Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert Asus A8N Deluxe en stund nå, men dette høres jo ganske utrolig ut da :(. 8500 RPM på en Northbridge kjøler? Trodde da ærlig talt at Asus var kjent for å levere hovedkort med passiv kjøler? De små viftene på Northbridge på 40mm er kjent for å støye mer og mer etter hvert som det blir litt slitasje og støv osv så 8500 rpm høres ganske ille ut i utgangspunktet.

 

Jaja får begynne å se etter et annet alternativ da :/

 

/steinih :)

Endret av steinih
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg monterte zalman heatpipekjøler på skjermkortet, og jeg tviler på at zalmans passive chipsetjkøler får plass under der nå. Jeg får chipsetkjøleren i posten på mandag, så jeg får vel teste da (kostet 29,- på itbutikken, så det er ikke noe stort tap).

Mulig du må til å kappe av noen av de stengene på chipsetkjølern for å komme under. Ta bilder hvis du får det til, 'a... :thumbup:

 

Hvor mye tok forresten itbutikken i frakt for den kjølern?

Som sagt, jeg har fått det til på min, måtte sette chipsetkjøleren slik at skjermkortkjøleren får plass der hvor to rader med ribber har blitt fjernet fra chipsetkjøleren.

 

Slik:

 

 

XX <- skjermkort

XX

XX ||||

XX ||||

_|||||||_ <- chipsetkjøler

------

^ selve chip'en, som dere ser av illustrasjonen må kjøleribba stå helt på kanten av chip'en.

 

 

Edit: Hersens ASCII-grafikk.. :)

Endret av jornt
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg byttet ut kjøleren med Zalman ZM-NB47J. For det første så synes jeg det var mer enn vanskelig å fjerne originalviften. Først så måtte jeg demontere hele maskinen, for så å ta ut hovedkortet. Deretter måtte jeg bruke baufil på festene. :thumbdown: Etter at jeg da hadde fått den av, så fjernet jeg det som lå på av kjølepasta, og la på min egen Arctic Silver 5. Et tynt lite lag. Deretter satte jeg på kjøleren. Litt krunglete å feste den også (måtte justere festene en del). Jeg koblet deretter alt sammen opp og satte inn hovedkortet Jeg satte også på to ekstra 92 mm vifter. To av viftene i kabinettet peker nå rett mot hovedkortet. De sitter i sidedøren. En av disse blåser rett på chipset kjøleren. :thumbup:

 

Til nå så har jeg ikke hatt noen problemer med stabilitet. Alt fungerer utmerket. Systemet er faktisk kjøligere enn tidligere, sannsynligvis pga de ekstra viftene. Støynivået har sunket betraktelig. Synes ikke maskinen bråker så mye nå, selvom jeg har Xfx Geforce 6800. Det var forresten ingen problemer å feste dette kortet ved siden av Zalman kjøleren.

 

Håper dette gir dere litt informasjon om prosessen. Litt plundrete, men vel verdt det!

 

Ps. Har ikke overklokket mer enn 10% ennå, men jeg skal teste mer utover kvelden. Har dere spørsmål, så er det bare å fyre løs. :yes:

Endret av Jc-g
Lenke til kommentar

Det var ikke nødvendig å file av festene på den gamle vifta :)

 

Dety holder å klemme sammen festet på baksiden og trykke det inn, da er den gamle vifta hel gog kan settes tilbake ved eventuelt reklamasjoner senere.

 

mvh

Rolf

Endret av rolfik
Lenke til kommentar
Det var ikke nødvendig å file av festene på den gamle vifta :)

 

Dety holder å klemme sammen festet på baksiden og trykke det inn, da er den gamle vifta hel gog kan settes tilbake ved eventuelt reklamasjoner senere.

 

mvh

Rolf

Prøvde det, men det var umulig å klemme dem inn og presse dem ut. (Kanskje de var defekte ;) ) Uansett lurt å ta vare på original viften. Greit å ha hvis noe skulle skjere seg. Regner med at det ikke er umulig å få tak i slike festeskruer hvis det skulle være behov for det..

