Gå til innhold

Servere og Strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "Server" kan være nesten hva som helst.

CPU valg er naturligvis et av flere punkter som påvirker strømforbruket.

Antall disker (Raid ?) er et annet.

Dessuten er det et utall av andre punkter som gir små endringer.

En P4 (2GHz ?) med 2 disker har et strømforbruk på ca 100-120 watt. I tillegg kommer virkningsgraden på strømforsyningen som ligger på ca 80% (grovt regnet).

Dette tilsier et strømforbruk på ca 150watt.

 

Nå er det også sånn at CPU'en skjeldent har en belastning på 100%.

Og disk aktiviteten er VELDIG skjeldent 100% (avhengig av antall beukere og hva slags bruk).

Om en likevel antar at effektforbruket ligger på ca 150 watt (en CRT monitor bruker til sammelikning fort det 3 dobbelte, mens en LCD bruker under halvparten) vil du iløpet av et døgn forbruke ca 1,8 kWatt. Med en strømpris på ca 50 øre ?? (her kommer det vel tillegg for linjeleie, etc) vil du altså ha strømkostnader på ca 1 krone/døgn. Men pga div usikkerhetsmomenter kan du kansje regne det dobbelte ettersom beskrivelsen "server" er noe uspesifisert og at linjeleie (strøm) ikke er innkludert.

 

Med 2 kroner pr døgn får du altså en strømkostnad på ca kr. 60,- mnd. Og ettersom beskrivelsen "server" er sammenliknbart med "en PC" vil strømforbruket på en slik være identisk.

 

Dette er imidlertid et veldig grovt anslag ettersom korrekt pris må baseres på langt mer informasjon.

Lykke til med prosjektet uansett

 

Hotlink

Lenke til kommentar

Det var mer enn vanlig pc (eller 2) jeg tenkte og ha kjørende.

 

Men i jobbsammenheng; Sparer en bedrift noe på slå av pcene ? Mente jeg leste en artikkel engang som sa det ikke var særlig strømsparende.

 

Uansett takk for svar så langt!

Endret av DiaVoLo
Lenke til kommentar

Anslagene til Hotlink gjelder i ganske generell grad også arbeidstasjoner. Om en virksomhet sparer noe er ikke godt å si, men hvis vi antar man vinterstid kan "fyre" med PC'er (så varme ikke er noe issue) så har jeg vondt for å tro tiden en arbeider må kaste bort på å boote og slå av maskinen koster virksomheten mindre enn 1-2 kroner i tapt arbeidstid, sånn sett er det kanskje mer lønnsomt med 24/7 drift.

 

Vi kjører alle maskinene her i huset 24/7, og så sant gradestokken ikke kryper mye under null og vi holder dørene oppe om natta så holder 4 store servere hele første etasjen ganske behagelig :!:

Lenke til kommentar
jeg mener å ha lest et sted at man sparer mer på å ha maskina på hele natta enn på å skru den på igjen om morgenen

Hmm... er ikke helt sikker på det, men hvertfall så sparer man strøm hvis man lar en lcd-skerm stå på hele tiden, fordi den bruker mye mere strøm når den slår seg på enn ellers.

Lenke til kommentar

Er jo ikke verre enn å la disken stoppe etter x timer uten bruk. OSet vil starte opp diskene ved behov ... eneste man merker er at det tar lengere tid å logge på første gang etter at servern har stått ubrukt over lengere tid.

 

Man kan i tillegg legge inn noe Clock-throthling på CPU (SpeedStep, C&Q, CPUidle) osv. Da blir det ikke voldsomt mye strøm som går med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har 3 PCer som surrer og går 24/7, kan ikke si at det er mye strøm de trekker... Eneste jeg pleier å slå av er skjerm + høyttalere på hovedpcen, på serverne er dette alltid av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...