Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Noen som nevnte at vi hevdet oss på universitetsnivå her... det hjelper jo lite for dem som ikke går på universitet.

 

Dessuten hjelper dette lite når folk utdanner seg til feil ting. I forelesningen i dag fikk vi presentert en utregning som viste at èn eneste siv.ing-arbeidsplass skapte 10.000 andre arbeidsplasser i gjennomsnitt. Norge trenger mange nye sivilingeniører og vi kan vente oss et arbeidsmarked som vil krangle om å få tak i oss.

 

Bli siv.ing folkens... et nyttig yrke. I samme presentasjon ble det lagt frem tall som viste at 1/3 av sivilingeniører en eller annen gang i løpet av yrkeskarrieren vil bli direktør, de aller fleste vil oppleve å lede store prosjekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nasjonale tester er da en positiv ting. Skal skolevesenet ha muligheten til å ha en test eller to i året der de måler hvordan de forskjellige fylker og skoler ligger an?

Er vi redde for hva disse testene skal avsløre eller er vi bare for late til å ta en ekstra prøve eller to?

Vil ikke dette hjelpe oss å finne feil og mangler på landets mange skoler?

 

Og når jeg først er i gang, la oss fjerne eksamener og alt som kan virke "stressende" på elevene... For det er viktig at de er enda mindre forberedt på stress og ansvar for egen læring og seg selv når de kommer ut i arbeidslivet eller begynner å studere.

 

Hva om vi bare slutter med alt som heter karakterer og måling av elevenes ytelse og gir alle sammen en lapp der det står "vært tilstede" og skolens stempel? Sikker på at dette ville gitt oss bedre resultater og inspirert elevene til å jobbe hardere.

 

Og man må for all del ikke gi elevene som er spesiellt begavet muligheten til å bryne seg på noe mer krevende, da blir de jo bedre enn de andre, og dette er jo diskriminering!

 

Vi ligger allerede alt for langt nede på utdanning internasjonalt i forhold til de mulighetene vi har.

 

Og elever med adferdsproblemer og ikke greier å oppføre seg eller gi skole en liten porsjon oppmerksomhet må vi tvinge til å sitte å forstyrre og ødelegge for de andre elevene som faktisk ønsker å lære noe. Disse må for all del ikke gjøres noe med, de skal jo tross alt ha den samme behandlingen som de andre elevene...

 

Karakterer er til for å måle resultater, noe de etter min mening gjør meget bra. Hvis mine karakterer i Engelsk var veldig dårlige, så kan man betvile min engelskkunnskap. Hvis alle mine karakterer er dårlige, så kan man betvile min vilje til å jobbe på skolen. Hvis en hel klasses karakterer innenfor et fag er dårlige(dette sees best på eksamensresultater), så kan man betvile lærerens evner.

 

Dette kan man se overalt, jeg har flere gode eksempler.

Lenke til kommentar

Nasjonale prøver er rett og slett sløsing av ressurser som kunne blitt tatt i bruk direkte i skolesystemet (økt lærer stab osv.). Og uansett, hvem lærer av prøver som man aldri får se igjen og som tar over 1 år før de blir offentligjort...?

En annen morsom ting er at vi allerede har eksamen o.l., som blir publisert, hva er vitsen med NP (nasjonale prøver) da?

Vel, ikke vet jeg... I allefall et dårlig skalkeskjul for Clemet for å late som om hun gjør noe bra. Men hjelper lite da alle lærere er mer eller mindre skeptiske ovenfor NP og en stor del av dem er direkte imot det.

Lenke til kommentar

Hahaha, NP er det eneste dere har merket av clemets skolepolitikk til nå... du tror vel ikke byråkratiet er så kjapt?

 

Nei det er reform 97 vi begynner å merke effektene fra.. At folk kan skylde på Clemet er helt uforståelig. Hun prøver nettop på å gjøre skolen hardere og holde internasjonal standard.

 

 

Det er den norske enhetsskolen som må ta skylden... sosialistjævlenes tanker om at ingen kan være bedre enn andre har ført til at man _kun_ tilpasser skolen til de svakeste i samfunnet.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Remerser  Skrevet 20/01/2005 : 20:22

  Nasjonale prøver er rett og slett sløsing av ressurser som kunne blitt tatt i bruk direkte i skolesystemet (økt lærer stab osv.).

Men da er det vel kanskje en fordel å vite hvilke områder vi burde forbedre? Er ikke noen vits i å skaffe f.eks flere norsklærere og ressurser innen det faget om det er matte som er det svake punktet til mange elever i en klasse?

