Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Har dette problemet med støyende chipset vifte blitt tatt hand om ennå? Ser at brukeren ASUS fikk positiv respons fra Asus i mars(...). Er det noen her som har nylig kjøpt en av hovedkortene og kan uttale seg om støyen som er nå?

 

Uten å ha hørt den gamle vifta, så syns jeg den nye vifta som jeg har på mitt deluxe-kort er relativt stille.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
http://img.photobucket.com/albums/v285/Cet...s/Photo0057.jpg dette er viften som nå er blitt et mobbeoffer sant? jeg har ikke bytte den ut for ingenting hvis jeg har kjøpt en ny versjon av kortet eller noe? slet skikkelig med å få festet zalmanen, når jeg tar på den er den veldig varm, stemmer dette? jeg klarte til slutt å få den på, og når den sitter der så sittern sant? jeg har ikke gjort noe feil?
Lenke til kommentar
Cetramarius Postet i dag, 21:48

  http://img.photobucket.com/albums/v285/Cet...s/Photo0057.jpg dette er viften som nå er blitt et mobbeoffer sant? jeg har ikke bytte den ut for ingenting hvis jeg har kjøpt en ny versjon av kortet eller noe?

Om du har byttet den for ingenting er jo ikke godt å si, er jo ikke alle som får problemer, men veldig mange gjør det. Det ser ut til å være den lille jævelen du har der i alle fall ja.

Om du har gjort noe feil tør ikke jeg spekulere i, men hvis den er glovarm er det i og for seg et sunnhetstegn ifht monteringen. Det betyr at det er kontakt mellom chipen og kjøleren. Men siden det ikke er noen mulighet til å sjekke tempen på denne chipen, er det lurt å føle seg sikker på at jobben er bra gjort.

Det er jo ikke så mye man kan gjøre galt, et tynt lag med kjølepasta, og passe på at låsepinner sitter slik at de ikke kan sprette opp.

Lenke til kommentar

k vel, den sitter veldig solid vil jeg si, tar jeg i hardt så kan jeg vrikke litt på den, men den sitter stramt inntil chippen, og jeg hadde på all kjølepastaen som fulgte med. Men forresten, det er meninga at jeg skulle behold den papirlappen som satt der? rundt chippen? jeg gjorde det.. men den holdte på å falle av...

var en skummel opplevelse og montere denne må jeg si, måtte inn med tang og klippe av skruer og sånt

Lenke til kommentar

Har hatt dette hovedkortet i ca. et halvt år nå, og har ikke vært plaga noe særlig med chipsetkjøleren, kan ha noe med å gjøre at det er 8 vifter til på pcen som bidrar med motstøy. Problemet er at denne lille racern nå har begynt å ta kvelden. Starter ikke opp skikkelig sammen med maskinen, og bråker en hel del når den gjør, tror det er fordi jeg kom borti den her om dagen. Problem nummer 2: Har kjøpt inn den blå Zalman-saken til å erstatte originalvifta med, men jeg har montert en AC-kjøler på skjermkortet mitt som blokkerer totalt for montasjen av en slik. Er svært fornøyd med den, så jeg kommer ikke til å gå tilbake til den gamle bråkebøtta. Alternativene mine er enten å kjøpe en ny kjøler som er like lav som den originale, så den får plass, hadde vært kjekt om noen visste om en, eller å prøve å kjøre skjermkortet i den andre PCIEX-slotten (som det står i manualet at ikke skal gå).

Noen som har vært borti samme problemet?

Lenke til kommentar
Isbilen Postet i dag, 14:39

Noen som har vært borti samme problemet?

Ikke jeg, bruker vann. Men mange andre har vært bort problemstilligen ja. Såvidt jeg husker var det knopfix på forumet som i alle fall bruker den andre sloten, selv om manual sier det ikke går. Har ikke sett noen direkte sammelikning i 3DMark tester av slotene mot hverandre, man han fikk i alle fall en "normal" score på sitt kort.

Hvis du tester det, hadde det vært interessant om du kunne måle før og etter resultat med feks 3DMark.

 

 

Cetramarius, jeg regner med at paipirlappen du snakker om er den som dekker og beskytter de overflatemonterte komponentene som sitter på siden av selv kjernen på chipen. Så ja den bør være der, bare passe på at den ikke havner mellom kjøler og selve kjernen da...

Men nå har jeg ikke sett hva som følger med av pasta, men til en annen gang: man skal kun ha et svært tynt lag, ikke hele tuben. Hensikten med pasta er å dekke riper og ujevnheter som er så små at du ikke ser de engang.

