Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hastesak!

 

Jeg driver og prøver å få av den hersens Northbridge-kjøleren, men de plastboltene som holder den fast sitter noe så inni granskauen hardt fast til hovedkortet. Det er mulig jeg gjør noe helt feil her?

 

Må jeg ta ut hele hovedkortet og dytte fra baksiden eller kan man dra boltene ut fra fremsiden slik jeg prøver (uten hell) på nå?

 

Kort sagt; hvordan i faen får jeg av den **** vifta!?!!?

Lenke til kommentar
Hastesak!

 

Jeg driver og prøver å få av den hersens Northbridge-kjøleren, men de plastboltene som holder den fast sitter noe så inni granskauen hardt fast til hovedkortet. Det er mulig jeg gjør noe helt feil her?

 

Må jeg ta ut hele hovedkortet og dytte fra baksiden eller kan man dra boltene ut fra fremsiden slik jeg prøver (uten hell) på nå?

 

Kort sagt; hvordan i faen får jeg av den **** vifta!?!!?

Du må klemme de sammen fra hovekortets baksiden samtidig som du dytter de ut

Lenke til kommentar
Ellers er fjerning av chipvifte gjort på et øyeblikk. Den er festet med to fjærbelastete plastpinner som går gjennom HK med mothaker. Du klemmer bare disse mothakene sammen og drar viften løs. Zalman-kjøleren festes med samme prinsippet mens Swifthec-kjøleren har skruefeste.

Det følger bra montasjeanvisning med.

Du må ut med hovedkortet for å få av denne viften.

Evt. klippe av plastpinnene.

Lenke til kommentar

Takk for info folkens.

 

Hjelpes, det her blir mer arbeid enn jeg først hadde sett for meg. God damn. Må faktisk demontere absolutt alt, får f.eks. ikke ut hovedkortet uten å ta ut hele strømforsyningen, og har en Zalman CNPS7000-vifte som antageligvis også må av. Blæææææ.

 

Hva om jeg klipper av toppene og dytter de ned? Hah. Det skal jeg jammenmeg prøve.

Lenke til kommentar

Nå er jeg nesten ferdig. Venter bare på at fattern skal scanne inn og maile oversikten over pinnene på usb-kontaktene (hovedkortmanualen ligger selvfølgelig igjen hjemme). Lederne til USB-utgangene på frontpanelet spratt i alle retninger da jeg dro de ut gitt...

 

ASUS har vel kanskje manualen liggende på nettet også, men fattern er vel langt på vei med scanning, så han får vel heller bite i det sure eplet.

 

Er litt redd for at jeg skadet chipsettet i det jeg prøvde å få av djevelskapen, men får håpe at det gikk bra.

 

ASUS har forresten verdens mest elendige påklining av goop også. Makan til søl. Ikke at det ble så fantastisk med goopen min, men den var da i det minste kjernen den da, og ikke rundt....

Lenke til kommentar

Jessssss, up and running!

 

Jeg satte alle interne vifter på max, og alle kabinettviftene på minimum, tror det skal holde, jeg får følge litt med. Skal selvfølgelig rapportere om det går bra eller ei.

 

Jeg kjører forresten et 6800GT, og det er temmelig god plass (vi snakker kanskje 1mm eller mer). "Problemet" er at ribben sitter klint inntil der kjøleren til GPU spyr ut den varme luften. Det positive er at da står det i alle fall aldri luft stille ved kjøleren. Det negative er jo at luften har en viss temp. Nå som jeg satte GPU-kjøleren på full peis vil jeg regne med at luften ikke er altfor ille i alle fall.

 

Et problem dog. BIOS klager hver gang jeg starter opp. Den mener at det er krise: CPU-viften sitter ikke i!!

 

Går jeg inn i BIOS ser jeg heller ikke hvor fort de ulike viftene går, alt står på null nå.

 

Er jeg nødt til å sette en kabinettvifte der chipsettvifta satt for å få BIOS til å holde fred, eller finnes det en enklere metode?

Lenke til kommentar

Joda, vel og bra det, men den dama som klager er jo infernalsk irriterende. Jeg vet jeg kan slå av den også, men vil helst ikke gjøre det (kjedelig om det faktisk skjer noe da, jeg kommer ikke inn i BIOS og dama holder kjeft...)

 

Hva med å sette en av kabinettviftene dit chipsettvifta var?

Lenke til kommentar
Joda, vel og bra det, men den dama som klager er jo infernalsk irriterende. Jeg vet jeg kan slå av den også, men vil helst ikke gjøre det (kjedelig om det faktisk skjer noe da, jeg kommer ikke inn i BIOS og dama holder kjeft...)

 

Hva med å sette en av kabinettviftene dit chipsettvifta var?

Du kan installere et program som er på cden for å bestemme hvilken stemmer du vil ha/ikke ha. -Tror også du kan bytte ut lydene osv (med f.eks morra di *knis knis* )

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd PCn min en stund nå med den orginale chipsetvifta,når PCn brukes til surfing og mindre krevende oppgaver så kan jeg nesten ikke merke noen varme eller støy fra kabinettet.Fikk lyst til å spille litt UT2004 her en kveld og PCn ble en helt annen.Det støyet mye mer under spilling,sikkert fra chipsetvifta og skjermkortet og jeg kunne merke at luften ut fra kabinettet ble betraktelig varmere,også kabinettet.

Jeg bare lurer på hvor effektiv en passiv Zalman Northbridge kjøler vil bli hvis man spiller mye med PCn?Har kjøpt inn en men ennå ikke satt den på plass.

Ellers har jeg god luftgjennomstrømning i kabinettet med en 12 cm vifte foran og bak i tillegg til et power som suger ut mye luft.Har POV GT6600 skjermkort og vurderer og kjøre SLI etterhvert.

PCn ble jo rene monstret etter et par timers spilling,støynivået gikk opp betraktelig sammen med økt varme.Min Whinchester 3500 var oppe i 46C,vaneligvis ligger den på ca 33C.

Så spørsmålet er om den passive chipsetkjøleren vil være nok hvis man spiller en del og eventuel begynner å kjøre SLI?

Lenke til kommentar

Har ett par spørsmål.

 

Jeg vil også gjerne bli kvitt kjøleren, og ser at den Zalman kjøleren passer. Men tenkte kanskje at den kanskje ble i veien når neste ATI skjermkort kommer. Er det noen som har testet den passive kjøleren fra Revoltec på bildet under, finnes hos sdfxcool.no. Den ser jo mindre ut.

 

 

Men så også en annen ting når jeg kikket litt på viften, har noen testet å ta av dekslet forran på vifta? den sitter med 4 skruer. Jeg fjernet ett slik deksel på en Thermaltake CPU vifte som hadde mye mer luft tilgang, og selv da gikk lyden ned dramatisk. Det kan jo være en løsning hvis noen vil prøve. Jeg kan kanskje teste i morra.

 

 

EDIT: Hvilken temperaturer har dere på northbridgen? min ligger nå på 42 grader i ett litt varmt rom. Lå rundt 35 når det var litt kaldere inne (CPU=28)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...