Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Registrert Postet i dag, 00:01

  Chipset hva er det? hvor finner jeg det på nvida? 

Chipset er på godt norsk brikkesett, altså hovedkortets brikker (chips)

Dette er drivere til Nvidia nettverkskort, usb porter, ide drivere osv, kort og godt en samling drivere man trenger for at hk skal fungere skikkelig.

 

Så det du trenger er Nforce 4 drivere, dette finner du på samme sted som skjermkortdrivere her http://www.nvidia.com/content/drivers/ bla deg frem til platform/nforce - amd Nforce 4/og Win XP (regner jeg med du har)

Husk at du bør la vær og innstallere Active Armour, som du blir spurt om mot slutten av driverinnstallasjonen. Jeg formoder at du allerede har disse driverne innstallert fra cd'n som fulgte med hk, og da må du i så fall gå på "legg til / fjerne programmer og avinnstallere de gamle før du legger inn de nedlastede.

 

Hvis din pc ikke er varm, er det jo bare en ting mindre på listen over ting det KAN være som feiler :)

Lenke til kommentar
Registrert Postet i dag, 10:50

  DA prøver jeg med nye drivere, men jeg har et annet problem også, etter 1-2-3 timer så kommer det en pipelyd og så fryser alt, er dette et kjent problem? Hva kan jeg gjøre med det?

Det er DET problemet jeg kommer med forslag til løsning på, eller dvs forslag til hva som kan være årsak, hvor du har utelukket varme.

Det kan da fortsatt være driverproblem, harddisk feil, minnefeil, psu feil, skjermkortfeil, bios feil og egentlig hva som helst av både software og hardware feil.

 

Så derfor bør du først sjekke varme (som du altså har gjort) deretter oppgradere chipsetdrivere, deretter oppgradere bios, i den rekkefølgen.

Det neste jeg ville prøvd var og sette minnet på devider for å se om det hadde noen innvirkning.

Slike feil kan være tidkrevende og vanskelig og finne, så du må belage deg på en hel del prøving og feiling.

Har den alltid vært sånn?

Lenke til kommentar

Ok registrert, det er viktig informasjon da. Det lukter jo i så fall unektelig litt av software feil. Windows, drivere, programmer ol.

Brukte du da drivere fra cd, sammen med den bios kortet kom med? Og hvilken versjon er den biosen?

(Spør fordi nyere bios sammen med gammel chipsetdriver kan gi uopprettlig skader på filsystem...)

 

Du kan også se om du har noen feilmeldinger logget av Windows som kan gi en indikasjon på hva som feiler; kontrollpanel- administrative oppgaver- hendelsesliste.

 

Sjekk også enhetsbehandlig (H. klikk min datamaskin -egenskaper -maskinvare -enhetsbehandling) og se at det ikke er noen enheter med gult utropstegn der.

 

Koble vekk eventuelle printere og annet rusk og rask som kan forstyrre driften, hvis du har noen.

Bruker du innebygget lyd?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nå endelig fått igang maskinen, den starter opp med 1 harddisk koblet til (wd 250 gb s-ata 2) men når jeg kobler til mine 2 andre s-ata 250 disker, stopper det opp under oppstart. Hva må jeg gjøre ?

 

Edit: Har premium kortet. Må jeg lage et slik raid set ? Er ikke sikker på hvordan jeg gjør det.

 

Mvh Magnus

Endret av BeNeFit
Lenke til kommentar
tror nok det ikke er så lurt å lage et raid oppsett, da det vanligvis gir større sjanse for problemer enn løsninger. men du kan jo kjøre diskene på raid kontrolleren uten å kjøre raid da.

5312841[/snapback]

 

Kan jeg ikke ha de 2 s-ata diskene mine i de røde portene på hket da ? Og hva må jeg gjøre for at det skal starte opp med de 2. starter fint uten de med bare disken med os på

Lenke til kommentar

har du aktivert kontrolleren som er kobla til de røde s-ata portene?

 

joda du kan bruke de røde portene men du må ikke sette opp raid for å få de til å funke (tror jeg) du må i alle fall ikke sette de opp et oppsett, men kanskje du må sette de i "ikke" raid? er usikker på hvordan forklare da jeg har liten praksis kunskap om dette, spesielt på det hk.

 

btw, er det ikke plass til flere disker på de svarte? trodde det var 4 røde og 4 svarte porter, og du har vel bare en disk til som jeg har forstått, så med mindre jeg ikke har oversett noe, så kanskje du kan prøve det?

Lenke til kommentar
har du aktivert kontrolleren som er kobla til de røde s-ata portene?

 

joda du kan bruke de røde portene men du må ikke sette opp raid for å få de til å funke (tror jeg) du må i alle fall ikke sette de opp et oppsett, men kanskje du må sette de i "ikke" raid? er usikker på hvordan forklare da jeg har liten praksis kunskap om dette, spesielt på det hk.

 

btw, er det ikke plass til flere disker på de svarte? trodde det var 4 røde og 4 svarte porter, og du har vel bare en disk til som jeg har forstått, så med mindre jeg ikke har oversett noe, så kanskje du kan prøve det?

5312886[/snapback]

 

Kan jeg bruke s-ata disker på de svarte da ?

Lenke til kommentar

Ja gjør som Spirre sier du Benefit, bruk de svarte (Nvidia) kontaktene.

Da får du glede av eventuelle NCQ og 300Gbs funksjoner, samt at de røde ikke kan brukes uten og sette de enten som vanlig raid, eller JBOD (just a buch of disks) som også er et slags raid (slår sammen alle diskene, uten ytelsesøkning, med samme risiko som raid0)

Så har du plass til diskene dine på svarte kontakter er det absolutt og foretrekke, da kan du også disable Silicon sata controleren i bios, og få raskere oppstart.

Lenke til kommentar

ja da er jeg tilbake.

Fortsatt problem med maskinen, fyrer opp når jeg trykker power, men inget skjermbilde.

Har testet med et gammelt PCI skjermkort nå, gir heller ikke bilde. Har også testet med en ny rambrikke på 1GB fra jobben, virker ikke. Resatte også bios med jumperne etter jeg puttet inn den nye ram brikka. Ikke noe skjermbilde da heller.

Så da er jeg vel ned til at problemet må være hk eller CPU, noen som vet hvordan jeg kan teste CPU? Ha den i, ikke i, noen spesielle error beeps maskinen skal komme med?? Ska ljeg få skjermbilde selvom CPU er ute? Har ikke mer sånn varmeledende guffe, derfor jeg ikke har tatt den ut enda, men får teste det nå ettersom jeg ikke har ekstra Athlon 64 X2 3800++ liggende å slenge hehe... :)

Endret av hystereo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...