Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Fikk vite i dag at prøvene teller på engelsk karakterene alikevel! :( Jaja.. er ikke verdens undergang, men jeg skjønner faen ikke vitsen med å ha nasjonale prøver uka etter at vi hadde tentamen! Er ikke en heldags prøve som de fleste gir max på bra nok?

 

Hva skal vi med profiler for å forbedre skolene når Norge ikke kommer til å bruke en dritt mer på skole uansett? Har ikke sett noe annet enn kutt og dårligere lærere de siste årene jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk vite i dag at prøvene teller på engelsk karakterene alikevel! :( Jaja.. er ikke verdens undergang, men jeg skjønner faen ikke vitsen med å ha nasjonale prøver uka etter at vi hadde tentamen! Er ikke en heldags prøve som de fleste gir max på bra nok?

 

Hva skal vi med profiler for å forbedre skolene når Norge ikke kommer til å bruke en dritt mer på skole uansett? Har ikke sett noe annet enn kutt og dårligere lærere de siste årene jeg..

Selv om man ikke nødvendgvis skal bruke mer penger på skole, skal vi bruke det vi har mer fornuftig! :)

Lenke til kommentar
Hvordan har de tenkt til å få til det? Bedre lærerer = mer penger?

Bedre fordeling av midlene, slik at man ikke ender med å pusse opp og bygge nye skoler, samtidig som en annen skole mangler bøker. Mest synnlige og lettest for deg å forstå. Men hovedsaklig tenkte jeg på at om man ser at engelskundervisningen på skolen din, så fortjener kanskje ikke læreren lønnen sin..

Lenke til kommentar

Selv om det nok er fristende å lukke øynene og stikke fingrene i ørene når det gjelder den norske skoles totale undergang, er det eneste ansvarlige å overvåke situasjonen - dette kan egentlig bare gjøres vha. nasjonale prøver. Jeg kjenner ikke til detaljene rundt de prøvene det er snakk om her, og det kan godt tenkes at de avvikles dårlig (det er tross alt det norske skolesystemet det er snakk om her), men prinsipielt er det ingenting i veien med anonyme, nasjonalsdekkende prøver. Tvert imot er de et nødvendig verktøy for å observere hvordan skolen gjør det (i vårt tilfelle "oh my god, we're gonna crash!"), slik at en kan foreta opprettende handlinger (i vårt tilfelle "hmm, la oss senke på kravene! Juhu, vi er lure, vi!").

Lenke til kommentar

Som elev i tiende klasse, som i morgen har første nasjonale prøve (engelsk skriftlig), synes jeg myndighetene skal ha ros hittil for god informasjon ut til oss, selv på private skoler som ofte blir noe forbigåt.ø Tydelig at visse andre her ikke har fått samme info, men jeg kan ikke annet enn å si meg fornøyd. Antar prøven i morgen glir greit, og ser ingen grunn til å skulke den..

Lenke til kommentar
Hvordan har de tenkt til å få til det? Bedre lærerer = mer penger?

Bedre fordeling av midlene, slik at man ikke ender med å pusse opp og bygge nye skoler, samtidig som en annen skole mangler bøker. Mest synnlige og lettest for deg å forstå. Men hovedsaklig tenkte jeg på at om man ser at engelskundervisningen på skolen din, så fortjener kanskje ikke læreren lønnen sin..

Og hvis læreren min ikke fortjener den, skal vi bare finne en ny? Tviler på at det bare er å plukke opp en ny lærer på et lite sted som jeg bor!

 

Hvordan kan det bli lik dømming av skolene når det er forskjellige lærere? Vår lærer var på et kurs ang. prøvene og der var det en lærer som ga C1 (ca. 5) på en oppgave der alle de andre ga B1 (ca. 3)

 

Kanskje litt søkt, men hvis læreren er redd for jobben sin kan han jo bare gi hele gjengen topp-karakterer, og så har han jobbe enda et år!

 

Kom til å tenke på en ting.. Hvis vi ikke liker læreren vår, da kan jo bare klassa rotte seg sammen og få stryk hele gjengen.

 

Uansett så er det jo så godt som ingen skoler som kjører nøyaktig samma opplegg, da har jo ikke alle lært det samme. Dvs at noen klasser kan komme dårlig ut fordi de ikke har lært noe om temaet før, men kan masse om andre ting! Det burde heller være standpunkt eller tentamen som ga grunnlag for profilene synes jeg!

 

Edit: var vel ikke alle som hadde engelsk eksamen nei..

Endret av Sloth_lien
Lenke til kommentar

ATI-Radeon: Lade er IKKE et av trondheims bedre eller dyrere strøk. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle Lade slum. Trondheims dyrere strøk er, som du nevner øvre singsaker (Mer før), området rundt Blussuvoll og Strinda, med unntak nedover mot Eberg og strindheim, også enkelte strøk på byåsen holder en god standard og er derfor dyre.

