Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Tja, jeg kan ikke se noe galt i nasjonaleprøver. På vår skole går det rykter om å droppe tentamene og kun ha nasjonale istedenfor. Sånn sett synes jeg det er helt greit.

Det hjelper heller ikke å "skulke" prøvene, vi får brev og stryk da.

 

Vi trenger helt klart bedre lærere, og staten finner jo det ut når de får høre resultatene til prøvene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@JoachimR: Med propaganda fra elevorganisasjonen så mener du vel propaganda fra elevene? Elevorganisasjonen er en demokratisk organisasjon om du ikke viste det.

Vi hadde en dag med informasjon på skolen (i forbindelse med internasjonal uke/OD, de spurte om hvor mange som var medlem av EO, 3 stk tok opp handa, jeg, en kammerat (som jeg fortalte til at alle var kollektivt innmeldt) og en annen av totalt 3-400 elever som var tilstede da.

 

når så få vet at de er medlem en gang vil jeg ikke akkurat kalle det en demokratisk organisasjon (de får også statstøtte pr. medlem selv om så få vet at de er medlem).

 

EO bør gjøres om slik at elever må aktivt melde seg inn selv.

 

Skal ikke si noe om dette er repreesntativt for andre vgs skoler, men slik er det på min skole.

Lenke til kommentar

Betyr ikke så mye for meg om gjennomsnittet i min klasse blir offentliggjort.

 

På min skole driter lærerne i om vi deltar eller ikke, men de som ikke deltar får en nesten lik prøve...Ser da ingen vits i å ikke delta...

 

Oppnår vi noe ved å ikke delta da? Personlig synes jeg det bare er tull å boikotte..

(mine meninger)

Lenke til kommentar
altså som sakt før, det går ikke ut over faglige karakterer om ikke lærerne er mongo. Men da kommer jeg med en hær av foreldre.

Jo, ihvertfall på den skolen jeg går på(ihvertfall i engelsk)

lærerne dine skal ikke ha tilgang til disse prøvene!

bare din rektor og div. på regjeringen elns

For det har elevorganisasjonen sagt!!111oneone1!!! De har alltid rett!!one11!!1111

 

Hold opp nå, det er tross alt lærernee som skal rette dem. Alle har tilgang på resultatene, men ikke kom her og fortell meg at en Clemet skal kunne ringe skolen min og be om Joachims besvarelse i matte. Så enkelt er det ikke vennen.

 

Du har misforstått mildt sagt "en del"..

Lenke til kommentar

Fordelen med nasjonale prøver er internasjonal standardisering av barns læring... heldigvis er høyere utdanning for viktige yrker standardisert for lenge siden. Kunnskapsyrker er nok ikke det, det er jo en god grunn til at folk kaller dem for kvasi-yrker...

 

Nå har globaliseringen inntatt skolesystemet også... og dette synes jeg er bra. De som mener noe annet fordi de frykter dårlige resultater og burde la være å spre sine dårlige gener videre slik at vi får opp snittet her i landet :D

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det virker noe rart om en skole skal karakteriseres som "bra" eller "dårlig" kun basert på elevenes ferdigheter. Skole er vel tross alt mer enn bare teoretisk lærdom - spesielt på ungdomsskolenivå?

 

Uansett er det bra at slike prøver blir tatt. Om de bør offentliggjøres er en annen sak. Tror nok som tidligere påpekt av andre, at de som sitter på pengesekken lettere kan se hvor investeringene bør tas når de har konkrete tall foran seg.

Lenke til kommentar

Jeg er også blant dem som stiller seg kritisk til disse prøvene, for hva er det egentlig resultatene viser?

Utbyttet fra allmenn utdannelsen skal ikke bare være at man blir et konformt og autoritetsfryktende menneske. Flinkhet – karakterer – måler ikke erfaring, samarbeidsevne, forståelse eller intelligens, det måler innsatsvilje i form av pugging. Heller ikke lærerkvaliteten måles gjennom disse prøvene. Som elev ønsker man seg ikke disiplinære pensumdiktaturske lærere, men snarere lærere som oppfordrer en til å tenke selv, til å utfordre, kritisere og til å bli selvstendige mennesker. Skolen skal ikke bare være en arena for kunnskap. Skolen skal være en institusjon der mennesker fra alle sosiale lag, og med allslags bakgrunn samles under samme tak og lærer å respektere og samarbeide med hverandre. Pugging og andre disiplinære læringsmetoder begrenser kraftig denne sosialiseringsdelen.

Karakterer måler heller ikke kvaliteten på skolen ettersom enkelte lærere er snillere en andre etc. i tillegg tar svært få disse prøvene alvorlig. (da jeg hadde disse i 10. klasse fikk vi beskjed om at vi skulle ha en prøve som ikke hadde noe å si på karakterene, og at vi kunne gå når vi ble ferdige. Mange så sitt snitt til å få et langt friminutt og rusa gjennom prøven og ga faen i resultatet.)

 

Mange har også trukket fram viktigheten av disse såkalte basisferdighetene, og jeg betviler ikke at det er vesentlig å kunne lese og skrive. Men står det så dårlig til i Norge som folk vil ha det til? Jeg mener å ha lest at på universitetsnivå hevder norge seg svært godt

Et annet spørsmålstegn er hvordan disse ferdighetene skal forbedres? Det må stimuleres til interesse innenfor disse områdene, snarere en bruk av tvang og pugging. Spørsmålet Clemet bør stille seg er hvordan man kan stimulere til interesse, ikke hvordan man skal få elevene til å holde kjeft å ta notater.

 

okai

Lenke til kommentar
Jeg er også blant dem som stiller seg kritisk til disse prøvene, for hva er det egentlig resultatene viser?

De viser om elevene får det utbytte fra skolen de har krav på, et minimum sådan.

Utbyttet fra allmenn utdannelsen skal ikke bare være at man blir et konformt og autoritetsfryktende menneske. [...]

Dette har vi allerede klart. Om resultatet er noe å skryte av kan diskuteres. De nasjonale testene dreier seg om skolens grunnmisjon, nemlig å lære. Alt det andre kan evt. komme i tillegg.

Mange har også trukket fram viktigheten av disse såkalte basisferdighetene, og jeg betviler ikke at det er vesentlig å kunne lese og skrive. Men står det så dårlig til i Norge som folk vil ha det til? Jeg mener å ha lest at på universitetsnivå hevder norge seg svært godt

Det er fordi de fleste som nå er på universitetet er forskånet for reform 97. Det er heller ingen grunn til å hvile på lauvbærene så lenge vi _vet_ at grunnskolen har et problem.
Et annet spørsmålstegn er hvordan disse ferdighetene skal forbedres? Det må stimuleres til interesse innenfor disse områdene [...]
Skal man løse et problem er første skritt å finne ut akkurat hva som er galt.
okai
Nei!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...