. Hvis ikke så skulle han ha dratt for å skyte på dekkene...

Tyveri!=drap

Men hadde jeg visst at det var dødsstraff for slikt ville jeg aldri i verden ha lastet ned det i forkant.

Trenger ikke å være så drastisk mht. nedlastning med en gang.

Men hvis man feks. hadde begynt å dele ut bøter på betydelig størrelser (10k NOK++) hyppig hadde nok folk fort sluttet å laste ned ting.

Det samme gjelder for alt som har med slikt tull, hadde tyven visst at det var dødsstraff for å stjele en bil ville han trolig aldri gjort det...

Synes alle straffer for kriminalitet idag er skummelt smålige, selv fartsovertredelser med bil, selv om mange gnåler så fryktelig om det.

Skal man kjøre fort stikker man på en bane, verre er det ikke!

Lenke til kommentar
Men fortjener en person som stjeler en bil å bli drept? Nei!

Jeg synes alle personer som tar andres eiendeler fortjener å bli skutt, uansett hva det er.

Tyverier kan ikke godtas på noen måte og er kun et stort onde i samfunnet.

 

Tenk hvor mye bedre verden hadde vært uten noe kriminalitet...

Ja, for uaktsomt drap er ikke kriminelt. En stjal busskortet mitt med fire klipp, tok å drepte han, jeg. :no:

Lenke til kommentar
Men fortjener en person som stjeler en bil å bli drept? Nei!

Jeg synes alle personer som tar andres eiendeler fortjener å bli skutt, uansett hva det er.

Tyverier kan ikke godtas på noen måte og er kun et stort onde i samfunnet.

 

Tenk hvor mye bedre verden hadde vært uten noe kriminalitet...

Ja, for uaktsomt drap er ikke kriminelt. En stjal busskortet mitt med fire klipp, tok å drepte han, jeg. :no:

Selvsagt er det ikke OK, men da burde det holde og få litt tilsnakk, jeg mener, det er selvforsvar, og han var tross alt en kriminell..

Lenke til kommentar
Den 21. desember 2003, skjøt og drepte Per Arne Steen en biltyv, som stjal faren hans sin bil.

 

I dag fallt dommen, som sier at Steen må sone 2 års fengsel, og betale 471000kr til Biltyvens mor og datter.

Hvorfor skal moren ha penger? Hun lider neppe noe økonomisk tap etter at sin multikriminelle narkomane sønn ble drept. Ikke datteren heller for den saks skyld heller.

Lenke til kommentar
Ja, for uaktsomt drap er ikke kriminelt. En stjal busskortet mitt med fire klipp, tok å drepte han, jeg. :no:

Som sagt, hadde det vært loven hadde det ikke vært uaksomt.

Og hadde det vært loven ville aldri noen våget å stjele busskortet uansett.

Tror tyverier hadde blitt en sjeldenhet temmelig fort om det ble innført dødstraff for det...

Bare jeg som ser det slik?

Lenke til kommentar
Selvsagt er det ikke OK, men da burde det holde og få litt tilsnakk, jeg mener, det er selvforsvar, og han var tross alt en kriminell..

Tilsnakk? Dette er ikke barneskolen hvor en har kastet snøball på en som sa faren hans var sterkere..

 

"han var tross alt en kriminell" Jeg sier heller, det var tross alt et menneske som ble drept. Tror du datteren til den drepte føler tapet noe mindre fordi faren satt i en stjålet bil? Det er ganske så irrelevant om det var en tyv han drepte, reaksjonen står på ingen måte i samsvar med handlingen begått. Og det var _ikke_ selvforsvar, han skjøt på en bil 130m unna.

 

Men pytt-pytt, litt tilsnakk burde gjøre jobben.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...