Endret av supereier
Lenke til kommentar
ATI-Radeon: Lade er IKKE et av trondheims bedre eller dyrere strøk. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle Lade slum. Trondheims dyrere strøk er, som du nevner øvre singsaker (Mer før), området rundt Blussuvoll og Strinda, med unntak nedover mot Eberg og strindheim, også enkelte strøk på byåsen holder en god standard og er derfor dyre.

ATI-Radeon har tatt feil i en del andre ting i denne tråden også. Jeg ønsker ham lykke til med "boikotten" i morgen. ;)

Lenke til kommentar

Men hadde noen giddet å fortelle meg hva dette handler om? Hvorfor vil folk boikotte prøvene? Jeg kan se at Elevorganisasjonen (som jo er anti-prøver, anti-karakterer, og anti-læring... uff da, med alle disse anti-ene høres jeg ut som dere-vet-hvem, men greit nok) har lyst til å boikotte dem, men hva for et grunnlag er det de sier det er på?

Lenke til kommentar
Men hadde noen giddet å fortelle meg hva dette handler om? Hvorfor vil folk boikotte prøvene? Jeg kan se at Elevorganisasjonen (som jo er anti-prøver, anti-karakterer, og anti-læring... uff da, med alle disse anti-ene høres jeg ut som dere-vet-hvem, men greit nok) har lyst til å boikotte dem, men hva for et grunnlag er det de sier det er på?

Elevaksjonen mener at dette er en unødvendig prøve, og det mener de om alle prøver

 

I tillegg mener Elevorganisasjonen at Clemet ikke har hørt på dem siden i fjor, da de også boikottet, og derfor vil da ha enda mer boikott i år.

 

Elevorganisasjonen er mot konkurranse blandt skolene, alle skolene bør være like dårlige om du spør dem..

 

Og det er i grunnen grunnlaget, at de ikke tør å ha prøvene sine offentliggjort, i tillegg til at de per def. ikke vil ha prøver...

Lenke til kommentar

Jepp, høres ut som gode gamle EO, det ja.

Deilig å være godt ute av skoleverket, nå gidder jeg ikke bry meg om at det skakkjøres lengre. Håper bare fremtiden vil huske at EO gjorde sin del for å fremskynde det hele.

Jeg hadde et annet syn for bare et halvt år siden, men et semester på universitetet har fått meg til på alvor å se den elendige tilstanden til den norske skole.

Lenke til kommentar
Jepp, høres ut som gode gamle EO, det ja.

Deilig å være godt ute av skoleverket, nå gidder jeg ikke bry meg om at det skakkjøres lengre. Håper bare fremtiden vil huske at EO gjorde sin del for å fremskynde det hele.

Jeg hadde et annet syn for bare et halvt år siden, men et semester på universitetet har fått meg til på alvor å se den elendige tilstanden til den norske skole.

Har kommet et positivt tilskudd i Norsk Gymnasiast Forbund eller noe i den duren, som er et mer høyrevendt alternativ. dessverre skaper de for lite blest..

Lenke til kommentar

Som du nok godt vet, er jeg ikke ute etter et høyrevendt alternativ.

Jeg tror at en sosialdemokratisk skole for alle kan fungere uten å dra alle ned på det samme lave nivået. Kompetanse, organisasjon og penger behøves. Mest av alt de to første.

 

Viktigste idé:

-Fagene opp på internasjonale nivåer. Ja, dette betyr elendige resultater i matte og naturfag - so be it! Det er bedre at de som vil og kan får utfolde seg til det fulle.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Som elev i tiende klasse, som i morgen har første nasjonale prøve (engelsk skriftlig), synes jeg myndighetene skal ha ros hittil for god informasjon ut til oss, selv på private skoler som ofte blir noe forbigåt.ø Tydelig at visse andre her ikke har fått samme info, men jeg kan ikke annet enn å si meg fornøyd. Antar prøven i morgen glir greit, og ser ingen grunn til å skulke den..

Siden du går i tiende klasse har du vel ikke hatt prøven før, og da vet du ikke hvordan den er. I fjor (tiende) fikk vi spørsmål om å lese av tog- og busstabeller. Ironisk nok bor jeg i Tromsø og har aldri lært eller hatt bruk for å lese togtabeller, fordi vi ikke har tog. Vi fikk også et kart over et bibliotek hvor vi skulle finne den korteste veien til en plass. Hva har dette med norsk lesing å gjøre? Ingenting.

 

Jeg tviler ikke på at prøvene skal være ment positivt for elevene, men jeg synes de skulle vært utført på en annen måte. Hvorfor skal yrkesfagelever ha samme prøve som allmenfagelever. De har jo ikke like mye norsk, engelsk og matte som allmenfagklasser har. I fjor hadde tiende og gk akkurat de samme prøvene i norsk. Er det ikke meningen at gk har lært mer enn tiendeklasser? Skal ikke de ha vanskeligere prøver da?