Lenke til kommentar
Hahaha, NP er det eneste dere har merket av clemets skolepolitikk til nå... du tror vel ikke byråkratiet er så kjapt?

 

Nei det er reform 97 vi begynner å merke effektene fra.. At folk kan skylde på Clemet er helt uforståelig. Hun prøver nettop på å gjøre skolen hardere og holde internasjonal standard.

 

Jeg vet det, jeg vet så utrolig godt..

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg lest HELE tråden, og irriterer meg som vanlig grønn på de som ikke mener det samme som meg.

 

Jeg er mot nasjonale prøver, helt enkelt. Jeg vet enda ikke om jeg skal boikotte dem, men det byr meg imot å gjennomføre prøven. (Jeg går i tiende, for ordens skyld.)

Det at folk tar i bruk argumenter som at "alle elevene er late, derfor boikotter de", eller begynner å trekke inn enkeltpersoners skrivefeil (det er forresten rapportert), har jeg lite til overs for. Det er et gammelt debattknep å trekke fokus vekk fra saken, og det står gjerne i sammenheng med at man har sluppet opp for argumenter.

 

Jeg kan forsikre dere om at jeg har bedre argumenter/grunner for at jeg ikke vil gjennomføre prøven enn latskap, men det er opp til dere å tro på det. Selvfølgelig, om man har engasjerte elever i en klasse (det er flere av dem enn bare meg i min klasse), så vil det alltid være noen andre som henger seg på og tenker at de har sjansen til å slippe en prøve. Samme med nynorskdebatten, det er mange som rett og slett ikke gidder nynorsk.

 

Men til saken, hvorfor boikotte nasjonale prøver?

 

Jeg synes det er helt greit med nasjonale prøver, det blir IMO omtrent som en eksamen, bare at det ikke teller så mye.

Men jeg kjøper ikke forsikringene til politikerne og utdanningsetaten om at hovedformålet med disse prøvene er å gi den enkelte elev en mer tilpassa opplæring. Det kan høres fint ut på papiret, men i realiteten er dette noe som ihvertfall ikke min skole har penger til å gjennomføre. Jeg har for eksempel en god kamerat som sliter med både dysleksi og dyskalkuli, og det er ikke mye tilpasset opplæring for hans del (han blir tatt ut i spesialklasse i noen mattetimer, men det kunne definitivt vært gjort mye bedre om man hadde midler til det). Og det fører oss videre til budsjettdebatter og greier, som vi ikke tar her. Men jeg støtter ikke Høyres skolepolitikk, for å si det sånn.

 

Jeg tror hovedformålet med nasjonale prøver er å skape rankinglister, som bidrar til dannelsen av A- og B-skoler, og som igjen fører til at de med gode karakterer blir skremt fra å starte på skoler med dårlig rykte (ikke at det ryktet trenger å stemme, men etter hvert vil det jo det), bare fordi de har hørt at det er sånn og sånn. Dette vil igjen føre til at flere velger privatskoler, og vi får samme tendens som i USA (er ikke ekspert på dette, men jeg har forstått det som at overklassen går på egne skoler med bedre lærere, fordi de har råd til det). Og dette vil jo tjene dem som er for privatisering, noe jeg har forstått det som at Høyre er.

 

Hvis jeg hadde vært en utprega egoist, så kunne jeg jo latt være å bry meg om dette, fordi jeg har såpass gode karakterer at jeg kommer inn på den VGSen jeg vil uansett.

Men jeg prøver nå en gang å være litt solidarisk, og tenker på de av mine medelever som får et dårligere utdanningssystem på grunn av det.

 

 

Så jeg synes altså at nasjonale prøver i prinsippet er en helt grei add-on i skolen, men ikke med offentligjjøring av lister. Boikott er jeg dog ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Jeg har for eksempel en god kamerat som sliter med både dysleksi og dyskalkuli, og det er ikke mye tilpasset opplæring for hans del

 

Jeg tror hovedformålet med nasjonale prøver er å skape rankinglister, som bidrar til dannelsen av A- og B-skoler, og som igjen fører til at de med gode karakterer blir skremt fra å starte på skoler med dårlig rykte

 

Hvis jeg forstår deg riktig så er du for tilrettelegging av opplæringen, men kun for de dumme? de smarte skal tvinges til å holde gjennomsnittlig nivå? huff og huff

Lenke til kommentar

Boikotting imot alle prøver burde være uaktuelt for enhver, men en symbolsk boikott av en prøve, elevorganisasjonen er vel bak at man skal boikotte norsk-prøven bude få stortinget til å reagere.