I værste fall kan man skape kortslutninger av det som blir klemt ut på sidene. Men antar at det er billig silikonpasta som følger med, så sannsyneligheten for problemer er ikke stor. Enkelte pastaer har sølv og andre elektrisk ledene ting i seg, og det kan fort gå galt.

Lenke til kommentar

"Har kjøpt inn den blå Zalman-saken til å erstatte originalvifta med, men jeg har montert en AC-kjøler på skjermkortet mitt som blokkerer totalt for montasjen av en slik. Er svært fornøyd med den, så jeg kommer ikke til å gå tilbake til den gamle bråkebøtta. "

 

Jeg har denne løsningen. Du må knekke av ca. halvparten av kjølepinnene på Zalmannen. Fordelen er at øverste del av gjenstående kjølepinner vil stå rett utenfor vifta til AC og dermed få kjling av den. Heldigvis. Den blir varm men fungerer greit i mitt system xp3200@2600 mhz

Endret av Lille Brum
Lenke til kommentar

Chipset viften min har begynte å bråke som bare det i det siste( mer en det den altid har gjort).

 

Har tenkt å på å kjøpe den passive Zalman kjøleren som er mye nevnt men,

 

hvil den passe når jeg har et club3d X850XT grafikkkort. Er redd at det vil blokke for zalman kjøleren.

 

Noen formening?

Lenke til kommentar
Chipset viften min har begynte å bråke som bare det i det siste( mer en det den altid har gjort).

 

Har tenkt å på å kjøpe den passive Zalman kjøleren som er mye nevnt men,

 

hvil den passe når jeg har et club3d X850XT grafikkkort. Er redd at det vil blokke for zalman kjøleren.

 

Noen formening?

 

Jeg har oppdatert til bios 1015 og satt kortet i nederste Pci-e slot og det fungerer fint,et X800XL.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
har kjøpt meg zalman kjøleren. når jeg skal ta av den gamle chipset viften må jeg da kutte/klippe av de greien bak?

eller er det andre måter å få den av?

 

hvordan fjerner jeg gammelt "gugg" fra prosesoren?  skal montere ny cpu vifte og artic silver 5.

5336972[/snapback]

 

Hvis du tenker på de to små plasttappene, så ser du at det er mot-haker på de. Du kan prøve med neglene først, eventuelt en liten tang, slik at du får dyttet de tilbake. Hvis det ikke går så finner du frem avbitern.

 

Gammel kjølepasta fjernes med isopropanol (kondensfjerner) eller liknende.

Lenke til kommentar

Mange som bruker rødsprit, men jeg foretrekker kondensfjerner.

 

Det jeg har hørt om bruk av rødsprit (ta dette med en god klype salt, dette er bare det jeg har hørt):

Rødsprit kan ha en slags etsende effekt på tynne plast ledninger.

Rødsprit kan legge igjen en slags "film" på overflaten du renser, måtte det være fargestoff eller andre ting.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

 

Jeg har gått lei av den støyete chipset-viften på hovedkortet, og har fundert på kople på en enkel viftestyring for å få ned støyen. Vet den kan byttes ut med en passiv kjøler, men vil helst unngå å ta ut hovedkortet.

 

Har ikke mye peiling på slikt, så jeg lurer på om det er mulig å bruke en rheostat til dette? alla: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RH5W100&mcat=40s230.

 

Eventuelt, hva slags ohm/amper bør rheostaten være tilpasset?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har prøvd å søke etter på forumet etter løsning, men har ikke funnet noe. Mange sider å lese! :blush:

 

Jeg har Asus A8N SLI Deluxe mobo og har nylig oppgradert med Club3d 7950GX2 skjermkort (se profil for øvrig hw). Opprinnelig hadde jeg installert Zalamankjøleren på hovedkortet, men skjermkortet er et beist også hva fysisk størrelse angår. Det er rett og slett ikke plass til Zalaman’en.

 

Jeg måtte da gå tilbake til den originale chipset kjøleren og den bråker jo som kjent som et uvær! :( Støy er ikke noe stort problem, men denne bråker noe helt infernalsk. Finnes det chipsetkjølere som passer i en slik løsning som ikke bygger så mye? :hmm:

 

Jeg har prøvd å måle og jeg tror ikke kjøleren kan være høyere enn 20mm. Det var ikke lett å måle så jeg hadde foretrukket om noen hadde erfaringer fra lignende konfigurasjon. En kjøler med samme høyde som originalen skulle derimot gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...