Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Konklusjonen nå etter å ha testet begge løsningene, er at den passive kjøleren er god nok dersom man har god airflow i kabinettet.

 

Hvordan gjennomstrømning har du i ditt kabinett som du synes holder?

Jeg tenkte å prøve meg med et Thermaltake SViking kabinett som har en 12cm vifte foran og bak.Skal ha Winchester 3500 cpu så den lager vel ikke så mye varme i kabinettet.Ellers vil OZC Modstreampoweret med sin 12 cm vifte også dra ut en del luft.Har du sjekket ribben ved overklokking?Har en tempføler jeg skal prøve å sette under.

Takk for tipsene forresten. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger en 12cm vifte ved HDD-racket. Denne blåste mot den passive kjøleren.

Men det kabinettet ditt med 2 stk 12cm vifter og en OZS 12cm PSUvifte som drar ut luft kan jeg ikke drømme om at dette blir noe problem. Dette må da flytte på luften.

Ellers så klokket jeg en 3500+@2,6 med den passive kjøleren uten noen høye tempraturer. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt dette med SLI. Mulig det lager mer stress på chipsettet. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg skal sette inn et POV GT6600 i første omgang men ser ikke bort fra å kjøre SLI om et års tid.Vet ikke hvor mye varme den lager,men med to så blir det vel kanskje litt risky og ikke følge med på tempen?

Hvis jeg nå får denne tempføleren på plass så kan jeg jo sjekke hvordan utviklingen blir men jeg vet ikke hva slags temp som er gunstig på hovedkortchipen.

Føleren er vel ca 1mm tykk,noen forslag til hvordan føleren burde plasseres uten å ødlegge kjøleribbenes virkning ved kontaktflaten til chipen?

Ellers så lurer jeg også på hvordan jeg skal montere Zalman passiv,leste om noen som strevde med dette.Skal den skrues på eller vries fast på skruene med noen hemper på en slags måte?

Får hovedkortet på mandag eller tirsdag så det hadde vært greit å vite dette før jeg satte hovedkortet i kabinettet.

Hvis noen kan gi meg en liten oppskrift på forhånd så hadde det kommet godt med. :hmm:

Lenke til kommentar

Selveste nforce4-chipen er ikke større en ca 1x1cm. Du kan lime tempføleren på undersiden av kjøleren tett ved siden av chipen. Du må ikke legge den mellom kjøleren og chipsettet da dette vil ødelegge kontakten mellom disse og varmeledningen blir dårlig.

Nå er det en probe på dette HK som overvåker tempen, men vil du ha en ekstra.

 

Ellers er fjerning av chipvifte gjort på et øyeblikk. Den er festet med to fjærbelastete plastpinner som går gjennom HK med mothaker. Du klemmer bare disse mothakene sammen og drar viften løs. Zalman-kjøleren festes med samme prinsippet mens Swifthec-kjøleren har skruefeste.

Det følger bra montasjeanvisning med.

Lenke til kommentar

Ok,det høres bra ut.

Har en føler under cpu som viser litt høyere varme enn den orginale føleren på mitt gamle hovedkort.

Regner med at dette også kan skje i dette tilfellet med chipset.Men det er sikkert ikke noe bry seg om da det kanskje bare er snakk om 3-5C?

Det hadde vært greit å finne ut maks temraturen av hva chipen tåler slik at den ikke blir ødelagt.

Kanskje dumt å sette inn Zalman passiv før jeg vet om hovedkortet fungerer slik at jeg ikke mister garantien. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på å kvitte meg med denne illsinte vepsen av en vifte på chipsettet og bytte ut med en stille zalman i stedet.

 

I den forbindelse så lurer jeg på om MB tempraturen i probe programmet er temp på chipset eller kommer denne tempen fra en annen plass på kortet?

Lenke til kommentar

Jeg har også funnet en løsning for mitt hovedkort som tilsynelatende fungerer utmerket. Jeg erstattet "vepsen" med en Papst 40x40mm vifte. Jeg er bare litt bekymret for det store hulrommet som har oppstått i den orginale kjøleribben, siden jeg fortsatt bruker den. Hulrommet utgjør jo en nokså stor luke mellom flaten av ribben og viften da?

 

Spm. 1: Kan dette hulmrommet ha noen konsekvenser for kjøleeffekten?

 

Spm. 2: Finnes kjølepasta mellom ribben og chipen? Er det i så fall farlig å bevege kjøleribben frem og tilbake noe, slik jeg gjorde når jeg skrudde i skruene for viftens fester. Forstyrrer dette pastamateiralet?

 

Jeg har ingen temperaturmåler for chipen så det er grunnen til at jeg uroer meg over disse forholdene.

 

Det ble noe mange spm. her, håper noen gidder å svare :p

 

Tempene mine er:

Idle: 30 CPU og 29-30 MB

Load (World of Warcraft, Everquest2): 38-40 CPU og 33 MB.

 

CPU'en virker litt "høy" kanskje, bruker kun stock løsning på den.

