Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nasjonale prøver eller ikke nasjonale prøver. Ser ikke poenget i å rope så høyt.

 

Elever vil stort sett alltid protestere mot prøver. Det som teller er at alle kommer over det som kreves (altså godkjent), kan ikke se at nasjonale prøver er til hinder for det.

 

Nå håper jeg bare at man kan få byttet ut en del av lærerne med litt mer entusiastiske og engasjerte lærere, det vi har i dag syntes jeg er for dårlig.

Er få ting som er mer givendes enn å undervise og å engasjere elevene. Virker som om en god del av lærerne er utbrent.

 

Men det var litt off topic, sorry ;)

Lenke til kommentar
Min skole ligger 1-2 karakterer over gjennomsnitte i norge.

Hvilken skole er dette?

Kanskje den trenger en nasjonal prøve for å bevise at dette er sant?

den ligger i tr.heim 4,5 i gjennomsnitt i 10ende klasse, noe mer også nå i det nye semesteret.

Mente hvilken skole. Synes bare å ha sett at du går på lade, og derfor tror jeg bare ikke på det. Kan være alle tølperne er gått ut nå, men en nasjonal prøve hadde jo vært fint å teste ut om dette var sant

Lenke til kommentar
Min skole ligger 1-2 karakterer over gjennomsnitte i norge.

Hvilken skole er dette?

Kanskje den trenger en nasjonal prøve for å bevise at dette er sant?

den ligger i tr.heim 4,5 i gjennomsnitt i 10ende klasse, noe mer også nå i det nye semesteret.

Mente hvilken skole. Synes bare å ha sett at du går på lade, og derfor tror jeg bare ikke på det. Kan være alle tølperne er gått ut nå, men en nasjonal prøve hadde jo vært fint å teste ut om dette var sant

Ja går på lade, lade var i grøfta en gang med elever som brukte dop osv., men nå har den faktisk komme seg. Vi fikk faktisk skryt at vi klarer oss så bra, enn alle de andre eldre klassene klarte seg før.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at dette vil henge ut enkelte skoler... Neste år kommer jo regelen om at bosted teller like mye som karakterer. Noe av vitsen med det er jo at det skal være lettere for de med ikke fullt så gode karakterer å komme inn på samme skoler som elever med gode karakterer. Blande mengden litt. Så ikke alle de med "dårlige" karakterer blir samlet på en skole, og alle de med "gode" karakterer blir samlet på en. De med "dårlige" karakterer drar hverandre bare nedover... Når det blir blandet så kan de hjelpe hverandre med å dra hverandre oppover.

 

Men denne nasjonale prøven gjør jo bare så folk vil spre seg igjen... De med "dårlige" karakterer vil søke på skolene med dårlig snitt, og de med "gode" karakterer vil søke på de med bra snitt. Dessuten så står jo gjennomsnittet til skolene i avisene uansett.

 

Læreren min sier også at denne prøven vil telle litt som karakter. Vet ikke om dette er sant, eller om dette er bare så jeg ikke skal boikotte den.

Lenke til kommentar
Jeg mener også at dette vil henge ut enkelte skoler... Neste år kommer jo regelen om at bosted teller like mye som karakterer. Noe av vitsen med det er jo at det skal være lettere for de med ikke fullt så gode karakterer å komme inn på samme skoler som elever med gode karakterer. Blande mengden litt.

 

Men denne nasjonale prøven gjør jo bare så folk vil spre seg igjen... De med "dårlige" karakterer vil søke på skolene med dårlig snitt, og de med "gode" karakterer vil søke på de med bra snitt. Dessuten så står jo gjennomsnittet til skolene i avisene uansett.

50 % av inntaket skal være bassert på bosted, 50 % på karakterne. Men så har vi oss på private skoler. Foreløpig er det ikke engang noen som klarer å opplyse meg om hvilken sone jeg bor i engang! Fy av meg, det blir bare tull.

 

GJENNINNFØR FRITT SKOLEVALG! MELD DERE INN I UNGE HØYRE OG STØTT FRITT SKOLEVALG!

 

Og apropos deg, min gode kverulant. Lade skole har et gjennomsnitt på nasjonale prøver på 46,8 poeng.. 50 er gjennomsnittet av Norge.. Skolen min ligger nærmere åtti..