Og en internasjonalisering er det siste vi trenger, det vi trenger er noe så enkelt som en god skole. Intet mer, eller mindre.

Selv mener jeg internasjonalisering er feil retning å gå. Vær heller sær, ha gode ideer, (som fks. Finland), og stå på det.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke noe i mot nasjonale prøver, en prøve esktra, er en esktra sjanse til å vise hva man er god for.

Hensikten med prøvene er vel å kartlegge hvordan norske elever gjør det på skolen, og når undersøkelser viser at Norge er et av eurpoas dårligste land i matte/n&m, da er det på tide å gjøre noe!

Kartleging er et steg i riktig retning mener jeg, da får man se hva som må gjøres bedre og hvilke skoler som sliter + hva de sliter med.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg riktig så er du for tilrettelegging av opplæringen, men kun for de dumme? de smarte skal tvinges til å holde gjennomsnittlig nivå? huff og huff

Nei, du forstår meg ikke riktig. Jeg er jo for tilrettelegging for alle, men det er snakk om prioritering. De som har det vanskelig på skolen, grunnet det ene eller det andre (de er ikke nødvendigvis dumme, men det driter vel du i), burde prioriteres høyere enn de som har et godt utgangspunkt. Og nei, vi har ikke nok penger til å tilrettelegge for alle.

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til å offentliggjøre slike resultater, av samme grunn som det Wizendraw nevnte.

 

Det jeg derimot er veldig for, er det at alle skoler får samme prøve. Dermed er det sikrere at elevene lærer det samme, og at karaktersettingen blir mer rettferdig. Slik at ikke en 4 på en skole ville vært en 5 på en annen.

Lenke til kommentar

Elever over hele landet planlegger aksjon mot nasjonale prøver. Du har nå muligheten til å velte Clemets urettferdige prøver og rangeringssystem. Lever en blank prøve på aksjonsdagen - det eneste du gjør er å skrive navnet ditt på prøven. Slik blir resultetene verdiløse.

 

Les Dette for mer svar om hva som er loveilg i denne typen boikott...

 

Personlig mener jeg at elever bør boikotte prøvene :w00t:

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til å offentliggjøre slike resultater, av samme grunn som det Wizendraw nevnte.

 

Det jeg derimot er veldig for, er det at alle skoler får samme prøve. Dermed er det sikrere at elevene lærer det samme, og at karaktersettingen blir mer rettferdig. Slik at ikke en 4 på en skole ville vært en 5 på en annen.

Under disse prøvene blir det heller ikke gitt karakterer som 4 og 5, men i stedet blir elevene stemplet med tegn som C1 til A1 som defineres på disse måtene..

 

Og halvparten tenker at når de får en A1 (kan gjenkjenne noen enkle ord, fraser og setninger om nære og konkrete ting med støtte i bilder.) at: dette var ikke så dårlig nei--- men det viser seg at dette tegnet: A1 som en karakter på 1--- :hmm:

 

Og hvis de vil ha: C1 må du ikke bare være bedre en læreren din men professor i faget-- :thumbup: det er det nok mange skolebarn som kan oppnå--

 

Men jeg lurer på en ting, og det er om det er noe pensum på prøvene`?

Endret av Even89
Lenke til kommentar

Blir bare dumt når folk begynner å angripe Clemet for at hun ikke prøver å lage skolen bedre, men at hennes hensikt er å lage A- og B-skoler. Nei, da er det bare å gi opp og komme med rovolusjonen. Våre folkevalgte prøver ikke å lage det best for oss nei.

 

Nasjonale prøver er en god ide. For å kartlegge nivået i Norge må man ha helt like prøver. Men at dette resultatet skal offentliggjøres for allmenheten er jeg imot. Men jeg tror likevel ikke at det vil skape A- og B-skoler. For slik er det allerede.

 

EO's eneste gode argument for boikott og fjerning av de nasjonale prøvene er (i mine øyne) dette med offentliggjøring av resultatene. Ellers er det ikke mer. De får med seg en haug med elever som ser en mulighet for å slippe noen prøver. Selvfølgelig følger de dem da. Men hva er det egentlig godt for?

 

 

A1-c2-karakterene gjelder forresten bare engelsk. At noen i 10. får A1 nekter jeg å tro. Da beviser disse prøvene at noe må gjøres i alle fall.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...