 

Selv om det høres som om jeg er mot nasjonale prøver, så er jeg ikke det. Prøvene er bare godt for den norske skolen. Noen lærere har veldig lett for å gi klassen gode karakterer for at det skal virke som om han/hun er en god lærer. Men på nasjonale prøvene så har lærerne en egen skjema for hvordan de skal rette, og resultatet går kanskje ned i forhold til hvordan det ser ut på karakterene. Da får rektoren vite dette og må gripe inn. Dette fører til at elevene får en bedre lærer. Jeg håper de kommet til å være i framtiden også, men at prøvene skal være mer rettet mot det vi faktisk lærer på skolen.

 

  Men hadde noen giddet å fortelle meg hva dette handler om? Hvorfor vil folk boikotte prøvene? Jeg kan se at Elevorganisasjonen (som jo er anti-prøver, anti-karakterer, og anti-læring... uff da, med alle disse anti-ene høres jeg ut som dere-vet-hvem, men greit nok) har lyst til å boikotte dem, men hva for et grunnlag er det de sier det er på?

Elevorganisasjonen oppfordrer til boikott fordi resultatet av prøvene blir offentilgjort. Det mener at det vil skape A-skoler og B-skoler.

Lenke til kommentar
Elevorganisasjonen oppfordrer til boikott fordi resultatet av prøvene blir offentilgjort. Det mener at det vil skape A-skoler og B-skoler.

 

Heller a og b-skoler, enn hauger av C-skoler..

 

Jeg har sett fjoråretsoppgaver som du nevner ja.. Buss og tog-tabeller er da relativt like?

 

Og avsluttningsvis så har vi i Oslo noe som kalles Oslo-prøver, som er for alle skoler innen for bygrensen, private og offentlige. Der er min erfaring med standariserte prøver.

Lenke til kommentar

Jeg er fryktelig usikker nå. Prøven er i morgen og jeg ligger på vippen mellom å ta eller boikotte. Dersom jeg boikotter så er det fordi jeg mener at vi allerede har et vitnemål og en eksamen å vise til omverden når vi er ferdig på ungdomsskolen. Det blir for dumt å lage en profil om hvor god en elev er på to timer og hvorfor skal vi bruke tid og ressurser på å først ha prøvene for så at lærerne skal rette de. Det blir for dumt.

 

Det som da må sies er at jeg ser poenget med å ha nasjonale prøver. Det er vel for å sjekke hvordan de ulike landene/fylkene/skolene ligger i forhold til hverandre. Og den norske skole er alt for dårlig, men er det ikke andre ting vi kan gjøre for å få det bedre?

 

Som dere ser så virker jeg veldig negativt innstillt til disse prøvene, men jeg er likevel usikker.

Lenke til kommentar

Informasjonen i forkant kan nesten ikke vært verre enn den i fjor. Og jeg er enig, norsk-testen var bare tull. Men hadde GK nasjonale prøver i fjor da?

 

Nasjonale prøver ble enstemmig vedtatt, men da så mange boikottet (wow, et par prosent) mente visse partier at elevene måtte kunne få bestemme selv og gikk mot prøvene. Dette gir selvfølgelig EO enda en dårlig grunn til at man burde boikotte.

Lenke til kommentar
ATI-Radeon: Lade er IKKE et av trondheims bedre eller dyrere strøk. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle Lade slum. Trondheims dyrere strøk er, som du nevner øvre singsaker (Mer før), området rundt Blussuvoll og Strinda, med unntak nedover mot Eberg og strindheim, også enkelte strøk på byåsen holder en god standard og er derfor dyre.

trur du blanner mellom lademoen og lade jeg..

Det er enkelte hus/familier på øvresingsaker som tjener fett, men ikke alle.

kjenner en del fra tr.heim, kan si at ikke alle tjener godt.

 

edit: lade er såppas ettertraktet siden den gode belligenhet (ikke hele lade men div. steder) så prisene på husene stiger dvs. rikere folk kommer til lade. Og jeg kan trygt si at de fleste foreldre i min klasse og klassen som gikk ut tjente bra over gjennomsnitte.

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar
Jeg er fryktelig usikker nå. Prøven er i morgen og jeg ligger på vippen mellom å ta eller boikotte.

Har vært der selv, men etter å ha lest meg til litt informasjon og lest innleggene til JoachimR, har jeg funnet ut at å boikote en slik prøve vil være stikk i strid med hva samfunnet og norske ungdommer fortjener. Vi fortjener en bedre skole og ved å boikotte regjeringensforsøk på å kartlegge skolene, for å igjen å kunne satse på en bedre utdanning, vil være å gjøre deg selv og dine klassekamerater en "bjørnetjeneste".

 

Ikke boikott de nasjonale prøvene. Skap heller en bedre skole ved å fortelle staten hva DU og DINE KAMERATER strever med og hva dere er flinke til. Fortell dem i Oslo hvilke områder vi trenger å satse på.

 

 

 

:thumbup::w00t: Til slutt en liten hyllest til JoachimR, en som vet hva han snakker om!! :thumbs::w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...