Lenke til kommentar

HVOR får man tak i slike festeskruer da? Kjøpte passiv chipsetkjøler fra Zalman, men klarte å montere denne feil vei i første omgang. Oppdaget ikke dette før hele maskinen var satt sammen igjen og i frustrasjon over dette klarte jeg å knekke begge festeskruene. :nei:

 

Nå kjører jeg uten noen som helst kjøling på chipset og dette går faktisk bra. Men føler at dette ikke er lurt i lengden. Faktisk såpass nervøs at jeg føler for å kjøpe det i morgen :whistle:

 

Et lite tilleggsspørsmål; tar et 6800GT like stor plass som et Ti4400? Det gamle kortet mitt er jo ganske enormt.

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
HVOR får man tak i slike festeskruer da? Kjøpte passiv chipsetkjøler fra Zalman, men klarte å montere denne feil vei i første omgang. Oppdaget ikke dette før hele maskinen var satt sammen igjen og i frustrasjon over dette klarte jeg å knekke begge festeskruene. :nei:

 

Nå kjører jeg uten noen som helst kjøling på chipset og dette går faktisk bra. Men føler at dette ikke er lurt i lengden. Faktisk såpass nervøs at jeg føler for å kjøpe det i morgen :whistle:

wooops...Drøyt at det fungerer å kjøre uten kjøler.. Du kan jo prøve å kjøpe festeskruer på datakjeden hvis du bor i nærheten av en storby som oslo eller bergen..

Lenke til kommentar
HVOR får man tak i slike festeskruer da? Kjøpte passiv chipsetkjøler fra Zalman, men klarte å montere denne feil vei i første omgang. Oppdaget ikke dette før hele maskinen var satt sammen igjen og i frustrasjon over dette klarte jeg å knekke begge festeskruene.  :nei:

 

Nå kjører jeg uten noen som helst kjøling på chipset og dette går faktisk bra. Men føler at dette ikke er lurt i lengden. Faktisk såpass nervøs at jeg føler for å kjøpe det i morgen  :whistle:

wooops...Drøyt at det fungerer å kjøre uten kjøler.. Du kan jo prøve å kjøpe festeskruer på datakjeden hvis du bor i nærheten av en storby som oslo eller bergen..

Hehe, har spelt i flere timer uten at noe har skjedd...men er vel ikke lurt i lengden.

Lenke til kommentar

Tror ikke det så lur å kjøre uten kjøler.

Dette chipsette blir ganske varmt, du kan prøve å kjenne på det.

Jeg er bra sikker på at du nesten vil brenne deg. :huh:

 

Legger ved bilde av Swiftech chipsetkjøler sammen med Zalman VF700 GPU-kjøler.

Som man ser trenger man ikke å gjøre noe med GPU-kjøleren. Det blir plass, med 5mm margin. :thumbup:

post-24-1106344841_thumb.jpg

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Til sist et bilde av min nye kjøleløsning på dette hovedkortet.

Benyttet Zalman CPU-kjøler 7000B Cu, Swiftech chipsetkjøler og Zalman GPU-kjøler, VF700-AlCu.

 

Det var liten forskjell i temp. på HK mellom den passive Zalman- kjøleren (38˚C) og Swiftech-kjøleren m/vifte(35˚C).

Konklusjonen nå etter å ha testet begge løsningene, er at den passive kjøleren er god nok dersom man har god airflow i kabinettet.

 

Benytter man seg av en Zalman GPU-kjøler vil denne generere bra luftstrøm rundt en passiv kjøler pga at plasseringen er så nærme. For øvrig en meget bra skjermkortkjøler, lydløs(5V) og kjøler kortet fantastisk bra (6600gt @563/1200).

 

Slik ble det til slutt, nå er jeg fornøyd. :fun::fun:

Ytelse men stille.

post-24-1106347196_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...