Ellers blåser en 80mm vifte direkte i retning chipen og viften.

Kabinettet er en Temjin 6 modell (lekkert :) ).

Endret av shoeila
Lenke til kommentar

Betryggende å høre.

Har nå kjørt maskinen med og uten nokså belastende load siden i går og for å få en liten indikasjon på hvordan chipen takler de nye "forholdene" kjørte jeg 3D mark for litt siden. Scoret var identisk med hva jeg fikk før jeg monterte den nye viften, faktisk noe bedre (men dette regner jeg med er fullstendig tilfeldig og utslag av mindre variasjoner mhp. testforhold).

 

Med andre ord: Anbefaler derfor denne løsningen. Papst viften gis :thumbup: .

 

Håper også lese mer fra hva dere andre erfarer med passive løsninger som Zalman. Det var jo egentlig den jeg hadde i tankene i utgangspunktet! Virker kanskje som jeg alikevel bør slå meg til ro med den meget stillegående løsningen jeg bruker nå :hmm:

Endret av shoeila
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå fått slengt inn den passive zalman ribba og dette fungerer.

 

Problemet er jo bare at den også vil stå i veien når jeg får det faktiske 6800GT kortet mitt (har et MSI kort her nå..) slik at jeg kan få installert NVsilenceren.. da må pinner kuttes og jeg føler vel strengt tatt ikke at den lille alu ribba med 50% av pinnene er pålitelig ;)

 

Såh, tror fortsatt jeg skal gå for min originale plan; Swiftech kjøler som går under baufilen.

 

Må bare få tak i en, komplett er jo utsolgt.. handle fra microplex koster fort mer enn det smaker og ingen andre har på lager?

 

Tar gjerne imot tips om noen som har disse inne..:)

Lenke til kommentar
da må pinner kuttes og jeg føler vel strengt tatt ikke at den lille alu ribba med 50% av pinnene er pålitelig ;)

Kan du ikke bare teste, da? Eller får du brukt den et annet sted? Hvis ikke er det jo ingenting å miste. Husk at med Silenceren vil vel vifta stå og suge inn lufta rett over chipsettkjøleren, så helt passiv blir den vel ikke...

Lenke til kommentar
da må pinner kuttes og jeg føler vel strengt tatt ikke at den lille alu ribba med 50% av pinnene er pålitelig ;)

Kan du ikke bare teste, da? Eller får du brukt den et annet sted? Hvis ikke er det jo ingenting å miste. Husk at med Silenceren vil vel vifta stå og suge inn lufta rett over chipsettkjøleren, så helt passiv blir den vel ikke...

Per i dag blir den heller ikke helt passiv i mitt oppsett; en nexus 92mm blåser mer eller mindre direkte inn på den.

 

Problemet er jo bare at den er rimelig varm per i dag, med 50% mindre kjøleområde kan den ikke akkurat bli noe kaldere.

 

Er fullt mulig det vil fungere helt fint, jeg tror strengt tatt den originale kjøleren er en slags dårlig spøk.. den har jo knapt noen finner i det hele tatt og viften flytter knapt luft.

 

Og joda, har andre steder jeg kan bruke den Zalman saken men den koster jo knapt noe som helst så det er ikke noen stor bekymring.. er heller det at jeg må ta ut hoverkortet atter en gang og så ENDA en gang når jeg finner en swiftech :)

Lenke til kommentar
er heller det at jeg må ta ut hoverkortet atter en gang og så ENDA en gang når jeg finner en swiftech :)

Ja, tenker på det samme jeg også. Jeg skal snart sette på den Revoltec kjøleren jeg linket til tidligere i tråden, og jeg gleder meg ikke til alt monteringsarbeidet. :nei: Men det blir spennende å se hvordan det funker, selv om jeg må vente en stund før jeg kan få meg VGA Silencer (har 6600GT, og Silencer til den skal komme til Norge feb/mars). Mulig jeg tester med heatpipekjølingen min i mellomtiden. :yes:

Lenke til kommentar

Med Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort

Chipsetikjøler , Swiftech m/vifte MCX159A

CPU-Kjøler Swiftech MCX6400-V med papst 26db 58^3/time vifte

 

skjermkort: Asus AX800XT 256MB GDDR3 PCI-E

 

Vil Ati Silencer 4 (compatible with ATI X800 (R420) )

passe til det overnevnte ? Kolliderer noe osv ?

(f.eks med chipsetkjøler eller vil det gå greit ? )

Den orginale vifta som er med skjermkortet går akkurat.

Lenke til kommentar
spetter:

Både på side 3 og 7 i denne tråden kan du se bilder av alternative kjøleløsninger. De vil begge kolidere med VGA Silenceren, siden den er over 20cm lang. Altså må det litt :dremel: til.

Ok. Da får jeg nok pirke og holde på ved første fridag (helg)

 

Må nok da også skru av chipset vifta og sku den lengst bort som mulig i skru skli festet sitt osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...