Lenke til kommentar

JoachimR, det var de som gikk ut i fjord det.. Vi altså 10ende trinn har aldri tatt prøven.

btw; om prøven også handler om dær du bor, miljøet osv.?? Lade er vell en av de dyreste strøkene i tr.heim tenker jeg, Men øvre singsaker er vell på topp, men jeg sa en av de dyreste..

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar
JoachimR, det var de som gikk ut i fjord det.. Vi altså 10ende trinn har aldri tatt prøven.

btw; om prøven også handler om dær du bor, miljøet osv.?? Lade er vell en av de dyreste strøkene i tr.heim tenker jeg, Men øvre singsaker er vell på topp, men jeg sa en av de dyreste..

Du forteller at skolen din er så fantastisk, men har du noe konkret å vise til? Nei..

 

Hva slags strøk skolen ligger i har ingen verdens ting å si. Midstuen skole ligger midt på Oslo Vest, men ingen foreldre sender frivillig barna sine dit..

Lenke til kommentar
da følger dere ikke det staten mente med nasjonale prøver, nasjonale prøver skal være anonyme for andre folk en rektor og div. folk som jobber i staten. ekskludert lærere.

Kanskje vi ikke gjør det, men prøvene blir uansett levert inn til de som skal ha de.

Skjønner ikke hvorfor det er så mye oppstyr rundt dette, har ingen problemer med dette, slipper jo til og med vanlig undervisning i 90 min! :thumbup:

Gleder meg til engelsk lesetest :p

Lenke til kommentar

Skal ikke si hva jeg mener om høyre... Det er en helt annen diskusjon.

 

Men hvis det blir fritt skolevalg så hadde ikke jeg gjort noe på skolen. Da hadde jeg bare tenkt som så at jeg kommer inn hvor jeg vil uansett, fordi det er fritt skolevalg, og da hadde alle løpt rundt som idioter (satt på spissen). Men sånn som det er nå er at folk må jobbe for å komme dit man vil. Man må vise at man har lært noe for å kunne lære mer!

 

Btw. også en helt annen diskusjon. Off Topic...!

 

50 % av inntaket skal være bassert på bosted, 50 % på karakterne.
Det var det jeg sa, ja.

 

Foreløpig er det ikke engang noen som klarer å opplyse meg om hvilken sone jeg bor i engang! Fy av meg, det blir bare tull.
Ingen vits det. Det kommer ikke før til neste år uansett, men da er jeg helt sikker på at alle får vite det.
Lenke til kommentar
Skal ikke si hva jeg mener om høyre... Det er en helt annen diskusjon.

 

Men hvis det blir fritt skolevalg så hadde ikke jeg gjort noe på skolen. Da hadde jeg bare tenkt som så at jeg kommer inn hvor jeg vil uansett, fordi det er fritt skolevalg, og da hadde alle løpt rundt som idioter (satt på spissen). Men sånn som det er nå er at folk må jobbe for å komme dit man vil. Man må vise at man har lært noe for å kunne lære mer!

 

Btw. også en helt annen diskusjon. Off Topic...!

 

50 % av inntaket skal være bassert på bosted, 50 % på karakterne.
Det var det jeg sa, ja.

 

Foreløpig er det ikke engang noen som klarer å opplyse meg om hvilken sone jeg bor i engang! Fy av meg, det blir bare tull.
Ingen vits det. Det kommer ikke før til neste år uansett, men da er jeg helt sikker på at alle får vite det.

Det systemet er innført for årets opptak jo. I Oslo ihvertfall.. Mot Høyres stemmer.

 

 

Fritt skolevalg er jo nettopp motiverende, fordi det da går på karakterne dine. Det tror jeg du også forstår.

 

jeg sa faktisk at lade lå en gang i grøfta, og vi fikk den opp igjen..

 

Er jo tydeligvis der enda da..

Lenke til kommentar

Hva faen er vitsen med å kaste bort nesten ei hel uke på for å få noen karakterer? Kan jo bare bruke jule-standpunkt? Hvem gidder vel å jobbe hardt på en prøve som ikke teller det grann på karakterene?

 

Hvis skolene i Norge er så dårlig så blir de i hvertfall ikke bedre av å kaste bort verdifulle timer som vi heller kunne brukt på fornuftige ting!

 

Vet ikke om jeg skal ta den eller ikke.. Tror læreren blir sur..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...